Skip to main content
Vraag

Ik zou graag meer keuzes willen bij aanhef in MijnKPN

• April 28, 2026
  • 10 reacties
  • 129 keer bekeken

Goedemiddag,

Het viel me op dat bij het instellen van mijn KPN-profiel ik verplicht moet kiezen tussen ‘De heer’ en ‘Mevrouw’ bij ‘Aanhef’. Zouden hier meer smaken in kunnen komen, zodat iedereen zich gezien voelt? Niet iedereen valt gelukkig in deze twee hokjes.

Alvast bedankt!

10 reacties

• Auteur
  • Helper
  • April 28, 2026

Nog een nabrander: ik zie direct al niet-helpende antwoorden binnenkomen. Mocht je de behoefte voelen om een algemene discussie over genders te starten: houd het vooral voor je. Daar gaat deze vraag niet over en deze is duidelijk gericht aan de medewerkers van KPN die ook op dit forum aanwezig zijn.

Weet ook dat woorden lading hebben. Je hoeft niet overal een mening over te hebben/delen en kwetsen is nooit de weg, zeker niet als het je aan kennis ontbreekt. Dit topic kan ook gelezen worden door mensen die dit zwaar op kunnen vatten, laat elkaar leven.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 28, 2026

Dag ​@Rudi29 , ik ben het met ​@JanD eens, maar om een duidelijker beeld te krijgen, welke aanhef prefereer jij zelf?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Rudi29 dit forum is voor en door klanten en geen helpdesk van KPN, daarvoor kun je de bekende kanalen gebruiken.

Dit forum is ook niet geschikt c.q. bedoeld voor dit soort discussies.

• Auteur
  • Helper
  • April 28, 2026

Dag ​@Rudi29 , ik ben het met ​@JanD eens, maar om een duidelijker beeld te krijgen, welke aanhef prefereer jij zelf?

Dat zou voor mij heel eenvoudig mogen hoor, een optie à la ‘neutraal’ of ‘anders’ geeft (voor mij) voldoende ruimte. En anders gewoon aanhef weglaten, want het voegt ook niets toe. Een mailtje o.i.d. kan prima met ‘Beste klant’ beginnen of ‘Beste [voornaam]’.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Beste ​@Rudi29 dit forum is voor en door klanten en geen helpdesk van KPN, daarvoor kun je de bekende kanalen gebruiken.

Dit forum is ook niet geschikt c.q. bedoeld voor dit soort discussies.

Hier ben ik het niet mee eens. Dit is een prima onderwerp om hier op de Community te bespreken en ter discussie te stellen. Juist hier kunnen gelijkgestemden of tegenstanders hun mening geven en kan gekeken worden of er behoefte aan is. Dus daarom ben ik ook even gaan snijden in de berichten, want tot nu toe is de juiste mate van respect nog niet gevonden in sommige reacties. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

En ik ben het niet eens met de censuur die toegepast wordt,  meer schrijf Ik er niet meer over.

UPDATE:

ik vind het natuurlijk prima dat er een vraag is of er technisch gezien een aanpassing aan de aanhef gedaan kan worden, zoals bijv. dhr. mw. of anders.

Wat ik echter geen discussie voor dit forum vind is het lhbti-gedoe, net zo min als politiek en andere zaken die niets met de bedoeling van het forum te maken hebben omdat ze tot escalatie kunnen leiden, zie ook de forumregels:

• inhoud die aanzet tot of aanleiding geeft tot racisme, homofobie, uitsluiting van groepen of een individu.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 28, 2026

En ik ben het niet eens met de censuur die toegepast wordt,  meer schrijf Ik er niet meer over.

UPDATE:

ik vind het natuurlijk prima dat er een vraag is of er technisch gezien een aanpassing aan de aanhef gedaan kan worden, zoals bijv. dhr. mw. of anders.

Wat ik echter geen discussie voor dit forum vind is het lhbti-gedoe, net zo min als politiek en andere zaken die niets met de bedoeling van het forum te maken hebben omdat ze tot escalatie kunnen leiden, zie ook de forumregels:

• inhoud die aanzet tot of aanleiding geeft tot racisme, homofobie, uitsluiting van groepen of een individu.

Helemaal eens met ​@JanD !

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

UPDATE:

Misschien had ik het woord ‘discussie’ niet moeten noemen, want het is inderdaad niet de bedoeling om hier een politieke of maatschappij inhoudelijke discussie te gaan voeren over dit onderwerp. Dat ben ik met je eens. Wat hier wél gewoon kan en mag, is een verzoek bespreekbaar maken richting KPN om iets aan te passen of te heroverwegen. Daarbij is het ook logisch en zelfs wenselijk dat iemand argumenten aandraagt om dat verzoek te onderbouwen. Vervolgens mag er uiteraard op gereageerd worden: mensen kunnen aangeven of zij het met dat verzoek eens zijn of niet, en ook daar mogen weer (KPN-gerichte) argumenten bij horen.

Niet elk topic hoeft dit stramien te volgen, maar de eerste reacties waren niet echt een warm welkom om het mild uit te drukken. En dat is juist wel één van de speerpunten van deze Community, dat iedereen zich welkom voelt. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 29, 2026

Jammer dat er controvesie moet zijn. Er zijn genoeg mensen in de wereld die zich niet aangesproken voelen met de aanhef man of vrouw. En mij was het inderdaad ook opgevallen dat de MijnKPN daar iets over vraagt. 

Ben het ook geheel eens met topicstarter, lekker X, anders, of nvt als keuze toevoegen. 

• Nieuwkomer
  • April 29, 2026

Ik was ergens anders ook een soortgelijk topic gestart, ik had deze over het hoofd gezien.

Voor mij ook geen behoefte aan discussie, ik wilde alleen laten weten dat er op dit vlak behoefte is aan een optie naast enkel ‘de heer’ en ‘mevrouw’.

Vanuit mij dus de vraag of het op de agenda gezet zou kunnen worden om de mogelijkheid voor het selecteren van geen aanhef of bijvoorbeeld een leeg of neutraal vakje door te voeren in de persoonsgegevens zodat ik niet met mevrouw of meneer aangesproken word in mails over facturen en dergelijke.

Aangesproken worden met ‘beste klant’ of alleen je (voor)naam vind ik hele goede suggesties. Dat wordt ook veel gedaan door andere bedrijven.