Nou zeg! Dit is weer typisch KPN. Lopen weer te zeulen met mijn onderwerp waardoor je in eerste instantie denkt dat ze het gewist hebben, hetgeen natuurlijk amper kan verbazen aangezien erin wordt gewezen op onwettig handelen door KPN. Bedriegen en bedreigen en als je dan contact wilt hebben sturen ze je van loket naar loket en als je deze dan allemaal gehad hebt eindig je weer bij loket 1. Eisen dat ik een onterechte rekening betaal terwijl KPN al bijna twee jaar lang ronduit weigert mij ruimschoots het tienvoudige daarvan als teveel betaald te restitueren. Echt, het gore lef!
En ja dan loopt het hier weer met z’n allen te roepen dat dit alleen maar een “gebruikersforum” is. Hoezo is er een forum “factureren” dan? Gaan andere gebruikers mij helpen met betalen? Bedragen voorschieten? Dit is het enige medium dat KPN aanbiedt om zaken op schrift aan te leveren. Als ik op MijnKPN naar de contactpagina ga kan ik zelfs niet eens het nummer van de afwimpeldesk daar vinden. Meer dan een beetje stomme dingen tikken richting een “Bot” die uitsluitend de ‘A’ van ‘AI’ enige inhoud geeft is er niet bij.
Balen dat het niet helemaal lekker gaat met het automatisch incasso, @gordonb3. Dit wordt door ons niet zomaar stopgezet. Als een automatisch incasso niet lukt, dan wordt dit vaak door de bank tegen gehouden. Daarom raad ik je ook aan om navraag te doen bij de bank. Misschien kunnen zij zien waarom het automatisch incasso niet meer lukt.
Als een incasso dan mislukt, krijg je van ons een herinnering. Je kunt dan via MijnKPN gelijk jouw factuur betalen om extra kosten te voorkomen. Ik snap dat dit lastig gaat als jouw telefoon de bankieren app niet ondersteunt omdat jouw telefoon te oud is en je op vakantie bent en alleen jouw telefoon bij je hebt. Maar dit is niet iets wat wij kunnen weten. Het is een geautomatiseerd proces. Maar wij snappen natuurlijk ook dat een factuur een keer ongelegen komt. In dat geval kan je uitstel van betaling aanvragen door een betaalafspraak te maken.
Ik lees ook dat je jouw twijfels hebt over de factuur die je hebt ontvangen. Want deze is gebaseerd op een sms die jij verzonden zou hebben, maar jij herkent dit niet. We brengen dit natuurlijk niet zomaar in rekening. Jouw telefoon heeft een sms verstuurd. Als deze niet tussen de verzonden sms’jes staat, dan kan het zijn dat het een verificatie sms is voor een app die jij gebruikt. Heb je recentelijk nog nieuwe apps geïnstalleerd? Ik heb zelf ook even gezocht op het nummer, maar ik kan er niet direct over vinden van welke app dit afkomstig zou kunnen zijn.
Als laatste wil ik je nog wijzen op de manieren waarop je contact met KPN op kunt nemen. Je mag jouw vraag altijd hier binnen de KPN Community stellen. De community leden denken graag met je mee! Maar sommige vragen kunnen beter door een klantenservice medewerker beantwoord worden. Daarvoor kan je een belafspraak maken. We bellen jou dan op een moment dat het jou uitkomt. Liever digitaal contact? Dat kan! Je kunt ons ook vinden op Facebook of X (voorheen Twitter).
@Denise van KPN Ik heb al gebeld, maar dan krijg ik te horen dat jullie recht hebben op die 10 cent en dat ik maar moet zien hoe ik de €1,34 krijg. Daar mag dan volgens jullie eigen regels wegens niet tijdig betalen €20,- bij opgeteld worden, plus wettelijke rente vanaf 1 april 2023.
En nee het probleem is dus niet dat ik onvoldoende saldo heb, hou nou op met direct dat soort zaken suggereren. Dat staat dus ook al in die dreig-email en dat is nou echt het meest ergerlijke aan deze kwestie, dat continu wijzen terwijl reeds is bevestigd dat het probleem in jullie systeem zit omdat de rekening die ik van jullie ontvang niet zelden nul cent is - en dan wordt de incassomachtiging dus kennelijk weer gewist. Laat ik vooropstellen dat ik van mening ben dat ik als klant niet voortdurend geconfronteerd zou moeten worden met jullie administratieve flaters. Ik heb desondanks nog voorgesteld om de rekening dan maar op een beginsaldo van 1 cent te zetten, maar daar kreeg ik weer op te horen dat de persoon die ik aan de lijn had dat niet mocht. Nou geweldig hoor, zet me dan even door naar iemand die het wel mag en mij daarmee als het goed is kan vrijwaren van verdere ongepaste bedreigingen.
