Skip to main content
Beantwoord

Ik zie nog niks terug over tussentijds op mogen zeggen vanwege de wijziging in de algemene voorwaarden

• April 30, 2026
  • 36 reacties
  • 3920 keer bekeken

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

In de media verneem ik dat KPN de algemene voorwaarden gaat aanpassen per 1 juni 2026 en dat dit zal inhouden dat iedereen tussentijds zijn contract mag opzeggen. Dit zou voor alle producten van toepassing zijn. Ik zie hier alleen nog niets over terug. Klopt dit?

Beste antwoord door Arjan van KPN

De (nieuwe) algemene voorwaarden gelden voor iedereen, dus ook voor klanten die na 1 maart 2026 een abonnement zijn aangegaan. De voorwaarden veranderen ook pas vanaf 1 juni, dus het is ook niet zo dat klanten vanaf 1 maart hier al akkoord mee zijn gegaan. Dit betekent dat elke bestaande klant van KPN bericht krijgt over deze wijziging en vanaf dat moment een maand de tijd krijgen om te besluiten of ze bij KPN blijven of niet. Het is dus wel even wachten totdat je bericht krijgt. 

Edit - Verder heb ik nog wat quotes verwijderd uit enkele reacties. Dat houdt de leesbaarheid van het topic wat beter. 

36 reacties

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Hoi Alex,

ik lees in diverse media dat KPN met ingang van 1 juni al zijn algemene voorwaarden gaat wijzigen. Volgens mij maakt het dus niet meer uit en mag iedereen met alle producten tussentijds overstappen. Of klopt het niet wat in de media staat?

Admin: berichten samengevoegd met eigen topic

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Dat klopt ​@Dennisk76, per 1 jun wijzigen inderdaad de Algemene Voorwaarden. Zoals mijn collega ook aangeeft, biedt dat de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten mocht een klant dat willen. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • April 30, 2026

Hallo ​@Dennisk76 , die vraag heb je in dit topic ook gesteld.

Daar kreeg je dit antwoord van een KPN moderator:  

Dat klopt ​@Dennisk76, per 1 jun wijzigen inderdaad de Algemene Voorwaarden. Zoals mijn collega ook aangeeft, biedt dat de mogelijkheid om het abonnement stop te zetten mocht een klant dat willen. 

Je vindt meer informatie op de KPN website.
https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Daar staan de nieuwe Algemene Voorwaarden en een overzicht van de veranderingen.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 30, 2026

Vanaf wanneer kan dat?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • April 30, 2026

Vanaf wanneer kan dat?

• Vanwege de wijziging in de Algemene Voorwaarden: dit kan tot 1 juni 2026
  • Vanwege een prijsverhoging: dit kan pas nadat je hierover bericht hebt ontvangen. Vanaf dat moment heb je tot één maand na je factuurdatum om op te zeggen.

Ik denk per direct ​@Dennisk76 op basis van de wijziging van de algemene voorwaarden.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Ik heb nu iemand van KPN aan de telefoon en die geeft aan dat dit niet mogelijk is voor telefoon abonnementen afgesloten na 1 maart 2026. Als ik naar de aanpassing van de algemene voorwaarden kijk dan zie ik niet terug dat er onderscheid is tussen de producten. Ik wil dus heel graag met alle abonnementen overstappen

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Dank je wel! Ik krijg zojuist te horen van KPN dat dit niet kan voor telefonie abonnementen die afgesloten zijn na 1 maart 2026. Echter wanneer ik naar de algemene voorwaarden kijk die aangepast zijn dan is dit wel van toepassing lijkt mij. Eigenlijk lees ik overal dat het voor alles van toepassing moet zijn.

• Deelnemer
  • May 1, 2026

​@Jeroen van KPN  heel leuk dat dit aangegeven word, maar ik heb net gebeld met KPN

en hierin is mij telefonisch gemeld dat de Algemene voorwaarden niet voor iedereen van toepassing is, er zijn blijkbaar algemene voorwaarden die blijven gelden.

