Skip to main content
Beantwoord

Ondanks opzegging wordt Spotify nog steeds gefactureerd

• August 20, 2025
  • 12 reacties
  • 142 keer bekeken

Goedendag,

Ik heb in juni 2025 mijn abonnement verlengd. Voorheen had ik Spotify Premium via KPN, maar heb er bij de verlenging voor gekozen om dit niet door te zetten. 

Echter wordt Spotify na 2 maanden nog steeds door KPN gefactureerd. Ik heb hier al meerdere malen telefonisch contact over gehad, maar wordt steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Vandaag weer een nieuwe factuur ontvangen met Spotify erop vermeld. Ik zou graag willen zien dat de facturering van Spotify per direct wordt stopgezet en dat dit met terugwerkende kracht wordt gecorrigeerd.

Zoals te lezen op dit forum ben ik niet de enige met dit probleem…

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Davey1, welkom op de KPN Community. Goed dat je jouw vraag hier neerlegt. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit knap vervelend is.

Op basis van de informatie in jouw bericht, vermoed ik dat Spotify nog als Online Aankopen op de factuur staat. Klopt dat? Je ziet Spotify dan niet meer in MijnKPN staan, maar het staat wel op de factuur. Normaal gesproken kan je een abonnement via Online Aankopen zelf opzeggen via de store van jouw telefoon. Maar als daar niks staat, dan is dat lastig.

Ik kijk daarom graag even met je mee. Ik wil je vragen je profiel aan te vullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers van jouw IBAN. Jouw IBAN kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld

12 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 21, 2025

Hi ​@Davey1, welkom op de KPN Community. Goed dat je jouw vraag hier neerlegt. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit knap vervelend is.

Op basis van de informatie in jouw bericht, vermoed ik dat Spotify nog als Online Aankopen op de factuur staat. Klopt dat? Je ziet Spotify dan niet meer in MijnKPN staan, maar het staat wel op de factuur. Normaal gesproken kan je een abonnement via Online Aankopen zelf opzeggen via de store van jouw telefoon. Maar als daar niks staat, dan is dat lastig.

Ik kijk daarom graag even met je mee. Ik wil je vragen je profiel aan te vullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers van jouw IBAN. Jouw IBAN kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators. Geef je hier een seintje als je jouw profiel hebt ingevuld

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 22, 2025

Hallo Denise,

Dankjewel voor je reactie. Ik heb mijn gegevens verder aangevuld.

Het gaat hier bij mij om hetzelfde probleem als in:

Ik hoop dat het voor mij ook eindelijk opgelost kan worden.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie Spotify inderdaad als Online Aankopen op de factuur, terwijl dit niet in jouw abonnement zit. Ik heb mijn collega's gevraagd hiernaar te kijken.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Update: Mijn collega's geven aan dat de betaling per direct is stopgezet. Houd daarvoor de volgende factuur nog even in de gaten, maar het zou daar niet meer op mogen staan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • August 29, 2025

Hi Denise, 

Dank voor je hulp! Ik zie bij Spotify dat ik nu inderdaad geen Spotify Premium heb.

Nog één vraagje; hoe zit het met de termijnen die onterecht in rekening zijn gebracht? Ik heb namelijk bij het verlengen van mijn abonnement in juni al aangegeven dat ik geen Spotify meer wilde. En we zijn inmiddels alweer bijna 3 maanden verder.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Een hele terechte vraag. Ik wil je vragen om daarvoor contact met de klantenservice op te nemen als je de volgende factuur binnen hebt. We weten dan precies tot wanneer jij teveel hebt betaald en kunnen dan een passende vergoeding aanbieden. Maak tegen die tijd een belafspraak of neem contact op via een van onze social media kanalen: Instagram, Facebook, Bluesky of X.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 24, 2025

Op de factuur van september staat nog steeds Spotify vermeld, dus maar weer gebeld.

Zojuist telefonisch contact gehad en er wordt doodleuk verteld dat ik maar maximaal voor 2 facturen gecompenseerd kan worden en dat het verder maar eigen verantwoordelijkheid is. Dit terwijl ik al sinds juni bezig ben om dit stop te zetten, maar dit aan de kant van KPN allemaal fout gaat. Onbegrijpelijk…

Tijd om mijn abonnement maar helemaal op te zeggen…

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik heb gelijk voor je gekeken, ​@Davey1! Want net als jij had ik wel verwacht dat Spotify Premium nu niet meer op de factuur zou staan. En het zou jammer zijn als je hierdoor jouw gehele KPN abonnement zou willen opzeggen.

