Skip to main content
Vraag

Glasvezel nieuwe woning te laat geactiveerd door late opzegging vorige bewoners

• January 18, 2026
  • 22 reacties
  • 129 keer bekeken

Ik verhuis op 21 januari naar een nieuw adres. Ik heb daar 2 maanden geleden al een verhuizing voor aangevraagd van mijn glasvezel aansluiting. Nu kreeg ik eind deze week opeens bericht van KPN dat mijn verhuisdatum opeens was aangepast naar 16 februari omdat het KPN glasvezel account van de vorige bewoners tot die datum nog op mijn nieuwe adres loopt. Zij hebben dit namelijk vrij laat, op 16 januari, opgezegd en zitten nog met de opzegtermijn van een maand.

Probleem wat ik nu heb is dat ik daardoor dus een maand zonder internet zit terwijl ik wel gewoon kosten betaal. Daarnaast is een extra probleem dat mijn aansluiting nu op mijn oude adres blijft staan waardoor ook de nieuwe bewoners van mijn oude adres niet aangesloten kunnen worden.

Ik heb met de klantenservice gesproken maar die zeggen dat het lastig is en of ik niet met de apparatuur van de oude bewoners toe kan en dan mijn apparatuur bij mijn oude adres kan laten. Ik vind dat omslachtig en weinig professioneel. 

Mijn vraag is daarom of KPN niet gewoon de oude bewoners van mijn nieuw adres per 21 januari kan afsluiten (ze betalen dan gewoon hun maand opzegtermijn) zodat ik er per die datum op kan. Dit zou toch moeten kunnen. Ik heb mijn verhuizing ruim op tijd aangegeven en vind het nogal genant dat ik hier opeens op de valreep mee wordt geconfronteerd. 

22 reacties

• January 18, 2026

Hebben de vorige bewoners ook KPN? Dan kun je gewoon "jouw" Experiabox of KPN Box aansluiten. Dan heb je gewoon internet. Daar is niets omslachtigs aan.

Op 16 februari zal de verbinding wellicht even wegvallen.

Het glasvezelkastje moet je toch gebruiken. Dat moet niet mee verhuizen. Jij moet het glasvezelkastje op het oude adres laten hangen. En de vorige bewoners van jouw nieuwe adres moeten het glasvezelkastje ook laten hangen. Inclusief voedingsadapter. Dat ga jij gebruiken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

Hebben de vorige bewoners ook KPN? Dan kun je gewoon "jouw" Experiabox of KPN Box aansluiten. Dan heb je gewoon internet. Daar is niets omslachtigs aan.

Het glasvezelkastje moet je toch gebruiken. Dat moet niet mee verhuizen. Jij moet het glasvezelkastje op het oude adres laten hangen. En de vorige bewoners van jouw nieuwe adres moeten het glasvezelkastje ook laten hangen. Inclusief voedingsadapter. Dat ga jij gebruiken.

Dank! Maar wat als de nieuwe bewoners op mijn oude adres geen KPN nemen maar Odido oid? 

• January 18, 2026

Dank! Maar wat als de nieuwe bewoners op mijn oude adres geen KPN nemen maar Odido oid? 

Dan zullen de vorige bewoners de apparatuur van Odido moeten laten hangen...

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

Dan zullen de vorige bewoners de apparatuur van Odido moeten laten hangen...

Nee ik bedoel dat als mijn verhuzing van kpn glasvezel nog een maand blijft 'hangen' op mijn oude adres, dat de nieuwe bewoners van dat adres gedwongen dan KPN moeten nemen om in de tussentijd internet te hebben. Ze kunnen dan niet voor een andere provider kiezen.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 18, 2026

Nee ik bedoel dat als mijn verhuzing van kpn glasvezel nog een maand blijft 'hangen' op mijn oude adres, dat de nieuwe bewoners van dat adres gedwongen dan KPN moeten nemen om in de tussentijd internet te hebben. Ze kunnen dan niet voor een andere provider kiezen.

De nieuwe bewoners kunnen dan toch nog gebruik maken van jouw KPN lijn tot die gedeactiveerd wordt?

Ze kunnen al bij een andere provider bestellen met als ingangsdatum jouw afsluitdatum.

