Skip to main content
Antwoord

KPN regelt niet de opzegging van internet aansluiting na verkoop woonhuis

• October 18, 2025
  • 13 reacties
  • 213 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste

Wij hebben ons huis verkocht per 3 oktober ‘25 en zijn verhuist naar een recreatie woning voor meer dan een jaar omdat wij een huis hebben gekocht dat in een project gebouwd gaat wordt. Wij huren de vakantiewoning en hier is al een internet aansluiting, bij een andere provider, op naam van de eigenaar.

KPN wil nu het contract niet ontbinden na herhaaldelijk verzoek. Wij zijn al meer dan 30 jaar klant bij KPN, hebben onze facturen altijd netjes tijdig betaald. 

We hebben dus meerdere keren gemaild en gebeld sinds juli 2025 maar het levert niets op. We zijn hiermee vroeg gestart omdat wij ook mailadressen hebben van KPN die we gebruiken voor belangrijk zaken zoals je bank, digid, zorg etc.

Op onze, meerdere, emails met de opzegging en gevraagde bewijzen krijgen wij helemaal geen reactie waarna wij dan maar weer de klantenservice bellen. Daar horen we alleen dat verhuizen geen ontbindende voorwaarde is en dat ze niks kunnen doen en er belt of mailt ook niemand van de contract afdeling naar aanleiding van onze opzegging en emailtjes. Als we een mailen krijgen we een standaard email terug dat ze het gaan regelen binnen 14 dagen. De klantenservice zegt ook dat wij niet met deze afdeling in contact kunnen komen. 

We vinden het zeer vreemd want een internet aansluiting op een woonadres kun je toch niet rekenen als een mobiel abonnement. Dat zit toch aan het adres vast, toch niet aan mij als persoon? Wat nu als je gaat samenwonen of emigreren? Dit is toch een uitzonderlijk geval en we hebben ook al meerdere medewerkers aan de lijn gehad die zeggen dat het geregeld gaat worden maar er gebeurd vervolgens niets. 

We belde de energie leverancier en het water bedrijf met hetzelfde verhaal, een telefoongesprek van 5 min en de volgende dag een afrekening in de mailbox. Het is fijn dat er nog wel organisaties zijn die je vertrouwen en vaste klanten goed behandelen.

We weten niet hoe het nu verder moet en zitten hier ook nog met een router die we retour zullen moeten sturen maar er is niemand die ons contact. We hebben de afschrijvingen nu geblokkeerd want wij nemen geen internet meer af.

We vinden hoe we behandeld worden echt maffia praktijken, het is ongelofelijk dat dit kan en we niks van KPN horen.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@LDJprovider. Welkom op de KPN Community! Ik snap dat je nu even niet meer weet hoe je dit moet aanpakken, nadat je al veel geprobeerd hebt om je abonnement stop te zetten. En het is ook niet zo dat je altijd aan een internet (en TV)-abonnement vastzit als er ineens onvoorziene omstandigheden om de hoek komen kijken. Emigratie valt daaronder, maar ook bijvoorbeeld verhuizen naar een plek (binnen Nederland) waar wij geen diensten kunnen leveren. 

In deze laatste categorie vallen jullie wellicht en dan kun je zonder afkoopsom je contract ontbinden. Je dient daarvoor wel bewijzen aan te leveren via e-mail. Als ik het zo lees, dan heb je al mailcontact gehad, maar is misschien nog niet alles doorgestuurd. Dit is wat je dan dient aan te leveren: 

• Uittreksel BRP van de nieuwe gemeente in PDF formaat.
    Het Uittreksel BRP (basisregistratie personen) is een bewijs dat de klant inwoner is van de gemeente.
  • Bewijs van uitschrijving gemeente.
  • Klantgegevens
    • Voorletters en achternaam
    • Geboortedatum
    • Laatste 3 cijfers van het rekeningnummer van de automatische incasso
    • Postcode & huisnummer
    • Klantnummer

Ik raad jullie aan om dit nog een keer te sturen. Als jullie verzoek tot opzegging wordt toegekend, dan krijg je daar schriftelijk een bevestiging van. Mocht het afgewezen worden, dan wordt je hierover gebeld. Mocht je geen telefoontje gehad hebben, neem dan contact met ons op om navraag te doen.

