Skip to main content

Huishoudens die zitten te slapen door KPN betalen meer voor trager internet?

• January 16, 2025
  • 7 reacties
  • 197 keer bekeken

Zie de titel naam en hier onder ook de uitleg beschrijving van mij en die van rtl en die van de acm dus Hebben jullie hier ook klachten er over schrijf het op hier onder aan deze pagina alvast vriendelijk bedankt er voor en deel vooral deze informatie ook hoor joh aan de rest in je omgeving enzevoort en co 

En de bron er van is rtl nieuws en van acm en de link er van is 

Huishoudens die zitten te slapen betalen meer voor trager internet: https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5489599/huishoudens-die-zitten-te-slapen-betalen-meer-voor-trager-internet

En de bericht toevoegen eraan van mij is als volgt 

Want Hoe trager je internet word, hoe duurder je betaald voor het internet gebruik en co en dat is te gek voor woorden gewoon en ten top te gek schandalig gewoon maar goed schijnbaar is dat voor heel veel huishoudens het geval blijkbaar als het gaat om hun internetabonnement bijvoorbeeld. Maar er iets aan doen is overigens gewoon heel simpel: gewoon maar je moet het wel zelf doen en dan gaan kijken wat er maximaal mogelijke is aan de telefoon en en daar voor moet je gaan bellen ook dus en dan graag vragen om een heel nieuw contract af willen gaan sluiten met kpn dus om die tegaan zitten verlengen. En daar moeten aanbieders eigenlijk gewoon en kpn vanuit hunzelf een actievere rol en houding bij gaan spelen en die gaan innemen ook kpn dus .....

Want.......

Want bij Bij toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) komen signalen binnen dat dit lang niet altijd (goed genoeg) gebeurt, vertelt bestuurslid Manon Leijten naar aanleiding van het jaarlijkse onderzoek naar de telecomsector in ons land.Over het algemeen zijn mensen best tevreden over hun telecomabonnement, blijkt uit het onderzoek. De grootste ontevredenheid gaat over de prijs-kwaliteitverhouding en de moeite die het kost om een abo op te zeggen.Overstappen loontDat laatste speelt wellicht een rol bij het eerste. Want overstappen is dé manier om minder te betalen, stelt de ACM. Het zijn namelijk vooral 'slapende' consumenten die recht van spreken hebben als ze klagen over de prijs-kwaliteitverhouding, blijkt uit het onderzoek.En dat zijn er veel. Bijna vier van de vijf consumenten blijft zitten terwijl hun contract al voorbij is, blijkt uit een analyse van facturen door de ACM. Dit zijn passieve of slapende contracten, in het jargon van de toezichthouder.

"Dan profiteer je niet meer van kortingen of acties", aldus Leijten. "Het loont dus echt de moeite om je contract te vernieuwen bij je eigen aanbieder of bij een andere aanbieder." Daarmee kun je serieus besparen, blijkt uit het onderzoek. "Het kan wel 250 euro per jaar schelen", vertelt Leijten.Bij vast internet draait het allemaal om de snelheid waarmee je Videoland kunt streamen of dit artikel kunt lezen. En wat je daarvoor maandelijks aan je provider overmaakt.Sneller internetVan provider veranderen scheelt geld, want in drie jaar tijd kan er veel veranderen. Zoals de snelheid van internet. En zo kan het dat het goedkoopste abonnement van drie jaar geleden met een toentertijd acceptabele 100 mega bits per seconde (Mbps) inmiddels duurder is dan een abo met een snelheid van tussen de 250 - en 749 Mbps.De concurrentie is ook fel. Om nieuwe klanten te lokken, krijgen zij een lager tarief voorgeschoteld dan bestaande klanten. Voor een abo van max 100 Mbps bijvoorbeeld. Tussen het reguliere tarief en dat uit de aanbieding zitten verschillen van 7 tot wel 20 euro per maand. Op jaarbasis scheelt dat al snel tientallen tot honderden euro's.

Dat er zo weinig mensen overstappen wordt niet alleen veroorzaakt door luiheid of een gebrek aan kennis bij consumenten, benadrukt de toezichthouder. "Telecomaanbieders zijn verplicht hun consumenten tijdig en actief te informeren als hun contract bijna afloopt", legt zij uit. "En ze ook actief te informeren over de voordeligste tarieven."Onderzoek toezichthouderDe toezichthouder gaat streng naar kijken of dit goed gebeurt. En met de sector in gesprek om verstappen soepeler te laten verlopen. Bedrijven zijn verplicht om dit te ondersteunen, maar doen dit niet goed genoeg, aldus Leijten.De ACM gaat onderzoeken of de prijzen die voor de goedkoopste abonnementen gelden niet te hoog zijn in vergelijking met wat er geleverd wordt. Toegang tot internet is belangrijk om mee te doen in de samenleving. "En moet dus voor iedereen betaalbaar blijven", aldus Leijten.Goed nieuws: we hebben wel een supersnel internetknooppunt in Amsterdam, om de groei van internetverkeer bij te kunnen houden. We namen er in 2022 een kijkje.

