Skip to main content
Beantwoord

Hoe is het de indexering nu precies geregeld bij contractvernieuwing?

• April 9, 2026
  • 15 reacties
  • 111 keer bekeken

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6

Volgens de algemene voorwaarden:

De indexering geldt alleen voor u als u op het
moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent.

Maar wat betekent dat nu precies bij een contractvernieuwing?

Ik sluit mijn Mobiele contract elke 2 jaar opnieuw af, deze gaat dan per 1 september in, ik heb in het eerste jaar van zo’n nieuw contract nooit in oktober een indexering gehad.

Vorig jaar ben ik per begin april overgestapt van de XS4ALL propositie naar een KPN propositie contract en heb vorig jaar juli ook geen indexering gehad.

Maar wat moet je dan met zo’n vage zin als “De indexering geldt alleen voor u als u op het
moment van indexeren langer dan 3 maanden klant bent”, want feitelijk ben ik al vanaf 1982 klant van PTT/KPN.

Als ik nu mijn internetcontract vernieuw, dus een nieuw contract afsluit (i.p.v. verleng tegen een bepaalde tijdelijke korting) is er dan wel of niet een indexering per 1 juli?

En waarom zou je in geval van wel een indexering een nieuw contract met looptijd van een jaar afsluiten? Graag duidelijkheid!

Beste antwoord door Serenay van KPN

Hallo ​@Dicksooo, bij een contractvernieuwing wordt gekeken naar het moment waarop je vernieuwde abonnement ingaat, niet naar hoe lang je in totaal al klant bent bij KPN.

Voor indexering geldt:

• Vast (internet/tv): per 1 juli.
  • Mobiel: per 1 oktober.

Ben je op dat moment langer dan 3 maanden klant met het vernieuwde abonnement, dan kan de indexering worden toegepast. Is dat korter dan 3 maanden, dan niet.

Je voorbeeld van vorig jaar klopt hier ook bij. Je gaf aan dat je begin april bent overgestapt van XS4ALL naar een KPN-propositie. Daarmee ging een nieuw contract in. Omdat dit na 1 april was, was je op 1 juli nog geen 3 maanden klant met dat nieuwe abonnement. Daarom kreeg je toen geen indexering.

Meer informatie en veelgestelde vragen vind je ook op onze pagina over indexeringen (dit gaat over 2025, voor 2026 is er nog geen pagina). Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft! 😊

15 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 9, 2026

Hallo ​@Dicksooo ,

Bij mobiele contracten geldt een verlenging als een nieuw abonnement. En -zoals je hebt gemerkt - wordt er na een verlenging tussen 1 juli en 1 oktober niet geïndexeerd per medio oktober.

Bij vaste contracten werkt het net even wat anders. Wanneer je tussen 1 april en 1 juli verlengt op basis van de oude voorwaarden, dan blijft jouw abonnement verder ongewijzigd en wordt er per medio juli geïndexeerd. Verleng je in die periode in combinatie met een overgang naar de laatste propositie (dat heet ook wel vernieuwen) dan wordt er niet geïndexeerd per medio juli. 

Overigens maakt het dit jaar weinig uit (behalve 1 Gbit/s) want de nieuwe abonnementen zijn per eind maart verhoogd. Ongeveer met hetzelfde percentage als KPN straks in juli waarschijnlijk gaat doen. (3,3%)

(Dit zijn allemaal mijn eigen bevindingen van de laatste jaren.) 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 9, 2026

Dank ​@Noordzee , maar blijft voor mij nog steeds vaag.

Met vernieuwen bedoel ik via jouw bekende verleng link https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet , deze had ik vorig jaar ook gebruikt.

Voor mij verandert er verder, afgezien een nieuw contract niets, 1 Gbit/s abonnement nog steeds €52,50.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 9, 2026

Voor jouw situatie met 1 Gbit/s durf ik dat niet te zeggen. 

Zelf heb ik in 2023 en 2025 een vernieuwing gedaan en toen had ik geen indexatie. In 2022 en 2024 op de oude voorwaarden verlengt en toen werd er wel geïndexeerd. 

Wat ik in jouw situatie zou doen is om of te wachten tot na jouw premievervaldag in juli 2026 of anders gaan voor een reguliere verlenging met een tijdelijke korting. 

Overigens altijd met één jaar verlengen (ook bij mobiel), dat is gunstiger. Want nu heb je bij mobiel na één jaar alsnog te maken met een indexatie.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 9, 2026

Bij mobiel is een éénjarig abonnement €1,00 per maand duurder dan bij eenzelfde tweejarig abonnement, dus tweejarig abonnement over periode van twee jaar toch goedkoper.

Voor wat betreft vernieuwen van het internet abonnement wacht ik dan wel een reactie van een moderator af, maar het zou natuurlijk belachelijk zijn als men je wel een nieuw jaarcontract af laat sluiten zonder dat dit ook maar enig voordeel t.o.v. laten doorlopen van de contractvrije periode heeft. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 10, 2026

Ik verwacht dat er dan geen indexatie volgt. Maar ik heb geen ervaring met zo’n “stap” naar een zelfde tarief. Dus ik kan het jou niet met zekerheid vertellen. 

Maar goed, je kunt dit probleem tackelen door de verlenging in juli 2026 te doen. Dan weet je zeker dat je 52,50 per maand blijft betalen als je kiest voor de nieuwe propositie. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 10, 2026

Dankjewel ​@Noordzee , ik had daar dezelfde gedachtes over, maar “Algemene voorwaarden” behoren, ook wettelijk gezien, duidelijk te zijn en dit is verre van duidelijk.

