Skip to main content
Vraag

KPN AV wijzigt, nog niet ingelicht.

• May 9, 2026
  • 13 reacties
  • 167 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+16

Tot op heden heb ik voor mijn internet geen mail gehad dat kpn de voorwaarden wijzigt. Ik wil KPN erop wijzen dat het op deze manier ook niet op 1 juni in kan gaan. KPN moet namelijk mij een maand van te voren mij inlichten.  Wanneer gaat KPN mij hierover inlichten? En per welke datum gaan de algemene voorwaarden dan wel gelden, want de maand is inmiddels al voorbij en kpn is hierbij in gebreke. 

Daarnaast zou ik graag willen weten wat KPN bedoeld met de 5% extra verhoging bovenop de inflatie. KPN gaat gebruik maken van die optie, anders wijzig je de voorwaarden niet. Betekent dit als de inflatie 8% is dat kpn hierdoor kan besluiten om 5% extra te verhogen zonder mogelijkheid tot onbinding van het contract? Het kan namelijk betekenen dat KPN dus 13% of meer kan verhogen en het abonnement meer dan 10 euro zou kunnen stijgen. 

Hoe gaat KPN om met wijzigen van het abonnement naar een nieuwer prijsplan? Want ik wil eigenlijk overstappen naar een voordeliger prijsplan waardoor de absurde verhogingen tot een minimum beperkt blijven.

13 reacties

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

Het rare is, ik heb kpn net gebeld, zij geven daar expliciet aan dat de nieuwe voorwaarden niet voor vast internet gaan gelden. Dit is ook aan supervisior gevraagd en bevestigd. Dus eigenlijk heeft KPN mij nu bevestigd dat de nieuwe voorwaarden niet voor mij gaan gelden. Dit gaat leuk worden als kpn desondanks toch mij gaat binden aan de voorwaarden, want mij is net bevestigd dat het niet voor mijn vaste diensten gaat gelden en ik ook geen mail ga krijgen. 

Dus of KPN licht mij totaal verkeerd voor, wat mij eerder lijkt, maar eigenlijk zitten ze nu ook vast aan die uitspraak die mij telefonisch gedaan is.

Kan KPN mij bevestigen dat ik tevens niet mag overstappen naar een nieuwer prijsplan? Ik sta immers toch niet meer onder contract? Of toch wel omdat de voorwaarden voor mij niet wijzigen. Ik vind het allemaal heel onduidelijk. KPN weet zelf niet wat ze aan het doen zijn.

• May 9, 2026

Beste ​@Chrizziey de nieuwe voorwaarden gelden niet per 1 juni a.s. maar vanaf 1 juni a.s. en gelden zowel voor mobiel als vast.

Zie ondersataande link om de voorwaarden te kunnen downloaden:

https://www.kpn.com/algemene-voorwaarden

Je kunt tot en met 31 mei 2026 een mail krijgen van KPN per product, mobiel of vast, waar je vanaf de maildatum 30 dagen de tijd krijgt om over te stappen of te blijven, na die 30 dagen dagen ben je of weg of je hebt de voorwaarden geaccepteerd die dan per 30 dagen na maildatum ingaan.

De datum van de mail kan afhankelijk zijn wanneer je je facturen ontvangt.

Ontvang je je factuur in de regel rond de 15e van de maand of rond de 28e van de maand, dan ontvang je ook rond die data de bewuste mail over de voorwaarden.

Duidelijk zo?

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

Dank ​@JanD, maar eigenlijk licht kpn klanten ook nog is verkeerd voor. Mij is net telefonisch door de afdeling opzegging beloofd dat de wijzigingen niet voor mijn vaste aansluiting gaat gelden. Eigenlijk heeft KPN daarmee mij beloofd dat ik mij geen zorgen hoef te maken over de gewijzigde voorwaarden, ze gelden immers niet voor mij.

Het grootste probleem voor mij zit in het inflatie + 5% extra verhoging. Zodat KPN met ongewenste koppelverkopen mensen nog meer geld kan uitkloppen voor ongewenste diensten, zie hoe het nu gebeurd bij mobiel. KPN mag dus in mijn geval naast de 1,73 euro nogmaals 3 euro erbovenop gooien zonder dat je daardoor mag opzeggen. Over een aantal jaar zou dat betekenen dat kale kpn abonnementen over de 100 euro gaan kosten.

Ik wil eigenlijk niet weg bij KPN, dus ik ben nu op zoek naar de mogelijkheden om de inflatie en de 5% extra zo laag mogelijk kan laten uitpakken. ;) + Ik wil graag horen waarom kpn dan oprecht mij misleid door te zeggen dat de nieuwe voorwaarden voor mij niet gaan gelden.

• May 9, 2026

Beste ​@Chrizziey wacht eerst de mail(s) maar af.

Ik heb ook nog geen mail gehad van mijn vaste internet, maar ik word altijd rond de 28e gefactureerd en zal dan ook omstreeks die tijd de bewuste mail ontvangen.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

Ik heb ook nog geen mail gehad van mijn vaste internet, maar ik word altijd rond de 28e gefactureerd en zal dan ook omstreeks die tijd de bewuste mail ontvangen.

Bij mij rond de 25ste, dus kpn mag de voorwaarden niet wijzigen tot 25 juni en dus ook niet toepassen per 1 juni. Ze moeten mij dan contractvrij maken tot minstens 25 juni. Ik ga dan nogmaals bellen met opzeggingen rond die tijd, want dan ben ik dus misleid.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 9, 2026

Lezen (en begrijpen) van de algemene voorwaarden is een kunst en zeker voor de 1e lijns klantenservice.

