Skip to main content
Vraag

Details staan niet meer op mijn facturen t/m mei

• December 3, 2025
  • 8 reacties
  • 59 keer bekeken

Op de facturen van januari t/m mei ontbreken de details die normaal gesproken op blz. 3 van de factuur staan.

Op de facturen van juni t/m november staan ze wel netjes vermeld.

Ik heb deze gegevens nodig om mijn telefoonkosten te kunnen declareren.

Met vriendelijke groet

Don van Gorp

8 reacties

• December 3, 2025

Die gegevens blijven bij KPN maar een half jaar op de factuur staan. Als jij de facturen later pas uit MijnKPN haalt, dan zijn die gegevens weg. Dus je moet eigenlijk elke paar maanden de facturen downloaden en op je eigen computer opslaan. Dan heb je alles.

KPN doet dit zogenaamd vanwege de privacy. Ik vind het onzin. Maar goed. Er is niets meer aan te doen. Je kan bellen naar KPN wat je wil. Maar je krijgt die gegevens niet meer.

Vroeger werden de facturen gewoon als bijlage verstuurd. Toen was dit helemaal geen probleem. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 3, 2025

Je hebt een half jaar de tijd om de complete factuur op je eigen computer op te slaan. Lang genoeg toch?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 3, 2025

Hallo ​@Don van Gorp ,

Een moderator van KPN schrijft in de kennisbank: 

Specificatie

Je vindt jouw gespecificeerde facturen in MijnKPN en de MijnKPN app. Goed om te weten: Op facturen die ouder zijn dan zes maanden staat geen specificatie meer. Door de wetgeving rondom privacy (AVG) mogen wij deze informatie niet langer dan zes maanden bewaren. Daarom zijn ze na verloop van die periode niet meer opvraagbaar, ook niet via het forum of onze klantenservice.

bron: 

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • December 3, 2025

Persoonlijk denk ik zo, dat als de AIVD of Forensische Opsporing die gegevens wil hebben,

dat ze dan wel ineens boven water komen ………  ;-)

• December 3, 2025

Persoonlijk denk ik zo, dat als de AIVD of Forensische Opsporing die gegevens wil hebben,

dat ze dan wel ineens boven water komen ………  ;-)

Ja uiteraard. Dat weet ik bijna wel zeker.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 3, 2025

Ik weet wel hoe daten opgeslagen worden, ze zijn fysiek beschikbaar maar als gewist aangemerkt. De daten gaan ooit wel echt verloren als de opslagmediums hergebruikt worden en met andere daten overschreven. Maar met zekerheid worden de gegevens ten minste 5 jaren bewaard. Dit de verjaringstermijn voor rekeningen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 4, 2025

Beste ​@TDN bedrijven moeten administratie minimaal 7 jaar bewaren i.v.m controle door de fiscus, vroeger moest de data zelfs 10 jaar bewaard blijven.

Heeft niets met verjaringstermijn te maken.

Voor particulieren wordt geadviseerd de administratie minimaal 5 jaar te bewaren om fiscale redenen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • December 4, 2025

Beste ​@TDN bedrijven moeten administratie minimaal 7 jaar bewaren i.v.m controle door de fiscus,

7 jaren bewaren is voor de facturen met NAW om controle mogelijk te maken, een tegencheck bij de tegenpartij zijn fraudeurs gelijk geïdentificeerd, maar de meta daten zijn niet verplicht te opslaan.

Heeft niets met verjaringstermijn te maken.

De verjaringstermijn voor diensten is 5 jaren, na 5 jaren hoef je de rekening niet te betalen. Dus om te de rechtmatigheid van een rekening te bewijzen moet de meta daten voor verbindingen, de kosten veroorzaken opgeslagen worden. Anders dan de meta daten van gratis verbindingen, b.v. IP adressen van bezochte websites zijn idR 6 maanden bewaard.

Voor particulieren wordt geadviseerd de administratie minimaal 5 jaar te bewaren om fiscale redenen.

Particulieren hebben geen bewaarplicht.