Skip to main content
Beantwoord

Mijn abonnement is 40 euro duurder dan dat van mijn collega's

• August 14, 2025
  • 23 reacties
  • 273 keer bekeken

Geachte ……,

Ik had het met mijn collega’s over hoe fijn het is om bij KPN klant te zijn. Op een gegeven moment hadden wij het over de kosten en tot onze grote schrik kwam ik met 40 euro boven hun uit. Ik betaal voor hetzelfde abonnement 98 euro en hun 62 euro. Zoals iedereen wel snap is dat een belachelijk groot verschil en gingen wij dit controleren door als nieuwe klant in te schrijven bij KPN. En ja hoor … er is inderdaad een schofterig groot verschil. Ik belde vandaag met de klantenservice en een hele lieve mevrouw aan de lijn, maar vertelde wel dat ze niet voor mij kan doen omdat mijn abonnement nog doorloopt tot en met 2026. Ik gaf aan dat het toch bezopen is dat wij als oude trouwe klanten niets kunnen aanpassen, maar voor nieuwe klanten de wereld open gaat. Ik vroeg nog of ik iemand anders kon spreken die hier eigenlijk verantwoordelijk voor is omdat ik niet tegen deze lieve vrouw mijn beklaagd wilde doen. Mevrouw gaf aan dat ik het via deze forum mijn beklaagd kon doen, dus via deze weg wil ik aangeven dat het echt belachelijk is dat dit zo op deze manier gaat. Ik wil ook graag hier een response over. 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hoi ​@Trouwe_klant, welkom hier allereerst. Er is al veel gesproken en meegedacht zie ik, erg fijn. 

Ik val maar gelijk met de deur in huis. Een verschil van € 40,- voor dezelfde diensten vergeleken met je collega die ook klant is bij ons kan ik niet plaatsen. Uiteraard kan ik niet in zijn abonnement kijken, maar ik ben benieuwd naar wat jij afneemt van ons. 

Kun je een schermafdruk laten zien van de factuur pagina 2? Dan kunnen we zien wat je precies hebt. Anders is het gissen.

Ik ben hier ook benieuwd naar, zou je dit met ons willen delen? 

23 reacties

• August 14, 2025

Kun je een schermafdruk laten zien van de factuur pagina 2? Dan kunnen we zien wat je precies hebt. Anders is het gissen.

Maar ik gok dat je een Alles-in-1 Premium abonnement hebt. Daar zit "gratis" Spotify bij. Waar je in werkelijkheid gewoon voor betaald. 

... maar vertelde wel dat ze niet voor mij kan doen omdat mijn abonnement nog doorloopt tot en met 2026. Ik gaf aan dat het toch bezopen is dat wij als oude trouwe klanten niets kunnen aanpassen...

Je kunt wel van alles aanpassen. Maar dan moet je wel contract vrij zijn. Dat ben jij kennelijk niet. Je hebt zelf het abonnement verlengd. Daarbij ben je akkoord gegaan met de prijs.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 14, 2025

Beste ​@Trouwe_klant als jouw abo inclusief opties precies gelijk is aan dat van een collega is dat inderdaad vreemd.

Het beste controleer je dat door bladzijde 2 van julie facturen naast elkaar te leggen en dan de verschillen te zoeken, die er dan ongetwijfeld zijn.

Plaats eens een schreenshot van bladzijde 2 van je factuur, zodat we mee kunnen denken.

scherm wel je persoonlijke gegevens even af.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 14, 2025

Beste ​@Marlon92 , ik denk dat ​@Trouwe_klant een nieuwer abo heeft van mei 24 of mei 25 omdat zijn einde abo mei 26 is.

• August 14, 2025

Beste ​@Marlon92 , ik denk dat ​@Trouwe_klant een nieuwer abo heeft van mei 24 of mei 25 omdat zijn einde abo mei 26 is.

Ik denk dat het een oud abonnement is wat verlengd is. Dat moet haast wel.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 14, 2025

Dat kan ook ​@Marlon92 , we zullen zien wat ​@Trouwe_klant te melden heeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

@Marlon92  klopt daar heb je gelijk in dit zeiden idd ook aan de telefoon. Een Spotify abonnement wat je inderdaad “gratis” krijgt kost normaal 12,99 dus niet te vergelijken lijkt mij!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 14, 2025

Hallo ​@Trouwe_klant ,

Maar ik gok dat je een Alles-in-1 Premium abonnement hebt. Daar zit "gratis" Spotify bij. Waar je in werkelijkheid gewoon voor betaald. 

... maar vertelde wel dat ze niet voor mij kan doen omdat mijn abonnement nog doorloopt tot en met 2026. Ik gaf aan dat het toch bezopen is dat wij als oude trouwe klanten niets kunnen aanpassen...

Je kunt wel van alles aanpassen. Maar dan moet je wel contract vrij zijn. Dat ben jij kennelijk niet. Je hebt zelf het abonnement verlengd. Daarbij ben je akkoord gegaan met de prijs.