Wat betreft de extra verhoging: die mogelijkheid had KPN altijd al, alleen is dit nu duidelijk beschreven in het nieuwe artikel 12.2. Het beperkt juist KPN per kalenderjaar tot totaal 5% van de vaste maandelijkse tarieven voor de betreffende dienst, of € 3,00 per maand indien dit bedrag hoger is.

Artikel 12.3 beschrijft wat uitzonderingen, maar bij extra verhoging (behalve inflatiecorrectie) kan je nog steeds kosteloos opzeggen als je het niet eens bent met een wijziging.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

Ziggo is inmiddels ook duidelijk geworden dat KPN klanten contractvrij waren, ik kreeg mij een aanbod waar een paard de hik van krijgt. Echter ik heb met Ziggo zoveel storingen gehad en ze waren nu zelfs al zover dat ze over KPN glasvezel konden leveren (geloof ik helemaal niks van)
Echter ben ik over de dienstverlening van kpn vast heel tevreden (nooit echt storingen of vervelende dingen in glasvezel die mij beperken, alleen sommige dingen staan mij niet aan, in de zin van verplichte opties (zoals die nutteloze cyberbeveiliging.)

Lezen (en begrijpen) van de algemene voorwaarden is een kunst en zeker voor de 1e lijns klantenservice.

@RBxx  De klantenservice had niet eens een idee wat het was, ik moest ze uitleggen dat dit proces momenteel liep. Schijnbaar worden mensen ook nog eens op het verkeerde been gezet. 

Artikel 12.3 beschrijft wat uitzonderingen, maar bij extra verhoging (behalve inflatiecorrectie) kan je nog steeds kosteloos opzeggen als je het niet eens bent met een wijziging.

Maar zoals ik het lees mag kpn tot 5% of als het minder is meteen 3 euro erop gooien. Ik zie nergens staan dat ik op basis daarvan opzegplicht heb. Als ik Gemini vraag is het nu zo dat KPN dus inflatie + 3 euro per jaar structureel mag vragen zonder dat men mag opzeggen, want je bent immers akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden door te blijven.

KPN heeft eigenlijk de voorwaarden niet beter leesbaar gemaakt, maar eerder onduidelijker.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 9, 2026

Artikel 12.3 geeft het m.i. duidelijk aan:

12.2 Tariefswijziging

12.3 (Tussentijds) opzeggen als je het niet eens bent met een wijziging
Wijzigen we iets aan de overeenkomst, waaronder de voorwaarden of de tarieven, en ben je het niet eens met zo’n wijziging? Dan kan je de overeenkomst kosteloos tussentijds opzeggen, tenzij:

• De wijziging aantoonbaar in jouw voordeel is of het gaat om de wijziging van een neutraal beding (d.w.z. een beding dat niet in jouw voordeel of nadeel is, bijvoorbeeld een wijziging van ons vestigingsadres of van onze contactgegevens)
  • Je de wijziging kan weigeren
  • Het gaat om een periodieke aanpassing van de tarieven als gevolg van inflatie zoals bedoeld in artikel 9.1 hierboven
  • Het gaat om een wijziging in verband met een door de overheid vastgestelde wet, regeling of maatregel

Artikel 12.2 gaat over een mogelijke tariefswijziging 

Artikel 12.3 ziet dat niet als uitzondering “tenzij"). Dan kan je dus kosteloos tussentijds opzeggen.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

@RBxx  Maar kan KPN zich met die 5% niet herroepen op artikel 9.1? Het lijkt mij raar dat je mensen akkoord laat gaan met dit als keiharde voorwaarde. Dan zou het ook zo moeten zijn dat KPN conform de algemene voorwaarden gerechtigd is, om naast de inflatiecorrectie ook een 5% verhoging te mogen uitvoeren. zonder dat ze daarmee in strijd handelen met de voorwaarden, en je dus niet kan opzeggen daardoor. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 9, 2026

Nee, dat lijkt mij niet.

Artikel 9.1 gaat specifiek over de tarieven aanpassen (“indexeren”) met ten hoogste de Consumentenprijsindex (“CPI”). Dat staat ook op de "tenzij” lijst van artikel 12.3.

De extra verhoging uit artikel 12.2 niet, dus daarvoor geldt "kosteloos opzeggen".

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

Dan zou ik ermee kunnen leven mits je de vrijheid behoud om te mogen weigeren en daardoor contractvrij te worden, ook als KPN zal beslissen dat net als bij mobiel verplicht het netwerkfilter af te nemen. Ik zie wel dat er heel veel onduidelijkheden daarop zijn, schijnbaar heeft kpn veel onrust gezaaid en zijn er niet duidelijk genoeg over.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 9, 2026

Tja, zoals ik al eerder zei: Lezen (begrijpen) en schrijven😉 van algemene voorwaarden is een kunst.

Ze (KPN) doen hun best en ik vind het wel verbeterd.

Ik denk dat er altijd discussie zal zijn over de precieze uitleg en betekenis.

Forum|alt.badge.img+16
  • Auteur
  • May 9, 2026

Ik denk dat er altijd discussie zal zijn over de precieze uitleg en betekenis.

Maar in de juridische wereld is het wel degelijk van belang en kan het verschil maken. Ik vind dat KPN gewoon duidelijk en op een begrijpelijke manier de AV moet aanbieden. Dat dit zoveel interpretatie toelaat zegt iets over hoe onduidelijk de voorwaarden op dit moment zijn. ;)