Skip to main content
Vraag

Downgraden 4Gb/s abonnement niet mogelijk binnen 6 maanden?

• September 14, 2026
  • 9 reacties
  • 137 keer bekeken

Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Goede dag,

zo'n 3 maanden geleden dacht ik sneller internet te kunnen hebben door te upgraden naar 4Gb, een maand later kwam ik er echter achter dat al mijn apparatuur deze snelheid helemaal niet aan kunnen. ik wou toen terug en belde hiervoor de klantenservice, deze man was heel kort en snel af.
ik vroeg of ik nog terug kon aangezien mijn apparatuur het niet aankon, en deze man was heel simpel,
"Nee kan niet, kan ik je nog verder ergens mee helpen?", en dat was het hele gesprek.

ik ben begonnen bij KPN met een 1Gb pakket en ik verwachte ook dat ik gewoon terug kon.
het was nergens duidelijk dat dit niet meer kon namelijk, eerder kon dit wel gewoon namelijk dat je kon veranderen.

Zou een van de forum medewerkers hierna kunnen kijken? en wellicht coulant kunnen zijn? :)
ik zou nog graag bij KPN willen blijven namelijk.

Mvg
Kevin

9 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 14, 2026

Hallo ​@Kevin O ,

Je kunt na zes maanden het 4Gbit/s abonnement weer downgraden.

bron: moderator Thomas 

En is jouw abonnement na eind maart 2026 gestart na de introductie van de nieuwe Internet Thuis abonnementen? Dan moet je zelfs wachten totdat de vaste contractperiode afgelopen is. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 15, 2026

verwijderd

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • September 16, 2026

Hi ​@Kevin O, wat jammer dat de hogere snelheid je eigenlijk niks oplevert omdat je apparatuur er nog niet mee overweg kan 😕

Zoals Noordzee al uit heeft gelegd, is het een beetje afhankelijk van de startdatum van je contract, of het downgraden van 4Gb naar 1Gb na 6 maanden kan, of pas na afloop van je abonnement. Voor jou hoop ik op de periode van 6 maanden!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 16, 2026

Zoals Noordzee al uit heeft gelegd, is het een beetje afhankelijk van de startdatum van je contract, of het downgraden van 4Gb naar 1Gb na 6 maanden kan,

Nee, het downgraden is sinds kort niet meer mogelijk, maar hier is er geen sprake van downgraden, immers 

ik ben begonnen bij KPN met een 1Gb pakket

Dus een snelheid kleiner dan 1Gbits is niet meer mogelijk maar van 4Gbits weer terug naar zijn oorspronkelijke snelheid moet mogelijk zijn, ook zonder de 6 maanden limiet.

Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 16, 2026

Zoals Noordzee al uit heeft gelegd, is het een beetje afhankelijk van de startdatum van je contract, of het downgraden van 4Gb naar 1Gb na 6 maanden kan,

Nee, het downgraden is sinds kort niet meer mogelijk, maar hier is er geen sprake van downgraden, immers 

ik ben begonnen bij KPN met een 1Gb pakket

Dus een snelheid kleiner dan 1Gbits is niet meer mogelijk maar van 4Gbits weer terug naar zijn oorspronkelijke snelheid moet mogelijk zijn, ook zonder de 6 maanden limiet.

had weer even gebeld en ze vertelde mij weer dat ik het contract gewoon moet uitzitten, blijkbaar ga je een nieuw contract aan als je je snelheid verhoogd naar 4Gb

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 16, 2026

had weer even gebeld en ze vertelde mij weer dat ik het contract gewoon moet uitzitten, blijkbaar ga je een nieuw contract aan als je je snelheid verhoogd naar 4Gb

Als ik jou was, zou ik niet luisteren naar wie je ook probeert iets wijs te maken (KS-medewerker of moderator). Kijk naar je oorspronkelijke contract en de toen verstuurde algemene voorwaarden. Als in deze beide documenten geen verbod op downgraden staat, dien dan een klacht in.

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

Kevin O
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 17, 2026

Dit staat er bij mijn 1Gbps contract:

Wijzigen van internetsnelheid
Tijdens je contract kan je je abonnement niet verlagen naar een lagere snelheid. Je mag wel kiezen voor een hogere snelheid. Na je contract kan je elke maand je abonnement aanpassen.

ik had dus gekozen voor een hogere, maar aangezien mijn contract 1Gbps was zou ik toch terug moeten kunnen naar 1Gbps, alleen niet lager dan 1Gbps?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 17, 2026

Wijzigen van internetsnelheid
Tijdens je contract kan je je abonnement niet verlagen naar een lagere snelheid. Je mag wel kiezen voor een hogere snelheid. Na je contract kan je elke maand je abonnement aanpassen.

Nee, dan kan je niet naar een lagere snelheid gaan. Wanneer was je contract ingegaan? In 5 april was nog mogelijk

En in het nieuwe contract staat ook niet over snelheidsverlaging of verhoging, dus ik kon ook nog lager gaan ...

• Topper
  • September 18, 2026

Hallo ​@Kevin O ,

Je kunt na zes maanden het 4Gbit/s abonnement weer downgraden.

bron: moderator Thomas 

En is jouw abonnement na eind maart 2026 gestart na de introductie van de nieuwe Internet Thuis abonnementen? Dan moet je zelfs wachten totdat de vaste contractperiode afgelopen is. 

Ik vraag me af of je goed zit als je kan wijzigen in MIJN KPN, of kan er dan achteraf ook nog een melding komen dat je je niet kan wijzigen vanwege je contract? Voorbeeldje, er worden drie internsnelheden genoemd, als ik die willekeurig kan kiezen/aanpassen, dan wordt een wijziging toch gewoon doorgevoerd?