Skip to main content
Vraag

Datum opzegging van mijn abonnement later verwerkt dan online aangegeven

• October 17, 2025
  • 23 reacties
  • 184 keer bekeken

Op 8 oktober jl. heb ik het abonnement voor mobiel internet opgezegd. Op 17 oktober (vandaag) word ik gebeld om de opzegging te bevestigen. Vervolgens krijg ik een mail dat de opzegging op 17 november ingaat. Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb op 8 oktober opgezegd dus deze datum dient aangehouden te worden, niet de datum van het gesprek van vandaag.

23 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 17, 2025

Beste ​@YvonneS20 dan moet je weer even met de klantenservice van KPN contact opnemen.

Wat was je officiële einde contractdatum? Vanaf die datum geldt 1 maand opzegtermijn.

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Ja, dat probeerde ik net. Maar ik ben in het buitenland en kan niet bellen (het telefoontje dat ik vanmiddag opnam van KPN was waarschijnlijk al lekker prijzig aangezien ik niet in de EU ben). De chat verwees me naar de community…… Ik kreeg helaas geen optie om te wachten tot een medewerker beschikbaar was op de chat, ook niet toen ik aangaf dat ik niet kon bellen.

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Het contract was al lang verlopen, dus aan die einddatum ligt het niet.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 17, 2025

Beste ​@YvonneS20 als je contractvrij bent en je zegt op 8-10 op behoort je abo  op 8-11 a.s. afgelopen te zijn.

Ik lees helaas vaker binnen dit forum dat soort verhalen wat jou nu overkomt en klopt volgens mij ook niet.

Je kunt een officieel klachtenformulier invullen via onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Succes en laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

• Auteur
  • Topper
  • October 17, 2025

Dank voor de link, zojuist ingevuld!

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@YvonneS20, goed dat je dit aankaart. Ik begrijp wel waar de verwachting of misschien verwarring vandaan komt.

Een stukje achtergrondinformatie: Wanneer je zo'n formulier invult, wordt het zo snel mogelijk door ons in behandeling genomen. Ik kan me voorstellen dat je 't idee hebt dat je op dat moment jouw abonnement al opzegt. Het verzoek moet dan echter nog worden nagekeken en verwerkt in onze systemen, dat gaat niet automatisch.

Op het moment dat jouw verzoek wordt opgepakt, krijg je de definitieve bevestiging van de opzegging en vanaf dat moment gaat je maand opzegtermijn in. Bij abonnementen waarvan het contract afgelopen is, heb je één maand opzegtermijn. Ik zal je feedback over de onduidelijkheid van dit proces meenemen. 

Ik hoop dat je gauw reactie hebt op de klacht die je aangemaakt hebt. Dat is meestal binnen enkele werkdagen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 20, 2025

Op het moment dat jouw verzoek wordt opgepakt, krijg je de definitieve bevestiging van de opzegging en vanaf dat moment gaat je maand opzegtermijn in.

Dat is dus per definitie niet correct. Dat er een controle plaatsvindt over de juistheid van de opzegging is logisch, maar na akkoord moet de opzegtermijn ingaan op het moment van opzegging, in dit geval 8 oktober door ​@YvonneS20 ,   ​@Alexandra van KPN 

Ik ga komende maand een 097-abo opzeggen, als mij net zoiets overkomt, ga ik meteen een klacht bij KPN neerleggen en bij geen resultaat meteen een klacht bij de ACM neerleggen i.v.m. het niet goed nakomen van de voorwaarden, waar ook KPN zich aan dient te houden.

Ik zou het er niet bij laten zitten ​@YvonneS20 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 20, 2025

Volgens ConsuWijzer van de ACM:

Telecomabonnement opzeggen

• Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Hahaha, ja, tuurlijk. Mooi verhaal, maar daar ga ik natuurlijk niet mee akkoord. Ik zeg op op 8 oktober, dus dan geldt ook die datum, en niet pas de datum waarop jullie het verwerkt hebben of opgepakt hebben. Zou mooi worden, want wat als jullie daar een maand over doen? Of een jaar?

De klacht ligt er inmiddels al. Nog geen reactie ontvangen helaas.

• Auteur
  • Topper
  • October 20, 2025

Zie ook

• Auteur
  • Topper
  • October 21, 2025

Inmiddels gebeld door de klachtenafdeling. Ze erkennen de fout en gaan de periode tussen 8 en 17 november crediteren. Trap dus niet in deze werkwijze!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 21, 2025

Dat is mooi ​@YvonneS20 bedankt voor de update en heeft ​@Alexandra van KPN het dus helaas niet bij het rechte eind gehad in haar eerdere reactie binnen dit topic.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Goedemorgen, dank voor de reacties en feedback hier. Ik wil er graag in duiken om te kijken hoe dit precies in elkaar zit. Zowel voor de duidelijkheid en transparantie hier in het topic als inhoudelijk voor mij/onszelf als moderators.