KPN meld dat wat op Community word gemeld niet als geloofwaardig beschouwd moet worden en wat de medewerkers aan te telefoon zeggen wel. (Echt zo gezegd)

Zoals ik het net begrepen heb zijn de algemene voorwaarden die bij het contract zijn afgesloten van toepassing tenzij je een mail hebt gekregen dat de algemene voorwaarden zijn gewijzigd.

dit zou dus eigenlijk inhouden dat de algemene voorwaarden niet algemeen zijn maar specifiek per abbonement afgesloten.

helaas kan ik dus niet opzeggen bij kpn, althans ze laten me het niet doen.

• Deelnemer
  • May 1, 2026

Dank je wel! Ik krijg zojuist te horen van KPN dat dit niet kan voor telefonie abonnementen die afgesloten zijn na 1 maart 2026. Echter wanneer ik naar de algemene voorwaarden kijk die aangepast zijn dan is dit wel van toepassing lijkt mij. Eigenlijk lees ik overal dat het voor alles van toepassing moet zijn.

Helaas dit ook nagevraagd via telefoon, blijkt dus ook niet zo te zijn… kpn gaat daar niet mee akkoord om op te zeggen.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Dat kreeg ik ook te horen tot ik aangaf wat er hier stond en toen werd ik doorverbonden naar de afdeling opzeggingen. Zie mijn tekst…..wanneer je na 24 mei nog geen email hebt gehad dan kunnen we discussieren. De dame die ik sprak wist mij te vertellen dat iedereen gewoon weg mag. Echter is de eerste al afgewezen maar dat kan omdat je nog geen email hebt gehad en die kun je uiterlijk 24 mei krijgen waarbij je tot 10 juni de tijd krijgt om de overstap te organiseren.  Maar ja ik weet ook niet of dit weer klopt. Iedereen zegt weer wat anders.

Dit heb ik net geschreven in een andere groep: 

wellicht heb je gelijk maar ik heb getekend voor de algemene voorwaarden van juli 2025. Die zitten dan ook bij de e-mail. Ik heb inmiddels al een overstap aangevraagd en deze is door KPN geweigerd. Dit contract is wel in juli 2025 ingegaan. Hij is afgewezen vanwege een nog lopende contract. 

Ik heb uren aan de telefoon gezeten maar met dank aan een manager ben ik er nu achter dat we tot en met 24 mei 2026 een e-mail kunnen krijgen waarin de mogelijkheid tot opzeggen aangezegd wordt. Dan pas ben je een maand later contract vrij. Waar de datum 11 maart vandaan komt was die manager ook een raadsel. Die communicatie was hem haar ook niet toegekomen. Ik ben van mening dat iedereen bij de helpdeks de verwarring maakt met die extra kosten en de hele algemene voorwaarden. 

Voor het internet moet je even bellen dat je wilt vertrekken. Dan wordt je contract op einde gezet op de datum van bellen. Dan pas kun je overstappen. Toch bijzonder dat de communicatie zo slecht is.  Of ik wegga met internet weet ik nog niet. Echter wil ik met alle mobieltjes naar Simyo...ook KPN maar heel veel goedkoper. 

• Deelnemer
  • May 1, 2026

Dat kreeg ik ook te horen tot ik aangaf wat er hier stond en toen werd ik doorverbonden naar de afdeling opzeggingen. Zie mijn tekst…..wanneer je na 24 mei nog geen email hebt gehad dan kunnen we discussieren. De dame die ik sprak wist mij te vertellen dat iedereen gewoon weg mag. Echter is de eerste al afgewezen maar dat kan omdat je nog geen email hebt gehad en die kun je uiterlijk 24 mei krijgen waarbij je tot 10 juni de tijd krijgt om de overstap te organiseren.  Maar ja ik weet ook niet of dit weer klopt. Iedereen zegt weer wat anders.

Dat is mijn indruk ook, het is wel grappig dat als je dus om opheldering vraagt eigenlijk het antwoord is, wacht op de mail, en als je geen mail krijgt behoud je dus je eigen voorwaarden.

ik was van mening dat de algemene voorwaarden voor iedereen was, maar blijkbaar is dat dus niet zo.

• Deelnemer
  • May 1, 2026

Dit heb ik net geschreven in een andere groep: 

wellicht heb je gelijk maar ik heb getekend voor de algemene voorwaarden van juli 2025. Die zitten dan ook bij de e-mail. Ik heb inmiddels al een overstap aangevraagd en deze is door KPN geweigerd. Dit contract is wel in juli 2025 ingegaan. Hij is afgewezen vanwege een nog lopende contract. 

