Skip to main content
Beantwoord

Niet eens met de inflatiecorrectie die is toepast op mijn abonnement

• June 15, 2025
  • 7 reacties
  • 204 keer bekeken

Ik heb in Februari een internetabonnement afgesloten, welke op 12 mei 2025 is ingegaan.

Tot mijn verbazing heb ik vernomen dat zij per 1 juli 2025 een inflatiecorrectie op mijn abonnement doorvoerten. Volgens de eigen algemene voorwaarden (artikel 9.1) mag een inflatiecorrectie alleen worden toegepast wanneer een klant langer dan 3 maanden klant is op het moment van indexering.

Aangezien mijn contract op 12 mei is ingegaan, ben ik op 1 juli nog geen 3 maanden klant en mag de inflatiecorrectie dan ook niet worden toegepast.

Hoe kan in hierop een bezwaar maken?

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Rizeli ,

Jouw abonnement is voor 1 april 2025 goedgekeurd. Namelijk in februari 2025. Dat is meer dan drie maanden voor juli 2025. Dan krijg je nu al terecht de inflatiecorrectie. En volgende jaren ook.

Zie faq 

https://www.kpn.com/service/internet2025?campaignid=so:c=merk-community

Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij? 
Als je klant bent vóór 1 april 2025, dan geldt de inflatiecorrectie in 2025 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in juni informatie over per e-mail, brief of op je factuur. Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging

7 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • June 15, 2025

Hallo ​@Rizeli ,

Jouw abonnement is voor 1 april 2025 goedgekeurd. Namelijk in februari 2025. Dat is meer dan drie maanden voor juli 2025. Dan krijg je nu al terecht de inflatiecorrectie. En volgende jaren ook.

Zie faq 

https://www.kpn.com/service/internet2025?campaignid=so:c=merk-community

Geldt de inflatiecorrectie ook voor mij? 
Als je klant bent vóór 1 april 2025, dan geldt de inflatiecorrectie in 2025 ook voor jou. Als er veranderingen zijn in je abonnement, dan ontvang je hier in juni informatie over per e-mail, brief of op je factuur. Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 15, 2025

Je geeft aan dat mijn abonnement al in februari 2025 is goedgekeurd, en dat daarom de inflatiecorrectie per 1 juli 2025 terecht is.

Echter, volgens de algemene voorwaarden (artikel 9.1) geldt een inflatiecorrectie alleen als de klant op het moment van indexering langer dan 3 maanden klant is.

Mijn abonnement is weliswaar in februari afgesloten, maar de dienst is pas ingegaan op 12 mei 2025. Dat betekent dat ik op 1 juli 2025 nog géén 3 maanden klant ben.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 15, 2025

Tijdens het afsluiten is er een algemene voorwaarden bijgevoegd waarin nergens een verwijzing staat naar een webpagina voor de inflatiecorrectie. Het enige wat er staat is artikel 9.1.

het moment van “Klant Zijn” is ook niet contractueel vastgelegd en is dus niet bindend.

In contractenrecht is het moment van klant zijn meestal het moment dat de dienst daadwerkelijk geleverd wordt, niet het moment van goedkeuring van een aanvraag.

Met een vage uitleg op de website een niet-gedefinieerd begrip (“klant zijn”) zelf in te vullen, wat juridisch niet bindend is als het niet expliciet in het contract of de voorwaarden staat lijkt mij niet de normale gang van zaken.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 15, 2025

Zie eerdere reactie: 

Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 15, 2025

Je schrijft in je eerste zin: in februari 2025 een internetabonnement afgesloten. Vanaf dát moment ben je klant! 

Forum|alt.badge.img+7
  • June 15, 2025

@Rizeli, ik vind het eerlijk gezegd ook niet helemaal logisch maar het stukje van ​@Noordzee vermeldt:

Je bent klant vanaf het moment dat wij je aanvraag voor Internet en/of TV hebben geaccepteerd. Dit is de datum van de orderbevestiging.

In februari is jouw order geaccepteerd en bevestigd dus meer dan 3 maanden helaas.

(ik zie dat inmiddels meerdere personen dit hebben geantwoord)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 15, 2025

@driemaster 

”Klant zijn” staat nergens duidelijk vermeld. Zie mijn vorige opmerking.

@Edu2020 

de webpagina met verdere uitleg staat ook nergens vermeld in de algemene voorwaarden.

lekker verhaal dan kan je voor iedere poespas een webpagina aanmaken en je voorwaarden finetunen.