Skip to main content
Beantwoord

Dringend verzoek om coulance: Onbewust 3-jarig abonnement afgesloten met onnodige extra's

• March 24, 2026
  • 10 reacties
  • 151 keer bekeken

Beste KPN,

Rond 15 januari ben ik door een externe partner benaderd voor een zakelijk internetabonnement. Ik zat in een zeer hectische situatie: ik had net een kaal sociaal huurhuis opgeleverd gekregen vanuit een daklozentraject. Omdat ik nog nooit eerder met dit soort zaken te maken heb gehad, was ik niet bekend met hoe deze abonnementen en acties daarbij werken.

Ik ben door deze partij meerdere keren teruggebeld op tijdstippen die mij totaal niet uitkwamen. Uiteindelijk ben ik akkoord gegaan met internet omdat de medewerker aangaf dat de actie niet altijd geldig zou blijven. Hij moest zelfs overleggen met zijn leidinggevende om de actie tot de volgende dag vast te houden. We maakten de expliciete afspraak om pas de volgende middag terug te bellen voor TV, zodat ik daar rustig over na kon denken.

Tot mijn grote frustratie werd ik echter de volgende ochtend alweer herhaaldelijk gebeld. Uit irritatie heb ik deze oproepen niet beantwoord, omdat we immers een afspraak hadden voor de middag. Op het afgesproken tijdstip in de middag hebben ze vervolgens niets meer van zich laten horen. Door de haast en mijn onervarenheid is er een pakket tot stand gekomen dat totaal niet bij mij past:

1. Onbewuste looptijd van 36 maanden: Een driejarige looptijd is nooit bij mij binnengekomen. Ik heb een arbeidsbeperking en leef van een kleine Wajong-uitkering. Ik heb dus weinig tot geen geld te besteden. Daarnaast heb ik een zware vorm van ADD. Door dit in combinatie met de hectiek van de renovatie en de druk van het bellen was ik totaal niet in staat om details zoals een 3-jarig contract te filteren of te overzien. Het bedrijf dat ik heb is enkel mijn re-integratieproject waar ik geen winst mee maak. Een 3-jarig zakelijk contract is voor mijn situatie simpelweg niet passend en onnodig lang.

2. Onpassend advies (200 mbit/s + 2 versterkers): Er is 200 mbit/s met 2 wifi-versterkers geadviseerd. Voor mijn budget en situatie als eenpersoonshuishouden is 100 mbit/s ruim voldoende. Ik heb die twee versterkers ook niet nodig, hooguit één zou nodig zijn.

3. Al twee maanden betalen voor niets (0,0 mb verbruik): De lijn is rond 14 februari opgeleverd, maar ik betaal inmiddels al voor de tweede maand voor een dienst die ik door de renovatie nog geen seconde heb gebruikt (aantoonbaar 0,0 mb verbruik).

4. Misleidende tijdsdruk: Als de medewerker geen onjuiste druk had gezet, had ik gezien mijn renovatie makkelijk kunnen wachten. Ik liep door deze druk de playstation-actie mis die gold op het moment dat mijn bedenktijd afliep (28-02). Ook zie ik nu bijvoorbeeld acties voor internet + tv voor 35 euro per maand, wat nagenoeg hetzelfde is als wat ik nu betaal voor alleen internet.

Mijn verzoek:
Ik wil graag een tevreden KPN-klant blijven en een goede start maken in mijn nieuwe huis. Vanwege de misleidende drukverkoop en de geschonden belafspraak, verzoek ik u om coulance: zet mijn abonnement met terugwerkende kracht om naar een 2-jarig consumentencontract (100 mbit/s) inclusief de playstation-actie en 1 wifi versterker. Gezien mijn persoonlijke situatie voelt dit als de enige rechtvaardige oplossing.

Ik vraag u specifiek de voicelogs te beluisteren ter verificatie van de druktechnieken en de geschonden belafspraak.

Met vriendelijke groet,

Mr. Klant
Klantnummer: *****************

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

Beste antwoord door PeterG

Helaas kan een moderator hier niets met zakelijke contracten. De moderators hier werken binnen de consumenten tak.

Ze kunnen en zullen daarom alleen maar verwijzen naar de

Helpdesk zakelijke diensten 

Tel. 0800-0403 

Wachten op een moderator hier heeft daarom weinig zin.

Aangezien je een zakelijk abonnement hebt maar overduidelijk consument, met wajong, bent moet het mijns inziens ontbonden worden. 

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Beste ​@Mr. Klant je hebt een zakelijk abo afgesloten. bel daarvoor de zakelijke helpdesk via 0800 0403 onder kantoortijd.

Als je een particulier bent kun je geen zakelijk abo afsluiten en voor particulieren geldt een maximale looptijd van 1 of 2 jaar en 3 jaar uitsluitend zakelijke klanten met een KvK-nummer.

Succes

P.S. zoals ook duidelijk vermeld in het reactieveld, plaats géén persoonlijke gegevens. Dit is een openbaar forum wereldwijd voor iedereen te zien, dus ook door Poetin en Trump😎

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 24, 2026

Bedankt JanD,

Ik ben me ervan bewust dat dit een zakelijk contract is. Echter is mijn klacht dat dit contract onder overrompeling en onjuiste voorlichting tot stand is gekomen door een externe partner.

