Skip to main content
Beantwoord

Ik heb nog geen bericht gehad over de wijzigingen in de algemene voorwaarden

• June 4, 2026
  • 12 reacties
  • 115 keer bekeken

Ik ben nog steeds in afwachting van het bericht over de wijzigingen van de algemene voorwaarden. Ik heb vorig jaar oktober mijn abonnement bij KPN verlengd en dat destijds tegen de algemene voorwaarden van juli 2025. De nieuwe algemene voorwaarden van mei 2026 zijn terug te vinden op de website en ik ga er dan ook vanuit, dat deze ook voor mijn abonnement gelden. Ik wil dan ook graag overstappen, maar wil niet het risico lopen om de resterende abonnementstermijnen af te moeten betalen.

Dit betreft het bericht voor KPN thuis-abonnement. Het bericht voor mijn mobiele abonnement heb ik wel ontvangen, echter wil ik deze niet opzeggen/wijzigen.

Concrete vragen: wanneer ik mag ik het bericht verwachten en per wanneer kan ik kosteloos overstappen? 

Ik stel de vragen hier, omdat ik telefonisch geen éénduidig antwoord krijg. 

Beste antwoord door Shyrin van KPN

Goedemiddag ​@Drieske81. Fijn en helemaal prima dat jij jouw vragen hier stelt.
Ik kan op basis van je community profiel geen klantgegevens inzien (staan niet ingevuld), waardoor ik je situatie niet specifiek kan controleren.

Belangrijk om te weten is dat KPN één set Algemene Voorwaarden hanteert die geldt voor zowel vaste als mobiele telecommunicatiediensten. Wanneer je een e-mail hebt ontvangen over bijvoorbeeld je mobiele abonnement, dan staat daarin ook de informatie over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. Dat geldt dus niet alleen voor mobiel, maar voor al je KPN diensten, inclusief je vaste abonnement.

In die communicatie staat ook tot welke datum je eventueel kosteloos kunt opzeggen of overstappen als gevolg van deze wijziging. Die datum is dan leidend voor al je KPN diensten onder dezelfde voorwaarden.

Heb je de e-mail niet meer? Dan kun je via onze telefonische klantenservice een kopie opvragen en je situatie laten controleren. Een belafspraak is hiervoor het makkelijkste: je wordt dan teruggebeld op een door jouw gekozen moment. Zij kunnen exact zien welke communicatie voor jouw abonnementen is verstuurd en je helpen met het eventueel doorvoeren van een opzegging of overstap binnen de geldende termijn.

12 reacties

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • Antwoord
  • June 8, 2026

Goedemiddag ​@Drieske81. Fijn en helemaal prima dat jij jouw vragen hier stelt.
Ik kan op basis van je community profiel geen klantgegevens inzien (staan niet ingevuld), waardoor ik je situatie niet specifiek kan controleren.

Belangrijk om te weten is dat KPN één set Algemene Voorwaarden hanteert die geldt voor zowel vaste als mobiele telecommunicatiediensten. Wanneer je een e-mail hebt ontvangen over bijvoorbeeld je mobiele abonnement, dan staat daarin ook de informatie over de wijziging van de Algemene Voorwaarden. Dat geldt dus niet alleen voor mobiel, maar voor al je KPN diensten, inclusief je vaste abonnement.

In die communicatie staat ook tot welke datum je eventueel kosteloos kunt opzeggen of overstappen als gevolg van deze wijziging. Die datum is dan leidend voor al je KPN diensten onder dezelfde voorwaarden.

Heb je de e-mail niet meer? Dan kun je via onze telefonische klantenservice een kopie opvragen en je situatie laten controleren. Een belafspraak is hiervoor het makkelijkste: je wordt dan teruggebeld op een door jouw gekozen moment. Zij kunnen exact zien welke communicatie voor jouw abonnementen is verstuurd en je helpen met het eventueel doorvoeren van een opzegging of overstap binnen de geldende termijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN Dank voor je reactie en uitleg. Dit is echter niet hetgeen ik telefonisch medegedeeld heb gekregen. Daar is mij duidelijk aangegeven dat ik per product een mail ga ontvangen. De mail voor mobiel heb ik al lang gehad, maar voor het thuis-abonnement heb ik deze niet gehad. Daar komt bij dat mijn ouders wel degelijk twee mail hebben gehad; 1 voor thuis en 1 voor mail. 
Ik ben niet blij met de inhoud van je reactie, aangezien ik dan al lang was overgestapt. Graag zie ik duidelijkheid en éénduidigheid bij KPN. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik begrijp dat dit verwarrend is, zeker als je hierover telefonisch andere informatie hebt ontvangen. Daarom opende je hier een topic toch: om duidelijkheid te krijgen?

Mijn eerdere antwoord blijft hierin hetzelfde. KPN werkt met één set Algemene Voorwaarden die geldt voor zowel vaste als mobiele diensten. De communicatie over de wijziging van deze voorwaarden wordt daarom in dezelfde lijn en via onze gebruikelijke communicatiekanalen verstuurd. In de ontvangen e-mail staat ook de relevante informatie en de termijn vermeld voor de mogelijkheden rondom opzeggen of overstappen.

Het kan goed zijn dat je ouders meerdere berichten hebben ontvangen. Er kunnen namelijk verschillende wijzigingen spelen en niet iedereen heeft exact dezelfde producten of abonnementen. Daarom kan de communicatie per klant verschillen en kunnen er meerdere e-mails verstuurd worden, afhankelijk van wat er op het abonnement van toepassing is.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is waar je op had gehoopt, maar dit is wel de informatie die ik je op dit moment kan geven. Hopelijk geeft dit in ieder geval wat duidelijkheid. Als je nog aanvullende vragen hebt, lees ik ze graag.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN de titel van de mail die ik heb mogen ontvangen is toch echt heel duidelijk: "Je mobiel abonnement en voorwaarden veranderen".

