Skip to main content
Beantwoord

Onaangekondigde verhoging kosten abonnement ?

• December 17, 2025
  • 12 reacties
  • 51 keer bekeken

Hoi, ik heb al sinds jaren een abonnement voor TV en internet ('Alles-in-1 Instap'). Op mijn laatste factuur (voor december) staat er nu echter - naast de standaard 'Interactieve TV' - een 2e keer 'Interactieve TV' vermeld voor een bedrag van 8,36, wat dan vervolgens ook weer in mindering word gebracht middels een 'eenmalige correctie'.

Ik vraag mij af wat er hier nu precies gebeurd ? Word mijn abonnement nu - zonder vooraankondiging - verhoogd met 8,36 ? Of misschien is er geen verhoging, maar is er wel iets misgegaan met de factuur die niet op een andere manier gecorrigeerd kan worden ? Op de factuur staat wel 'Vanaf nu staat de prijs van Interactieve TV apart op je factuur', wat klopt: op de vorige facturen stond dit niet apart vermeld. Maar op de laatste staat het dus 2 keer genoemd, waarbij het 2e bedrag ook weer in mindering word gebracht.

Als iemand mij kan vertellen wat hier gebeurd dan hoor ik het graag, want ik snap het niet.

PS: Als dit niet het goede forum voor deze vraag is, hoor ik het ook graag.

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@KweenieWeenie ,

Als het goed is, is de prijs van 78,46 per maand gelijk aan de prijs van de vorige maanden.  Die 8,36 debet en credit is niet meer dan een administratieve correctie. 

Maar goed: Ik heb het idee dat jij best wel heel veel betaalt voor jouw abonnement. Dat doen bijna alle klanten die al heel lang hun abonnement niet meer aangepast (verlengd) hebben. 

Je kunt (mits contractvrij) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2025) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

12 reacties

• December 17, 2025

Nee. Het totaalbedrag zou hetzelfde moeten blijven. Controleer daar op, want bij sommige klanten is het wel verkeerd gegaan dacht ik.

Het doel is om tv apart op de factuur te zetten. Net als telefonie. Dat staat als het goed is al een poosje apart op de factuur. Het gevolg daarvan is dat je tv op zou kunnen zeggen als je het niet meer gebruikt.

Ik zou het abonnement om laten zetten naar de nieuwste abonnementsvorm. Want dan ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit. Wij hebben dat een paar jaar geleden al gedaan.

Het totaalbedrag is inderdaad wel hetzelfde gebleven. (Dit is het deel van de factuur wat ik verwarrend vindt, door hetzelfde 2 keer te vermelden).

Factuur

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • December 17, 2025

Hallo ​@KweenieWeenie ,

Als het goed is, is de prijs van 78,46 per maand gelijk aan de prijs van de vorige maanden.  Die 8,36 debet en credit is niet meer dan een administratieve correctie. 

Maar goed: Ik heb het idee dat jij best wel heel veel betaalt voor jouw abonnement. Dat doen bijna alle klanten die al heel lang hun abonnement niet meer aangepast (verlengd) hebben. 

Je kunt (mits contractvrij) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2025) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook (mits contractvrij) via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

• December 17, 2025

Als je het abonnement omzet naar de nieuwste abonnementsvorm, dan betaal je € 52,50 voor 1 gbit internet. En € 12,50 voor tv.

Je krijgt dan een nieuwe tv ontvanger met Bluetooth afstandsbediening. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 17, 2025

Als je het abonnement omzet naar de nieuwste abonnementsvorm, dan betaal je € 50,- voor 1 gbit internet. 

52,50. Zie schema hierboven.  

Het totaalbedrag is inderdaad hetzelfde als de vorige maanden.

En bedankt voor de info. Ik ben inderdaad contractvrij. Het gaat mij om glasvezel internet (1Gb) en 'reguliere/klassieke' tv (geen extra zenders). Ik heb een tijdje geleden naar KPN+ gekeken, en had er wat vragen over. Maar dat is misschien iets voor een ander topic ?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 17, 2025

Nee hoor, vragen kun je hier prima stellen. Hierboven (in mijn eerste reactie) staat precies vermeld hoe je de overstap nar KPN TV+ kunt regelen. Dat gaat dan 52,50 + 12,50 = 65,00 kosten. Een aanzienlijke besparing!