Nee ik heb geen nieuwe apps geïnstalleerd, zeker niet tijdens mijn slaap. Ik heb ook geen apps met SMS privilege en zelfs als dat wel zo was dan zou deze de primaire SIM in mijn telefoon moeten gebruiken. Tenzij het natuurlijk een KPN specifiek iets is, verbonden aan de KPN SIM, en dan is dat 097 nummer dus ook van KPN. Als ik nou mogelijk kwade wil van jullie kant even buiten beschouwing laat, waar jullie niet heel erg jullie best voor doen gegeven het weigeren mij te betalen, dan hebben we het hier nog steeds over een nummer dat niet toebehoort aan een telefoon maar aan zoiets als een tablet en dat opent de mogelijkheid van het spoofen van een SIM ID. Daarom dus van mijn kant de wens dat KPN bewijst dat het van mijn telefoon afkomstig is door op te geven via welke zendmast de SMS is verstuurd. En dan kan KPN natuurlijk gokken dat ik thuis was… Of gewoon de waarheid vanuit de logs halen.
Oh en ja, ik weet dat het voor velen van jullie als onbegrijpelijk overkomt, maar het gaat echt om een rekening van 10 cent. De prijs van 1 SMS welke dus niet afkomstig is van mijn telefoon maar wel op mijn SID is geregistreerd.
Ik heb ook niets gezegd over te weinig saldo, alleen dat iets het automatisch incasso tegenhoudt. Als jouw factuur regelmatig 0 euro bedraagt, dan is dit ook niet zo gek. Er hoeft immers geen automatisch incasso te zijn voor een factuur waarvoor niks betaald hoeft te worden. Maar goed, het is wel lastig als je dan een keer een factuur hebt waarvoor je wel moet betalen.
Daarnaast begrijp ik dat je graag uitgezocht wil hebben waar deze sms vandaan komt. Ik kan je daar geen duidelijkheid over geven.
Daarom lijkt het mij beter als je hiervoor een klacht indient. Mijn collega's van de klachtenafdeling kunnen dit dan allemaal voor je uitzoeken en hopelijk met een passend oplossing komen.
Ik stuur je een privébericht.
@Denise van KPN Lastig is niet echt het juiste woord. Het probleem is dat de eerste mogelijkheid tot betalen welke mij wordt geboden binnen 5 dagen voldaan moet worden en dat er anders meteen €20 bij komt. Dit valt mijns inziens niet binnen de wettelijke definitie van een “redelijke betaaltermijn” en sowieso aangezien er in onze overeenkomst überhaupt geen betaaltermijn wordt genoemd vanwege de veronderstelling dat dit middels incasso wordt voldaan behoort deze termijn de wettelijke standaard van 30 dagen te zijn. Het feit dat jullie valselijk “Herinnering” bovenaan deze eerst geboden betaalmogelijkheid plaatsen doet daar niets aan af.
Daarnaast zie ik niet in waarom zelfs een ingetrokken incassomachtiging jullie ervan zou moeten weerhouden om geld naar mij over te maken.
Oké, maar met ingang van nu is er dus sprake van een crimineel vergrijp. Sinds mijn belgesprek zijn nu ineens alle rekeningen en specificaties van begin 2023 voor dit, en dit mobiele nummer alleen, ineens allemaal weg in het facturenoverzicht in Mijn KPN. Denkt dat dievengilde nu werkelijk dat ik daar geen kopie van heb?
Ik vind het nogal wat om te spreken van een ‘crimineel vergrijp’, alleen omdat je het proces niet kent/begrijpt. We bewaren maximaal 30 facturen per abonnement in MijnKPN. Als er een nieuwe factuur komt, wordt de oudste factuur verwijderd. Meestal is dit 30 maanden, maar soms heb je meerdere facturen per maand. Het is dus niet zo gek dat er facturen ‘verdwijnen’ vanuit MijnKPN. Bovendien moedigen wij alleen maar aan dat jij je facturen download en ergens bewaard. Zo kan je de facturen naslaan, zelfs als deze niet meer in MijnKPN staan.
