Skip to main content
Beantwoord

Ongevraagde uitbreiding van aantal GB van € 1,25 per maand

• 4 februari 2025
  • 10 reacties
  • 184 keer bekeken

Er zijn al veel forumberichten geplaatst over de ongevraagde verhoging van het aantal GB aan mobiel abonnement onder gelijktijdige prijsverhoging van 1,25 euro p/m. KPN doet het voorkomen alsof de betrokken klanten hiermee gebaat zijn, dit is volstrekte flauwekul, het gaat feitelijk om aanzienlijke misleiding. Het is pure geldklopperij en tekenend voor het graaikapitalisme. Niet de klant maar slechts de aandeelhouder is hiermee gebaat. Het dividend is afgelopen jaren steeds hoger geworden. Zelfs bij Radar (dit was ooit een kritisch consumentenprogramma) stinkt men volledig in de misleiding van KPN. 15 euro extra per klant p/j, tig klanten, kassa voor KPN!

In mijn geval: nu een abo van 4,2 GB p/m. Afgelopen jaar in totaal circa 3 GB gebruikt, p/m gemiddeld slechts 0,25 GB. Per maand moet ik nu 1,25 euro extra gaan betalen, dit betekent een prijsverhoging van > 10%! Ik wil gewoon mijn huidige abo ZONDER deze prijsverhoging behouden.

Het is niet verbazingwekkend dat in NL de inflatie zo hoog ligt, de reden zijn de graaiwinsten van het bedrijfsleven (zie ESB). Bij KPN weet men ook best dat klanten nauwelijks gaan overstappen, het is gedoe en vaak is er sprake van een extra drempel doordat er een combi-abo met internet is. Het KPN internetabo is de afgelopen jaren ook al fors in prijs gestegen, de Consumentenbond heeft in dit verband al gewezen op de gebrekkige concurrentie in NL. KPN, dit is liegen en bedriegen, shame en blame. Ik ga in elk geval een uitgebreide klacht indienen. Hoop dat velen dat gaan doen.

Beste antwoord door Kritische gebruiker

Zoals ik al eerder heb toegelicht is dit zoals (graai)kapitalisme werkt. De echte klanten van KPN zijn niet de mobiele telefoon en internetgebruikers, maar de aandeelhouders, de ‘investors’. Die worden in de watten gelegd, bij KPN hebben ze er ook een speciale website voor: Investor relations. Zie de vooruitzichten voor de aandeelhouders, ook de komende jaren zijn een forse aandeleninkoop en groei van dividenduitkeringen ingepland: dividend KPN. “Uitgangspunt bij het dividendbeleid van KPN is dat het bedrijf al het geld dat binnenstroomt uit de bedrijfsactiviteiten - na aftrek van investeringen (vrije kasstroom) - direct weer uitkeert aan de aandeelhouders. Dat gaat via dividenduitkeringen of via de inkoop van eigen aandelen.”

Wie gaat dit allemaal betalen? Wij dus, de sullige ‘klanten’. KPN tekent precies binnen de lijntjes van de ACM (dit is een tandeloze toezichthouder die alleen bij echte schandalen in actie komt, zoals bij energieleverancier HEM). KPN spreidt deze ordinaire prijsverhoging bewust over een langere periode, en hoopt dat dit zo min mogelijk commotie veroorzaakt. Door o.a. te doen voorkomen alsof het in het voordeel van de mobiele abo klant is. Terwijl hoogstwaarschijnlijk slechts een miniem deel van de mobiele klanten er echt mee gebaat is. Als KPN ons als de echte klant zou zien, dan hadden we een aanbod moeten krijgen om er al dan niet gebruik van te maken, maar dan had vermoedelijk slechts een beperkt aantal klanten hier gebruik van gemaakt. Nu wordt het door KPN simpelweg opgelegd, het is slikken of stikken, en dan is het dus een ordinaire prijsverhoging.

Effectief betekent het overigens een (verdere) herverdeling van arm naar rijk. Er is al een enorme vermogenskloof in NL, en die wordt op deze wijze dus steeds groter. 

Admin: bericht verplaatst naar ander topic

Bekijk origineel

10 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22082 reacties
  • 4 februari 2025

Er zijn ook mensen die er blij mee zijn. Meer data voor een relatief lage prijs. Maar wat let je om dan over te stappen als je er niet blij mee bent?

