Skip to main content
Vraag

KPN roaming buiten EU: onverwachte datakosten van €120

• September 9, 2026
  • 10 reacties
  • 103 keer bekeken

Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand hier misschien ervaring mee heeft of weet wat ik nog kan doen.

Ik ben onlangs overgestapt van Lyca Mobile (prepaid) naar KPN. Bij Lyca was ik gewend dat data buiten mijn bundel gewoon stopte. Ik had daar ook altijd roaming aanstaan voor wanneer ik binnen de EU moest reizen. Ik wist daarom niet dat ik bij KPN met roaming buiten de EU tot €60,50 aan data kon verbruiken.

Tijdens mijn reis heb ik de sms-waarschuwingen van KPN helaas verkeerd geïnterpreteerd. Ik dacht dat het een limiet was tot waar ik veilig kon verbruiken en dat ik vervolgens via een sms met ‘ja’ toestemming moest geven om een soort databundel te activeren. Ik was me er daarnaast totaal niet van bewust dat ik op dat moment data aan het verbruiken was, omdat ik zelf geen mobiele data gebruikte. Ik wist ook niet dat bijvoorbeeld iCloud-back-ups en andere apps op de achtergrond in korte tijd veel data konden verbruiken.

Mijn reis viel precies over twee factuurperiodes heen. Daardoor is de limiet tijdens mijn reis opnieuw ingegaan en is er uiteindelijk in beide periodes €60,50 aan dataverbruik ontstaan. Het vervelende is dat we de factuur van de eerste periode pas zagen nadat het bedrag in de tweede periode ook al was verbruikt.

Zodra we de eerste factuur zagen en begrepen wat er was gebeurd, hebben we roaming uiteraard direct uitgezet.

Het was echt een oprechte misvatting en we hebben direct actie ondernomen zodra we het ontdekten. Inmiddels gaat het om ruim €120 aan onverwachte kosten.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is er bijvoorbeeld nog een mogelijkheid om KPN om coulance of een gedeeltelijke kwijtschelding te vragen, bijvoorbeeld voor één van de twee periodes? Of zijn er andere stappen die ik het beste kan nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

10 reacties

mrGanesha
Wijsgeer
  • September 9, 2026

Dit is een melkkoetje van KPN. Heel veel klanten trappen hierin, maar waarschijnlijk zeggen te weinig klanten naar aanleiding van deze “legale” oplichting hun abonnement op. Dus KPN blijft deze dubieuze praktijken uitvoeren.

Oh ja, BESCHERMING AAN naar 1266 voorkomt extra kosten. (Maar dat is nu mosterd na de maaltijd)

• September 9, 2026

Beste ​@So-anne , het eerste wat je moet doen is een sms sturen : bescherming aan naar 1266

Dit voorkomt deze buitenbundelkosten in de toekomst en kan je roaming aan laten staan. Je geld krijg je niet terug ben ik bang. Dat je nu zelfs 130€ kwijt bent is wel heel erg zuur.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2026

Dit is een melkkoetje van KPN. Heel veel klanten trappen hierin, maar waarschijnlijk zeggen te weinig klanten naar aanleiding van deze “legale” oplichting hun abonnement op. Dus KPN blijft deze dubieuze praktijken uitvoeren.

Oh ja, BESCHERMING AAN naar 1266 voorkomt extra kosten. (Maar dat is nu mosterd na de maaltijd)

Dankjewel voor de tip! Een melkkoetje inderdaad. Ik snap ook echt niet waarom je die grens zo hoog zou zetten. Niemand gaat bewust €60+ aan roamingdata verbruiken, zeker niet als het vervolgens vooral door achtergrondprocessen en apps wordt opgeslokt zonder dat je er zelf iets van merkt of er daadwerkelijk gebruik van maakt.

Waarom die grens niet veel lager zetten, of gewoon standaard op €0? Ik vind het echt jammer.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2026

Beste ​@So-anne , het eerste wat je moet doen is een sms sturen : bescherming aan naar 1266

Dit voorkomt deze buitenbundelkosten in de toekomst en kan je roaming aan laten staan. Je geld krijg je niet terug ben ik bang. Dat je nu zelfs 130€ kwijt bent is wel heel erg zuur.

