Skip to main content
Beantwoord

Kleinzakelijke extra's op factuur: waarom?

• January 6, 2026
  • 19 reacties
  • 146 keer bekeken

Hallo, 

Ik bekeek zojuist even mij kpn mobiel factuur en merkte op dat daar Kleinzakelijke extras twv 4,56 op staan. Schijnbaar al zo lang ik m’n abonnement heb, maar nooit opgevallen. Nu lees ik net dat dit zaken zijn als zakelijke helpdesk, (deze bestaat volgens mij al lang niet meer. Je krijgt nu zo’n wagelijke AI assistent en je moet wel heel veel geduld hebben om iets te vinden waarbij je een echt persoon kunt spreken) toestel vervangservice en Business Voicemail 3 zaken waar ik nooit om heb gevraagd, maar schijnbaar in je abonnement verwerkt zijn. 

Ik vind dit in de factuur dan ook erg onduidelijk en nogal shady. 

Het zou verwerkt zitten in je abonnementsprijs maar los vermeld op je factuur… als we dat even nakijken dan komt dat niet overeen met wat ik zie op de kpn site bij het afsluiten van een nieuw abonnement. Dit zelfde abonnement kost €26,49 p/m

Hieronder een afbeelding van mijn factuur en daaronder een printscreen van de kosten als ik nu een nieuw 2 jarig abonnement afsluit met KPN combi voordeel

Graag opheldering van KPN hierover. Ik betaal dit schijnbaar al ruim een jaar of langer. Slordig van mij dat ik dat niet eerder heb opgemerkt, maar slordig van KPN dat ze hier zo onduidelijk over zijn. Voelt als schaamteloze geldklopperij. 

aub geen onzinnige antwoorden van: Wat zeur je nou, het zijn toch zakelijke kosten, btw, en blabla, als je er zo over denkt, dan graag je factuur adres zodat ik je iedere maand een factuur kan sturen met “kosten”. 

Beste antwoord door Ik_Combineer

Deze discussie is hier eerder gevoerd. Zie: https://community.kpn.com/facturen-administratie-en-acties-125/bedrag-voor-kleinzakelijke-extra-s-wat-houdt-dit-in-611161

Conclusie is zoals ik hem eerder ook zie. Kleinzakelijk extras is onderdeel van je abonnement. Niet iets wat los aan of uit wordt gezet. 

19 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 6, 2026

De prijs die jij nu betaald is wellicht anders dan de prijzen die nu op internet staan. De prijs die jij betaald moet overeen komen met de prijs die op de orderbevestiging staat die je hebt gehad toen je het abonnement afsloot. Op de faktuur echter worden de kosten apart vermeld maar zijn dus inclusief de prijs die jij hebt afgesproken. Kijk je orderbevestiging daarvoor nog even op de orderbevestiging. Hier meer informatie. 

• January 7, 2026

Je zult het wellicht stop kunnen zetten. Dan ben je er vanaf.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

De prijs die jij nu betaald is wellicht anders dan de prijzen die nu op internet staan. De prijs die jij betaald moet overeen komen met de prijs die op de orderbevestiging staat die je hebt gehad toen je het abonnement afsloot. Op de faktuur echter worden de kosten apart vermeld maar zijn dus inclusief de prijs die jij hebt afgesproken. Kijk je orderbevestiging daarvoor nog even op de orderbevestiging. Hier meer informatie. 

Ik heb het contract er even op nagekeken en zie 19,50 (incl €1,50 korting) voor het 8GB abonnement (afgesloten 11 april ‘25). Als losse regel staat daar “Kleinzakelijke extras” a €4,56 p/m bij. Het verhaal dat deze kosten zijn uitgesplitst van de kosten van je abonnementsprijs gaat dus niet op, want wanneer je een nieuw abonnement afsluit via de website staan deze kosten er niet bij vermeld. Ze komen er gewoon bij. 

Mijn fout dat ik dit niet goed heb nagelezen in m’n contract, maar je mag toch verwachten dat je een contract krijgt met wat je hebt geselecteerd op de website. 