(En op dezelfde manier kun jij tot 16 februari gebruik maken van de verbinding van de oude bewoners van je nieuwe huis) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

De nieuwe bewoners kunnen dan toch nog gebruik maken van jouw KPN lijn tot die gedeactiveerd wordt?

Ze kunnen al bij een andere provider bestellen met als ingangsdatum jouw afsluitdatum.

Ja maar dan moeten ze wel mijn kpn kastje hebben. Dat is toch super onhan̈dig. Waarom kan KPN niet gewoon de aansluiting beeindigen als ik daar zelf om vraag.

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 18, 2026

Ja maar dan moeten ze wel mijn kpn kastje hebben. Dat is toch super onhan̈dig. Waarom kan KPN niet gewoon de aansluiting beeindigen als ik daar zelf om vraag.

KPN kastje ONT moet je toch altijd laten hangen. Je neemt alleen de router mee. De nieuwe bewoners kunnen er een willekeurige andere router aanhangen.

KPN loopt de kans dat als ze de aansluiting eerder afsluiten, je ook het abonnementsgeld terug kunt vorderen. Of er moet daarvoor weer een aparte speciale overeenkomst getekend worden (afzien van terugvordering niet geleverde diensten). Waarschijnlijk is dat voor de systemen van KPN veel te moeilijk en doen ze het daarom niet (als ze het ook echt niet willen doen).

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

KPN kastje ONT moet je toch altijd laten hangen. Je neemt alleen de router mee. De nieuwe bewoners kunnen er een willekeurige andere router aanhangen.

KPN loopt de kans dat als ze de aansluiting eerder afsluiten, je ook het abonnementsgeld terug kunt vorderen. Of er moet daarvoor weer een aparte speciale overeenkomst getekend worden (afzien van terugvordering niet geleverde diensten). Waarschijnlijk is dat voor de systemen van KPN veel te moeilijk en doen ze het daarom niet (als ze het ook echt niet willen doen).

Tx voor je hulp! Ik ga het morgen even voorleggen daar. Blijf het suf vinden dat ik echt ruim op tijd ben met verhuizing doorgeven en ze hier dan nu opeens mee komen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

bericht van KPN dat mijn verhuisdatum opeens was aangepast naar 16 februari omdat het KPN glasvezel account van de vorige bewoners tot die datum nog op mijn nieuwe adres loopt.

Met die logica kan iemand ook een abonnement aanvragen op een compleet willekeurig adres?

KPN: het betreffende adres is over drie dagen niet meer het adres van de vorige bewoners. Hoe kunnen die dat adres dan blokkeren?

(​@Ma00, vul voor de zekerheid alvast even je gegevens in, in je forumprofiel. Kleine kans, maar wie weet komt er een moderator langs die er iets mee kan. 🤞)

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

bericht van KPN dat mijn verhuisdatum opeens was aangepast naar 16 februari omdat het KPN glasvezel account van de vorige bewoners tot die datum nog op mijn nieuwe adres loopt.

Met die logica kan iemand ook een abonnement aanvragen op een compleet willekeurig adres?

KPN: het betreffende adres is over drie dagen niet meer het adres van de vorige bewoners. Hoe kunnen die dat adres dan blokkeren?

(​@Ma00, vul voor de zekerheid alvast even je gegevens in, in je forumprofiel. Kleine kans, maar wie weet komt er een moderator langs die er iets mee kan. 🤞)

Gedaan tx!

• January 19, 2026

Het abonnement van de vertrekkende bewoners verhuist dus niet mee lees ik dat goed? Dat mag een nieuw abonnement totaal niet in de weg zitten. Zeker niet als het via dezelfde provider loopt.

Ook mag KPN de aansluiting niet op het oude adres actief houden, deze moet worden vrijgegeven voor een mogelijke andere provider.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

En ik zou vandaag ook even bellen, ​@Ma00: 0800-0402.

• January 19, 2026

Ja dat kan. Maar wat heeft dat met dit topic te maken?

KPN: het betreffende adres is over drie dagen niet meer het adres van de vorige bewoners. Hoe kunnen die dat adres dan blokkeren

Dit komt regelmatig voor. Contract = contract. Opzegtermijn moet gewoon gehandhaafd worden zoals in het contract/algemene voorwaarden staat. Ook bij verhuizing. Maakt niet uit. Dus dan krijg je dit. 