@Marlon92  klopt daar heb je gelijk in dit zeiden idd ook aan de telefoon. Een Spotify abonnement wat je inderdaad “gratis” krijgt kost normaal 12,99 dus niet te vergelijken lijkt mij!

98 euro minus 12,99 is nog altijd zo’n 85 euro en dat is inderdaad veel meer dan via de huidige propositie. Dat komt o.a. door de jarenlange reeks van prijsindexaties die elk jaar in juli plaatsvindt.

Wat is er nog meer gebeurd? Jij hebt in 2024 jouw contract verlengd met twee jaar (of minder waarschijnlijk dit jaar met één jaar) KPN benadert sinds 2024 namelijk actief haar klanten met een verlengingsaanbod van twee jaar met een tijdelijke korting. Nu is die korting wel even leuk, maar na die kortingsperiode betaal je weer het hogere bedrag wat dus nog eens extra verhoogd wordt door de jaarlijkse prijsverhoging. 

Deze manier van verlenging is voor jou als klant minder lucratief dan de andere verlengingsmogelijkheid. Die andere mogelijkheid ga ik hieronder beschrijven. Helaas moet je daarvoor wel wachten tot je medio 2026 contractvrij bent. KPN wil namelijk dat je eerst jouw volledige contractsperiode uitzit tegen de huidige hoge prijs. 

Er is dus ook een tweede manier van verlengen. Dan ontvang je geen tijdelijke korting maar je gaat maandelijks (meestal) flink minder betalen door de overstap op de voorwaarden van KPN TV+ met de huidige 2025-propositie. 

Je kunt zo'n verlenging echter pas uitvoeren op het moment dat je contractvrij bent en dan ben jij kennelijk pas per medio 2026.

Helaas zul je toch echt moeten wachten tot medio 2026. 

Je kunt jouw abonnement dan goedkoper maken door op die andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2025) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan dan wel telefonisch via de klantenservice. Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Klopt is inderdaad nu met tijdelijke korting, maar dit had ik er niet eens bijgeschreven. Als ik dat had gedaan is het verschil nog erger. Jullie hebben het steeds over dat ik heb verlengd, maar KPN heeft het stil zwijgend verlengd en ja daar heb ik ook een aandeel in. En begrijp mij goed ik ben echt niet tegen KPN, maar het was wel sjiek geweest als ik was opgebeld dat er nu zo’n groot verschil is en of ik dit wil aanpassen! Dat jullie steeds met een maar komen betekend dat jullie de essentie van het verhaal niet snappen. Het gaat er gewoon om dat je zo niet met je vaste klanten omgaat, meer niet!

• August 14, 2025

Jullie hebben het steeds over dat ik heb verlengd, maar KPN heeft het stil zwijgend verlengd en ja daar heb ik ook een aandeel in.

KPN verlengt niets automatisch vanuit zichzelf. Als je zelf niets doet, dan loopt het abonnement gewoon contract vrij door. Dan kun je op elk moment opzeggen met inachtneming van 1 maand opzegtermijn.

Of je kunt op elke gewenst moment later alsnog verlengen. Of je kunt je abonnement omzetten naar de nieuwste abonnementsvorm. Dan heb je dus dezelfde prijs als een nieuwe klant. Uiteraard zonder welkomskorting.

Het kan allemaal. 

Je hebt nu een vast contract. KPN gaat nu niets aanpassen. 

Bedenk je verder dat KPN een commerciël bedrijf is en vooral aan zichzelf denkt. Het is geen liefdadigheidsinstelling die tot doel heeft jouw goedkoop internet en tv te bezorgen. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 14, 2025

Klopt is inderdaad nu met tijdelijke korting, maar dit had ik er niet eens bijgeschreven. Als ik dat had gedaan is het verschil nog erger. Jullie hebben het steeds over dat ik heb verlengd, maar KPN heeft het stil zwijgend verlengd en ja daar heb ik ook een aandeel in. En begrijp mij goed ik ben echt niet tegen KPN, maar het was wel sjiek geweest als ik was opgebeld dat er nu zo’n groot verschil is en of ik dit wil aanpassen! Dat jullie steeds met een maar komen betekend dat jullie de essentie van het verhaal niet snappen. Het gaat er gewoon om dat je zo niet met je vaste klanten omgaat, meer niet!

Ik snap jouw punt heel goed. KPN probeert juist om de klanten te laten verlengen op de oude voorwaarden omdat dat KPN op termijn het meeste oplevert. Zeker als je dan ook nog eens met twee jaar verlengt. 

Nogmaals het advies om in 2026 te verlengen op basis van de laatste propositie met KPN TV+. En verleng dan met één jaar. Nooit meer met twee jaar verlengen want dan kun je een jaar later niet profiteren van mogelijke gunstige nieuwe voorwaarden. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Als dat zo is wat jij nu schrijft dan hebben ze net aan de telefoon niet het juiste informatie gegeven. Daar werd wel degelijk precies aangegeven wat ik net schreef dat als je niets doet je contract automatisch wordt verlengd. Ik denk dat jullie je personeelsleden even op 1 lijn moet zetten. Ik schrijf ook helemaal niet dat ik het wil opzeggen, weer iets wat je niet snapt. Het is gewoon zo dat ze trouwe klanten belazeren. Het punt is niet het overstappen of aanpassen. Je wordt als trouwe klant niet beloond  

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 14, 2025

Beste ​@Trouwe_klant als een vast contract afloopt, loopt het automatisch door voor onbepaalde tijd met de opzegtermijn van 1 maand. Zie de voorwaarden.

