Skip to main content
Beantwoord

Kids Sim extra sms kosten, hoe kan dat?

• October 15, 2025
  • 3 reacties
  • 50 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hi

Ik heb het volgende probleem

1. Nieuwe kids sim abbo.

2. sms loopt via google messages

3. Alleen Nederlandse nummers - via family link, contacten in beheer door ouder. Dus alleen mogelijk om naar bekende, Nederlandse nummers berichten te sturen.

Extra kosten voor sms naar het buitenland. Voor bijna alle smsjes die zijn uit gestuurd. Er is niet 1 bericht naar een buitenlands nummer gaan.

Ik heb eea opgezocht en vermoed dat dit met Google messages te maken heeft en dat er door jullie een nummer gewhitelist moet worden 

Alvast bedankt voor de hulp!

Groet 

Martijn 

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Ptr37, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Jouw kind heeft dus extra kosten gemaakt voor het versturen van sms-berichten naar het buitenland. Dit met een Kids Sim én terwijl je via Family Link alleen toegestaan hebt dat jouw kind contact mag leggen met bekende contacten.

Nu moet ik je eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met Family Link. Maar ik heb het wel even uitgezocht. Ik lees dat je hiermee contacten van je kind kunt beheren via de Family Link-app op je telefoon. Hiermee kun je voorkomen dat jouw kind in contact komt met mensen die jullie niet kennen. Klinkt handig. Veiligheid van je kind voorop, ook online. 

Wat ik lees, is dat je nog wel moet instellen of er een beperking zit op het versturen van berichten. Je kunt de instellingen voor "Gesprekken en tekstberichten" aanpassen in de Google Family Link app. Daar zou deze moeten staan op ‘Beperk communicatie tot contacten’. Met de instelling 'Alleen contacten die ik toevoeg' zou jouw kind alleen moeten kunnen sms'en naar nummers die je in het account hebt opgenomen.

Waarom jouw kind dan toch kosten heeft gemaakt voor het sms’en naar nummers in het buitenland, durf ik zo niet te zeggen. Hiervoor zou je dan contact met Google moeten opnemen. Ik weet wel dat dit in principe wel mogelijk is met een Kids Sim, tenzij je dit via onze klantenservice hebt laten blokkeren. Mocht je dit willen blokkeren, neem dan contact met ons op. Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X.

3 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 16, 2025

Hi ​@Ptr37, welkom op de KPN Community! Goed dat je ons hebt gevonden en jouw vraag hier stelt.

Jouw kind heeft dus extra kosten gemaakt voor het versturen van sms-berichten naar het buitenland. Dit met een Kids Sim én terwijl je via Family Link alleen toegestaan hebt dat jouw kind contact mag leggen met bekende contacten.

Nu moet ik je eerlijk zeggen dat ik niet bekend ben met Family Link. Maar ik heb het wel even uitgezocht. Ik lees dat je hiermee contacten van je kind kunt beheren via de Family Link-app op je telefoon. Hiermee kun je voorkomen dat jouw kind in contact komt met mensen die jullie niet kennen. Klinkt handig. Veiligheid van je kind voorop, ook online. 

Wat ik lees, is dat je nog wel moet instellen of er een beperking zit op het versturen van berichten. Je kunt de instellingen voor "Gesprekken en tekstberichten" aanpassen in de Google Family Link app. Daar zou deze moeten staan op ‘Beperk communicatie tot contacten’. Met de instelling 'Alleen contacten die ik toevoeg' zou jouw kind alleen moeten kunnen sms'en naar nummers die je in het account hebt opgenomen.

Waarom jouw kind dan toch kosten heeft gemaakt voor het sms’en naar nummers in het buitenland, durf ik zo niet te zeggen. Hiervoor zou je dan contact met Google moeten opnemen. Ik weet wel dat dit in principe wel mogelijk is met een Kids Sim, tenzij je dit via onze klantenservice hebt laten blokkeren. Mocht je dit willen blokkeren, neem dan contact met ons op. Maak een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • October 17, 2025

Dank je uitgebreide antwoord Denise. Het probleem is simpeler. Er zijn alleen smsjes uitgestuurd naar Nederlandse nummers maar deze zijn allemaal aangemerkt als buitenlands nummer. Hoe kan dat? Ik kan ook niet zien om welk nummer dit zou gaan.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dat is wel gek. Een Nederlands nummer zou gewoon aangemerkt moeten worden als een Nederlands nummer en niet als buitenlands nummer.

Nu heb ik even gekeken in het systeem, omdat jouw profiel is aangevuld met de benodigde gegevens. Het enige gekke wat ik zie, is dat er specifiek 2 nummers aangemerkt worden als buitenlandse nummers. Dat gaat om een nummer eindigend op **115 en een nummer eindigend op **367. Het lijkt erop dat deze nummers beginnen met 006. Dit is geen bekend landnummer. Dus wat ik eigenlijk wil vragen: herken je deze nummers en hoe staan deze in de telefoon? Zou het kunnen zijn dat deze nummers inderdaad met 006 in de telefoon staan?