Skip to main content
Beantwoord

Nummerbehoud na beƫindiging contract wegens wijziging voorwaarden

• April 30, 2026
  • 39 reacties
  • 588 keer bekeken

Eerder deze maand ben ik vanaf Odido bij KPN gekomen met mijn mobiele contract, maar tot mijn verbijstering ontving ik in deze allereerste maand al de aankondiging dat KPN mijn contract per 1 juni a.s. wil wijzigen met een prijsverhoging om een functie op te dringen die ik niet gebruik en nog sterker, op dit moment al inbegrepen zou moeten zittten in mijn abonnement.

Samen met de nog altijd lopende issues met de dataverbinding die af en toe gewoon niet werkt,Ā is ditĀ niet echt wat ik had verwacht bij een vast, tweejarig contract bij een provider waar ikĀ een stuk meer betaal voor eenzelfde soort abonnement.

Ik wil dus graag van deze wijziging in de voorwaarden gebruik maken om mijn contract vroegtijdig te beƫindigen en weer terug te keren naar Odido.

Mijn vraag is hoe dat werkt met nummerbehoud. Dien ik eerst het contract te ontbinden bij jullie en dan per einddatum het nummerbehoud aan te vragen bij Odido, of is er een andere procedure die ik moet volgen omdat het om een vroegtijdige beƫindiging gaat?

Ā 

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@JutaĀ Ā en meelezers, goed dat je deze vraag hier stelt.Ā 

Allereerst is het van belang om te kijken of de verhoging van je mobiele abonnement ook voor jou geldt, ofĀ je dus een e-mail over de verhogingĀ hebt ontvangen. Anders ga je namelijk niet meer betalen voor je mobiele abonnement.Ā 

Heb je dit bericht gehad? Dan kun je je abonnement opzeggen. Uiteraard kun je het abonnement ook opzeggen naar aanleiding van het wijziging in de Algemene Voorwaarden.Ā 

Voor een eventuele overstap is het moment van aanvraag overstap met nummerbehoudĀ leidend. Doe je ditĀ binnen de contract vrije periode dan kun je gratis overstappen binnen jouw lopende KPN contract.Ā 

39 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • April 30, 2026

Beste ​@JutaĀ de normale gang van zaken is bij de nieuwe provider een contract aan te gaan via deĀ overstapservice en nummerbehoud.

Zij zeggen dan je huidige abo bij KPN op en KPN geeft aan de nieuwe provider door per wanneer dat kan en jij hoort van KPN wanneer je abo al of niet beƫindigd wordt en tegen eventueel welke afkoopkosten.

Ā 

• Auteur
  • April 30, 2026

Bedankt voor je reactie. Mijn vraag is dus echter of dat ook zo werkt als het abonnement vroegtijdig ontbonden wordt door een wijziging in de algemene voorwaarden of dat er een ander proces moet worden gevolgd.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 30, 2026

Allereerst is het van belang om te kijken of de verhoging van je mobiele abonnement ook voor jou geldt, ofĀ je dus een e-mail over de verhogingĀ hebt ontvangen. Anders ga je namelijk niet meer betalen voor je mobiele abonnement.Ā 

Heb je dit bericht gehad? Dan kun je je abonnement opzeggen. Uiteraard kun je het abonnement ook opzeggen naar aanleiding van het wijziging in de Algemene Voorwaarden.Ā 

Voor een eventuele overstap is het moment van aanvraag overstap met nummerbehoudĀ leidend. Doe je ditĀ binnen de contract vrije periode dan kun je gratis overstappen binnen jouw lopende KPN contract.Ā 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Ā 

nu maak je mij even in de wat. Enerzijds zeg je volgens mij dat ik met alles weg mag vanwege aanpassing algemene voorwaarden en ook met een mobiele abonnement afgesloten na 1 maart en anderzijds zeg je dat het alleen mag in je contract vrije periode. Of begrijp ik je verkeerd ? Zou je duidelijkheid willen of kunnen geven?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 1, 2026

Je mag i.v.m. Extra Veilig Mobiel vrij overstappen mits je abonnement voor 1 maart 2026 is genomen. (lees vooral verder!)

