Skip to main content
Beantwoord

Mijn opzegging is niet op tijd uitgevoerd

• December 1, 2025
  • 10 reacties
  • 53 keer bekeken

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over mijn KPN opzegging en wanneer deze daadwerkelijk ingaat.

Wat is gebeurd:

• 2 november: Ik zeg mijn abonnement op met als laatste datum 31 november. Op hun website en mail stond dat er binnen 5 werkdagen zou terug gebeld worden.
  • 19 november: KPN belt mij, zeggen dat ze mij terug zullen bellen voor de opzegprocedure. Ik heb dit gesprek opgenomen.
  • Na 19 november: Geen vervolgcontact van KPN ondanks hun belofte
  • 26 november: Ik bel KPN zelf terug en herhaal opnieuw dat ik wil opzeggen
  • Tot vandaag (1 december): Nog steeds geen vervolgcontact van KPN
  • Vandaag: Ik bel opnieuw en krijg eindelijk antwoord

Mijn vraag: KPN stelt dat de opzegging ingaat vanaf 26 november (wanneer ik zij zelf terug belde). Maar volgens mij klopt dat niet, omdat:

1. Ik het al op 2 november heb aangevraagd
  2. KPN zelf contact maakte op 19 november en beloofde terug te bellen
  3. Het is KPN's schuld dat er niet gebeld werd, niet de mijne

Mijn standpunt: De opzegging zou in moeten gaan op 30 november (ultimo november, de maand waarin ik het aanvroeg). Ik wil niet betalen voor een maand extra omdat KPN zelf geen vervolgcontact maakte.

Is dit juridisch juist? Wat zijn mijn opties?

Dank!

Beste antwoord door Henk112412412

Zojuist opnieuw gebeld, andere medewerker aan de lijn gehad genaamd Levi, die heeft inderdaad bevestigt dat 2 december de eind datum is. Hij wist ook niet waarom Tim (medewerker van KPN die ik eerder sprak en zei dat het pas vanaf 26 novemeber geldt)  dit heeft doorgegeven.

Mijn probleem is opgelost, dankjewel ​@PeterG & Levi

10 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • December 1, 2025

Je hebt 1 maand opzegtermijn, dus bij opzeggen buiten contract op 2 november gaat einde abo in op 2 december ​@Henk112412412 

Bij opzeggen binnen contract is de opzegtermijn ook 1 maand of later als einde contractdatum buiten die ene maand valt.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 1, 2025

Als je op 2 november opzegt kan je abonnement überhaupt niet eerder dan 2 december stoppen. KPN, en andere nuts bedrijven, hebben zich te houden aan de wettelijke opzegtermijn van (minimaal) 1 maand.

Als je gebruik maakt van het online opzegformulier dient de termijn van 1 maand na indiening aangehouden te worden. Ook bij later contact via de telefoon ter bevestiging.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

Met einde abo in op 2 december, bedoel je dan dat ik daarna nog gebruik kan maken van het internet? Dat wou ik namelijk niet ​@JanD

@PeterG Zij zeggen dus dat dat een “info” mail was en die termijn van 1 maand dus pas geldt vanaf het moment dat zij bellen, zij beweren dat dat 26 november is (terwijl ik zelf ging bellen op 26 november, omdat op 19 november mij is verteld dat ik terug gebeld zou worden (nooit gebeurd natuurlijk). 

Geldt online formulier dus boven die vanaf wat via de telefoon is gezegd?  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 1, 2025

Geldt online formulier dus boven die vanaf wat via de telefoon is gezegd?  

In een eerder topic is dat wel zo aangegeven. Ik kan het topic momenteel niet meer vinden. 

@JanD  en ik geven beide aan dat het per 2 december zou moeten eindigen. 3 december is de lijn dan uit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 1, 2025

@PeterG Dankjewel, ik zie het hier inderdaad: 

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • December 1, 2025

Zojuist opnieuw gebeld, andere medewerker aan de lijn gehad genaamd Levi, die heeft inderdaad bevestigt dat 2 december de eind datum is. Hij wist ook niet waarom Tim (medewerker van KPN die ik eerder sprak en zei dat het pas vanaf 26 novemeber geldt)  dit heeft doorgegeven.

Mijn probleem is opgelost, dankjewel ​@PeterG & Levi

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 3, 2025

Goedemorgen ​@Henk112412412 , welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht :)

Allereerst natuurlijk jammer om te lezen dat je je abonnement hebt opgezegd maar wel fijn dat het nu duidelijk is dat het abonnement per 2 december stopt. Hopelijk mogen we je in de toekomst ooit nog een keer opnieuw als klant verwelkomen 🙏🏻Mag ik ook nog vragen wat de reden is geweest dat je je abonnement hebt opgezegd? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

Hi ​@Jan van KPN dank.

Allereerst speelde prijs een rol. Ziggo was destijds (en is nog steeds) goedkoper dan KPN voor mijn adres. Echter, zelfs als Ziggo duurder zou zijn geweest, zou ik nog steeds niet naar KPN gaan.

Aanvullend is echter mijn contact met jullie medewerker Tim. Hij heeft mij, vol overtuiging, wijs gemaakt dat ik niet op tijd had opgezegd. Hij bleef daar keihard in volharden. Zonder mijn eigen onderzoek en zonder dat ​@PeterG  mij had gewezen op Alex' antwoord (moderator) in jullie forum, zou ik nu onnodig een maand lang voor niets betaald hebben.

De Registratie

Voor volledige transparantie heb ik het telefoongesprek (standaard opgenomen) laten vertalen door AI. Let op: de vertaling bevat enkele fouten van het programma. Mocht je het volledige audiobestand willen horen, geef dan een seintje.

Inconsistentie

Wat mij zeer bezwaard is het feit dat iedere KPN-medewerker mij een ander antwoord geeft. Kijk naar minuut 14 van het gesprek: je collega stelt vol zekerheid dat elk contract verplicht klantcontact vereist – iets wat kennelijk onjuist i

Admin: bericht aangepast op basis van onze huisregels

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 12, 2025

Alle gevoelige data uit dit gesprek is overigens weggehaald en geanonimiseerd

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 16, 2025

Bedankt voor de toelichting ​@Henk112412412!
Zoals je misschien ziet, heb ik het gesprek die je met een medewerker van onze Helpdesk hebt gevoerd, verwijderd. Ik begrijp echt dat je daar alleen maar goede bedoelingen mee had maar je dient voordat je zo'n gesprek opneemt, ook om toestemming te vragen aan de medewerker in kwestie.

Voor zover ik kan zien is daar geen sprake van geweest en daarom heb ik deze conversatie net ook verwijderd. Neemt niet weg dat het een kwalijke zaak is dat je van verschillende medewerkers verschillende antwoorden ontvangt, ik kan me heel goed voorstellen dat je hier vraagtekens bij plaatst. Ik ben wel blij dat je abonnement per 2 december is stop gezet maar dit heeft wel meer voeten in aarde gehad dan nodig en voor wat het waard is, wil ik je daar namens KPN ook oprechte excuses voor aanbieden! Het is feedback die we zeker ter harte nemen!