Dank je voor de tip, die bescherming ga ik zeker instellen voor de toekomst. Helaas wist ik hier inderdaad niets van, dus achteraf gezien had dat dit kunnen voorkomen.

Ik begrijp dat het volgens de voorwaarden mijn eigen verantwoordelijkheid is, maar ik hoopte eigenlijk vooral via deze community te horen of iemand ervaring heeft met een coulanceverzoek in een vergelijkbare situatie. Het gaat inmiddels om ruim €120 aan kosten die ik totaal niet verwachtte en die bovendien binnen twee factuurperiodes zijn ontstaan, voordat ik de eerste factuur überhaupt had kunnen zien.

Mocht iemand nog ervaring hebben met een succesvolle coulanceregeling of weten bij wie ik hiervoor het beste kan aankloppen, dan hoor ik het heel graag.

JanD
Wijsgeer
  • September 9, 2026

Beste ​@So-anne het gaat niet om €120, maar om 2x€60,50 per mobiel 1x berekend.

KPN vergoedt dat gewoon niet, dat is het simpele antwoord.

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • September 9, 2026

Heeft iemand hier ervaring mee? Is er bijvoorbeeld nog een mogelijkheid om KPN om coulance of een gedeeltelijke kwijtschelding te vragen, bijvoorbeeld voor één van de twee periodes? Of zijn er andere stappen die ik het beste kan nemen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Helaas niks, je zal gewoon moeten betalen. Stuur dat sms'je even meteen, dan kan je het niet vergeten de volgende keer. Bescherming aan naar 1266.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 12, 2026

Hi ​@So-anne en welkom bij de KPN Community. Fijn dat je al zoveel reacties hebt gehad en ik snap dat zo'n rekening zuur op je dak komt vallen. 😅

We kunnen dit soort kosten inderdaad niet vergoeden, mede omdat we al erg ons best doen om je op allerlei manieren te informeren. Onder andere door de SMS berichten die je eerder ook noemde. 
Ook in je MijnKPN omgeving kun je zien wanneer er extra kosten zijn gemaakt, dit zullen we daar ook vermelden dus zo kun je ook een oogje in het zeil houden. 

BESCHERMING AAN naar 1266 voorkomt extra kosten

Dit is inderdaad een goede tip, mocht je weer naar het buitenland vertrekken. 
We hebben ook een artikel over roamen in het buitenland met meer tips en adviezen: 

Met name de tip over het aanzetten van buitenlandbundels als je buiten de EU reist is handig. Zodra die bundel op is kun je niet meer internetten en ook daarbij word je per SMS op de hoogte gehouden van het verbruik. 

Dit alles is inderdaad mosterd na de maaltijd, maar hopelijk voorkomt het in de toekomst weer een flinke rekening.
Ondanks dit hoop ik dat je een mooie tijd in het buitenland hebt gehad en maak gerust weer een topic aan hier als je in de toekomst nog ergens vragen over hebt! ​​​​​​​

mrGanesha
Wijsgeer
  • September 12, 2026

We kunnen dit soort kosten inderdaad niet vergoeden, mede omdat we al erg ons best doen om je op allerlei manieren te informeren.

Sorry hoor, maar dit is volslagen BS. KPN doet helemaal niet z'n best om klanten hierover te informeren. Ten eerste, zet die limiet op 0 in plaats van €60,50; dat bedrag haal je buiten bundel met allerlei achtergrondsverkeer voordat je ook maar iets zinnigs met je telefoon kunt doen. De bescherming aan SMS tip staat alleen hier in het forum en in de kennisbank, waar je alleen komt als het leed al is geschied.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 12, 2026

De bescherming aan SMS tip staat alleen hier in het forum en in de kennisbank, waar je alleen komt als het leed al is geschied.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld

Ik wil helemaal geen mobiel internet gebruiken buiten de EU. Hoe regel ik dat?

Sms daarvoor BESCHERMING AAN naar 1266. Je kan dan geen mobiel internet meer gebruiken buiten de EU.

mrGanesha
Wijsgeer
  • September 12, 2026

Een hele pagina over bundels en kosten, maar niets over BESCHERMING AAN. Die informatie staat dus helemaal onderaan die pagina, verstopt achter een FAQ linkje. Dus je moet echt specifiek op zoek naar die informatie. 

I rest my case...