Abonnementen die de laatste 2 maanden zijn gestart hebben ā€˜Extra Veilig Mobiel’ al in het abonnement. Dat geldt dus al voor ​@JutaĀ . Voor dat abonnement geldt niet dat je nu je abonnement omĀ die (...)Ā reden kunt ontbinden.

Juta is tenslotte al akkoord gegaan met de voorwaarden en diensten bij bevestigen van het abonnement.

Abonnementen vanaf 1 maart krijgen de € 1 verhoging dan ook niet.Ā 

Daarvoor kan Juta het abonnement niet opzeggen…. maar, de algemene voorwaarden zijn ook aangepast en gaan op 1 juni in. Vanwege dat feit kan opzeggen dan weer wel.

Juta: bij nieuwe provider abonnement nemen met vinkje ā€œnummerbehoudā€.Ā 

• Auteur
  • May 1, 2026

Even voor alle duidelijkheid: ik ben mijn contract al in december aangegaan, met een ingangsdatum in april, dus voor mij gelden nog de oude voorwaarden, en ik kan dus ook gewoon zonder problemen van mijn contract af met deze wijziging.

Ik zit er nog over te twijfelen of ik het moet doen of niet, maar het opdringen van een dienst ik niet gebruik in een lopend contract vind ik buiten alle stijl en niet wat ik verwacht van een provider.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Je mag i.v.m. Extra Veilig Mobiel vrij overstappen mits je abonnement voor 1 maart 2026 is genomen. (lees vooral verder!)

Abonnementen die de laatste 2 maanden zijn gestart hebben ā€˜Extra Veilig Mobiel’ al in het abonnement. Dat geldt dus al voor ​@JutaĀ . Voor dat abonnement geldt niet dat je nu je abonnement omĀ die (...)Ā reden kunt ontbinden.

Juta is tenslotte al akkoord gegaan met de voorwaarden en diensten bij bevestigen van het abonnement.

Abonnementen vanaf 1 maart krijgen de € 1 verhoging dan ook niet.Ā 

Daarvoor kan Juta het abonnement niet opzeggen…. maar, de algemene voorwaarden zijn ook aangepast en gaan op 1 juni in. Vanwege dat feit kan opzeggen dan weer wel.

Juta: bij nieuwe provider abonnement nemen met vinkje ā€œnummerbehoudā€.Ā 

Ā 

​@PeterGĀ wellicht heb je gelijk maar ik heb getekend voor de algemene voorwaarden van juli 2025. Die zitten dan ook bij de e-mail. Ik heb inmiddels al een overstap aangevraagd en deze is door KPN geweigerd. Dit contract is wel in juli 2025 ingegaan en dus voor het contract van ​@JutaĀ zelfs nog. Hij is afgewezen vanwege een nog lopende contract.Ā 

Ā 

Ik heb uren aan de telefoon gezeten maar met dank aan een manager ben ik er nu achter dat we tot en met 24 mei 2026 een e-mail kunnen krijgen waarin de mogelijkheid tot opzeggen aangezegd wordt. Dan pas ben je een maand later contract vrij. Waar de datum 11 maart vandaan komt was die manager ook een raadsel. Die communicatie was hem haar ook niet toegekomen. Ik ben van mening dat iedereen bij de helpdeks de verwarring maakt met die extra kosten en de hele algemene voorwaarden.Ā 

Ā 

Voor het internet moet je even bellen dat je wilt vertrekken. Dan wordt je contract op einde gezet op de datum van bellen. Dan pas kun je overstappen. Toch bijzonder dat de communicatie zo slecht is.Ā  Of ik wegga met internet weet ik nog niet. Echter wil ik met alle mobieltjes naar Simyo...ook KPN maar heel veel goedkoper.Ā 

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 1, 2026

Je moet inderdaad even wachten totdat je de e-mail hebt gekregen. ​@Dennisk76Ā 

KPN doet dit soort dingen in batches om een stormloop van verwerkingen te voorkomen. En het systeem kan vastlopen.

