Skip to main content
Beantwoord

Mijn vader heeft een contract van 5 jaar voor Internet en TV. Hoe kan dit?

• February 3, 2026
  • 10 reacties
  • 168 keer bekeken

Goedenavond,

Mijn vader heeft een contract afgesloten o.a. voor kpn tv. Hoe is het mogelijk dat dat voor 5 jaar is? Mijn vader is 81 en ik dacht dat contracten maximaal voor 2 jaar mochten worden afgesloten. 
Ik wil dus weten of dit zomaar kan.

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@SuzanC, welkom allereerst hier en heel fijn om te zien dat de community jou zo goed heeft geholpen. 

De vraag is wél hoe dit heeft mogen gebeuren zonder een KVK nummer. Laat je ons weten hoe dit afloopt? Ik begrijp dat de juiste stappen in gang zijn gezet, daar ben ik blij om. 

… wel gek dat er in de mails (op de telefoon) gekke fouten zitten/zinsconstructies staan. maar als ik deze zelfde mail op laptop open is dat niet meer zo. …

Kan het misschien zijn dat je Gmail gebruikt?
Zo ja, waarschijnlijk heb je de automatische vertaalfunctie van Google aanstaan. Die veranderd de woorden waardoor dit (helaas) kan gebeuren.

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@SuzanC , in de regel is een contract voor thuis 1 of 2 jaar.

Waar is dat afgesloten? Via een colportage aan de deur? 

Je kunt binnen 14 dagen van dat contract af, lees even goed de kleine lettertjes.

Had je vader nog geen internet en tv thuis?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 3, 2026

Hi, ja wel ze hadden een andere aanbieder. Volgens mij is dit telefonisch gegaan. Ik heb alle e-mails bekeken en die zijn wel echt van kpn. Inmiddels is er ook een monteur geweest. Helaas is dit in december al gebeurt. Alleen ik begreep nu pas dat het voor vijf jaar is en dat vind ik heel vreemd

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@SuzanC , is de afzender wel steeds ...@kpn.com ???

Staat er ergens zwart op wit dat het een contract voor 5 jaar is? Zo ja, kun je dat eens hier plaatsen zonder persoonlijke gegevens?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 3, 2026

Consumenten contracten zijn maximaal 2 jaar.

Klein zakelijk bij mijn weten 3 jaar.

5 jaar is wel héél apart. 

Zet de gegevens van je vader even in je profiel. De moderator die hier komt kan er dan direct induiken. 

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Goedenavond,

Mijn vader heeft een contract afgesloten o.a. voor kpn tv. Hoe is het mogelijk dat dat voor 5 jaar is? Mijn vader is 81 en ik dacht dat contracten maximaal voor 2 jaar mochten worden afgesloten. 
Ik wil dus weten of dit zomaar kan.

Hoi ​@SuzanC 

Abonnementen voor consumenten mogen maximaal 2 jaar duren, en niet langer.
Bij KPN heb je daarin 3 smaken voor consumenten, maandelijks opzegbaar, 1 jaar of 2 jaar.
Dus het klopt, dat een consumenten abonnement maximaal 2 jaar mag duren, en daarna maandelijks opzegbaar wordt.

Je vader heeft met grote zekerheid een KPN zakelijk abonnement gekregen, en wel het MKB zakelijk abonnement “MKB ÉÉN Internet”, wat ook zou moeten staan in het contract alsmede de maandelijkse factuur vanuit KPN.

Het KPN MKB één abonnement heeft namelijk 3 verschillende lengtes qua contractsduur:

• 24 Maanden (2 jaar)
  • 36 Maanden (3 jaar)
  • 60 Maanden (5 jaar)

Want voor zakelijke abonnementen gelden vaak andere soorten abonnementen die je voor langere tijd kunt afsluiten bij KPN.

Klik op de volgende link, en je komt direct uit op de zakelijke pagina van MKB één, waar je direct ziet dat je kunt kiezen uit bovenstaande contract lengte: KPN Zakelijk (MKB één internet)

Ik ben daarom bang dat je vader het niet goed heeft begrepen tijdens dat telefoongesprek, en niet door had dat het om een zakelijk MKB één abonnement ging, waarbij een contractsduur van 5 jaar wel beschikbaar is.
Dus een contractsduur van 5 jaar bestaat gewoon, maar alléén voor de zakelijke klant.

Het beste kun je daarom even bellen met de zakelijke klantenservice van KPN, die je kunt bereiken via telefoonnummer 0800-0403

Leg dan aan de medewerker uit, wat er is gebeurd en welke oplossing hierin (nog) mogelijk is, aangezien je vader een abonnement had moeten krijgen voor consumenten.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 4, 2026

Toch vreemd, want voor een zakelijk account is een KvK nummer vereist en dat heeft een consument niet.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Toch vreemd, want voor een zakelijk account is een KvK nummer vereist en dat heeft een consument niet.

Hierin ben ik het volledig met je eens ​@JanD 
Normaal gesproken zou er om een KvK nummer gevraagd moeten worden, maar blijkbaar is dat in dit geval niet gebeurd, wat niet had mogen gebeuren.
Maar wat er precies aan de telefoon is besproken met de vader van TS ​@SuzanC , weten we natuurlijk niet, daar waren wij niet bij.

Het is nu van belang dat dit rechtgetrokken wordt, en omgezet wordt naar een consumenten abonnement.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026

Dank voor al jullie reacties. Het blijkt dat het inderdaad om kpn zakelijk gaat.

Het lijkt allemaal duidelijker te worden, wel gek dat er in de mails (op de telefoon) gekke fouten zitten/zinsconstructies staan. maar als ik deze zelfde mail op laptop open is dat niet meer zo. Kortom het gaat goedkomen, maar de manier waarop dit ging is niet fijn. 

Nogmaals hartelijk dank, ik hoop dat het allemaal in orde komt!

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Hi ​@SuzanC, welkom allereerst hier en heel fijn om te zien dat de community jou zo goed heeft geholpen. 

De vraag is wél hoe dit heeft mogen gebeuren zonder een KVK nummer. Laat je ons weten hoe dit afloopt? Ik begrijp dat de juiste stappen in gang zijn gezet, daar ben ik blij om. 

… wel gek dat er in de mails (op de telefoon) gekke fouten zitten/zinsconstructies staan. maar als ik deze zelfde mail op laptop open is dat niet meer zo. …

Kan het misschien zijn dat je Gmail gebruikt?
Zo ja, waarschijnlijk heb je de automatische vertaalfunctie van Google aanstaan. Die veranderd de woorden waardoor dit (helaas) kan gebeuren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 5, 2026

O dat zou best kunnen, dank voor deze tip!!!