Skip to main content
Beantwoord

Jarenlang onterecht afschrijven

• May 25, 2025
  • 17 reacties
  • 255 keer bekeken

Zo’n 12 jaar geleden zijn wij verhuisd. Wij konden toen XS4ALL (kpn) niet meenemen omdat zij daar geen dekking hadden. Dus zijn wij overgestapt naar kpn, waar we ook al jaren mobiel van afnamen. 
onlangs kwam ik er achter dat XS4ALL al die tijd gewoon is blijven afschrijven. Gaat nu om zo’n 2000 euro. Veel telefonisch contact gehad en het advies opgevolgd om een klachten mail te sturen. 
deze mail is nu ruim 2 mnd geleden, maar geen reactie. In de tussentijd de mail opnieuw verzonden, maar wederom geen reactie. Als ik een terugbel afspraak maak, kunnen ze de klacht vinden en moet ene Roy het in behandeling hebben. 

inmiddels heb ik juridisch advies ingewonnen en ga ik het traject in om het geld via de rechter terug te vorderen. 

maar waarom reageert kpn gewoon niet?

denken ze dat het wel over zal waaien?

wij waren heus wel bereid tot overleg 

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemorgen ​@OnnoSR en bedankt voor het invullen van je profiel!

Ben meteen eens gaan kijken en zie dat je hier afgelopen dinsdag nog contact over hebt gehad met een collega. Met alle goede wil kan ik je hierin niet van een ander antwoord voorzien, het spijt me. Weet dat je ook altijd nog een officiële klacht in kunt dienen al ben ik eerlijk gezegd bang dat ook zij je van hetzelfde antwoord zullen voorzien. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid om afschrijvingen te controleren en om wanneer iets niet klopt zo snel mogelijk aan de bel te trekken. Ik begrijp ook heel goed dat je niet blij gaat worden van dit antwoord maar ik kan hier verder echt niks meer voor je in betekenen.  

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • May 25, 2025

Hoi ​@OnnoSR, welkom op de KPN Communitypagina! Al is de reden dat natuurlijk minder. Moet vast schrikken zijn geweest, als je al zoveel jaar teveel betaald.

Als ik dus goed begrijp heb je na je verhuizing een KPN Internet abonnement genomen (naast je al bestaande mobiele abonnementen), en daarnaast bleef je ongebruikte XS4ALL abonnement doorlopen?

Helaas kan ik je niet verder helpen, omdat dit een klant helpt klant forum is. Een KPN moderator kan wel meekijken, indien hij/zij dat nodig acht.

Langer dan twee maanden wachten op een klachtmelding is alleen te lang. Op welke manier heb je de klacht ingediend? Hoe kreeg je te horen dat Roy het moest oppakken?

Ik raad je aan om via dit formulier opnieuw een klacht in te dienen. Deze komt niet terecht bij de “normale” klantenservice, maar bij een speciale afdeling “Klantreacties”. Super fijne mensen die écht in oplossingen denken. Ik verwacht dat je na het indienen van je klacht daar snel meer hoort.

Je kan eventueel ook een brief sturen, zoals op de klachtenpagina te vinden is in de FAQ:

Laat je weten als het is gelukt, of als je ergens tegen aanloopt? Dan denken we graag mee :)

• May 25, 2025

De kans dat je alles terug krijgt is klein. Ik denk dat je misschien 1 of 2 jaar terug kan krijgen. Als je pech hebt maar een paar maanden.

Tenzij jij kan bewijzen dat je opgezegd hebt?

Je had dit zelf natuurlijk 12 jaar geleden al op moeten merken. Je ziet toch wat er afgeschreven word van je bankrekening? Als er iets afgeschreven word wat niet klopt moet je meteen reageren. Niet reageren betekent dat je het er mee eens bent en dat het klopt.

Dat XS4ALL abonnement, is dat op het oude adres blijven staan? Want dan kan het zomaar zijn dat de nieuwe bewoners van jouw oude adres 12 jaar gratis internet gehad hebben... als je het modem hebt laten hangen...