Met alle mobieltjes bij Simyo raak je wel Combivoordelen kwijt. (als korting Netflix, gratis pluspakket). Simyo heeft geen data delen. Ieder abonnement zal z'n eigen Data moeten hebben.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Het is een beetje een verwarrende periode met twee wijzigingen die ervoor kunnen zorgen dat je contractsvrij bent. Ik moet eerlijk bekennen dat het voor mijzelf ook even goed lezen was wat nou precies alles inhield en wat dit betekent voor (bestaande) klanten. Het is dan ook goed voor te stellen dat de collega's van de telefonische helpdesk ook alles niet gelijk goed op een rijtje hebben. Hun taak bestaat vooral uit het te woord staan van klanten in plaats van rustig de tijd nemen om interne communicatie goed door te lezen en te begrijpen. Ze krijgen daar uiteraard wel de tijd voor.Ā 

Ā 

Even voor alle duidelijkheid: ik ben mijn contract al in december aangegaan, met een ingangsdatum in april, dus voor mij gelden nog de oude voorwaarden, en ik kan dus ook gewoon zonder problemen van mijn contract af met deze wijziging.

Ik zit er nog over te twijfelen of ik het moet doen of niet, maar het opdringen van een dienst ik niet gebruik in een lopend contract vind ik buiten alle stijl en niet wat ik verwacht van een provider.

Dan ben je zelfs door beide wijzigingen contractsvrij en kun je besluiten om KPN weer gedag te zeggen. Hopelijk niet natuurlijkĀ šŸ™‚ Wel is het zo dat de contract vrije maand pas ingaat, zodra je bericht hebt ontvangen over de wijziging. Het laatste bericht over (ƩƩn van) de wijziging(en) is leidend en vanaf dat moment kun je ƩƩn maand optellen. Dit geldt ook voor jou ​@Dennisk76Ā en het is dan nog even geduld hebben totdat het bericht ook bij jou binnen komt.Ā 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 1, 2026

Je moet inderdaad even wachten totdat je de e-mail hebt gekregen. ​@Dennisk76Ā 

KPN doet dit soort dingen in batches om een stormloop van verwerkingen te voorkomen. En het systeem kan vastlopen.

Met alle mobieltjes bij Simyo raak je wel Combivoordelen kwijt. (als korting Netflix, gratis pluspakket). Simyo heeft geen data delen. Ieder abonnement zal z'n eigen Data moeten hebben.

Dat klopt en daarom denken we nog even na over dit alles. Gelukkig is de internetbranche breed en heb ik het geluk dat ik naast Ziggo een tweetal glasvezelkabeltjes in huis heb en dus enorm veel keuze. Neemt niet weg dat ik zeer tevreden ben over KPN maar de prijzen zijn hoog….en ook dat komt door het aanleggen van glasvezel.

• Deelnemer
  • May 6, 2026

Het vreemde is, ik heb de mail gehad eergister en heb inmiddels een overstap naar Youfone aangevraagd met nummerbehoud.

Deze is helaas afgewezen, met dit bericht:

Bij de aanvraag van het Sim Only abonnement heb je aangegeven het huidige mobiele telefoonnummerĀ 06xxxxxxxĀ te willen behouden. Hiervoor heeft Youfone een verzoek ingediend bij je huidige provider. Helaas is het verzoek niet geaccepteerd omdat de einddatum van je contract nog te ver in de toekomst ligt.

Wij hebben van je provider vernomen datĀ 06xxxxxxxĀ een overeenkomst heeft totĀ 08-09-2027. Een verzoek vanuit onze kant voor een eerdere datum is op dit moment helaas niet mogelijk.

Ā 

Ik heb de opzegging inmiddels ook via Mijn KPN aangevraagd, maar hoe behoud ik nu mijn nummer?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

**weg gehaald **

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Hoi ​@KennisyĀ .

Ik heb de opzegging inmiddels ook via Mijn KPN aangevraagd,

Daar had je misschien dan beter nog even mee moeten wachten.Ā 

maar hoe behoud ik nu mijn nummer?