Hieronder een overzicht van het “prijsoverzicht van mij bestelling” 

Zoals je ziet, staan hier geen kleinzakelijke extra’s bij en komt de prijs op een paar centen na overeen met de huidige abonnements prijzen. 

Het contract:

Hier worden dus duidelijk die Zakelijke Extras erbij geteld. 

• January 7, 2026

Je zal hier op 1 of andere manier zelf wel voor gekozen hebben lijkt me. Hoe heb je het abonnement afgesloten? Telefonisch? In de winkel? Of gewoon op de website? 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 7, 2026

Je kunt het per 12 mei 2026 opzeggen vanwege de minimale contractsduur van één jaar. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Je zal hier op 1 of andere manier zelf wel voor gekozen hebben lijkt me. Hoe heb je het abonnement afgesloten? Telefonisch? In de winkel? Of gewoon op de website? 

100% niet voor gekozen. Ik ben techneut, dus helpdesk kan me gestolen worden, voicemail gebruik ik nooit en diefstal/verloren service, ik had voorheen een lostoestel gekocht, dus ook niet van belang.

Het had dan sowieso in m’n besteloverzicht moeten staan. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 7, 2026

Kleinzakelijk kan je enkel inclusief kleinzakelijke extra's afnemen. Dat is nou eenmaal wat het kleinzakelijke maakt.

• January 7, 2026

Kleinzakelijk kan je enkel inclusief kleinzakelijke extra's afnemen. Dat is nou eenmaal wat het kleinzakelijke maakt.

Ok. Dit is dus normaal wat er bij ​@JochemO op de factuur staat? Iedereen met een klein zakelijk mobiel abonnement heeft dit?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Dat kan wel zijn, het is nooit gecommuniceerd, laat staan dat hier extra kosten aan zijn verbonden, en ineens staat het in je contract. Sorry maar dat kun je niet rechtpraten. 

Het enige dat er over kleinzakelijke extras in je contract staat is:

Extra diensten toegevoegd aan je abonnement

Als je een extra dienst bestelt wordt deze dienst aan je abonnement toegevoegd. Extra diensten zijn aparte overeenkomsten bij je abonnement. Als wij je extra dienst(en) hebben klaargezet voor gebruik, kan je deze eenmalig en binnen 14 dagen annuleren. Uitzondering is de extra dienst 'KleinZakelijke extras'. Deze extra dienst is geen aparte overeenkomst. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Net KPN gebeld, stond met z’n mond vol tanden en gaf alleen aan, ja het staat in het contract en het contract is leidend. Klik verbinding verbroken…. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • January 7, 2026

Deze discussie is hier eerder gevoerd. Zie: https://community.kpn.com/facturen-administratie-en-acties-125/bedrag-voor-kleinzakelijke-extra-s-wat-houdt-dit-in-611161

Conclusie is zoals ik hem eerder ook zie. Kleinzakelijk extras is onderdeel van je abonnement. Niet iets wat los aan of uit wordt gezet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Even terug gebeld.

Wat een bs-verhaal… ze blijven erbij “ja meneer, dat hoort er gewoon bij” sommige mensen maken er gebruik van, sommige niet. Wat een onzin, het is toch geen verzekering? Als je Netflix opzegt krijg je toch ook geen bericht van ja, je buren gebruiken het wel, dus je moet dit blijven betalen.

Op de argumenten, het staat nergens in een overzicht bij een bestelling, het staat niet in de bestelbevestiging en het wordt nergens gecommuniceerd, maar het staat ineens wel in je contract blijven ze herhalen, ja meneer, dat hoort er gewoon bij. 

Los van de euro’s, vind ik dit echt een hele vreemde zaak. Dit moest ik eens doen. Op de factuur na het opleveren van een project. Extra’s: €300,- Meneer, wat is dat? Oohw dat, ja dat hoort er gewoon bij, ja maar dat hebben we niet afgesproken… ja maar dat hoort er gewoon bij. Ik denk dat ik heel lang kan wachten op de betaling van die factuur. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

Dat argument lees ik de hele tijd inderdaad en dat zou ook prima zijn als dat gewoon overal wordt gecommuniceerd. Dan kun je een overweging maken of je dat wilt ja/nee. Prima zakcentje voor KPN, van de (een gokje) 500k kleinzakelijke klanten, dat is iedere maand €2.340.000 extra inkomsten. 