Ik denk dat ik weet wat er aan de hand is. Als je kijkt naar de specificatie van de factuur en dan in het bijzonder de specificatie van de Online Aankopen, dan zie je daar staan dat het om een betaling achteraf gaat. Spotify Premium wordt in rekening gebracht voor de periode vanaf 23 augustus tot 23 september. En jouw Spotify Premium is op 26 augustus stopgezet. Ik verwacht eigenlijk dat het op de volgende factuur gecorrigeerd wordt. Maar voor de zekerheid heb ik toch navraag gedaan bij mijn collega's.

Dan nog even over de vergoeding: Ik snap heel goed dat je ervan baalt dat mijn collega niet meer dan 2 maanden wil vergoeden. Ja, er zit hier een stukje eigen verantwoordelijkheid: het is aan jou om de facturen te controleren. Om die reden snap ik ook de redenering van mijn collega. Jouw abonnement is namelijk op 5 juni gewijzigd en je hebt pas op 22 juli contact opgenomen. Maar omdat het hier om een fout aan onze kant gaat, lijkt het mij ook meer dan logisch om de kosten vanaf 5 juni te vergoeden. Ik wil hier later wel naar kijken, als jij dat ook goed vindt. Maar laten we er eerst voor zorgen dat Spotify Premium überhaupt niet meer op de factuur komt te zijn.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het is blijkbaar niet goed gegaan achter de schermen. Mijn collega had op 26-8 aangegeven dat de betaling gestopt was. Maar bij navraag blijkt dat deze nog altijd actief was. Mijn collega heeft dit zojuist gestopt en hiervan ook een bevestiging naar mij gestuurd. Nu is de betaling definitief gestopt. Het kan wel zijn dat je dit nog op de volgende factuur ziet staan. Dit komt omdat de nieuwe periode gestart is op 23 september en de betaling nu dus per 26 september is gestopt. Als het goed is, betaal je dan alleen nog tot 26 september op die factuur.

Laten we dan ook meteen kijken naar de vergoeding van de kosten. Ik ga ervan uit dat de betaling nu per vandaag is gestopt. Terwijl dit natuurlijk al per 5 juni gestopt had moeten zijn. Volgens mijn berekening kom ik dan op € 47,36 dat je teveel hebt betaald over de periode 5 juni tot en met 26 september. Ik zie dat mijn collega al een vergoeding van € 22,- in het systeem heeft gezet voor 2 maanden Spotify Premium. Dit trek ik dus af van mijn totaalbedrag en kom daarmee uit op een resterende vergoeding van € 25,36. Deze vergoeding heb ik gelijk in het systeem gezet. Je krijgt de vergoeding als eenmalige korting op de volgende factuur. Als de factuur daardoor in de min komt, krijg je geld van ons terug.

Ik hoop dat het hiermee naar tevredenheid is opgelost.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 26, 2025

Hallo Denise!

Heel fijn dat je er nog eens naar hebt willen kijken. Dat is de service die ik van jullie gewend ben. Ik voelde me aan de telefoon totaal niet serieus genomen als jarenlange klant. 

Ik heb voor het eerst contact opgenomen op het moment dat ik de 1e factuur heb gekregen die naar mijn idee niet klopte. Als ik de andere topics bekijk op dit forum is dit Spotify probleem iets wat al jarenlang speelt. Maar toch de betalingen door laten lopen en hopen dat de klant het niet merkt? Misschien kan je het doorgeven aan de betreffende afdeling in de hoop dat dit voor anderen ook geen probleem gaat worden in de toekomst?

Jammer ook dat de mensen aan de telefoon totaal geen kennis hebben van dit onderwerp en simpelweg verkeerde informatie hebben gegeven, waardoor het allemaal nog langer heeft geduurd.

Verder super fijn dat jij het wel voor mij hebt willen en kunnen oplossen Denise! Mijn dank daarvoor! Ik zal de terugbetalingen afwachten en in de tussentijd wens ik je een fijne dag!

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Denise is nu met een welverdiende vakantie, maar zal jouw laatste berichtje bij terugkomst lezen ​@Davey1

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Graag gedaan, ​@Davey1!