Skip to main content

Non-profitorganisatie wil KPN SuperFiber particulier abonnement

• November 19, 2025
  • 12 reacties
  • 106 keer bekeken

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Het prijsverschil van € 11,03 (incl. BTW) tussen SuperFiber 1 particulier en klein zakelijk is voor een non-profitorganisatie aanzienlijk. Onze stichting zou daarom graag gebruikmaken van het particuliere abonnement, met de factuur op naam van de stichting.
Kunt u toelichten waarom dit bij aanbieders zoals Trined wél mogelijk is, maar bij KPN niet ?

12 reacties

• November 19, 2025

Bij KPN is dat ook mogelijk. Niet over praten en gewoon een particulier abonnement afsluiten. 

Wij hebben een eigen bedrijf op ons adres en ook gewoon een particulier abonnement. Ik zou niet weten waarom wij een zakelijk abonnement af zouden sluiten. Heeft (voor ons) geen enkele meerwaarde. En je betaald de btw extra. Waarom zouden we dat een goed idee vinden? 

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 19, 2025

Het prijsverschil van € 11,03 (incl. BTW) tussen SuperFiber 1 particulier en klein zakelijk is voor een non-profitorganisatie aanzienlijk. Onze stichting zou daarom graag gebruikmaken van het particuliere abonnement, met de factuur op naam van de stichting.
Kunt u toelichten waarom dit bij aanbieders zoals Trined wél mogelijk is, maar bij KPN niet ?

Daar zit het probleem …

Als je een eenmanszaak hebt, maakt het voor de btw niet uit of de factuur op de naam van de natuurlijke persoon of de rechtspersoon staat.
Onze stichting is overigens niet btw-plichtig, maar de factuur moet wel op haar naam staan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 20, 2025

@shoutje Is een reden waarom je perse KPN internet wil als prijs de beslissende factor is? Je kan b.v. Odido op KPN netwerk bestellen met dezelfde stabiliteit als KPN, maar dan goedkoper (dezelfde prijs als voor particulier) en geen moeilijkheden met BTW, naam of whatever

https://www.odido.nl/zakelijk/internet

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 20, 2025

Prijs is niet direct beslissend maar ik vind het verschil wel groot en zie geen meerwaarde, maar bedankt voor de tip zal het eens bekijken 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@shoutje, er kunnen inderdaad verschillen zitten tussen (klein) zakelijke abonnementen en particuliere abonnementen. De btw is daar een voorbeeld van maar er zijn meer verschillen. En zoals je merkt kan dat ook per provider verschillen. Hier op de community hebben we alleen zicht op particuliere abonnementen, dus waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt voor (klein) zakelijke abonnementen heb ik geen zicht op.

Bij particuliere aansluitingen is het mogelijk om de Wifi Manager te doen, en als daar wordt geconstateerd dat SuperWifi punten de verbinding kunnen helpen worden die daar ook aangeboden. Voor de zakelijke pakketten is er ook een Zakelijke Wifi Manager, die kan je hier mogelijk ook bij helpen.

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 21, 2025

Hoi ​@Jasper van KPN 

Dank voor je reactie, wij zijn niet BTW plichtig dus dat vindt ik niet zo spannend maar jullie zijn sowieso verplicht om zowel zakelijk als particulier de BTW te vermelden op de factuur dus dat blijft gelijk.

Wij zijn gewoon op zoek naar een provider voor een glasvezelverbinding (particulier abonnement ivm de lagere kosten) maar de rekening op naam van de stichting. Eigenlijk niet zo moeilijk dacht ik maar merk inderdaad op dat KPN zoiets de enige is die de naam op de factuur (hoewel het adres gelijk is) niet wil aanpassen op naam van de stichting (alleen als deze een zakelijk abonnement afsluit). 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 21, 2025

Het is natuurlijk wel zo dat op een consumenten abonnement de naam van een persoon dient te staan. “Stichting de vriendelijke vriend” is dat niet. Want het rekeningnummer moet daar mee overeenkomen. En dat is ook geen persoon.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 22, 2025

Wat je vraagt is niet mogelijk. Een consumenten naam kan enkel staan op [voornaam] + [geboorte achternaam]. Dit kan niet gewijzigd worden naar een zelf verzonnen naam. Heel vroeger werd dat in het systeem nog wel eens gedaan haar dhr. [Bedrijfsnaam] + [spatie] maar dit is al heel lang niet meer en al deze klanten zijn inmiddels recht getrokken. Dat mag gewoon niet en gaat KPN voor u ook niet mogelijk maken.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

Dank voor je reactie, wij zijn niet BTW plichtig dus dat vindt ik niet zo spannend maar jullie zijn sowieso verplicht om zowel zakelijk als particulier de BTW te vermelden op de factuur dus dat blijft gelijk.