Ik heb uren aan de telefoon gezeten maar met dank aan een manager ben ik er nu achter dat we tot en met 24 mei 2026 een e-mail kunnen krijgen waarin de mogelijkheid tot opzeggen aangezegd wordt. Dan pas ben je een maand later contract vrij. Waar de datum 11 maart vandaan komt was die manager ook een raadsel. Die communicatie was hem haar ook niet toegekomen. Ik ben van mening dat iedereen bij de helpdeks de verwarring maakt met die extra kosten en de hele algemene voorwaarden. 

Voor het internet moet je even bellen dat je wilt vertrekken. Dan wordt je contract op einde gezet op de datum van bellen. Dan pas kun je overstappen. Toch bijzonder dat de communicatie zo slecht is.  Of ik wegga met internet weet ik nog niet. Echter wil ik met alle mobieltjes naar Simyo...ook KPN maar heel veel goedkoper. 

Reden van overstap voor mij is dat ik problemen heb met de software van de ITV (vastlopen van de apps, tv kijken zelf werkt dan nog wel.. en natuurlijk ligt dat aan alles behalve het apparatuur..

helaas ben ik er wel klaar mee, als ik de mogelijkheid krijg ben ik per direct vertrokken!

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Reden van overstap voor mij is dat ik problemen heb met de software van de ITV (vastlopen van de apps, tv kijken zelf werkt dan nog wel.. en natuurlijk ligt dat aan alles behalve het apparatuur..

helaas ben ik er wel klaar mee, als ik de mogelijkheid krijg ben ik per direct vertrokken!

In een andere topic geeft Arjan van KPN aan dat iedereen een email krijgt en dat dit in batches gebeurd. En dat je die moet afwachten. M.b.t. je internet en TV...ik heb hetzelfde probleem dus herken het. Toch weet ik nog niet of ik wegga….al heb ik het geluk dat ik twee glasvezelkabels in mijn huis heb en dus zeer ruime keuze. De overstap met je internet en tv kun je nu al in beweging zetten. Je moet dan alleen even naar klantenservice bellen met het verzoek of ze je contract vrij willen maken zodat je kan overstappen vanwege de aanpassing van de algemene voorwaarden. Dan sturen ze een email hiervoor naar de betrokken afdeling en kun je daarmee een maand later weg. Want je er blijft een opzegtermijn van toepassing.

Succes

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Dat is mijn indruk ook, het is wel grappig dat als je dus om opheldering vraagt eigenlijk het antwoord is, wacht op de mail, en als je geen mail krijgt behoud je dus je eigen voorwaarden.

ik was van mening dat de algemene voorwaarden voor iedereen was, maar blijkbaar is dat dus niet zo.

Dat is wel zo...volg ook even de teksten in topic https://community.kpn.com/topic/show?tid=648402&postid=2258516

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 1, 2026

De (nieuwe) algemene voorwaarden gelden voor iedereen, dus ook voor klanten die na 1 maart 2026 een abonnement zijn aangegaan. De voorwaarden veranderen ook pas vanaf 1 juni, dus het is ook niet zo dat klanten vanaf 1 maart hier al akkoord mee zijn gegaan. Dit betekent dat elke bestaande klant van KPN bericht krijgt over deze wijziging en vanaf dat moment een maand de tijd krijgen om te besluiten of ze bij KPN blijven of niet. Het is dus wel even wachten totdat je bericht krijgt. 

Edit - Verder heb ik nog wat quotes verwijderd uit enkele reacties. Dat houdt de leesbaarheid van het topic wat beter. 

• Deelnemer
  • May 1, 2026

Ik onderhoud 3 adressen qua internet en bellen, inmiddels 1 mail gekregen van 1 mobiel nummer.

Maar als ik het dus goed begrijp, als ik van alle nummers (mobiel) en adressen (alles-in-1) een mail heb gekregen, alleen dan pas kan ik alles overzetten. En niet eerder.

wel verrassend ook dat de telefoon-medewerker aangeeft dat was op de topics word vermeld als niet betrouwbaar beschouwd moet worden, wellicht nog even een puntje om aan te werken ;-).