Forum|alt.badge.img+7
  • Topper
  • 1018 reacties
  • 4 februari 2025

Stap dan gewoon over ​@Kritische gebruiker. De situatie is wat het is!

Zoals ik al eerder heb toegelicht is dit zoals (graai)kapitalisme werkt. De echte klanten van KPN zijn niet de mobiele telefoon en internetgebruikers, maar de aandeelhouders, de ‘investors’. Die worden in de watten gelegd, bij KPN hebben ze er ook een speciale website voor: Investor relations. Zie de vooruitzichten voor de aandeelhouders, ook de komende jaren zijn een forse aandeleninkoop en groei van dividenduitkeringen ingepland: dividend KPN. “Uitgangspunt bij het dividendbeleid van KPN is dat het bedrijf al het geld dat binnenstroomt uit de bedrijfsactiviteiten - na aftrek van investeringen (vrije kasstroom) - direct weer uitkeert aan de aandeelhouders. Dat gaat via dividenduitkeringen of via de inkoop van eigen aandelen.”

Wie gaat dit allemaal betalen? Wij dus, de sullige ‘klanten’. KPN tekent precies binnen de lijntjes van de ACM (dit is een tandeloze toezichthouder die alleen bij echte schandalen in actie komt, zoals bij energieleverancier HEM). KPN spreidt deze ordinaire prijsverhoging bewust over een langere periode, en hoopt dat dit zo min mogelijk commotie veroorzaakt. Door o.a. te doen voorkomen alsof het in het voordeel van de mobiele abo klant is. Terwijl hoogstwaarschijnlijk slechts een miniem deel van de mobiele klanten er echt mee gebaat is. Als KPN ons als de echte klant zou zien, dan hadden we een aanbod moeten krijgen om er al dan niet gebruik van te maken, maar dan had vermoedelijk slechts een beperkt aantal klanten hier gebruik van gemaakt. Nu wordt het door KPN simpelweg opgelegd, het is slikken of stikken, en dan is het dus een ordinaire prijsverhoging.

Effectief betekent het overigens een (verdere) herverdeling van arm naar rijk. Er is al een enorme vermogenskloof in NL, en die wordt op deze wijze dus steeds groter. 

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22082 reacties
  • 5 februari 2025

@Kritische gebruiker schei toch uit met dat tobben. Come on, put on your red shoes and dance the blues!!

Voor klanten die overwegen om bij KPN een klacht in te dienen wegens de 1,25 euro p/m tariefsverhoging omdat zij nu al beperkt gebruik maken van hun databundel, is onderstaand gemakshalve een voorbeeldtekst opgenomen. Deze is uiteraard naar eigen wens aan te passen. 

Bij de … kunnen gegevens m.b.t. het eigen datagebruik ingevuld worden ter ondersteuning van de klacht.

De link naar het Klachtenformulier

——————————

Beste KPN,

Bij deze dien ik een klacht in tegen de handelwijze van KPN m.b.t. de ongevraagde verhoging van het aantal GB aan mobiel abonnement onder een gelijktijdige prijsverhoging van 1,25 euro p/m. KPN doet het in de communicatie voorkomen alsof ik als klant hiermee gebaat ben. Maar dit is in mijn situatie duidelijk niet het geval. Van mijn huidige databundel van … GB gebruik ik gemiddeld slechts … GB per maand, dit is … % van mijn bundel. KPN had dit uiteraard ook gewoon vooraf kunnen en moeten checken. De extra GB’s heb ik dus volstrekt niet nodig, zal ik ook niet gaan gebruiken en ik wil hier dus ook niet voor gaan betalen.

Deze prijsverhoging draagt daarnaast bij aan de inflatie, die in Nederland veel hoger ligt dan in andere EU-landen. De reden van de hoge inflatie in NL zijn de bovenmatige winsten van het bedrijfsleven (waaronder dus duidelijk ook KPN), dit is al genoegzaam aangetoond (bron: tijdschrift ESB). Niet de klant maar slechts de aandeelhouder is hiermee gebaat. KPN heeft alleen al in 2024 voor 800 miljoen aan dividend uitgekeerd aan aandeelhouders en uit onderzoek van bureau Telecompaper blijkt dat KPN het meest winstgevende telecombedrijf van Europa is (bron: ACM en Consumentenbond). Dit betalen wij dus als klanten.

