Skip to main content
Vraag

Defecte PS5 als welkomstcadeau: geen vervanging door KPN of PlayStation

• April 21, 2026
  • 6 reacties
  • 111 keer bekeken

Ik wil hierbij mijn ernstige ontevredenheid uiten over de situatie rondom de PlayStation 5 die ik als welkomstcadeau via KPN heb ontvangen.

Na het volledig installeren van de PS5 bleek al snel dat het apparaat constant uitvalt en dus niet naar behoren functioneert. Dit is geen klein probleem, maar een fundamenteel defect waardoor het product onbruikbaar is.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met PlayStation support. Tot mijn verbazing geven zij aan dat ik géén recht heb op een nieuw apparaat, omdat ik de PS5 niet zelf heb gekocht. Hun “oplossing” is dat het apparaat ter reparatie moet worden aangeboden en dat ik mogelijk een refurbished exemplaar terugkrijg. Dit vind ik absoluut onacceptabel voor een product dat vanaf dag één defect is.

Daarna heb ik contact opgenomen met KPN, aangezien zij de aanbieder zijn van dit welkomstcadeau. Helaas krijg ik daar ook geen medewerking. KPN weigert het defecte apparaat te vervangen door een nieuwe, terwijl zij degene zijn die dit product aan mij hebben geleverd.

Ik zit nu als klant klem tussen twee partijen die geen verantwoordelijkheid nemen, terwijl ik simpelweg een werkend product verwacht. Dit voelt allesbehalve klantgericht en eerlijk.

Mijn verwachting is duidelijk:
Ik wil een goed werkende, nieuwe PlayStation 5 ter vervanging van het defecte apparaat dat ik heb ontvangen.

Ik hoor graag op korte termijn een passende en klantvriendelijke oplossing vanuit KPN.

6 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 21, 2026

Beste ​@erdemcam je kunt beter contact opnemen met de firma die namens KPN de artikelen verstuurt,

Zie onderstaande link voor aanvullende info hoe te handelen:

Succes

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 21, 2026

Hallo ​@erdemcam ,

Ik heb een defect cadeau ontvangen. Wat nu?

Hiervoor kun je contact opnemen met de partner Sidekix. Zij zijn op werkdagen van 9.00 tot 18.00 uur bereikbaar op 088 6237 006 (lokaal tarief).

Meer informatie: 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 21, 2026

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb inmiddels al contact opgenomen met Sidekix, zoals door u geadviseerd. Helaas verwijzen zij mij weer door naar PlayStation support en weigeren zij eveneens om het defecte apparaat te vervangen door een nieuw exemplaar. Volgens hen zou ik hiermee akkoord zijn gegaan via een contract.

Laat ik daar duidelijk over zijn: ik heb nooit ingestemd met het ontvangen van een defect product of een mogelijke vervanging door een refurbished apparaat. Ik ben een werkende, nieuwe PlayStation 5 beloofd als welkomstcadeau — niet een tweedehands apparaat.

Daarnaast wil ik u wijzen op de wettelijke garantie in Nederland. Volgens de regels heb ik als consument recht op een deugdelijk product. Als een product vanaf het begin defect is, heb ik recht op kosteloze reparatie of vervanging. In dit geval gaat het om een apparaat dat direct na installatie niet functioneert zoals verwacht, wat betekent dat het niet voldoet aan wat ik redelijkerwijs mocht verwachten.

Zie ook:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Het probleem is niet door mij veroorzaakt en het product is ook niet “versleten” — het is simpelweg vanaf dag één defect.

Wat ik nu ervaar is dat ik als klant continu word doorverwezen tussen KPN, Sidekix en PlayStation, zonder dat iemand verantwoordelijkheid neemt. Dit is geen passende oplossing.

Mijn verzoek blijft ongewijzigd en redelijk:
ik wil een goed werkende, nieuwe PlayStation 5 ter vervanging van het defecte apparaat dat ik heb ontvangen.

Graag ontvang ik een concrete en klantgerichte oplossing vanuit KPN, zonder verdere doorverwijzingen.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 21, 2026

Graag gedaan ​@erdemcam ,

Wat jij van Sidekix hebt gehoord, is niet zoals het volgens de procedure moet zijn. 

Je kunt altijd het klachtenformulier  invullen indien je dit wenst. 

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier.htm

• Nieuwkomer
  • April 22, 2026

"Hoi, ik heb exact hetzelfde probleem!

Mijn PS5 maakt ook binnen een minuut een enorm hard ventilatorgeluid en valt daarna direct uit door oververhitting. Dit is overduidelijk een fabricagefout (DOA).

Ik heb ook contact gehad met KPN en kreeg hetzelfde verhaal: dat ik naar Sony moet voor reparatie of een refurbished toestel. Ik ben het hier absoluut niet mee eens. Volgens de Nederlandse wet (conformiteit, BW Boek 7) is KPN als verkoper verantwoordelijk voor het leveren van een werkend, nieuw product. Wij hebben betaald voor een nieuw toestel, niet voor een gerepareerd/tweedehands exemplaar van de fabrikant.

Ik heb inmiddels een officiële klacht ingediend via Twitter en ben van plan dit te melden bij de ACM (ConsuWijzer) als er geen oplossing komt. Misschien kunnen we elkaar op de hoogte houden van de vorderingen? Als we samen staan, kunnen we meer druk uitoefenen op KPN om onze defecte consoles simpelweg om te ruilen voor nieuwe.

Succes!"

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 22, 2026

Volgens de Nederlandse wet (conformiteit, BW Boek 7) is KPN als verkoper verantwoordelijk voor het leveren van een werkend, nieuw product. Wij hebben betaald voor een nieuw toestel, niet voor een gerepareerd/tweedehands exemplaar van de fabrikant.

Het is een gift (cadeau), je hebt er dus niet voor betaald.
KPN mag het dus ook omruilen voor een refurnished product als vervanging, wettelijk gezien, gok ik.