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • May 25, 2025

Het zal een ingewikkeld verhaal worden, aangezien je ook een eigen controleverantwoordelijkheid hebt. KPN zal je mogelijk, zoals ​@Marlon92  aangeeft, een paar maanden compensatie aanbieden, maar ze zullen je zeker geen 12 jaar crediteren.

Daarnaast is de vraag of je nog bewijzen hebt, van groot belang. Maar wie bewaart dat nog na 12 jaar?
Ik denk dat in dit geval, als KPN slechts een paar maanden aanbiedt, de enige optie een juridische procedure is met een vordering. Echter, dat brengt ook risico's met zich mee vanwege de juridische kosten. De vraag is dus: wat kost procederen en wat zijn je kansen om het terug te krijgen ?

Ook reageert KPN niet op e mails, enkel via hun website kan dit. Heb je het via de reguliere e-mail gedaan of via een formulier ​@OnnoSR ?

Mijn advies is het volgende formalier te gebruiken: Klacht doorgeven | KPN
Doorgaans reageren ze binnen twee dagen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 25, 2025

Onterechte facturen kan men 5 jaren na datum terug vorderen. Indien de vordering met een rechterlijke procedure begint, is verjaringsfrist 20 jaren. Onterechte incasso's kan men via de bank 13 maanden na datum laten terug boeken. Bewijzen voor onterechte facturen kan men via bankafschriften vinden, de banken zijn verplicht tenminste 7 jaren te bewaren dus ook te downloaden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2025

Hoi ​@OnnoSR, welkom op de KPN Communitypagina! Al is de reden dat natuurlijk minder. Moet vast schrikken zijn geweest, als je al zoveel jaar teveel betaald.

Als ik dus goed begrijp heb je na je verhuizing een KPN Internet abonnement genomen (naast je al bestaande mobiele abonnementen), en daarnaast bleef je ongebruikte XS4ALL abonnement doorlopen?

Helaas kan ik je niet verder helpen, omdat dit een klant helpt klant forum is. Een KPN moderator kan wel meekijken, indien hij/zij dat nodig acht.

Langer dan twee maanden wachten op een klachtmelding is alleen te lang. Op welke manier heb je de klacht ingediend? Hoe kreeg je te horen dat Roy het moest oppakken?

Ik raad je aan om via dit formulier opnieuw een klacht in te dienen. Deze komt niet terecht bij de “normale” klantenservice, maar bij een speciale afdeling “Klantreacties”. Super fijne mensen die écht in oplossingen denken. Ik verwacht dat je na het indienen van je klacht daar snel meer hoort.

Je kan eventueel ook een brief sturen, zoals op de klachtenpagina te vinden is in de FAQ:

Laat je weten als het is gelukt, of als je ergens tegen aanloopt? Dan denken we graag mee :)

Hoi Jef, bedankt voor het meedenken.

in eerste instantie heb ik op aanraden van de medewerker van de klantenservice een mail gestuurd. Toen hier geen reactie op kwam heb ik hetzelfde verhaal als klacht ingediend.

pas na een terugbelverzoek persoonlijk contact gehad, maar die persoon wist me alleen te vertellen dat mijn verhaal bekend was en behandeld werd door Roy. Maar Roy was er niet 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2025

De kans dat je alles terug krijgt is klein. Ik denk dat je misschien 1 of 2 jaar terug kan krijgen. Als je pech hebt maar een paar maanden.

Tenzij jij kan bewijzen dat je opgezegd hebt?

Je had dit zelf natuurlijk 12 jaar geleden al op moeten merken. Je ziet toch wat er afgeschreven word van je bankrekening? Als er iets afgeschreven word wat niet klopt moet je meteen reageren. Niet reageren betekent dat je het er mee eens bent en dat het klopt.