Naast dat ik bovenstaande graag wilde verduidelijken, wil ik er verder niet op ingaan. Het lijkt mij nog steeds het beste als iemand van de klachtenafdeling hiernaar gaat kijken. Ik heb je in een privébericht instructies gestuurd.
@Denise van KPN En waarom staan er dan nog wel oudere facturen van andere abonnementen? En je hebt helemaal geen instructies gestuurd, je hebt me verwezen naar de standaard pagina met het oneindige cirkeltje waar de enige uitweg een belafspraak is waar ik ook reeds meerdere malen ben geweest zonder ook maar een begin van een resultaat te boeken. Als jullie zeiken over tien cent en weigeren dat af te boeken op de €1,34 die jullie mij schuldig zijn, welke jullie mij al bijna twee jaar lang weigeren uit te keren, dan kan je het van mij ook krijgen. Desnoods laat ik via de deurwaarder alle rekeningen van KPN blokkeren, gewoon voor de lol om te zien of jouw <strike>baas</strike> grote leider daar ook om kan lachen.
Het lijkt erop dat je mijn laatste privébericht hebt gemist, @gordonb3.
@gordonb3, Wat voor een mobiele telefoon heb je eigenlijk?
En waarom staan er dan nog wel oudere facturen van andere abonnementen?
Heeft iemand het gehad over het verwijderen van oudere facturen?
Ik dacht dat @Denise van KPN aangegeven had dat er maximaal 30 facturen per abonnement bewaard blijven, ongeacht hoe oud ze zijn?
@wjb Ik weet niet wat binnen de hier genoemde problematiek de toegevoegde waarde zou moeten zijn van welk merk en type mijn telefoon is. Een betaaltermijn van 5 dagen terwijl daar geen enkele contractuele afspraak over bestaat is overeenkomstig de wet gewoon 25 dagen te kort.
Wat die facturen betreft, die krijg ik net als jij een keer per maand. 30 maanden is 2,5 jaar hetgeen inhoudt dat de facturen vanaf de tweede helft 2022 nog online zouden moeten staan, en dat was vorige week ook nog zo. Nadat ik heb gebeld en nogmaals(!) heb gewezen op mijn vordering staan er nu nog maar 20 en die gast die ik aan de lijn had nog doodleuk zeggen dat hij in zijn systeem niet zo ver terug kon kijken.
Je hebt waarschijnlijk een iPhone, klopt dat?
Zo nee, welk merk telefoon heb je dan?
Nee het is een Sony, maar nogmaals dat maakt dus niks uit omdat dit iets is dat KPN gewoon moet fixen of er een normale regeling tegenover moet zetten. NB ik heb dus een voorstel gedaan welke mij geld kost maar wat dan volgens degene die ik de lijn heb gehad het probleem zou moeten voorkomen. Niet dat ik daar heel veel vertrouwen in heb maar mijn voorstel wordt dus eveneens niet geaccepteerd.
Ik vraag mij ook af of het merk en type toestel er toe doet hier, @wjb. Maar je hebt er waarschijnlijk een reden voor om dit te vragen. Kan je dit toelichten?
@gordonb3 Voor informatie over het betaalproces wil ik je graag verwijzen naar dit artikel: Betalen van je facturen bij KPN.
Over jouw voorstel kan ik verder geen uitspraken doen. Hiervoor kan je toch echt het beste de instructies in mijn laatste privébericht volgen.
Ik vraag mij ook af of het merk en type toestel er toe doet hier, @wjb. Maar je hebt er waarschijnlijk een reden voor om dit te vragen. Kan je dit toelichten?
Van Apple wordt een SMS voor iMessage verificatie verzonden, misschien dacht wjb eraan.
Het is sowieso verstandig, alle Apps de toesteming voor SMS te intrekken, behalve voor Berichten App en Noodmelding.
TDN schreef:
Van Apple wordt een SMS voor iMessage verificatie verzonden, misschien dacht wjb eraan.
Precies, we hebben wel vaker gezien dat daar dan kosten voor in rekening gebracht wordt en dat er op de telefoon niets van in de sms berichten terug te vinden is.
Het is sowieso verstandig, alle Apps de toesteming voor SMS te intrekken, behalve voor Berichten App en Noodmelding.