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Elk Internet (en TV) en mobiel abonnement hebben onafhankelijk van elkaar een eigen contract. Dit betekent ook dat je alle abonnementen onafhankelijk van elkaar kunt opzeggen of overzetten. Je hoeft niet perse te wachten totdat je van alles een bericht hebt gehad. Als je dat handiger vindt, kun je natuurlijk wel wachten. 

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Dan sturen ze een email hiervoor naar de betrokken afdeling en kun je daarmee een maand later weg. Want je er blijft een opzegtermijn van toepassing.

Succes

Art.5 lid 3 Telecommunicatiewet:

De overeenkomst eindigt in beginsel op het einde van de laatste dag van de in het vijfde lid van het tweede artikel genoemde termijn;

Art. 2 lid 5: De aanbieder verstrekt de in de voorgaande leden opgenomen informatie tenminste een maand voordat een voorgenomen wijziging van een beding dat is opgenomen in een overeenkomst van kracht wordt

Maand opzegtermijn niet van toepassing. Ziggo heeft dit afgelopen maand mogen "ervaren" in verband met gewijzigde voorwaarden.

• Deelnemer
  • May 2, 2026

Inmiddels 1 mail gekregen, contact gezocht… wat denk je? Nee meneer gaan we niet aan meewerken. Blijkbaar omdat ik niet akkoord ga met de voorwaarden en wil opzeggen moet ik alsnog de opzegboete betalen. Daarna word gekeken of deze gestorneerd kan worden.  Wellicht iets om rekening mee te houden!

• May 2, 2026

Ik zie nergens bij het online opzegformulier de mogelijk om de gewijzigde voorwaarden als reden van opzeggen aan te geven. 

Er is wezenlijk helemaal geen online opzeg formulier alleen een pagina waar je klant gegevens in moet vullen. Via de app vind ik geen eens een optie opzeggen maar mogelijk kijk ik niet goed.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Als je de e-mail hebt gehad voor jouw abonnement en je wenst gebruik te maken van het recht tot opzeggen: dat kan je doen via MijnKPN of via de link in de e-mail die je ontvangen hebt.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 2, 2026

Inmiddels 1 mail gekregen, contact gezocht… wat denk je? Nee meneer gaan we niet aan meewerken. Blijkbaar omdat ik niet akkoord ga met de voorwaarden en wil opzeggen moet ik alsnog de opzegboete betalen. Daarna word gekeken of deze gestorneerd kan worden.  Wellicht iets om rekening mee te houden!

Mijn ervaring os dat de klantenservice je verkeerd voorlicht. Wat hier zwart op wit staat is juist. Ik heb iemand gesproken van de afdeking opzeggingen en die schrok enorm van de onzin die verteld wordt. Iedereen mag weg wanneer hij of dit wil.

Volgens mij is het zelfs zo dat je een nieuwe verbintenis mag of kan aangaan met KPN tegen de huidige verleng aanbiedingen. Bij mijn internet connectie kan ik dit wel.

• May 2, 2026

Als je de e-mail hebt gehad voor jouw abonnement en je wenst gebruik te maken van het recht tot opzeggen: dat kan je doen via MijnKPN of via de link in de e-mail die je ontvangen hebt.

Dat is juist mijn probleem hiermee alle methoden gaan naar dezelfde pagina waar je geen reden voor de opzegging kan kiezen.

Wat dat betreft is het allemaal zeer onduidelijk. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Je hoeft ook geen reden voor opzegging op te geven. Als je de e-mail hebt ontvangen gaat je contractsvrije periode in en ben je opzegbaar, hier hoef je geen reden voor op te geven. 

Geeft dat meer duidelijkheid? Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten!

• May 2, 2026

Je hoeft ook geen reden voor opzegging op te geven. Als je de e-mail hebt ontvangen gaat je contractsvrije periode in en ben je opzegbaar, hier hoef je geen reden voor op te geven. 

Geeft dat meer duidelijkheid? Mocht je nog vragen hebben laat het gerust weten!

Door de reactie in het andere topic wel. Maar die duidelijkheid zou ik zoals daar aangegeven al veel eerder willen lezen.Â