Bovendien heb ik aantoonbaar 0,0 MB data verbruikt. Ik wacht daarom graag op een reactie van een officiële KPN Moderator om naar een coulante oplossing te kijken voor mijn situatie.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 24, 2026

Een moderater zal je verwijzen naar de klantenservice omdat een moderater geen bevoegdheden heeft om daar iets mee te mogen doen. Je hebt een orderbevestiging gehad en een bedenktijd van 14 dagen. Die is om te controleren en te bedenken of het voorgestelde bij je past. Je kent je beperkingen en dat zou toch een rede zijn om met iemand te overleggen. Probeer het bij de klantenservice 0800-0403 maar ik ben bang dat ze weinig voor je kunnen doen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 24, 2026

Beste ​@Joep1965 bij zakelijke contracten geldt volgens mij geen bedenktijd, maar zit je er meteen aan vast.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • March 24, 2026

Dat is een goeie ​@JanD. Ik heb even gekeken bij kpn zakelijk en daar staat 14 dagen bedenktijd na aansluiting. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 24, 2026

Een moderater zal je verwijzen naar de klantenservice omdat een moderater geen bevoegdheden heeft om daar iets mee te mogen doen. Je hebt een orderbevestiging gehad en een bedenktijd van 14 dagen. Die is om te controleren en te bedenken of het voorgestelde bij je past. Je kent je beperkingen en dat zou toch een rede zijn om met iemand te overleggen. Probeer het bij de klantenservice 0800-0403 maar ik ben bang dat ze weinig voor je kunnen doen.

Bedankt voor je ongevraagde advies, ​@Joep1965 . Het is bijzonder dat je de tijd vindt om als medeklant andermans dossiers te beoordelen en zelfs medische adviezen te geven over 'beperkingen'. Dat ik een concrete afspraak voor de middag maakte om juíst in alle rust te kunnen overleggen, toont aan dat ik mijn grenzen heel goed ken. Dat de verkoper die afspraak schond door mij de volgende ochtend herhaaldelijk plat te bellen, is het kernpunt van deze overrompeling.

Je aanname over de bevoegdheden van moderators klopt simpelweg niet. Zij zijn er juist voor escalaties die de reguliere 0800-lijn niet kan of mag oplossen. Omdat jij geen inzage hebt in mijn dossier, de voicelogs niet kunt horen en mijn 0,0 MB verbruik niet kunt verifiëren, voegt je mening hier niets toe aan de oplossing.

Ik wacht daarom, zoals eerder aangegeven, op een reactie van een officiële KPN Moderator die wél de bevoegdheid en de tijd heeft om dit inhoudelijk te beoordelen. 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • March 24, 2026

Welkom ​@Mr. Klant.

Dit is een complex vraagstuk, dit gaat een moderator inderdaad niet kunnen beantwoorden.

De juiste en de beste weg is een klacht in te dienen, de juiste afdeling zal dan contact met je opnemen om te kijken of er een oplossing mogelijk is.

Ik heb een linkje naar een speciaal klachtformulier (dit vind je normaal niet op de website), als je die invult, zal er binnen een aantal werkdagen contact worden opgenomen.

https://www.kpn.com/service/klacht-of-vraag-indienen/formulier

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • March 24, 2026

Helaas kan een moderator hier niets met zakelijke contracten. De moderators hier werken binnen de consumenten tak.

Ze kunnen en zullen daarom alleen maar verwijzen naar de

Helpdesk zakelijke diensten 

Tel. 0800-0403 

Wachten op een moderator hier heeft daarom weinig zin.

Aangezien je een zakelijk abonnement hebt maar overduidelijk consument, met wajong, bent moet het mijns inziens ontbonden worden. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 25, 2026

Als toevoeging, zakelijk abonnement heeft een KvK-inschrijving nodig. Klein zakelijk heeft dezelfde consument bescherming zoals 14-dagen bedenktijd voor koop op afstand. Andere zakelijke abonnementen hebben geen wettelijke bescherming voor consumenten.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • March 26, 2026

Goedemiddag ​@Mr. Klant , bedankt voorjouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Allereerst fijn dat je zo goed hebt beschreven wat je probleem is en waar je tegenaan loopt, helder verhaal! Ik zou je hier dan ook graag verder mee willen helpen, begrijp me vooral niet verkeerd. Maar omdat het hier om een zakelijke aansluiting gaat, zijn mijn handen simpelweg gebonden; ik heb geen inzicht in de zakelijke abonnementen en moet je in dit geval dan ook vragen om hierover contact op te nemen met KPN Zakelijk (0800 0403). Daarom heb ik het bericht van ​@PeterG hier ook gemarkeerd als 'best answer' omdat dat de weg is die je in dit geval dient te bewandelen. Ik vind het een hele zure situatie waar je in bent beland en hoop oprecht dat mijn collega's van de zakelijke kant hierin iets voor je kunnen betekenen! 🙏🏻