Als dat zo was dan zou ik vaker SMSjes naar 097 nummers (al dan niet specifiek de hier genoemde) gezien moeten hebben. Dat is niet het geval, ook niet op de primaire SIM in dit toestel. Zoals ik het zie zijn er twee mogelijke scenario's
- het is een specifiek aan de KPN SIM verbonden app welke dan ook vanuit het KPN netwerk geïnstalleerd moet zijn (er is uiteraard een reden waarom KPN mijn oude Telfort SIM afsloot om mij te dwingen hun SIM te accepteren)
- iemand heeft met een gerootte tablet de ID van mijn SIM gespooft. Ogenschijnlijk per ongeluk aangezien het om slechts één SMS gaat, maar er bestaat evengoed een kans dat mijn volgende rekening in de honderden euro’s gaat zijn met telefoontjes naar Angola of iets dergelijks. Iets waarvoor ik nu echt op de volgende factuur moet wachten omdat MijnKPN op z'n gat ligt. Die KPN website krijg je sowieso buikpijn van, getuige ook dat verborgen formulier van @Denise van KPN
@gordonb3 Voor informatie over het betaalproces wil ik je graag verwijzen naar dit artikel: Betalen van je facturen bij KPN.
Daar staat niks zinnigs. Het probleem is echt dat KPN een factuur per email doet toekomen met de melding dit binnen enkele dagen per incasso te innen, hetgeen vervolgens niet gebeurt. Daarna komt de dreig-email met de mij eerst geboden betaalmogelijkheid welke dan binnen vijf dagen voldaan moet zijn en dat kan op een uitermate vervelend en onmogelijk moment plaatsvinden. Ik kan er bovendien ook niet op anticiperen, want als ik het bedrag handmatig overmaak krijg ik dit na ruim een week weer teruggestort (ja, dan kan het dus wel!) omdat dergelijke transacties voorzien moeten zijn van een unieke betaalcode - welke dus pas bekend wordt gemaakt in de dreig-email.
iemand heeft met een gerootte tablet de ID van mijn SIM gespooft.
Niemand kan de ID van jouw SIM spoofen, dat ziet je eraan dat bij multisim nooit 2 sims tegelijk kan gebruikt worden. Hij kan jouw nummer spoofen, maar hij betaal nog steeds de rekening voor het versturen van SMS, alleen bij ontvanger lijkt het dat de SMS afkomstig is van jou.
iemand heeft met een gerootte tablet de ID van mijn SIM gespooft.
Niemand kan de ID van jouw SIM spoofen, dat ziet je eraan dat bij multisim nooit 2 sims tegelijk kan gebruikt worden. Hij kan jouw nummer spoofen, maar hij betaal nog steeds de rekening voor het versturen van SMS, alleen bij ontvanger lijkt het dat de SMS afkomstig is van jou.
Dan blijft dus optie 1. over. Een door KPN op mijn telefoon geïnstalleerde app welke exclusief communiceert via de KPN SIM en derhalve mijn instellingen negeert en dan ligt het dus voor de hand dat het vermelde nummer eveneens verbonden is aan een of andere KPN dienst.
Heb jij die SIM van KPN recent in jouw telefoon geplaatst?
Heb jij die SIM van KPN recent in jouw telefoon geplaatst?
Niet afgelopen maand. Zou ik het overigens nog steeds buitengewoon lomp vinden van KPN om een verbindingstest (ik veronderstel dat je daarop doelt) die zij kennelijk willen uitvoeren in mijn verbruikscijfers op te nemen en dan ook als zodanig in rekening brengen. Plus natuurlijk dat van alle kanten ontkend wordt dat KPN zelf iets met deze SMS te maken zou hebben.
Had ik rekeningfraude al als kernwoord opgenomen?
Er zijn bij andere providers (Simyo en Simpel) meldingen van precies hetzelfde fenomeen waarbij er ook een smsje naar een 0970 0100200x nummer verzonden is. Dat was de reden om deze vraag te stellen.
Laat natuurlijk onverlet dat als KPN zegt de rekening via een automatische incasso te gaan innen ze dat dan ook moet doen en niet direct te gaan dreigen met administratiekosten of incassokosten als de rekening niet binnen vijf dagen voldaan wordt. Er is, zoals je zelf ook al aangeeft, geen juridische grond om na vijf dagen al kosten in rekening te brengen.