Sowieso is de eindconclusie van Erik van KPN (laatste post uit jouw link) onjuist want die 4,68 komen bovenop de kosten van je abonnement, dat zit niet verwerkt in die abonnementskosten van€37,50 wat ad.g betaald. 

• January 7, 2026

@JochemO , je hebt een schermprint van zowel je bestelling als je contract bijgevoegd. Op beide staat hetzelfde totale maand bedrag van 21,56 euro.

Dan klopt het dat de kleinzakelijke extra’s in het abonnement zouden zitten. Vervolgens is het abonnement blijkbaar gewijzigd van 8GB data naar unlimited50. 
Betaalde je vóór die abonnementswijziging wel die 21,56 zoals vermeld staat in het contract? Gaat er iets fout sinds de abo wijziging?

Als het goed is heb je ook een bevestiging gekregen met bijbehorende kosten van de abo wijziging.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 7, 2026

@JochemO , je hebt een schermprint van zowel je bestelling als je contract bijgevoegd. Op beide staat hetzelfde totale maand bedrag van 21,56 euro.

Dan klopt het dat de kleinzakelijke extra’s in het abonnement zouden zitten. Vervolgens is het abonnement blijkbaar gewijzigd van 8GB dat naar unlimited50. 
Betaalde je vóór die abonnementswijziging wel die 21,56 zoals vermeld staat in het contract? Gaat er iets fout sinds de abo wijziging?

Het lijkt daar inderdaad alsof dat bedrag (€4,68) in die 21,56 verwerkt zit. 

Ik heb er even een factuur bij gepakt want was nu ook even in de war. Inmiddels heb ik de aantal GB’s wat verhoogt, maar dat maakt voor het voorbeeld niet zoveel uit. 

€23,50 - €1,50 - €2,50 = 19,50 
€19,50 + €4,56 = 24,06

Die €23,50 komt op een paar cent na overeen met de huidige sim-only prijzen voor 15GB. 

Hetgeen is afgeschreven is €40,06 (incl BTW) dit is incl €16 (0% BTW) afbetaling telefoon
€40,06 - €16 = 24,06 (incl btw)

Zouden die zakelijke extras in de kale abonnementsprijs verwerkt zijn dan had ik een afschrijving van €35,50 gehad. 

Edit: Ik ben nu wel aan het twijfelen want op de site zie ik dat die €23,50 excl BTW is, wat neer zou komen op €28,43 incl BTW. 

• January 7, 2026

De inflatiecorrectie is nog een keer voorbij komen wandelen. Daardoor betaal je nu een paar euro meer dan op je contract staat. Dat is normaal. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 7, 2026

De prijzen op de website van KPN kleinzakelijk zijn exclusief BTW...

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 8, 2026

De prijzen op de website van KPN kleinzakelijk zijn exclusief BTW...

Dat staat er inderdaad onder ja. De kosten op de factuur (onder “Overzicht algemeen” staan schijnbaar incl BTW, wat sowieso al vreemd is, en eveneens nergens staat aangegeven op de factuur. 

Ook bijzonder dat de helpdesk dit niet weet. 

Los van dit alles ga ik in april toch naar een consumenten sim-only. Krijg nogal jeuk van dit soort in je maag gesplitste “services/diensten” 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@JochemO. Welkom op de KPN Community! Goed dat je je factuur erbij pakt en checkt of alles wel klopt in vergelijking met je contract. Zo voorkom je dat je ineens betaalt voor iets wat niet afgesproken is. Dan snap ik ook wel dat deze Kleinzakelijke Extra's wat verwarring opleveren, daar het niet vermeldt wordt in het kostenoverzicht van je bestelling. Maar hopelijk is het je nu allemaal wat duidelijker geworden met behulp van je mede Communityleden. Voor de rest kan ik alleen maar de antwoorden en berichten van Erik van KPN onderstrepen in het aangehaalde topic. Daar wordt het goed uitgelegd hoe het zit met de kostenspecificatie op de factuur. 

Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze dan gerust!