Dus heb jij ook klachten er over bel kpn erover op of schrijf juist je klacht en ervaringen hier over op hieronder aan op deze pagina en alvast vriendelijk bedankt er voor hoor joh helemaal top 

Mvg Fabian 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 16, 2025

Leuk ​@SamsungGalaxyultrafabeltjes , al dat copy/pasten.

Maar het is handiger om een oplossing aan te bieden aan lezers van dit topic. 

Je kunt namelijk jouw abonnement (mits contractvrij) goedkoper maken door te verlengen.  

Dat kan via de klantenservice maar ook op internet via deze link:

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

Je kunt via die link zelf jouw keuzes maken. De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 16, 2025

Leuk verhaal ​@SamsungGalaxyultrafabeltjes maar wat moeten we er mee? Iedereen die wil kan overstappen dus wat is het probleem?

"Ik moet er zelf achteraan gaan en bellen over wat er aan de hand is, want het is echt te gek voor mijn hersens. Mijn hoofd draait ervan door en mijn ooren gaan er van Klepper als ik dit hoor steeds, door KPN."

Dus laat het me gerust weten als je ook klachten erover heb dus hier onder aan deze pagina hoor joh 

Mvg Fabian 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 16, 2025

Zolang er internet bestaat heb je altijd al zelf op moeten letten dat je niet te veel betaalt en of het niet goedkoper kan, ik weet niet beter.

Ik vind het wel goed dat de ACM nu druk op de ketel zet bij de providers om klanten sneller en beter te informeren, want een heleboel ‘slapers’ staan er helemaal niet bij stil dat het ook (elders) goedkoper kan, maar er zijn ook een heleboel klanten die helemaal geen zin hebben aan al die rompslomp van overstappen, nieuwe mail-accounts moeten gebruiken, familie en zakelijke relaties op de hoogte moeten stellen van hun nieuwe mailadres etc. etc.

"Natuurlijk kom ik ook met oplossingen. Daar schrijf ik later wel over, als ik daar de tijd en energie voor heb, gezien mijn prive omstandigheden. Maar KPN mag hier niet makkelijk mee wegkomen. Wij moeten steeds achter hen aangaan en het moet veel gemakkelijker worden voor de klanten. Er moet meer gecommuniceerd worden, en het is belangrijk dat vergelijkbare opmerkingen en klachten serieus worden genomen,door kpn zoals u hierboven staat van u hebt aangegeven of ik zelf of rtl of acm. Het moet duidelijk zichtbaar zijn welke klachten er van klanten zijn, ook met bewijsstukken. Zo kan er druk worden gezet op verbetering voor KPN-klanten en dat is zeker niet om als lastig persoon gezien tegaan worden maar voor de klanten vriendelijk er van voor jouw maar ook voor mij voor de volgende keer als het weer gebeurt tenzij er ingegrepen word en voor de rechtvaardigheid er van allemaal als klant van kpn en ze kunnen het hier zelf ook lezen dan enzevoort en co. Sorry, ik heb geen tijd en energie meer om online te zijn vanwege privéomstandigheden." En ziekte en co maar ik wil het wel heel graag doen meer er over schrijven maar ik kan het niet meer doen 

Mvg Fabian bolding 

Het is niet rechtvaardigheid allemaal als klant van kpn en ze kunnen het hier zelf ook lezen daarom bel ik ze niet meer op ik kom er toch niet meer uit metze enzevoort en co. Maar sorry voor het ongemak, ik heb totaal geen tijd en energie meer om online te zijn hier voor vanwege privéomstandigheden." En ziekte en co en noem het maar op maar ik wil het wel heel graag doen voor jullie meer er over gaan zitten schrijven maar ik kan het niet meer doen hoor joh en voor de informatie oke 

Mvg Fabian bolding 

Maar die oplossing is wel mischien in het nadeel van kpn dan mischien ......maar ja mvg Fabian 

• Nieuwkomer
  • February 5, 2025

Wij zijn er achter gekomen dat we een slapend contract hadden sinds 2017 en daar vanuit KPN niet actief op zijn gewezen.  Ik begrijp dat we daar zelf ook een verantwoordelijkheid in hebben, maar nu lees ik dat o.a. KPN, volgens de toezichthouder ACM,  wettelijk verplicht is om klanten actief te wijzen op het aflopende abonnement en om eventueel een nieuwe aanbieding te doen. Tijdens telefonisch contact met een medewerker werd aangegeven dat zij hier niet voor hebben gekozen omdat ze de klanten niet lastig willen vallen….. Ik ben benieuwd of er n.a.v. die wettelijke verplichting, volgens ACM, voldoende grond is om compensatie te vragen bij KPN. Waarschijnlijk hebben wij de afgelopen jaren teveel betaald. NB, nu komt KPN volgens de Telegraaf met een cadeautje voor vaste klanten, net na deze aankondiging van ACM. Wel een beetje toevallig. Weet iemand dit ?