Dat is dus alleen bij overstappen met nummerbehoud. Niet bij zelf opzeggen.Ā 

Ik zou deze opzegging annuleren om je nummer te behouden.Ā 

Er zijn meer klanten die een negatief antwoord krijgen van hun nieuwe provider. Heel vaak Youfone. Dat wordt vast uitgezocht.Ā 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@Kennisy, zelf een opzegging aanvragen via de MijnKPNĀ omgeving is niet de route die je moet volgen. Dat zorgt er namelijk voor dat het abonnement wordt stopgezet en het mobiele nummer wordt opgeheven. Voor een overstap naar een nieuwe provider is het echt van belang dat er een abonnement bij de nieuwe provider wordt aangevraagd met daarbij een nummerbehoud verzoek.Ā 

Ā 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 7, 2026

Wat de slecht werkende data verbinding betreft: zet apn onder mobiele verbindingen eens op IPv4. ​@JutaĀ . Zeker Samsungs zijn daar gevoelig voor.

Overstappen: steek bij Odido een abonnement met nummerbehoud in.

• Deelnemer
  • May 7, 2026

Hallo ​@Kennisy, zelf een opzegging aanvragen via de MijnKPNĀ omgeving is niet de route die je moet volgen. Dat zorgt er namelijk voor dat het abonnement wordt stopgezet en het mobiele nummer wordt opgeheven. Voor een overstap naar een nieuwe provider is het echt van belang dat er een abonnement bij de nieuwe provider wordt aangevraagd met daarbij een nummerbehoud verzoek.Ā 

Ā 

Met een nieuwe aanvraag via Simyo is het inmiddels wel gelukt. (Heeft de klantenservice bevestigd)

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Vandaag de bewuste email gehad en een overstap aangevraagd bij Simyo…..niet toegestaan vanwege lopend contract. Hoe kan dit?

• Deelnemer
  • May 7, 2026

Vandaag de bewuste email gehad en een overstap aangevraagd bij Simyo…..niet toegestaan vanwege lopend contract. Hoe kan dit?

Je krijgt bij nummerbehoud via Simyo drie opties.

(ik weet niet exact meer welke drie)

Ik heb zelf gekozen voor ā€œvroegtijdig opzeggenā€ (early termination). Daar stond iets achter van ā€œmogelijk brengt je oude providerĀ een afkoopsom in rekeningā€. (Wat in dit geval niet aan de hand is)

Wellicht heeft het daarmee te maken?

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik link voor het gemak even naar eenĀ eerdere reactie over nummerbehoud:Ā 

Wil je overstappen met nummerbehoud?
Dan kun je een overstapverzoek doen via je nieuwe provider. Let hierbij goed op de keuze die je maakt. Kies altijd voor de optie ā€œEinde contract (standaard)ā€ (of een vergelijkbare optie zoalsĀ ā€œZodra je contract aflooptā€).

• Hiermee wordt je nummer kosteloos overgezet op het juiste moment.
  • KPN geeft dan automatisch de juiste datum door waarop je zonder afkoopsom kunt overstappen: ook als je contract formeel nog niet is afgelopen.

Je nieuwe provider houdt je op de hoogte van de status en je ontvangt van ons ook een bevestiging.

Goed om te weten:Ā 

• Opzeggen op basis van deze wijziging isĀ zonder afkoopsom.
  • Er wordt dus niet eerst een afkoopsom berekend die later wordt verrekend.

Ā 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Dank voor je reactie….allemaal gedaan en toch tegen gehouden.

Ā 

Net met klantenservice gebeld en die zeggen wederom dat ik NIET mag afsluiten vanwege een te nieuw contract. Wat gek is want ik ben akkoord gegaan op de algemene voorwaarden van juli 2025 en die zijn gewijzigd en daardoorĀ mag ik weg. Ze gaf aan dat ik een mail heb gehad voor mijn thuis abonnement. Dat zou er heel duidelijk in staan. Nou ik zie het niet maar get kan zijn dat ik kippig ben. Daarnaast was volgens haar Simyo ook niet van KPN….vraag mij echt langzaam af wat de kwaliteit van de klantenservice is. Sorry maar ben een beetje verbaasd over de antwoorden