Nog even voor alle zekerheid ​@YvonneS20, kan je toelichten waar of hoe je je abonnement opgezegd hebt? Was dat via een formulier op onze site of op een andere manier? 

• Auteur
  • Topper
  • October 22, 2025

Ik heb via deze link opgezegd: https://www.kpn.com/service/opzeggen-contact

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Nog beter, beste communitygebruikers, zijn de mogelijkheden aangegeven op onderstaande pagina:

https://www.kpn.com/service/administratie/opzeggen

Als je daar iets naar onderen afzakt krijg je:

Niet dat ik iemand wil aansporen zijn abonnement op te zeggen, zelf ben ik zeer tevreden over mijn KPN abonnementen, maar omdat ik vind dat KPN meer transparant moet zijn aangaande dit soort zaken.

Zo belandt de iets minder begaafde online-zoeker in een dwangbuis alvorens het telefoonnummer van KPN’s klantenservice op KPN’s website gevonden te hebben!

• Auteur
  • Topper
  • October 22, 2025

Diezelfde opties staan ook onder mijn link toch?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 22, 2025

Op het moment dat jouw verzoek wordt opgepakt, krijg je de definitieve bevestiging van de opzegging en vanaf dat moment gaat je maand opzegtermijn in. Bij abonnementen waarvan het contract afgelopen is, heb je één maand opzegtermijn. 

Dit is natuurlijk onzin.

Los daarvan: 

KPN zou gewoon opzeggen via alleen de website mogelijk moeten maken. Maar dat wordt hier al vele jaren aangegeven. KPN past het echter niet aan omdat ze graag eerst de klant willen overhalen om toch te blijven. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dankjewel voor de link ​@YvonneS20! Ik ga op onderzoek uit en ik kom er bij jou/jullie op terug zo gauw ik meer weet.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ik heb intussen terugkoppeling gehad ​@YvonneS20. Je/jullie hebben gelijk: de bedoeling is inderdaad dat de wensdatum (met opzegtermijn) die je opgeeft wordt aangehouden. Daarom zorg ik graag dat er even voor je naar gekeken wordt, zodat het rechtgezet kan worden.

Vul je daarvoor je profiel in met je naam, adresgegevens, klantnummer en een contacttelefoonnummer? En geef je me daarna hier een seintje? Dan weet ik dat je ze ingevuld hebt!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 27, 2025

@Alexandra van KPN . Heb je deze reactie van ​@YvonneS20 gemist?

Inmiddels gebeld door de klachtenafdeling. Ze erkennen de fout en gaan de periode tussen 8 en 17 november crediteren. Trap dus niet in deze werkwijze!

Daaruit haal ik dat de datum niet meer wordt aangepast maar de langere periode wel gecrediteerd.

Al zou het abonnement gewoon op 8 november hebben moeten eindigen natuurlijk.

• Auteur
  • Topper
  • October 27, 2025

Ik heb intussen terugkoppeling gehad ​@YvonneS20. Je/jullie hebben gelijk: de bedoeling is inderdaad dat de wensdatum (met opzegtermijn) die je opgeeft wordt aangehouden. Daarom zorg ik graag dat er even voor je naar gekeken wordt, zodat het rechtgezet kan worden.

Vul je daarvoor je profiel in met je naam, adresgegevens, klantnummer en een contacttelefoonnummer? En geef je me daarna hier een seintje? Dan weet ik dat je ze ingevuld hebt!

Dankjewel Alexandra. Ik heb echter al van de klachtenafdeling een reactie gehad dat het rechtgezet wordt. Als het niet nodig is maak ik liever niet nog een profiel aan….

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat was me inderdaad even ontschoten, door de behulpzame terugkoppeling die ik kreeg 😊 Dan laten we het hierbij, maar hebben we in elk geval duidelijkheid: de bedoeling is dat de datum die je zelf online aangeeft hoort te worden aangehouden. De enige uitzondering daarbij zal zijn als er nog een lopend contract blijkt te zijn, maar dat is anders dan deze situatie hier. 

Dankjewel nogmaals voor het signaal ​@YvonneS20! Mocht je toch vragen hebben of als ik iets kan doen, laat het dan gerust weten.

• Auteur
  • Topper
  • December 8, 2025

Update: helaas is het toch niet goed gegaan in de verwerking en is er geincasseerd tot 18/11…. 20 minuten met de klantenservice in de wacht gehangen en het zou nu gecorrigeerd moeten worden….

Slordig traject KPN….