Skip to main content
Beantwoord

Er staat een niet verzonden SMS op mijn factuur

• August 22, 2025
  • 12 reacties
  • 149 keer bekeken

Ik zie tot mijn verbazing op mijn zojuist binnen gekomen faktuur staan dat ik 6 augustus een sms verstuurd zou hebben naar een nummer in Kameroen, ik kan jullie verzekeren dat ik dit zeker niet gedaan hebt ik was op dat moment gewoon thuis en heb geen relaties in Kameroen.

graag opheldering hierover.

Janny

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@JanBlo, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Meestal is dit iets van een applicatie of dienst die een sms stuurt. 
Heeft dit je vraag beantwoord?

12 reacties

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 22, 2025

Hoi ​@JanBlo 
Je zult dit hoogstwaarschijnlijk per ongelijk wel gedaan hebben.
B.v door op een  link te klikken om een onbekende beller terug te bellen?
Zo zijn er nog meer mogelijkheden, heb je kinders die met de telefoon gespeeld hebben?
Let wel ik beschuldig je nergens van, ik bekijk alleen de mogelijke opties.

Afijn hoe het ook mag zijn, je kunt het beste bellen met de klantenservice, dit is n.l. een klanten helpen klanten forum.

KPN 0800 0402

Bereikbaar op: ma t/m vr tussen 08.00 - 18.00 uur, za. 08:00 - 17:00 uur.

Zon- en feestdagen gesloten.

Je kunt ook zelf een bel-afspraak maken, dan belt de KPN je per direct terug, of op een moment dat jou uitkomt.

• August 22, 2025

Dit soort “onverklaarbare” SMS’s zijn al vele malen besproken hier op dit forum.
Maar helaas lukt mij nog niet om die berichten terug te vinden.
Het komt er op neer dat er een app(licatie) / programma op de telefoon staat die dit “stiekem” doet.
Er gebeurt natuurlijk van alles stiekem op de achtergrond, en nu zie je het toevallig.  :-/

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 22, 2025

Waarschijnlijk heeft ​@JanBlo een iPhone. Apple stuurt automatisch SMS naar een Apple server voor verificatie van iMessage of Facetime. Er zijn meer berichten erover, dat buitenlandse server ipv van binnenlandse server wordt gebruikt, dan wordt de SMS in rekening gebracht.

• August 22, 2025

Daar dacht ik ook aan, daar von dik wel eerdere berichten over maar dat ging dan naar een nummer in het VK of Ierland ( meen ik ).
Kameroen lijkt in dat verband niet waarschijnlijk, of  . .  ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 23, 2025

Volgens z'n profiel houdt ie een Alcatel vast. Maar dat toestel zou dan al 10 jaar oud moeten zijn.

Landnummer Kameroen +237

Verzonden sms € 0,30 per 160 tekens. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Waarschijnlijk heeft ​@JanBlo een iPhone. Apple stuurt automatisch SMS naar een Apple server voor verificatie van iMessage of Facetime. Er zijn meer berichten erover, dat buitenlandse server ipv van binnenlandse server wordt gebruikt, dan wordt de SMS in rekening gebracht.

Hoi ​@TDN 

Verificaties sms berichten naar Apple, verlopen allemaal via Ierland.
Daar zit namelijk het regio kantoor van Apple voor Europa, berichten voor Apple (vanaf de iPhone) worden dus nooit naar Kameroen gestuurd, maar naar Ierland.

Daarnaast is Apple voor het grootste deel gestopt met verificatie sms berichten, omdat ze het nu op een andere wijze doen, waarbij een sms sturen niet meer noodzakelijk is.

• August 23, 2025

Het “beste antwoord” geeft aan wat het niet is, maar wat is het dan wel ?
EN / of wie koos dit “antwoord” ?
Ben je (de vraagsteller)  hier mee geholpen ?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 23, 2025

TS reageert niet meer en openbare zaken in profiel ineens weg. Ik dus ook maar.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • August 23, 2025

@Michel.uit.Arnhem heeft wel gelijk betreft Apple, hun werken inderdaad op die manier. Maar dan staat er wel voor € 0,00 achter op het factuur.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • August 23, 2025

@Michel.uit.Arnhem heeft wel gelijk betreft Apple, hun werken inderdaad op die manier. Maar dan staat er wel voor € 0,00 achter op het factuur.

€0,00 geldt alleen voor doelen in EU. Als Apple een server buiten EU kiest, moet men toch betalen… Maar als de TS niet reageert, moet man maar gewoon aannemen, dat hij uit de antwoorden de oorzaak gevonden heeft.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 25, 2025

Hoi ​@JanBlo, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt. Meestal is dit iets van een applicatie of dienst die een sms stuurt. 
Heeft dit je vraag beantwoord?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 25, 2025

Nee, niet echt want ik zou nog steeds niet weten welke applicatie of dienst dit gedaan heeft maar ik hou het in de gaten,