Skip to main content
Beantwoord

Inflatiecorrectie 4.6% in plaats van voorgestelde 3.6%?

• October 6, 2025
  • 4 reacties
  • 135 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Geachte,

Afgelopen september stelde KPN dat de tarieven met een inflatiecorrectie van 3.6% omhoog gaan. Echter nu bij de eerste factuur, hoe ik ook reken (bedragen exclusief en inclusief BTW), ik kom aan een verhoging van 4.6%. Het gaat weliswaar maar om een procentje verschil, maar ik vind dit niet netjes, want wat is het nu? De voorgestelde 3.6% of toch 4.6% of betreft het hier een rekenfoutje en wordt dit nog gecorrigeerd?

Anderen dit ook ondervonden?

Bij voorbaat dank voor reactie en met vriendelijke groet,

Aad

Beste antwoord door RBxx

Hallo ​@AadDijksman 

Kan je jouw berekening en die op de factuur laten zien?
Poets wel persoonlijke gegevens weg zoals 06-nummer, simkaartnummer e.d.

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. Deze korting staat op de factuur als 'korting zolang je abonnement loopt'.

bron: https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties/mobiel

Inflatiecorrectie wordt berekend over het basisbedrag, dus zonder dat combikorting er is afgetrokken.

voorbeeld

4 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 6, 2025

Hallo ​@AadDijksman 

Kan je jouw berekening en die op de factuur laten zien?
Poets wel persoonlijke gegevens weg zoals 06-nummer, simkaartnummer e.d.

Hoe berekent KPN mijn nieuwe maandbedrag?

We berekenen inflatiecorrectie over: het basisbedrag (zonder alle kortingen of extra bundels) van je mobiele abonnement min de bijbehorende korting op dit basisbedrag. Deze korting staat op de factuur als 'korting zolang je abonnement loopt'.

bron: https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties/mobiel

Inflatiecorrectie wordt berekend over het basisbedrag, dus zonder dat combikorting er is afgetrokken.

voorbeeld

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@AadDijksman, goed dat je het wil controleren. Het kan inderdaad wat verwarrend ogen. Kom je er uit met de uitleg die door ​@RBxx hierboven is gegeven? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 7, 2025

Jeroen en RBxx,

Dank voor jullie snelle reactie. Met behulp van het voorbeeld van RBxx kunnen vaststellen dat de factuur toch gewoon klopt en er netjes 3.6% over het basisbedrag is berekend.

Te snel geoordeeld, waarvoor mijn oprechte excuses.

Groetjes,

Aad

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Excuses zijn niet nodig. Het kan soms wat verwarrend zijn hoe nu precies de berekening werkt. Gelukkig is het nu wel duidelijk!Â