Hier wordt nergens gesproken over mijn thuis-abonnement. Mijn thuis-abonnement is GEEN mobiel abonnement. Ik wil hier een klacht over indienen en alsnog de mogelijkheid hebben om kosteloos over te stappen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 8, 2026

Ik lees binnen dit forum ook verwarrende berichten n.a.v. antwoorden van het moderatieteam.

Eerst werd gesteld dat je per abo een mail krijgt, waarin je kunt besluiten op te zeggen, over te stappen of te blijven.

Dus als je een mail krijgt voor je mobiel kun je niet voor je thuisabo opzeggen, vice versa, dat wordt dan weer bestreden door een medeforumlid en verwijst naar een uitspraak van ​@Shyrin van KPN dat 1 mail voldoende zou zijn voor alle lopende abo's op 1 adres.

Is het beleid aangepast of wordt de uitspraak niet goed geïnterpreteerd door sommige medeforumleden?

Volgens mij is het zo dat de voorwaarden gelden voor zowel mobiel als vast, maar dat je wel per abo een mail moet hebben gehad om eventueel actie te ondernemen binnen de in de mail gestelde termijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 8, 2026

Ieder van KPN vertelt iets anders, ik heb ook zelfs naar klantenservice gebeld om te vragen, en krijgt de uitleg dat voor mijn thuisinternet de nieuwe algemene voorwaarden niet van toepassing is. Ik heb geen behoefte om op te zeggen of te overstappen, maar als KPN maar 1ct meer berekent bovenop de inflatiecorrectie, krijgt KPN mijn advocaten op zijn dak.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

@JanD exact dit. Dit is verwarrend, mogelijk zelfs misleidend. Ik ben consument en klant van KPN. Iedere reactie die ik van verschillende KPN medewerkers (spreken namens KPN) heb mogen ontvangen, zijn stuk voor stuk anders. Ik wacht netjes op de mail voor mijn thuis-abonnement en wens kosteloos over te kunnen stappen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Nee, ​@JanD, het beleid rondom de wijziging van de Algemene Voorwaarden is niet aangepast. KPN hanteert één set Algemene Voorwaarden die geldt voor zowel vaste als mobiele diensten.

De manier waarop we hierover communiceren kan wel verschillen, afhankelijk van de samenstelling van je abonnement(en):

• Heb je één mobiel abonnement en één vast (thuis) abonnement, dan is dit in één gecombineerde e-mail gecommuniceerd.
  • Heb je meerdere mobiele abonnementen, dan heb je per mobiel nummer een aparte e-mail ontvangen.
  • Het vaste abonnement valt daarbij onder dezelfde voorwaarden en communicatie, maar kan in dezelfde e-mail als mobiel zijn meegenomen, afhankelijk van de abonnementsstructuur.
  • Heb je geen mobiel abonnement, dan heb je uitsluitend een e-mail over het vaste (thuis) abonnement ontvangen. 

Daarmee is het dus niet zo dat er per definitief product altijd een losse e-mail hoort te zijn, maar dat de communicatie wordt ingericht op basis van welke abonnementen iemand bij ons heeft. 

De kern blijft: de wijziging van de Algemene Voorwaarden geldt voor alle KPN diensten, en de in de ontvangen e-mail genoemde termijn is leidend voor eventuele actie.

... Ik wil hier een klacht over indienen en alsnog de mogelijkheid hebben om kosteloos over te stappen.

Dit kan ik niet voor je regelen. 

Als je het niet mee eens bent of dit officieel wilt laten beoordelen, dan kun je uiteraard een klacht indienen via onze klantenservice (telefonisch) of het online klachtenformulier. Zij kunnen dit verder voor je oppakken en beoordelen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

@Shyrin van KPN nogmaals dank voor je reactie. De communicatie is misleidend en verre van duidelijk. Als klant valt hier geen touw aan vast te knopen. Zowel KPN zijn in- als externe communicatie is slecht, verwarrend en totaal niet duidelijk.

Ik ga gebruik maken van het klachtenformulier. Daarnaast leg ik dit voor aan mijn rechtsbijstandverzekering. 

MiVoNL
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • June 8, 2026

• Heb je één mobiel abonnement en één vast (thuis) abonnement, dan is dit in één gecombineerde e-mail gecommuniceerd.

Dan klopt dit niet in mijn geval, ik had dus één mobiel abonnement en heb op dit moment nog steeds internet abonnement, maar over de wijzigingen met betrekking tot de e-mail diensten is niks geschreven in de e-mail die ik op 5 mei kreeg. En toen ik op 5 mei een overstap wilde doen voor mijn internet bleek dat ik toen niet contract vrij was, maar wel voor mijn mobiele abonnement. En ik had destijds begrepen dat voor elk abonnement een aparte e-mail zou komen. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 8, 2026

Inderdaad ​@MiVoNL er werd steeds gesteld dat je per abo een aparte mail krijgt, dus bijvoorbeeld 2 mobiele abo's en 1 thuis abo, dus 3 mails.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 8, 2026

Inderdaad ​@MiVoNL er werd steeds gesteld dat je per abo een aparte mail krijgt, dus bijvoorbeeld 2 mobiele abo's en 1 thuis abo, dus 3 mails.

Dit is mij ook gemeld.

Ik heb reeds een formele klacht hierover ingediend en gevraagd om een 'zwart op wit' antwoord. Ik zal de reactie hier delen.