Ik wacht een officieel standpunt af.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hallo ​@Dicksooo, bij een contractvernieuwing wordt gekeken naar het moment waarop je vernieuwde abonnement ingaat, niet naar hoe lang je in totaal al klant bent bij KPN.

Voor indexering geldt:

Ben je op dat moment langer dan 3 maanden klant met het vernieuwde abonnement, dan kan de indexering worden toegepast. Is dat korter dan 3 maanden, dan niet.

Je voorbeeld van vorig jaar klopt hier ook bij. Je gaf aan dat je begin april bent overgestapt van XS4ALL naar een KPN-propositie. Daarmee ging een nieuw contract in. Omdat dit na 1 april was, was je op 1 juli nog geen 3 maanden klant met dat nieuwe abonnement. Daarom kreeg je toen geen indexering.

Meer informatie en veelgestelde vragen vind je ook op onze pagina over indexeringen (dit gaat over 2025, voor 2026 is er nog geen pagina). Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid geeft! 😊

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

Voor indexering geldt:

Dit is ongeveer hetzelfde als ik schreef:

Hallo ​@Dicksooo ,

Bij mobiele contracten geldt een verlenging als een nieuw abonnement. En -zoals je hebt gemerkt - wordt er na een verlenging tussen 1 juli en 1 oktober niet geïndexeerd per medio oktober.

Bij vaste contracten werkt het net even wat anders. Wanneer je tussen 1 april en 1 juli verlengt op basis van de oude voorwaarden, dan blijft jouw abonnement verder ongewijzigd en wordt er per medio juli geïndexeerd. Verleng je in die periode in combinatie met een overgang naar de laatste propositie (dat heet ook wel vernieuwen) dan wordt er niet geïndexeerd per medio juli. 

Maar ​@Dicksooo wil gewoon zeker weten of het abonnement nu geindexeerd gaat worden in juli 2026 als hij tussen 1 april 2026 en 1 juli 2026 overstapt van de 2025-propositie naar de 2026-propositie. (En die zijn voor 1 Gbit/s gelijk aan elkaar.)    

2025 propositie : 

2026 propositie: 

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 13, 2026

@Noordzee , je overzicht klopt nog net niet.

Als eens eerder geroepen hier op de community, maar voor KPN tv+ betaal je straks € 12,75 ipv € 12,50.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

Als eens eerder geroepen hier op de community, maar voor KPN tv+ betaal je straks € 12,75 ipv € 12,50.

Dat klopt, maar dat is pas per medio juli 2026.

En dan volgt er uiteraard een aanpassing. Helemaal rechts-onderin staat de versiedatum.  

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 13, 2026

Dankjewel voor de duidelijk uitleg ​@Serenay van KPN.

Ik heb mijn internet thuis contract zojuist vernieuwd van SuperFiber 1Gbit/s naar SuperFiber 1000 (what’s in a name) 🙂.  Inmiddels heb ik per email een nieuw contract ontvangen welke feitelijk gelijk ingaat, ik verwacht daarmee dus, net als vorig jaar, geen indexering te krijgen komende 1 juli.

Sluisie81
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • April 13, 2026

Dat klopt, maar dat is pas per medio juli 2026.

En dan volgt er uiteraard een aanpassing. Helemaal rechts-onderin staat de versiedatum.  

Check! Dan is het onder je aandacht inderdaad!

Neem ik mijn woorden terug!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 13, 2026

Dankjewel voor de duidelijk uitleg ​@Serenay van KPN.

ik verwacht daarmee dus, net als vorig jaar, geen indexering te krijgen komende 1 juli.

Maar dat is nog niet bevestigd. En daar ging het jou toch om ​@Dicksooo ?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 13, 2026

Volgens de gegeven uitleg: bij een contractvernieuwing wordt gekeken naar het moment waarop je vernieuwde abonnement ingaat, niet naar hoe lang je in totaal al klant bent bij KPN.

Dat verduidelijkt die kreet in de algemene voorwaarden “langer dan 3 maanden klant bent”.

Volgens de per email ontvangen bevestiging is mijn oude abonnement SuperFiber 1Gbit/s opgezegd en is per vandaag (13 april 2026) een nieuw abonnement SuperFiber 1000 ingegaan, dat is dus minder dan 3 maanden voor 1 juli dit jaar. De einddatum van het nieuwe 1 jarig contract is 12 april 2027.

Eigenlijk is dit eenzelfde situatie als ik vorig jaar had bij de overstap van XS4ALL naar KPN.

Ik ben volledig overtuigd dat dit goed gaat ​@Noordzee , eigenlijk hadden we beide al het vermoeden dat het zo zou lopen, nogmaals bedankt voor jouw inbreng.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Fijn dat het nu duidelijk is ​@Dicksooo , en dank je wel dat je ook nog even deelt hoe het in jouw situatie is uitgepakt!

Omdat je nieuwe abonnement op 13 april 2026 is ingegaan, ben je op 1 juli inderdaad nog geen 3 maanden klant met dit vernieuwde abonnement. Je uitleg helpt ongetwijfeld ook andere meelezers die met dezelfde vraag zitten. 😊Als je ooit nog andere vragen hebt dan weet je ons hier te vinden!