Skip to main content
Vraag

KPN brengt onverwachts torenhoge kosten in rekening voor herstel glasvezelverbinding

• July 23, 2025
  • 19 reacties
  • 437 keer bekeken

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Ruim een half jaar geleden had ik last van glasvezelproblemen in mijn appartement.
Na contact opgenomen te hebben met KPN is er een vriendelijke monteur langs geweest die heeft vastgesteld dat de glasvezeldraad beschadigd is geraakt, heeft dit ook netjes aan mij laten zienĀ en gaf aan dat deze vervangen moest worden.

Ik vroeg hem of hier kosten aan verbonden waren en wat dat dan zou zijn, en hij gaf aan dat mochten er kosten gemaakt worden dat deze vrijwel altijd gedekt worden dus dat ik me hierom waarschijnlijk geen zorgen hoefde te maken. Ik was gerustgesteld en gaf akkoord op de werkzaamheden.

Tot mijn enorme schrik ontving ik vanavond een brief vanuit Sedgwick dat ik volledig aansprakelijk ben voor de schade enĀ er kosten gevorderd worden vanuit KPN wegens:

• Vaststelling schade
  • Coƶrdinatie schadeherstel?
  • Kosten herstel door monteur

De vorderingĀ betreft bijna 1800(!) euro...
Ik ben meĀ totaal niet schuldbewust, gezien ik niet weet waardoor de beschadiging is opgetreden. Ook ben ikĀ niet in staat dit bedrag te betalen en vind dit een verschrikkelijk heftige werkwijze vanuit KPN… 
Als ik op voorhand had geweten dat deze immense kosten erbij zouden komen, had ik hier nooit mee ingestemd en was ik voor een andere oplossing gegaan. Ben al lang tijd trouwe klant en heb KPN altijd als hele fijne provider ervaren, maar dit slaat voor mij echt alles.

Hoop echt op een passende reactieĀ en begrip vanuit KPN op tot een normale oplossing te komen.

19 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • July 23, 2025

Hoop echt op een passende reactieĀ en begrip vanuit KPN op tot een normale oplossing te komen.

Je zult dit met KPN Netwerk moeten bespreken, dit forum waar klanten elkaar helpen kan je hierbij niet ondersteunen. Wel weten we hier uit ervaring dat als de schade binnenshuis is ontstaan door een bewoner, dit inderdaad niet wordt gedekt en vrij duur kan zijn. Misschien kan je het op je verzekering claimen als ongeluk ?

Hier kan je een klacht indienen bij KPN Netwerk:
Klachtenformulier | Het KPN Netwerk
Klantenservice:Ā 
088 006 37 44

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

​@RomanHelperĀ Zie hier

Ā 

Jasper van KPN
Moderator

De discussie over het wel of niet quoten van het voorgaande bericht heb ik even verwijderd, dat voegt niets toe voor de vraag van ​@RomanHelper. Het is een interessante discussie en ik heb daar natuurlijk ook een mening over, maar dit topic is daar niet de plaats voorĀ šŸ™‚

Ā 

Welkom op de community ​@RomanHelper, met zo'n rekening kan ik me voorstellen dat je schrikt. De link die bnh noemt in zijn eerste reactie kan je hiervoor gebruiken. Heb je dat formulier al ingevuld, zodat de netwerktak dit samen met jou kan bekijken?

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 24, 2025

Hi ​@Jasper van KPNĀ en ​@bnh,

Ā 

Dank voor jullie reacties. Ik heb de klacht ingediend bij KPN netwerk, maar ben hier eigenlijk direct afgewimpeld richting Sedgwick:

"De aannemer meldt dat de glasvezelkabel gedeeltelijk is beschadigd en er hierdoor een nieuwe kabel aangelegd moest worden.Ā Als u in bezwaar wil gaan dan kunt u hiervoor contact opnemen met Sedgwick. Zij zijn bereikbaar via de contactgegevens die in de brief staan die u heeft ontvangen. Sedgwick gaat over de facturen en zij zullen uw bezwaar in behandeling nemen.ā€