KPN verlengt niets uit zichzelf, dat kan alléén in overleg met de klant.

• August 14, 2025

Als je zelf niets doet, dan krijg je niet zomaar een nieuw jaarcontract. 

Het is een beetje afhankelijk van wat je verstaat onder "automatisch verlengen". Het abonnement loopt gewoon stilzwijgend door. Sommige mensen noemen dat "automatisch verlengen". Maar het word in ieder geval geen nieuw jaarcontract als je zelf niets doet.

KPN belazerd helemaal niemand. Maar KPN maakt wel op slinkse wijze misbruik van klanten die niets doen aan hun abonnement en zelf geen actie ondernemen omdat dit goedkoper te maken/houden. Maar ik denk dat alle providers dat doen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Net weer gebeld en jullie worden echt tegen gesproken. Hun geven aan de telefoon aan wordt automatisch verlengd per 2 jaar en kan niets aanpassen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 14, 2025

Dat is echt onjuist, je abonnement wordt na de looptijd verlengt naar een doorlopend contract. Wat maandelijks opzegbaar (of wijzigbaar is).

Heb je niet een tijdje geleden gebeld voor korting of een tv+ kastje? Want dan wordt hij wel verlengd.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 14, 2025

Net weer gebeld en jullie worden echt tegen gesproken. Hun geven aan de telefoon aan wordt automatisch verlengd per 2 jaar en kan niets aanpassen. 

Het is niet automatisch gegaan. Jij hebt zelf ergens geklikt op het voorstel met de tijdelijke korting. Dat kan in MijnKPN geweest zijn. En waarschijnlijk heb je in 2024 ook een mail van KPN gehad waarin je op die mogelijkheid bent gewezen. KPN verlengt niet zonder jouw toestemming met twee jaar. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • August 14, 2025

Zie screenshot voor mijn abonnement, ook alweer een half jaar afgelopen. Als dit automatisch zou worden verlengd had hij wel tot januari 2027 gelopen:

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 14, 2025

Nee sorry nergens op geklikt nooit iets gedaan met de app en ook nooit eerder gebeld. Altijd zoals het wordt genoemd een slapende klant. Ik heb nu 2x gebeld met ze nu ook een mail gestuurd. Aan de telefoon werd ik tegen gesproken met wat jullie hier schrijven. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 14, 2025

Nee sorry nergens op geklikt nooit iets gedaan met de app en ook nooit eerder gebeld. Altijd zoals het wordt genoemd een slapende klant. Ik heb nu 2x gebeld met ze nu ook een mail gestuurd. Aan de telefoon werd ik tegen gesproken met wat jullie hier schrijven. 

Tsjaa, zo komen we niet verder. Maar het doet er nu verder ook niet meer toe.

In mijn eerste reactie kun je teruglezen hoe je medio 2026 jouw abonnement kunt aanpassen. Tot die tijd kun je verder niets. 

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

@Noordzee je gaat er aan voorbij dat ​@Trouwe_klant verteld dat hij niet verlengd heeft. Dit is essentieel nu voor ​@Trouwe_klant 

@Trouwe_klant  kan je een schermafdruk plaatsen waarin wij kunnen zien tot wanneer je contract loopt. Anders zou je ook eens kunnen proberen bij een KPN winkel langs te gaan. Daar kunnen ze je wellicht makkelijker helpen. Ik zou vragen om bewijs dat jij je abonnement verlengd hebt. Dat moeten ze je kunnen vertellen/laten zien. En dan weet je ook gelijk de datum dat je verlengd zou hebben. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 14, 2025

@Noordzee je gaat er aan voorbij dat ​@Trouwe_klant verteld dat hij niet verlengd heeft. Dit is essentieel nu voor ​@Trouwe_klant 

Hij geeft aan dat hij nu een tijdelijke korting heeft op zijn abonnement. Dat is kenmerkend bij een verlenging op basis van de oude voorwaarden. Alleen realiseren veel klanten dat niet. Die zien alleen een tijdelijke korting en kijken niet verder naar de voorwaarden.

Hoopvol
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 14, 2025

@Noordzee je hebt inderdaad gelijk. Je krijgt inderdaad niet zo maar korting op je abonnement. 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 15, 2025

Hoi ​@Trouwe_klant, welkom hier allereerst. Er is al veel gesproken en meegedacht zie ik, erg fijn. 

Ik val maar gelijk met de deur in huis. Een verschil van € 40,- voor dezelfde diensten vergeleken met je collega die ook klant is bij ons kan ik niet plaatsen. Uiteraard kan ik niet in zijn abonnement kijken, maar ik ben benieuwd naar wat jij afneemt van ons. 

Ik ben hier ook benieuwd naar, zou je dit met ons willen delen?