Skip to main content
Vraag

KPN factuur na wijziging mobiel abonnement: korting wordt bijtelling

• September 4, 2026
  • 16 reacties
  • 150 keer bekeken

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7

Per 1-9-2026 is mijn nieuwe mobiele abonnement ingegaan, het vorige maandbedrag was €14,04 en het nieuwe maandbedrag volgens factuur €13,50. De eerste 2 dagen van deze maand worden op onnavolgbare wijze verrekend. Doordat het maandbedrag vanaf 1 september iets lager is zou dus over de eerste 2 dagen iets terugbetaald moeten zijn (van €14,04 p/m naar €13,50 p/m) maar de afdeling facturatie heeft dat “terugbetaald” naar “bijbetaald” weten te googelen, kortingen zijn opeens bijtellingen:

Mogelijk kan iemand van KPN hier enig licht in bovenstaande duisternis brengen.

16 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 4, 2026

Je zal hiervoor bij de klantenservice moeten zijn. Op het forum helpen klanten elkaar en dat zou jij als vaste gast toch moeten weten 😉. Meld het dmv dit formulier en je melding komt meteen bij de juiste afdeling terecht. Laat je nog even weten hoe het afloopt?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Ik houd mij verre van de klantenservice, was alleen benieuwd hoe men hierover dacht, en ik zie al hoe hierover gedacht wordt want het onderwerp is al weer aangepast…..🍺

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 4, 2026

Hallo ​@Dicksooo ,

Het ziet er allemaal wat onduidelijk uit met dat Combivoordeel. Maar je kunt het netto over de maand september als volgt beredeneren/narekenen:

1 en 2 september (2 dagen) : 2/30 x 14,04 = 0,936 

3 t/m 30 september (28 dagen) : 28/30 x 13,50 = 12,60

Totaal : 12,60 + 0,936 = 13,536   

In jouw voordeel naar beneden afgerond. 😊

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Dag ​@Noordzee , met dat verschil dat 1 en 2 september niet (2 dagen) : 2/30 x 14,04 = 0,936 is, dat bedrag was de maand ervoor reeds betaald, 1 en 2 september zou 2/30 x 13,50 moeten zijn (aanvang nieuw abonnement 1 september), het teveel betaalde over 1 en 2 september zou er juist vanaf getrokken moeten worden. 🍺

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 4, 2026

Maar je kunt het ook anders zien. Deze factuur gaat namelijk over de periode van 3-9-2026 t/m 2-10-2026. Als jouw vorige factuur t/m 2-9-2026 was, dan wordt je nu inderdaad voor 0,06 benadeeld.  Want je zou dan over 1 en 2 september 2026 niet 0,03 moeten bijbetalen, maar juist 0,03 moeten terugkrijgen. 

edit: 

We hebben tegelijk getyped: 

Dag ​@Noordzee , met dat verschil dat 1 en 2 september niet (2 dagen) : 2/30 x 14,04 = 0,936 is, dat bedrag was de maand ervoor reeds betaald, 1 en 2 september zou 2/30 x 13,50 moeten zijn (aanvang nieuw abonnement 1 september), het teveel betaalde over 1 en 2 september zou er juist vanaf getrokken moeten worden. 🍺

Je geeft hierboven aan dat je 1 en 2 september al de vorige keer had betaald, dan heb je dus helemaal gelijk. Je wordt voor 0,06 benadeeld. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Precies, en het gaat mij niet om het bedrag (waarover ik absoluut geen contact met de klantenservice op ga nemen), maar om de opmerkelijke wijze hoe dit bij de afdeling facturatie bekokstoofd wordt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 4, 2026

Hoi ​@Dicksooo 

De berekening zou best wel eens kunnen kloppen. De al betaalde abonnementskosten over 1-2 september worden eerst teruggeboekt. De ontvangen korting over die dagen moet je dan terugbetalen. Daaronder worden de dagen volgens het nieuwe abonnement in rekening gebracht waar vervolgens de korting weer af gaat.

Kan je ter verduidelijking de berekening op de vorige factuur ook plaatsen? 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Dag ​@RBxx , jazeker:

Het feit blijft dat over 1 en 2 september eerder al een hoger bedrag betaald was dan volgens het nieuwe abonnement vanaf 1 september over die 2 dagen verschuldigd was.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 4, 2026

Bedankt, ik kom er morgen op terug. Leg ik mijn eigen factuur ernaast. Ook recent verlengd. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 4, 2026

OK ​@Dicksooo , 

Ik denk dat ik de verklaring heb: 

Jouw kale bruto abonnement stijgt juist in prijs van 18,13 naar 18,50

KPN rekent alleen een correctie over twee dagen (1 en 2 september 2026) over dat kale abonnement. (18,50 - 18,13) x 2/30 = 0,03   

Echter jij betaalde in de oude situatie ook nog een toeslag van 1,00 vanwege veiligheid. De toeslag is nu vervallen. KPN heeft echter jou niet een teruggave gegeven over de toeslag over de dagen 1 en 2 september 2026. (1,00 x 2/30 = 0,0667 afgerond 0,06) 

Mijn persoonlijke mening is overigens dat jij die 1,00 toeslag helemaal niet had moeten betalen voor 1-9-2026. Dit omdat jij een 0 GB-abonnement had. Abonnementen met 0 GB kregen die veiligheidstoeslag niet. In jouw nieuwe abonnement is dat terecht niet toegepast. In jouw oude abonnement per abuis wel. 