Ā 

Antwoord waar ik volgens mij niet heel veel mee kan. Heb er weinig vertrouwen in dat Sedgwick mijn klacht serieus zal nemen en het neer zal komen op "KPN netwerk schakelt ons in, wij incasseren alleen en er moet binnen X tijd betaald worden want anders..ā€

Ooit bij mijn oude woning een gebroken glasvezeldraad gehad direct nadat we zijn verhuisd.
Contact opgenomen met KPN netwerk, monteur kwam langs en had binnen 20 minuten de draad opnieuw voorzien van een FTU en waren 0 kosten aan verbonden.

Eenzelfde situatie nu waarbij de draad was beschadigd bij de uitloop aan de meterkast, alleen het overige stukĀ binnenin de woning wasĀ volledig intact.
De monteur stond erop dat de kabel vervangen zou worden, waarbij ik een aantal keer heb gevraagd wat een indicatie van de eventuele kosten zou zijn. Daar hoefde ik me niet druk om te maken, in de meeste gevallen zou dat gewoon netjes gedekt worden. Dit is de reden geweest dat ik akkoord ging met de werkzaamheden destijds en de monteur was na een 30 minuten weer netjes vertrokken.

De aannemer/monteur had dit mijn inziens veel beter moeten communiceren, had moeten aangeven welke werkzaamheden er uitgevoerd zouden worden en duidelijk moeten zijn dat de kosten blijkbaar totaal niet gedekt worden. Daarnaast vind ik het heel slordig dat ik 8 maanden moet wachten op deze factuur.Ā 

Als ik dit op voorhand had geweten, had ik de glasvezelkabel nooit laten vervangen en was ik voor een alternatief gegaan.

• July 24, 2025

Ik heb geen Ziggo aansluiting, maar het ligt hier in in de straat. Voor 1800 euro heb ik een complete aansluiting vanuit de straat helemaal naar binnen in de meterkast.Ā 

1800 euro voor een reparatie vind ik schandalig veel. Ik snap ook niet dat de factuur viaĀ Sedgwick gaat. Dat lijkt me gewoon een ordinair incassobureau wat winst probeert te makenĀ door de facturen nog eens flink op te hogen met waarschijnlijk vele 100en euro's.

• July 24, 2025

Zoeken op dit forum geeft een aantal soortgelijke (?) gevallen :
https://community.kpn.com/search?q=Sedgwick

Jasper van KPN
Moderator

Als er kosten zijn is het wel zo fijn om het van te voren te weten natuurlijk, zodat je een weloverwogen keuze kunt maken. Ik weet niet of ik hierin iets kan betekenen, maar ik wil wel voor je kijken of ik er meer over kan zien. Ik zie alleen nog geen gegevens op jeĀ profielĀ staan, waardoor ik nog niets kan. Zou je die volledig in kunnen vullen en een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kunnen we kijken wat we kunnen zien.

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2025

Hi ​@Jasper van KPN,

Dank weer voor je bericht. Heb mijn profiel naar alle volledigheid proberen in te vullen, hopelijk kun je hier iets mee.

Thanks alvast voor het meekijken.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • July 28, 2025

Beste ​@RomanHelperĀ ik zie in je profiel dat je een V11a modem hebt, je bedoelt waarschijnlijk een V10a, want een V11a bestaat niet en heeft ook nooit bestaan.

Je hebt de V10, V10a, KPNBox12 en V14 in het huidige programma.

Ā 

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 28, 2025

Yes excuus, bedoelde de V10A inderdaad.

Jasper van KPN
Moderator

Het type modem maakt in dit geval niet zo veel uit, maar het kan mogelijk in de toekomst van belang zijnĀ šŸ™‚

Ik zie inderdaad dat je je profiel hebt ingevuld ​@RomanHelper, maar als ik die gegevens opzoek kom ik geen abonnement tegen. Kloppen de gegevens wel, of zit er mogelijk een typefoutĀ in?