U hoeft mij er ook niet op te wijzen dat ik mijn abonnement kan opzeggen, dit weet ik zelf ook wel. KPN weet overigens best dat klanten nauwelijks overstappen, dit blijkt genoegzaam uit onderzoek van ACM en Consumentenbond. Overstappen is veel gedoe, en als er een combi-abonnement met internet of tv is dan is er ook nog eens sprake van een extra drempel (een vendor lock-in).

(Keuze: En KPN hoeft mij ook niet te wijzen op andere abonnementsvormen, en ik wil hier overigens ook niet telefonisch over benaderd worden.)

Conclusie: Met deze ongevraagde en aan mij opgedrongen tariefsverhoging maakt KPN misbruik van mij als klant. De handelwijze van KPN is in mijn optiek onrechtmatig en benadeelt mij als klant. Ik wil dus gewoon mijn huidige mobiele abonnement zonder deze prijsverhoging behouden. Ik ontvang graag op korte termijn een bevestiging hiervan.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 14848 reacties
  • 6 februari 2025

Hi ​@Kritische gebruiker,

Er wordt steeds meer data verbruikt in Nederland, een groot deel van onze klanten heeft inmiddels zelfs een Unlimited data abonnement en verbruikt meer data op 1 dag, dan jij in het afgelopen jaar. Met jouw geringe verbruik, wijk je dus af van de trend die wij op dit moment zien en waarvoor wij deze wijziging door hebben gevoerd. Je geeft aan dat je een abonnement hebt van 4,2Gb per maand. Dat zal al een wat ouder abonnement zijn aangezien de kleinste databundel die we nu aanbieden, al op 6Gb per maand zit. Als je daarvan slechts 0,25Gb per maand gebruikt, dan begrijp ik goed dat je niet zit te wachten op een verhoging van je internetbundel waar je vervolgens ook nog extra voor moet betalen 🙁

Ik zie dat je ons klachtenformulier al gevonden hebt, en hoop dat er vanuit je klacht een oplossing gevonden wordt waar je tevreden mee kunt zijn!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36856 reacties
  • 6 februari 2025

Hallo ​@Kritische gebruiker ,

Jij gebruikt zo weinig MB's via het mobiel netwerk, dat je beter kunt switchen naar een abonnement met alleen bellen. Deze wijziging kun je via MijnKPN regelen. Hiermee wordt jouw abonnement goedkoper. 

Van het geld dat je daarmee bespaart, kun je wellicht een keer een losse bundel aanschaffen als je echt even mobiele data nodig hebt gedurende een korte periode. 

​Omdat KPN op mijn klacht niet heeft gereageerd is een logische vervolgstap om de automatische incasso in te trekken (per maart want dan zou de extra 1,25 mee geïncasseerd gaan worden). Na intrekking incasso vervolgens het huidige abonnementsbedrag handmatig overmaken. V.w.b. de 1,25 euro zijn er 2 opties: 
1) Niet betalen omdat om de uitbreiding van data niet gevraagd is en dus de 1,25 euro onterecht gefactureerd wordt. (KPN doet zich voor als Sinterklaas maar het gaat eigenlijk gewoon om een kostenverhoging en dit is dus misleidend).
2) Of 1,25 euro voorlopig apart nabetalen o.v.v. ‘Betaling onder protest’. Dan is het ook in de betaling duidelijk dat ik hier niet mee akkoord ben. 
Welke optie het gaat worden daar denk ik nog verder over na.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22082 reacties
  • 24 februari 2025

En je verwacht serieus dat een mens ziet dat de betaling "onder protest " is?? Dat was vroeger misschien maar nu is het de computer. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • 946 reacties
  • 24 februari 2025

Gelet op de automatische processen die bij betalingsverkeer naar voren komen, kan het zo maar zijn dat je de betaling terugkrijgt en dus als wanbetaler te boek komt te staan. Lijkt mij niet verstandig voor het bedrag waar het om gaat…! 

Reageer