Skip to main content

Ik vind het schandalig dat je als je net geland bent in Turkije en je telefoon van de vliegtuigstand afzet en je appt dat je veilig thuis bent, wacht op de bus en dan ineens 60,- aan je broek krijgt! Je krijgt 2 sms’jes maar je hebt niet eens de tijd om je roaming uit te zetten/ uit te zoeken hoe dat moet op een iPhone waar het niet duidelijk vermeld wordt. Echt een rot begin van de vakantie. Kan dit niet anders opgelost worden dankt je eerst akkoord moet geven op roaming/ extra kosten voordat je verder gaat? Dit is toch echt schandalig! Lekker verdien model zo! 

Hoi ​@RianneHarte91 

Welkom op de community van KPN.

Dat is inderdaad een vervelend begin van je vakantie in Turkije, dat kan ik goed begrijpen.

Om te beginnen sms nu gelijk BESCHERMING AAN naar 1266 om verder kosten buiten de bundels te voorkomen, zoals internet gebruik buiten de de EU zone.

Daarnaast is elke klant zelf verantwoordelijk voor zijn of haar gebruik van zijn smartphone, zoals ook het op tijd uitzetten van (data-) roaming op de smartphone, of het in Nederland al activeren van de speciale buitenlandbundel voor Turkije.

Vandaar dat er ook geadviseerd wordt om bescherming aan te sms’en naar 1266, zodat dit soort onverwachte kosten worden voorkomen nadat je geland bent in een land dat buiten de EU valt.

Daarnaast is het geen verdien model voor KPN, aanzien KPN deze kosten ook moet afdragen aan de mobiele provider in Turkije waar jij gebruik van maakte.

Voor de rest adviseer ik je ook om gelijk een data buitenland bundel voor Turkije te activeren, zodat je wel gebruik kunt blijven maken van internet op je iPhone, tenzij je voor een WiFi verbinding kiest.

• 15 GB aan data - sms TURKIJE 15 AAN naar 1266
  • 25 GB aan data - sms TURKIJE 25 AAN naar 1266

Bellen, gebeld worden en sms’en vallen wel buiten de bundel.

Data verbruik € 2,50 per MB
Bellen naar dit land € 0,30 per minuut
Bellen vanuit dit land € 1,- per minuut
Oproepen ontvangen binnen dit land € 0,50 per minuut
Ontvangen van SMS gratis
Verzenden van SMS € 0,30 per sms

Roaming moet je thuis al uitzetten.

Als je roaming uitzet, al in Nederland, gaan je Turkije bundels het ook niet doen. ​@Marlon92 

Wat je in ieder geval wel moet doen is dus die sms versturen die buiten-bundel gebruik buiten het EU gebied blokkeert. Al heb je voor deze factuurperiode die € 60,50 al achter de kiezen. (€ 2,50 per MB tot dat maximum)

En, niet vermeld door door ​@Michel.uit.Arnhem , maar dit zijn de kosten voor die DATA bundels:

15 GB € 24,99 en 25 GB € 34,99. Deze bundels zijn maximaal een maand of totdat ze (eerder) op zijn.

Voor bellen en sms zijn er geen bundels voor Turkije. Die kosten zie je bij Michel staan.

Hoi ​@PeterG 

Bedankt voor je aanvulling.
Ik was inderdaad vergeten de prijzen van de buitenlandbundels voor Turkije te vermelden, helemaal over het hoofd gezien maar wel belangrijk om die erbij te vermelden.

Reageer