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • December 17, 2025

Hallo ​@KweenieWeenie 

Heb je de vorige factuur er al naastgelegd? Laat daar ook eens een afdruk van zien. Ik vermoed dat daarop “Interactieve TV” niet apart vermeld werd. Waarschijnlijk stond achter Alles-in-1 Instap een hoger bedrag en was TV daar in opgenomen. Rond eind november heeft KPN ingevoerd dat de TV optie apart zichtbaar wordt op de factuur. Bij jou is dat waarschijlijk op 25 november ingevoerd. De correctie op de nieuwe factuur is dan alleen puur administratief om dit zichtbaar te maken. Als het goed is heeft daar op de factuur van november een bericht over gestaan.

Interactieve TV is nu een aparte optie geworden, die je kan wijzigen (ook naar TV+) of zelfs beeindigen.

Nee hoor, vragen kun je hier prima stellen. Hierboven (in mijn eerste reactie) staat precies vermeld hoe je de overstap nar KPN TV+ kunt regelen. Dat gaat dan 52,50 + 12,50 = 65,00 kosten. Een aanzienlijke besparing!

Ok, dan komen er hier een aantal vragen (het eerste dat er bij mij opkomt):

Kan ik die 'KPN TV+ Box' via WIFI 'aansluiten' om TV te kijken ? Dan kan mijn huidige 'draadloze verbindings set / DVS' weg (ja, ik weet het, het is verre van perfect). Ik begrijp dat bekabeld altijd beter is, maar ik heb eigenlijk nooit problemen met wifi dus dat heeft mijn voorkeur.

Ik wil het eigenlijk alleen voor ('klassieke') tv zenders gebruiken, ik gebruik de apps op mijn smart tv naar volle tevredenheid en wil die bij voorkeur blijven gebruiken (ipv de versies op de KPN box, mochten die erop zitten). 

Ik dacht dat er een soundbox/bar bij zat, maar kan dat ook zonder ? Het hoeft namelijk niet want ik heb al een soundbar voor mijn tv.

Hoe groot is die KPN TV+ box ? Ik heb de huidige ontvanger (die vermoedelijk kleiner is) op een plek staan die niet hoger is dan iets van 7cm. (breedte en diepte van de box lijkt mij geen probleem).

En ik neem aan dat je dan na ontvangst van de nieuwe box je huidige tv ontvanger retour naar KPN moet sturen ? Op mijn huidige tv box staat HMB2260 op de voorkant (ik neem aan dat dat het model is).

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • December 17, 2025

Jazeker, de KPN TV+-box is aan te sluiten op WiFi.

De Soundbox is niet verplicht, is tegen extra betaling een extra mogelijkheid.

Je oude ontvanger moet dan inderdaad retour. Een overstap naar KPN TV+ is onherroepelijk. 

De box is vrij klein (10,5 x 10,5 x 2,5 cm), hier staat alle informatie: 

Hallo ​@KweenieWeenie 

Heb je de vorige factuur er al naastgelegd? Laat daar ook eens een afdruk van zien. Ik vermoed dat daarop “Interactieve TV” niet apart vermeld werd. Waarschijnlijk stond achter Alles-in-1 Instap een hoger bedrag en was TV daar in opgenomen. Rond eind november heeft KPN ingevoerd dat de TV optie apart zichtbaar wordt op de factuur. Bij jou is dat waarschijlijk op 25 november ingevoerd. De correctie op de nieuwe factuur is dan alleen puur administratief om dit zichtbaar te maken. Als het goed is heeft daar op de factuur van november een bericht over gestaan.

Interactieve TV is nu een aparte optie geworden, die je kan wijzigen (ook naar TV+) of zelfs beeindigen.

Op de vorige factuur stond 'Interactieve TV' er inderdaad niet apart op vermeld, en was het bedrag voor 'Alles-in-1 Instap' hoger. (het totaalbedrag was wel hetzelfde). Wat mij in verwarring bracht was dat 'Interactieve TV' twee keer op de nieuwe factuur staat (en vervolgens de 2e keer weer in mindering werd gebracht). Hierover stond niets op de vorige factuur.

Mensen, bedankt voor alle info en tips. Ik ga morgen dan maar (als ik iets meer tijd heb) kijken naar de eerder genoemde 'feature list' van de KPN+ Box, om te zien of er iets onoverkomelijks tussen staat. En zo niet mijn abonnement overzetten.

Nogmaals bedankt.