Dat XS4ALL abonnement, is dat op het oude adres blijven staan? Want dan kan het zomaar zijn dat de nieuwe bewoners van jouw oude adres 12 jaar gratis internet gehad hebben... als je het modem hebt laten hangen...

Hoi Marlon, dank voor je reactie.

het enige bewijs van beëindiging dat ik heb is een bevestiging dat ik mijn modem heb teruggestuurd. Dus op het oude adres hangt hij niet meer. In de drukte van alle dag is de automatische afschrijving er idd jaren tussendoor geglipt. Dat is dus precies wat ik tegen automatische afschrijving heb.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2025

Het zal een ingewikkeld verhaal worden, aangezien je ook een eigen controleverantwoordelijkheid hebt. KPN zal je mogelijk, zoals ​@Marlon92  aangeeft, een paar maanden compensatie aanbieden, maar ze zullen je zeker geen 12 jaar crediteren.

Daarnaast is de vraag of je nog bewijzen hebt, van groot belang. Maar wie bewaart dat nog na 12 jaar?
Ik denk dat in dit geval, als KPN slechts een paar maanden aanbiedt, de enige optie een juridische procedure is met een vordering. Echter, dat brengt ook risico's met zich mee vanwege de juridische kosten. De vraag is dus: wat kost procederen en wat zijn je kansen om het terug te krijgen ?

Ook reageert KPN niet op e mails, enkel via hun website kan dit. Heb je het via de reguliere e-mail gedaan of via een formulier ​@OnnoSR ?

Mijn advies is het volgende formalier te gebruiken: Klacht doorgeven | KPN
Doorgaans reageren ze binnen twee dagen.

Hoi bnh, dank voor je reactie. Ik ben wars van controle verantwoordelijkheid (die geld immers 2 kanten op). Ik heb gevraagd of ze mijn bewijs (opzegging 12 jaar geleden) kunnen weerleggen.

maar gewoon helemaal niet reageren ,maakt dat ik er nu een principekwestie van maak.

al kost het me 5000 ipv dat ik 2000 terugkrijg, maar hier laat ik ze niet mee wegkomen.

nogmaals, met ons is prima te overleggen, maar daarvoor moet je op z’n minst reageren

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 25, 2025

Beste ​@OnnoSR toentertijd was xs4all nog gewoon een zelfstandig bedrijf, dus als daar de opzegging niet goed is gegaan, moet je dus alsnog bij xs4all zijn en niet bij KPN.

Ook al is xs4all nu een onderdeel van KPN, ze zijn nog steeds zelfstandig te benaderen.

Verder is het natuurlijk wel erg vreemd dat je er na 12 jaar pas achterkomt dat er nog steeds bedragen afgeschreven worden door xs4all. Dat is echt geheel aan jezelf te wijten en niemand anders.

Je hoeft er echter niet op te rekenen dat je ook maar 1 cent vergoed krijgt van die afgelopen 12 jaar.

Bedrijven hoeven slechts over maximaal 7 jaar bepaalde delen van hun administratie te bewaren, dus het zou niet gek klinken, dat ze van de 1e 5 jaar niets meer hebben.

Om het hier op een forum van KPN te melden is interessant om te lezen, maar dit forum is bedoeld als van klanten voor klanten en geen helpdesk van KPN, die met deze kwestie ook niets van doen heeft, xs4all is je aansprekende partij zoals ik reeds eerder schreef,

Ik wens je succes en wil je vooral aanraden je maandelijkse bank-afschriften goed na te lopen op eventuele onterechte incasso's.

Succes.

• May 25, 2025

het enige bewijs van beëindiging dat ik heb is een bevestiging dat ik mijn modem heb teruggestuurd. 

Zo'n bonnetje wat je krijgt op een PostNL pakketpunt? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 25, 2025

Je hebt dus 12 jaar je bank afschriften niet gecontroleerd? Het volledige bedrag zal derhalve zeker niet vergoed worden. 

Er is ook eigen verantwoordelijkheid. En de facturen komen doorgaans ook per e-mail….