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • May 7, 2026

Ze gaf aan dat ik een mail heb gehad voor mijn thuis abonnement. Dat zou er heel duidelijk in staan. Nou ik zie het niet maar get kan zijn dat ik kippig ben.Ā 

In het onderwerp staat waarvoor het is, zie mijn email:
Ā 

Ā 

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

Ze gaf aan dat ik een mail heb gehad voor mijn thuis abonnement. Dat zou er heel duidelijk in staan. Nou ik zie het niet maar get kan zijn dat ik kippig ben.Ā 

Ā 

Ā 

Onze e-mail dienst en voorwaarden worden aangepast is het onderwerp. Daarna twee tekstblokken. 1 blok over de e-mail dienst en 1 blok over de algemene voorwaarden. Voor mij is het niet duidelijk dat dit alleen over het thuis abonnement gaat. Maar begrijp nu dat het over het thuis abonnement gaat?Ā 

• Deelnemer
  • May 7, 2026

Ik link voor het gemak even naar eenĀ eerdere reactie over nummerbehoud:Ā 

Wil je overstappen met nummerbehoud?
Dan kun je een overstapverzoek doen via je nieuwe provider. Let hierbij goed op de keuze die je maakt. Kies altijd voor de optie ā€œEinde contract (standaard)ā€ (of een vergelijkbare optie zoalsĀ ā€œZodra je contract aflooptā€).

• Hiermee wordt je nummer kosteloos overgezet op het juiste moment.
  • KPN geeft dan automatisch de juiste datum door waarop je zonder afkoopsom kunt overstappen: ook als je contract formeel nog niet is afgelopen.

Je nieuwe provider houdt je op de hoogte van de status en je ontvangt van ons ook een bevestiging.

Goed om te weten:Ā 

• Opzeggen op basis van deze wijziging isĀ zonder afkoopsom.
  • Er wordt dus niet eerst een afkoopsom berekend die later wordt verrekend.

Ā 

Hoi Sanne,

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit geen one-size-fits-all oplossing is.

Wat ik heb geleerd inmiddels is dat opzeggen via MijnKPN de minst ideale optie is. Voor zowel tv/internet als mobiel.

Voor internet en tv geldt;
Overstappen middels overstapservice (met versnelde ingang; want standaard is een overstapservice minimaal 30 dagen) en dus niet eerst zelf opzeggen!

En voor mobiel geldt;
Overstappen met nummerbehoud, waarbij (zie forums, maar ook eigen ervaring) early termination het succesvolst is gebleken. Dit heb ik bevestigd gekregen vanuitĀ de klantenservice.

Hoe dan ook; Stap 1) is wachten op de mail van KPN, want met de ontvangst van die e-mail gaat je contractvrije periode in en kan je aktie ondernemen.

In mijn specifieke mail stond geen ingangsdatum van de voorwaarden maar wƩl dat ik tot 10 juni de tijd had om over te stappen. Formeel gezien is dat ruim 30 dagen na ontvangst mail, maar kan de reden zijn waarom reguliere overstap/nummerbehoud diensten (die minimaal 30 dagen opzegtermijn meenemen voor een overstap) de aanvraag niet altijd correct verwerken.

• Deelnemer
  • May 7, 2026

Ā 

Ā 

Onze e-mail dienst en voorwaarden worden aangepast is het onderwerp. Daarna twee tekstblokken. 1 blok over de e-mail dienst en 1 blok over de algemene voorwaarden. Voor mij is het niet duidelijk dat dit alleen over get thuis abonnement gaat.

Ik las in een andere post dat de algemene voorwaarden wijziging en de mogelijkheid tot opzeggen ervan geldt voor zowel thuis als mobiel.

Dennisk76
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • May 7, 2026

klopt maar de klantenservice (telefonisch) blijft volhouden dat het niet voor mobiele abonnementen geldt afgesloten na 11 maart. Want toen waren de nieuwe voorwaarden al in gegaan. Ā Wat gek is want ik heb voor de voorwaarden van juli 2025 getekend. Volgens de medewerkster van vandaag kon dat niet. Die spreekt dus tegen met wat ik in mijn e-mail heb staan.Ā