Kortom: waarschijnlijk heb jij enkele maanden ten onrechte 1,00 teveel betaald. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 4, 2026

Abonnementen met 0 GB kregen die veiligheidstoeslag niet.

Waar staat dit?

In jouw nieuwe abonnement is dat terecht niet toegepast.

Staat niet in de factuur, maar wel berekend. 0 Gb abo kost 17,50€ per maand, min 5€ korting plus 1€ veiligheidstoeslag = 13,50€

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Volgens sommige moderators zou een 0 GB abonnement inderdaad niet die €1,00 veiligheidstoeslag krijgen ​@Noordzee , maar dat is dus toch gebeurd. Het 0 GB abonnement is inderdaad met invoering van de €1,00 veiligheidstoeslag van €17,50 min €5,00 korting naar €17,50 + €1,00 min €5,00 korting naar €13,50 gegaan ​@TDN.

Overigens had ik bezwaar gemaakt tegen die beveiligingstoeslag van €1,00 en heb op vrijdag 21-8-2026 daarover dit bericht ontvangen:

Ik heb dat toen gelijk bevestigd:

Tot nu toe is dit dus nog niet verrekend.🍺🍺🤗

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 5, 2026

Ik vermoedde inderdaad al zoiets. In de nieuwe prijsstelling van de abonnementen die eerder dit jaar is ingevoerd was al rekening gehouden met de toeslag en op die abonnementen is dan ook geen extra veiligheidstoeslag van 1,00 toegepast. 

Jij hebt onlangs met succes bezwaar gemaakt ​@Dicksooo , dus de kans is groot dat je die ten onrechte betaalde toeslag nog terug gaat ontvangen. Wel slim dat je nu per 1-9-2026 een nieuw abonnement hebt afgesloten, want daarmee ontloop je de inflatiecorrectie. Ik kan merken dat jij hier al langer actief bent, jij weet hoe te handelen met abonnementen. 

En TDN, ik weet niet waar dit allemaal terug te vinden is over de 0 GB abonnementen. Maar ik heb het meerdere malen gelezen. Is natuurlijk ook logisch bij een abonnement met alleen bellen. 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 5, 2026

Wel slim dat je nu per 1-9-2026 een nieuw abonnement hebt afgesloten, want daarmee ontloop je de inflatiecorrectie. Ik kan merken dat jij hier al langer actief bent, jij weet hoe te handelen met abonnementen. 

Daar zijn de meningen over verdeeld ​@Noordzee , die zogenaamde veiligheidstoeslag is feitelijk niets meer dan gewoon een ordinaire prijsverhoging, de abonnementsprijs loopt inmiddels ongelooflijk uit de pas met KPN dochters Simyo en Youfone welke een dergelijk abonnement voor ongeveer de halve prijs leveren (waarbij Youfone dan ook nog 1 MB p/m data toevoegt).

Toen ik 8 jaar geleden met vervroegd pensioen ging en mijn telefoonnummer van het bedrijf mee kon nemen heb ik zoveel ellende met KPN gehad wegens de idiote afhandeling van de klantenservice aangaande nummerbehoud bij het toen afgesloten abonnement dat het mij ruim 2 weken en 3 bezoeken aan een KPN telefoonwinkel gekost heeft om alles in orde te krijgen, ik kan er bijna een boek over schrijven.

Het afsluiten van dit nieuwe abonnement was dus meer in een opwelling uit gemakzucht wegens het enorm opzien naar een overstap met nummerbehoud uit angst dat het weer mis zou gaan, het telefoonnummer is voor mij te belangrijk voor enig risico, maar mogelijk dat ik die overstap over 2 jaar toch ga wagen. 🍺🍺🤗

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 5, 2026

En toch denken wij daar hetzelfde over. Zelf ga ik zeker geen mobiel abonnement op KPN afsluiten, die abonnementen zijn inderdaad veel te duur. Ook al voor die veiligheidstoeslag. Zo ongeveer het dubbele van Simyo inderdaad. De reden voor dat dure abonnement is dat daarmee het Combivoordeel wordt bekostigd. Klanten bekostigen hun keuzevoordeel bij Combivoordeel gewoon zelf via het dure mobiele abonnement bij KPN. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 5, 2026

Is natuurlijk ook logisch bij een abonnement met alleen bellen. 

Dit is niet logisch omdat je kan ook GB gedeeld krijgen van andere abonnementen met of zonder datalimiet. Een 0 GB abonnement maakt tegenwoordig geen zin meer zonder gedeelde data's. Men belt niet meer zoveel, maar gebruikt internet veel meer, ook voor gespreken.