Wat trouwens ook nog een oplossing kan zijn is het Tijdelijke Pakket. Ik begrijp dat het e-mailadres belangrijk voor jullie is en op deze manier kun je dat dan behouden. Het Tijdelijke pakket kost 25 euro per maand en je abonnement wordt dan omgezet naar deze vorm. Je contract blijft dan ook doorlopen en de einddatum blijft ook staan. Als jullie dan verhuizen naar jullie definitieve adres, dan wordt het Tijdelijke Pakket weer teruggezet naar een normaal abonnement. Dit zit er in dat pakket:

• 1 Digitenne tv-ontvanger;
  • Je krijgt wekelijks 100 GB data op mobiele abonnementen die meeverhuizen;
  • Behoud e-mailadressen;
  • Behoud Combivoordelen (korting Mobiel, dubbele data);
  • KPN F-Secure;
    • Je krijgt 2 of 5 licenties.
    • De hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel licenties je had in je vorig portfolio.

Je kunt dit regelen via de klantenservice. Maak dan vooral een terugbelafspraak om in contact te komen met ons. Dit kun je ook doen voor navraag op je e-mail. 

13 reacties

• October 18, 2025

Een internet abonnement heb je als persoon. Niet als adres. Als je verhuist, dan verhuist het internet abonnement gewoon mee. Dat is geen reden om het contract te ontbinden. 

Tenzij KPN op het nieuwe adres niet kan leveren. Als dat het geval is, dan komen ze daar vanzelf achter als je de verhuizing doorgeeft.

Dat er al internet is van een andere provider, dat is iets waar KPN niets mee te maken heeft. Het is geen reden om het contract te ontbinden. Van welke provider is dat?

Hoe lang loopt het contract nog? Welke einddatum zie je staan in MijnKPN?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

Een internet abonnement heb je als persoon. Niet als adres. Als je verhuist, dan verhuist het internet abonnement gewoon mee. Dat is geen reden om het contract te ontbinden. 

Tenzij KPN op het nieuwe adres niet kan leveren. Als dat het geval is, dan komen ze daar vanzelf achter als je de verhuizing doorgeeft.

Dat er al internet is van een andere provider, dat is iets waar KPN niets mee te maken heeft. Het is geen reden om het contract te ontbinden. Van welke provider is dat?

Hoe lang loopt het contract nog? Welke einddatum zie je staan in MijnKPN?

Hi Manon, Ik snap dat je ook vol ongeloof bent van dit verhaal! Misschien kan ik beter mijn verhaal gaan doen bij het programma Kassa of Radar. Fijn weekend :-)

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 18, 2025

Ik raad u aan een "klacht" in te dienen via dit formulier. Daar is meestal wat meer mogelijk dan bij de telefonische klantenservice. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Mogelijk zit je nog in je contract. De eind datum kan je vinden in de app. Vroegtijdig ontbinden kan niet zonder afkopen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • October 18, 2025

Ik raad u aan een "klacht" in te dienen via dit formulier. Daar is meestal wat meer mogelijk dan bij de telefonische klantenservice. 

Hi Joep1965, Denk je dat ik dan wel een reactie krijg want tot opheden krijgen we alleen standaard emails dat ze aan de slag gaan? In ieder geval bedankt voor de link, die had ik nog niet geprobeerd.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 18, 2025

Vaak lees ik dat er een telefonische reactie volgt. Ik hoop dat u er met de medewerker dan uit komt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • October 18, 2025

Hi Joep1965, Denk je dat ik dan wel een reactie krijg want tot opheden krijgen we alleen standaard emails dat ze aan de slag gaan? In ieder geval bedankt voor de link, die had ik nog niet geprobeerd.

U wordt dan binnen 5 werkdagen telefonisch benaderd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 20, 2025

Hoi ​@LDJprovider. Welkom op de KPN Community! Ik snap dat je nu even niet meer weet hoe je dit moet aanpakken, nadat je al veel geprobeerd hebt om je abonnement stop te zetten. En het is ook niet zo dat je altijd aan een internet (en TV)-abonnement vastzit als er ineens onvoorziene omstandigheden om de hoek komen kijken. Emigratie valt daaronder, maar ook bijvoorbeeld verhuizen naar een plek (binnen Nederland) waar wij geen diensten kunnen leveren. 

