Skip to main content
Vraag

KPN houdt vast aan contract tot 2028 ondanks faillissement GSMweb

• May 22, 2026
  • 1 reactie
  • 6 keer bekeken

AMiRO
Nieuwkomer

Beste KPN Community en Moderators,

Ik ben diep teleurgesteld in de service en de juridische gang van zaken bij KPN. Ik word nu al wekenlang in een vicieuze cirkel gehouden door jullie klantenservice, en er wordt simpelweg geweigerd om een overduidelijke fout recht te zetten.

De situatie: Op 7 april heb ik via GSMweb.nl mijn contract bij KPN verlengd in combinatie met een nieuw toestel. Dit toestel is nooit geleverd. Op 6 mei is GSMweb officieel failliet verklaard. Aangezien er sprake is van een gekoppelde overeenkomst (koppelverkoop: abonnement + hardware) en de levering van het toestel onmogelijk is geworden, is deze verlenging juridisch gezien per direct ontbonden wegens non-conformiteit.

Als ik de klantenservice bel, word ik schandalig genoeg verwezen naar een failliete partij waar niemand meer aanwezig is. Hoe kan KPN van mij verwachten dat ik tot 2028 ga betalen voor een abonnement waarvan de essentiële tegenprestatie (het toestel) nooit is geleverd?!

De curator heeft al contact gehad! Zelfs de curator van GSMweb heeft inmiddels schriftelijk aan mij bevestigd dat er direct contact is geweest met KPN en dat KPN de annulering op korte termijn zou verwerken. We zijn nu bijna twee weken verder en KPN doet helemaal niets. Geen telefoon, geen annulering, maar wel een actieve verlenging in mijn KPN-omgeving tot 2028.

Dit grenst aan onrechtmatige verrijking. Ik heb inmiddels een officiële melding ingediend bij de ACM ConsuWijzer en ben bereid dit door te escaleren naar de Geschillencommissie als dit niet per direct wordt opgelost.

1 reactie

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@AMiRO 

Welkom op de community van KPN.

Je bent één van de slachtoffers, die gedupeerd is wegens het faillissement van GSMWeb.
Dat is uiteraard een hele vervelende situatie, zeker het feit dat het gekozen toestel niet aan jouw is uitgeleverd door GSMWeb.

Helaas is het wettelijk wel zo vastgelegd, dat je altijd bij de verkopende partij moet zijn bij problemen en annuleringen van bestellingen, in jouw geval dus GSMWeb.
Het toestel (die je niet hebt ontvangen) wordt vanuit GSMWeb naar jouw verstuurd, en daar staat KPN helaas helemaal los van, aangezien GSMWeb de verkopende partij in deze is.

Dus dat de klantenservice van KPN jouw verwijst naar GSMWeb is in deze ook logisch, omdat KPN hierin niet de verkopende partij is.

Maar gezien GSMWeb inmiddels failliet is, dien je contact op te nemen met de curator van GSMWeb, wat ook is gebeurd gezien je verhaal.
Deze heeft volgens de geldende regels KPN hiervan schriftelijk op de hoogte gebracht, en verzocht jouw verlenging met toestel te annuleren.
Houdt hierbij wel rekening met een verwerkingstijd bij KPN, en de drukte op de afdeling die deze annulering gaat uitvoeren naar aanleiding van de brief van de curator.

Dit gaat volledig langs de normale klantenservice van KPN, die hierin inderdaad niets voor je kan betekenen, behalve eventueel een ticket aanmaken voor de Backoffice. 

Maar het blijft in elk geval staan, dat GSMWeb de verkopende partij is en dat je bij een faillissement in contact moet treden met de curator.
Dat is gebeurd, en een brief is naar KPN verstuurt.
Nu is het toch even wachten, totdat KPN deze brief en annulering heeft verwerkt.

Je zou nog wel alvast een officiële klacht in kunnen dienen bij KPN, waarin je alles duidelijk uitlegt met daarbij de stappen die al ondernomen zijn.
De afdeling klantrelaties & klachten zal jouw klacht in behandeling nemen, en je zo snel mogelijk voorzien van een antwoord.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op het online klachtenformulier:

Via de community van KPN, kunnen wij jouw niet helpen bij deze situatie.
Â