Ik wist dit ook heel lang niet, maar dit klopt dus niet. Voor een consument is een BTW factuur vanuit de belastingdienst niet verplicht. 

Dit kan je ook tegenkomen op platformen als Bol of Amazon als je bij een partner besteld. 

Verder, is dit niet (in overleg met een boekhouder) alsnog weg te werken in de administratie? Volgens mij hoeft een naam van Stichting niet perse op de factuur. Je moet kunnen aantonen dat het abonnement “zakelijk” gebruikt, en dat moet vast op meer manieren kunnen. 

Verder staat op een consumentenfactuur wel de BTW, dus dat zou dan verder geen probleem moeten zijn, toch?

Ga ik het nog ingewikkelder maken, maar zelf heb ik sinds paar namen ongewild mijn bedrijfsnaam op een consumentenabonnement. KPN belde mij met een zakelijk aanbod, welke ik heb geweigerd, waarna ze wel mijn zakelijke en privé klantenpas aan elkaar hebben gekoppeld. Dus volgens mij moet het wel kunnen. Misschien toch nog keertje telefonisch proberen?

(Heb nog achteraf gevraagd telefonisch en via KPN Winkel om het ongedaan te maken, maar was weer eens allemaal lastig dus gelaten voor wat 't is)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

KPN houdt actief bij, of bij dit adres een KvK-inschrijving bestaat

shoutje
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 22, 2025

@Ik_Combineer Ja, klopt helemaal duidelijk. Ik vind het alleen jammer dat, hoewel de internetsnelheden vergelijkbaar zijn, het consumentenabonnement voordeliger is. De extra zakelijke functionaliteiten die de prijs verhogen hebben voor ons geen meerwaarde, en dan is die €10 extra gewoon jammer. Ik zal alle opties nog eens goed overwegen, verder wel tevreden met de verbinding trouwens daar ligt het niet aan. 

Wel opmerkelijk dat het bij Trined en Odido wél mogelijk is om de NAW gegevens aan te passen, hoe ze verder presteren weet ik niet en zal eens de ervaringen bij tweakers gaan lezen.

@ikheetjeff ik zal nog eens een poging wagen, daarnaast heb ik ook een zakelijk abonnement op een ander adres dus misschien valt er nog iets te regelen, of eventueel de stichting verhuizen naar dat adres maar dan zal de statutaire zetel misschien aangepast moeten worden en dat doet een notaris ook niet voor niets vrees ik.
Laatste optie is anders zelf een maandelijkse donatie van 10,00 aan de stichting doen, dan is iedereen weer blij. Blijven binnen een stichting altijd personen die het graag anders zien ook al gaat het soms een klein bedrag.

@TDN 24/7 heeft voor ons 0 meerwaarde. Er zijn 2 KVK inschrijvingen op dit adres, ik kreeg de melding idd ook te zien.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 22, 2025

​ De extra zakelijke functionaliteiten die de prijs verhogen hebben voor ons geen meerwaarde, en dan is die €10 extra gewoon jammer.

KPN klein zakelijk heeft geen verschil met particulier, behalve de prijs. De meerwaarde is nul.

Wel opmerkelijk dat het bij Trined en Odido wél mogelijk is om de NAW gegevens aan te passen, hoe ze verder presteren weet ik niet en zal eens de ervaringen bij tweakers gaan lezen.

Over Trined kan ik niet vertellen, maar ik ben langdurig Odido-klant (switcht na paar jaren tussen KPN, Ziggo en Odido). Zonder TV is Odido op KPN-netwerk bijna identiek met KPN qua stabiliteit en kwaliteit. Ze gebruiken immers de identieke infrastructuur. Alleen de DNS-servers van Odido tonen soms kuren, maar als je alternatieve DNS-servers gebruikt (sowieso aan te raden, ook bij KPN of andere providers), is geen reden tot klacht.

24/7 heeft voor ons 0 meerwaarde. Er zijn 2 KVK inschrijvingen op dit adres, ik kreeg de melding idd ook te zien.

24/7 is voor MKB Premium of groot zakelijk. Voor klein zakelijk is hetzelfde als voor particulier, via chatbot 24/7, via telefoon alleen op werkdagen 8-20u (dus minder dan particulier ook beschikbaar in weekenden)