Skip to main content
Vraag

Inflatiecorrectie terecht of onterecht?

• June 11, 2025
  • 7 reacties
  • 170 keer bekeken

PatrickL94
Nieuwkomer

Onlangs ben ik overgestapt naar KPN voor glasvezel dat pas dit jaar bij mij in de straat is aangelegd. Ik kreeg via post netjes de stappenprocedure en ik kon dan vooraf ook alvast een abonnement kiezen (incl. welkomstcadeau). Op 30 januari is mijn aanvraagd goedgekeurd en sindsdien was het vooral wachten op de glasvezelverbinding zelf. Begin april is de monteur langsgeweest om het glasvezelkastje op te hangen in de meterkast en op 10 april is mijn abonnement ingegaan. Via de overstapservice is het contract bij mijn vorige provider stopgezet vanaf dat moment. Na deze datum kreeg ik mijn welkomstcadeau ook pas toegestuurd.

Het is nu pas 2 maanden verder en ik kreeg vandaag een mailtje dat er al vanaf de volgende factuur €1,73 p/m bijkomt vanwege inflatiecorrectie. Zo vroeg na de start van het abonnement vond ik dat best wel vreemd, dus ik ben eens op onderzoek uit gegaan.  Op de website van KPN zelf lees ik dat de inflatiecorrectie alleen geldt voor klanten die vóór 1 april klant zijn of zijn geworden. Sinds mijn contract per 10 april is ingegaan, zou ik denken dat ik hierdoor dus geen inflatiecorrectie zou hoeven te verwachten.

Nu komt het interessante: ik ben gaan bellen met de klantenservice en er werd mij toen verteld dat ik volgens de voorwaarden al klant ben geworden per 30 januari, toen mijn abonnementsaanvraag is goedgekeurd. Echter, als ik verder ga zoeken op het internet lees ik juist weer dat de startdatum van het nieuwe contract zou gezien moeten worden omdat er tussen 30 januari en 10 april geen dienst is geleverd danwel afgenomen en er dus ook geen factuur is geweest.

Juridisch technisch zou inflatiecorrectie niet binnen 3 maanden van een nieuw contract toegepast mogen worden. Nu vraag ik mij dus af: wat wordt bedoeld met ‘contract’. Is dat de datum sinds de goedkeuring van de aanvraag, of de startdatum van het abonnement? Of is dit zo'n typisch grijsgebied danwel loophole-scenario?

Alvast bedankt voor het uitzoeken en antwoorden! Ik stel deze vraag puur uit interesse trouwens :-)

Groet,
Patrick

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • June 11, 2025

Beste ​@PatrickL94 wat staat er i.n MijnKPN voor einddatum van je contract? 30 januari 2026 of 10 april 2026? Dan heb je meteen het antwoord.

PatrickL94
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 11, 2025

Beste ​@PatrickL94 wat staat er i.n MijnKPN voor einddatum van je contract? 30 januari 2026 of 10 april 2026? Dan heb je meteen het antwoord.

Einddatum contract
09-04-2027

Dus je zou zeggen dat ik inderdaad niet in aanmerking zou moeten komen voor deze inflatiecorrectie 😁. Ik ben benieuwd waarom ik dan toch ben aangemerkt, foutje misschien?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 11, 2025

Je abonnement is voor 1 april goedgekeurd. Namelijk 30 januari. Dat is meer dan 3 maanden voor juli. Dan krijg je dus nu al terecht de inflatiecorrectie. En volgende jaren ook.

Zie faq 

https://www.kpn.com/service/internet2025?campaignid=so:c=merk-community

Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij? 
Als je klant bent vóór 1 april 2025, dan geldt de inflatiecorrectie in 2025 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in juni informatie over per e-mail, brief of op je factuur. Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging

PatrickL94
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 11, 2025

Je abonnement is voor 1 april goedgekeurd. Dat is meer dan 3 maanden voor juli. Dan krijg je dus nu al terecht de inflatiecorrectie. En volgende jaren ook.

Zie faq 

https://www.kpn.com/service/internet2025

Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging

Oké, inderdaad een “loophole” dan dus, check. Jammer wel, gezien het niet echt gebruikelijk is. Zeker omdat er nog helemaal geen dienst wordt afgenomen, maar goed dat is dan dus niet anders. Thanks voor het reageren!

PatrickL94
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 11, 2025

Mag ik hier linkjes plaatsen? Ik heb het ook eens aan ChatGPT gevraagd:

https://chatgpt.com/share/68498c30-3f2c-800b-9d10-e730bb737c99

Niet dat een AI per definitie altijd gelijk heeft, maar ik ben dus wel heel benieuwd of dat nou wel echt klopt? Ik neem nu even aan dat ChatGPT dit niet zomaar uit zijn mouw schudt, maar als hij dat wel doet: hij heeft deze informatie ergens vandaan geplukt.

Niet dat ik hier gelijk een juridisch ding van ga maken hoor, maar ik vind het zo bijzonder dat de AI hier juist zo stellig tegen in gaat namelijk. Nogmaals, het is echt puur uit interesse.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • June 11, 2025

Ik vind het eerlijk gezegd ook een zeer vreemde situatie. Naar mijn mening word je pas klant wanneer de eerste dienst geleverd wordt en niet vanaf de orderdatum. Echter, wil je dit juridisch aanvechten voor die 3,3% ? Want toegeven gaat KPN niet zonder rechtszaak.

• Topper
  • December 1, 2025

@PatrickL94 Inflatiecorrecties mogen alleen op een actief contract

Een inflatiecorrectie mag pas worden toegepast vanaf het moment dat:

er een actief abonnement is,

en de aanbieder de inflatiecorrectie in die periode duidelijk heeft aangekondigd.

De Geschillencommissie heeft dit ook bevestigd in een recente uitspraak (klacht gegrond): inflatiecorrectie mag niet worden toegepast wanneer er nog geen daadwerkelijke levering van de dienst heeft plaatsgevonden.
Bron: www.degeschillencommissie.nl/uitspraken/klacht-over-inflatiecorrectie-gegrond-ondernemer-moet-tariefverhoging-corrigeren-en-bedrag-terugbetalen/