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Ja dat kan. Maar wat heeft dat met dit topic te maken?

Dat iemand die ergens niet (meer) woont een nieuwe aansluiting van de daadwerkelijke bewoner kan blokkeren. Nog gekker als dat blijkbaar regelmatig voorkomt. Dat een lopend contract betaald moet worden: natuurlijk. Maar dat is voor mij iets anders dan de aansluiting op iemands anders adres blokkeren.

• January 19, 2026

Dat een lopend contract betaald moet worden: natuurlijk. Maar dat is voor mij iets anders dan de aansluiting op iemands anders adres blokkeren.

Als er betaald word, dan moet KPN leveren ook. KPN kan zomaar de levering niet stopzetten. Want dan zegt die klant: dan wil niet niet meer betalen ook.

Wat er denk ik moet gebeuren is dat de klant zn abonnement afloopt. Als het abonnement nog in de contractperiode zou zitten en het zou nog veel langer lopen, dan zou dat sowieso moeten gebeuren. Maar dat is iets wat de klant moet doen. KPN kan de klant niet dwingen dat die zn abonnement afkoopt. 

Ik heb volgens mij wel eens topics gezien waarbij het abonnement echt nog 6 of 7 maanden liep ofzo. En de nieuwe bewoner moest dat gewoon afwachten. 

Of een jaartje Ziggo nemen. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Ma00, welkom op onze community! Ik zie dat er al een levendige discussie is ontstaan. Dit is altijd een lastige situatie, wat hierboven ook al wel een beetje genoemd wordt, je kunt niet iemand anders z'n abonnement opzeggen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 21, 2026

je kunt niet iemand anders z'n abonnement opzeggen.

Maar KPN laat iemand anders wel jouw adres blokkeren? Dat is toch enorm slecht beleid, als dat zo werkt.

Bovendien heeft KPN van de nieuwe bewoner al tijdig een aanvraag gekregen, dan had KPN toch ook kunnen zien dat er iets niet goed gaat? In plaats van een paar dagen voor de verhuizing een berichtje met een nieuwe datum sturen?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

Hoi ​@Ma00, welkom op onze community! Ik zie dat er al een levendige discussie is ontstaan. Dit is altijd een lastige situatie, wat hierboven ook al wel een beetje genoemd wordt, je kunt niet iemand anders z'n abonnement opzeggen.

Ja hoezo lastig? Zie ook de reactie hieronder. Als dit vaker voorkomt dan kun je dit toch beter regelen zou ik zeggen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 21, 2026

je kunt niet iemand anders z'n abonnement opzeggen.

Maar KPN laat iemand anders wel jouw adres blokkeren? Dat is toch enorm slecht beleid, als dat zo werkt.

Bovendien heeft KPN van de nieuwe bewoner al tijdig een aanvraag gekregen, dan had KPN toch ook kunnen zien dat er iets niet goed gaat? In plaats van een paar dagen voor de verhuizing een berichtje met een nieuwe datum sturen?

Helemaal eens. Dit is geen handige procedure.

Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Netwerk
  • January 21, 2026

​@Thomas van KPN KPN kan toch gewoon een migratie indienen (bij zichzelf)?
Daarbij wordt wel de passieve lijn overgenomen van de oude bewoners ten bate van de nieuwe bewoner, maar de contractverplichtingen van de oude bewoner blijven uiteraard bestaan. Ik weet heel zeker dat dit dagelijks voorkomt en dat er al een oplossing voor moet zijn.

• January 21, 2026

Het abonnement is toch opgezegd door de oude bewoners enkel te laat. Als die bewoners het KPN abonnement niet meenemen kan er feitelijk alleen van de tv app gebruik worden gemaakt. In dit geval had KPN die maand opzegtermijn kunnen laten vervallen vanwege de omstandigheden. (Verhuizing zonder meenemen abonnement)  

Nu lijken op twee adressen de boel mis te gaan het adres waar de topicstarter vandaan komt en waar deze naar toe verhuist. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ja ik had hier wellicht wel wat duidelijker in kunnen zijn. Er is uiteraard wel een proces voor maar dit is wel altijd een lastige situatie.Â