En had je indertijd XS4ALL wel opgezegd? Zo niet loopt het door natuurlijk. 

In een eerdere dergelijke situatie was de vergoeding 3 maanden.

….en ik neem aan dat je inmiddels XS4ALL benaderd hebt en eventueel alsnog opgezegd om nóg meer kosten te vermijden. (?)

BEL XS4ALL via 0203987666 !!

Hier zijn klanten actief, dus kan je het hooguit van je afschrijven. Voor een oplossing is deze community echter niet de route.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2025

het enige bewijs van beëindiging dat ik heb is een bevestiging dat ik mijn modem heb teruggestuurd. 

Zo'n bonnetje wat je krijgt op een PostNL pakketpunt? 

Nee daadwerkelijk een bericht dat mijn teruggezonden modem is ontvangen

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 25, 2025

Dat is al een goed bewijs. Ik neem aan dat de afschrijvingen inmiddels gestopt zijn?

(zie ook mijn bericht net voor de jouwe)

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 25, 2025

Dat is al een goed bewijs. Ik neem aan dat de afschrijvingen inmiddels gestopt zijn?

(zie ook mijn bericht net voor de jouwe)

Hoi Peter, ja het is gestopt na het telefonisch contact 2,5 mnd geleden. We hadden 12 jaar geleden dan ook daadwerkelijk opgezegd en de modem retour gezonden. 
Maandelijks worden meerdere facturen afgeschreven, maar de dagen zijn nooit gelijk. Omdat het een automatische afschrijving betreft en de bankgegevens aan het eind vh jaar naar de boekhouder gaan heb ik dit al die tijd gemist.

van de zakelijke en privé dienste. Krijg ik idd een mail, van deze post nooit.

• May 26, 2025

Dat is al een goed bewijs.

Nou ja... er kunnen meerdere redenen zijn waarom een modem terug gestuurd is.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • May 27, 2025

Goedemorgen ​@OnnoSR , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Allereerst natuurlijk enorm zuur dat je 12 jaar lang hebt betaald voor iets waar je geen gebruik van hebt gemaakt :( Zoals in dit topic ook al wordt aangegeven, kun je XS4ALL nog altijd zelfstandig benaderen (020 398 76 66) en ik zou dat in dit geval ook zeker doen. Verder geef je ook aan dat je hier nog over gebeld zou worden (door Roy) maar dat dit nog steeds niet is gebeurd. Zou jij daarom je profiel in willen vullen en kun je hier een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Alvast bedankt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 27, 2025

Goedemorgen ​@OnnoSR , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community!

Allereerst natuurlijk enorm zuur dat je 12 jaar lang hebt betaald voor iets waar je geen gebruik van hebt gemaakt :( Zoals in dit topic ook al wordt aangegeven, kun je XS4ALL nog altijd zelfstandig benaderen (020 398 76 66en ik zou dat in dit geval ook zeker doen. Verder geef je ook aan dat je hier nog over gebeld zou worden (door Roy) maar dat dit nog steeds niet is gebeurd. Zou jij daarom je profiel in willen vullen en kun je hier een seintje geven zodra je dit hebt gedaan? Alvast bedankt!

Hoi Jan, profiel aangepast

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 29, 2025

Goedemorgen ​@OnnoSR en bedankt voor het invullen van je profiel!

Ben meteen eens gaan kijken en zie dat je hier afgelopen dinsdag nog contact over hebt gehad met een collega. Met alle goede wil kan ik je hierin niet van een ander antwoord voorzien, het spijt me. Weet dat je ook altijd nog een officiële klacht in kunt dienen al ben ik eerlijk gezegd bang dat ook zij je van hetzelfde antwoord zullen voorzien. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid om afschrijvingen te controleren en om wanneer iets niet klopt zo snel mogelijk aan de bel te trekken. Ik begrijp ook heel goed dat je niet blij gaat worden van dit antwoord maar ik kan hier verder echt niks meer voor je in betekenen.