In deze laatste categorie vallen jullie wellicht en dan kun je zonder afkoopsom je contract ontbinden. Je dient daarvoor wel bewijzen aan te leveren via e-mail. Als ik het zo lees, dan heb je al mailcontact gehad, maar is misschien nog niet alles doorgestuurd. Dit is wat je dan dient aan te leveren: 

• Uittreksel BRP van de nieuwe gemeente in PDF formaat.
    Het Uittreksel BRP (basisregistratie personen) is een bewijs dat de klant inwoner is van de gemeente.
  • Bewijs van uitschrijving gemeente.
  • Klantgegevens
    • Voorletters en achternaam
    • Geboortedatum
    • Laatste 3 cijfers van het rekeningnummer van de automatische incasso
    • Postcode & huisnummer
    • Klantnummer

Ik raad jullie aan om dit nog een keer te sturen. Als jullie verzoek tot opzegging wordt toegekend, dan krijg je daar schriftelijk een bevestiging van. Mocht het afgewezen worden, dan wordt je hierover gebeld. Mocht je geen telefoontje gehad hebben, neem dan contact met ons op om navraag te doen.

Wat trouwens ook nog een oplossing kan zijn is het Tijdelijke Pakket. Ik begrijp dat het e-mailadres belangrijk voor jullie is en op deze manier kun je dat dan behouden. Het Tijdelijke pakket kost 25 euro per maand en je abonnement wordt dan omgezet naar deze vorm. Je contract blijft dan ook doorlopen en de einddatum blijft ook staan. Als jullie dan verhuizen naar jullie definitieve adres, dan wordt het Tijdelijke Pakket weer teruggezet naar een normaal abonnement. Dit zit er in dat pakket:

• 1 Digitenne tv-ontvanger;
  • Je krijgt wekelijks 100 GB data op mobiele abonnementen die meeverhuizen;
  • Behoud e-mailadressen;
  • Behoud Combivoordelen (korting Mobiel, dubbele data);
  • KPN F-Secure;
    • Je krijgt 2 of 5 licenties.
    • De hoeveelheid is afhankelijk van hoeveel licenties je had in je vorig portfolio.

Je kunt dit regelen via de klantenservice. Maak dan vooral een terugbelafspraak om in contact te komen met ons. Dit kun je ook doen voor navraag op je e-mail. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 2, 2025

Hi Arjan,

We hebben weer een email gestuurd vorige week zondag naar het opzeggen email adres van KPN met de (hierboven ook genoemde) gevraagde gegevens maar tot op heden niks gehoord. Ook heb we gelijk het formulier van Joep1965 ingevuld met de zelfde data en bestanden maar hier ook geen reactie op ontvangen.

We hebben al onze emailadressen in september al elders ondergebracht omdat we geen vertrouwen meer hebben in KPN. We gaan zeker geen abonnement voor de mailadressen nemen van 25 euro per maand daar een medewerker van de klantenservice ons in augustus al heeft vertelt dat deze 7,50 euro per maand kost. Wat je hierboven beschrijft is weer 1 van de verkooppraatjes die we al genoeg aan de telefoon hebben gehoord (laat de nieuwe bewoners waar je je huis aan verkoopt je contract overnemen of laat de eigenaren van de recreatie woning (die we huren inclusief alles: meubels, onderhoud en aansluitingen) het contract van je overnemen. Wij nemen ook geen tijdelijk pakket want we hebben nog geen idee wanneer het huis klaar is (duurt nog meer dan een jaar).

Je vraagt ons zelf terugbel afspraken te regelen maar vervolgens bellen jullie niet, ook krijgen we na het verzenden van emails of formulieren een bericht dat jullie binnen 5 dagen reageren. Wij zijn het een beetje moe om zelf naar jullie te bellen. Dan krijgen we toch weer een klantenservice medewerker(ster) aan de lijn die jullie standaard riedeltje moet ophoesten.