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • July 30, 2025

​@Jasper van KPNĀ dat abonnement is momenteel afgelopen, omdat ik wegens familieomstandigheden lange tijd geen abonnement heb kunnen gebruiken en daar mijn abonnement dus voor heb stopgezet. Ik zie deze ook niet meer onder mijn producten staan en contract hiervan is december vorig jaar afgelopen.

Ā 

De werkzaamheden vielen echter wel binnen deze contractperiode (18-11-2024).

Ā 

Hopelijk valt dit nog wel terug te zien in het systeem.Ā 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • July 31, 2025

De werkzaamheden vielen echter wel binnen deze contractperiode (18-11-2024).

Onafhankelijk of je een abonnement bij KPN hebt on niet, de rekening gaat naar de provider (KPN, Odido, BudgetInternet….) en niet naar klanten. De rekening kan je eigenlijk in prullenbak gooien, in de rekening staat waarschijnlijk niet jouw naam maar "bewoner in dit adresā€. Indien je aansprakelijk was voor de schade, zou je een rekening van jouw provider (in jouw geval van KPN, en niet Sedgwick of KPN-Netwerk) krijgen.

Jasper van KPN
Moderator

Duidelijk, dank je voor de toelichting ​@RomanHelper. Ik heb intern navraag gedaan voor je, zodat we kunnen kijken of we er meer over kunnen vinden. Als ik daar een reactie op heb kom ik er bij je op terug.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

​@RomanHelperĀ Mijn collega's geven aan op basis van jouw gegevens niets te kunnen vinden. Ze zijn daarom op zoek naar het dossiernummer. Als het goed is staat deze in de brief die je hebt ontvangen. Kun je deze toevoegen aan de persoonlijke opmerkingen in jouw profiel?

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 1, 2025

Zojuist heb ik iemand van KPN Netwerk gesproken die ook contactpersoon is richting Sedgwick n.a.v. dit forum en de vraag die ​@Jasper van KPNĀ had uitgezet intern šŸ‘Ā 
Hij gaf aan dat er in de communicatie richting mij iets verkeerd is gelopen en dat dit issue nog verder uitgezocht zal worden. Hij gaf aan dat de factuur mogelijk volledig wordt ontbonden, maar we wachten het even rustig af.

Als ik hier meer over hoor, zal ik het terugkoppelen op het forum.Ā 
Alvast erg bedankt ​@Jasper van KPN ​@Denise van KPNĀ en anderen voor jullie werk en hetĀ zo actief willenĀ meedenken hierin.

Jasper van KPN
Moderator

Dat is goed om te lezen inderdaad ​@RomanHelper! Ik kreeg ook een mailtje terug dat hij er mee bezig ging. Als ik er een nieuw bericht over krijg zal ik het ook met je delen, dan houden we elkaar op de hoogteĀ šŸ™‚

• August 5, 2025

Bijzonder om te lezen. Dat je dus zomaar een factuur van 1800 euro kan krijgen. En dat als je bezwaar maakt. Op de juiste manier aan de touwtjes weet te trekken, het geluk hebt dat je de juiste medewerkers krijgt te spreken. Dat deze factuur dan zomaar weer ontbonden word.Ā 

Echt heel bijzonder.Ā 

RomanHelper
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • August 5, 2025

​@Marlon92Ā daar sluit ik mij helemaal bij aan.
Een flink hoge rekening die ontbonden wordt als je er wat van vindt. Denk dat er menig zijn die deze rekening zouden betalen (lees, met alle respect, bijv. de ouderen?), zeker gezien de ernst hoe dit door Sedgwick werd gecommuniceerd richting mij.Ā 

Denk dat ​@Jasper van KPNĀ hier ook veel in heeft kunnen betekenen, dus daar ben ik erg dankbaar voor.
Ben ook van mening dat ik deze factuur nooit had mogen ontvangen, maar dat is een andere discussie.

Voor nu ben ik hier zeer blij mee en het loont om er werk van te maken dus šŸ˜ŠšŸ‘