We hebben in onze laatste email aangegeven als jullie vinden dat we hebben kunnen profiteren van de 6 maanden korting van 7,50 euro van 45 euro, stuur daar dan een factuur voor ipv deze onzin. Dit is echt geen reclame voor KPN!

Jullie doen net of we wekelijks verhuizen, we woonde op dit adres al ruim 20 jaar met KPN abonnement, het is echt schandalig hoe jullie ons behandelen. Jullie hebben ons zelf een aanbieding gestuurd omdat er glasvezel aankomt daarom hebben we daar op gereageerd anders was deze situatie helemaal niet aan de orde. Maanden later hebben we besloten om te gaan verhuizen en het nog te bouwen huis gekocht.

Nogmaals wij hebben de automatische machtigingen stopgezet want jullie leveren helemaal niks. Wat jullie hier doen zijn maffia praktijken en we zijn er als consument niet van gediend.

Waar kunnen we de router naar toesturen?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Goed dat je toch nog een keer vorige week zondag een mail hebt gestuurd. Het kan zijn dat je daar nog over gebeld wordt deze week, maar ik wil wel graag eens voor je kijken of het al behandeld is. Ik proef namelijk uit je reactie dat je er helemaal klaar mee bent en dat je vindt dat je er genoeg tijd en energie in hebt gestoken. Dan wordt het tijd dat wij eens inspringen. 

Zou je eens je profiel willen aanvullen met je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum? Dan kan ik alles erbij zoeken en zien hoe het ervoor staat. Het zou namelijk gewoon mogelijk moeten zijn je contract op te zeggen wanneer je voldoet aan de ontbindende voorwaarden. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 3, 2025

Goed dat je toch nog een keer vorige week zondag een mail hebt gestuurd. Het kan zijn dat je daar nog over gebeld wordt deze week, maar ik wil wel graag eens voor je kijken of het al behandeld is. Ik proef namelijk uit je reactie dat je er helemaal klaar mee bent en dat je vindt dat je er genoeg tijd en energie in hebt gestoken. Dan wordt het tijd dat wij eens inspringen. 

Zou je eens je profiel willen aanvullen met je achternaam, postcode en huisnummer en geboortedatum? Dan kan ik alles erbij zoeken en zien hoe het ervoor staat. Het zou namelijk gewoon mogelijk moeten zijn je contract op te zeggen wanneer je voldoet aan de ontbindende voorwaarden. 

Hi Arjan, Ik ben hier ingelogd met mijn KPN ID dus dat zou je moeten kunnen in zien als je van KPN bent.

Ik heb alle stukken nu naar een advocaat gestuurd en naar het programma Radar. Dit alles is een hele vreemde zaak. Dat een internet aansluiting van een huis aan mij persoonlijk zou zijn gekoppeld en onder deze omstandigheden niet kan worden opgezegd. Dat noemen ze volgens mij wurg contracten. Als je er dit soort praktijken op na houdt weet je in ieder geval zeker dat je klanten daarna nooit meer terugkomen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Een contract voor Internet en TV is gekoppeld aan een privépersoon, niet aan een huis. Dus een reguliere verhuizing is ook geen reden om een contract te kunnen ontbinden, want je kunt je contract in de meeste gevallen gewoon meenemen. Echter zijn er natuurlijk uitzonderingen en dan zijn wij (normaal gesproken) de vervelendste niet. 

Zoals gezegd duik ik er graag even voor je in om te zien of ik iets kan betekenen en wat er allemaal al loopt. Dan heb ik wel een ingevuld profiel van je nodig, want op basis van je e-mailadres kan ik helaas niets opzoeken. We gebruiken de ingevulde gegevens ook als verificatie, zodat we zeker weten dat we de juiste gegevens erbij pakken. Deze gegevens zijn alleen voor de moderators inzichtelijk en verder niet voor andere users. 

Als je graag wilt dat ik voor je kijk, dan hoor ik graag of het is gelukt met je profiel :) 

• November 4, 2025

Wij huren de vakantiewoning en hier is al een internet aansluiting, bij een andere provider, op naam van de eigenaar.

Dat er al internet is, daar heeft KPN niets mee te maken. Je hebt een contract afgesloten. Dat moet je gewoon uitdienen. Zo werkt dat met elk contract.