Skip to main content
Vraag

Onterechte afkoopsom en dreiging incassokosten na opzegging wegens wijziging voorwaarden

• August 16, 2026
  • 2 reacties
  • 58 keer bekeken

Beste KNP moderator,

Ik open dit topic omdat ik er telefonisch na meermaals gebeld te hebben (en nog steeds zit te wachten op het terugbellen van jullie kant) en via de reguliere weg vastloop met een onterechte afkoopsom en er inmiddels wordt gedreigd met incassokosten en ik inmiddels ben aangemeld bij stichting Preventel. Ik verzoek jullie vriendelijk maar spoedig dit handmatig te corrigeren en de incassoprocedure per direct te pauzeren. Ik heb 8-5/13-5/07-07/31-07 en 15-08 telefonisch contact met jullie gehad. Meer dan een uur bij elkaar, zelfs een keer op mijn vakantie. Erg vervelend en lijkt mij niet de bedoeling.

De situatie: KPN heeft per 1 juni 2026 de algemene voorwaarden gewijzigd. Ik heb destijds een email van jullie ontvangen waarin expliciet werd vermeld dat ik vanwege deze wijziging kosteloos mocht opzeggen, mits dit voor de gestelde deadline werd doorgegeven.

Ik heb mijn abonnement destijds netjes binnen deze termijn opgezegd/laten overstappen. Desondanks heeft het systeem van KPN een afkoopsom in rekening gebracht voor de resterende contractduur.

Het probleem: Inmiddels heb ik een herinnering ontvangen waarin wordt gedreigd met incassokosten als ik niet betaal. Omdat de afkoopsom onterecht is, betwist ik deze vordering formeel. Telefonisch wordt ik helaas niet goed geholpen, omdat het systeem de opzegging blijkbaar als een reguliere vroegtijdige opzegging heeft geregistreerd.

Aangezien ik volledig in mijn recht sta op basis van jullie eigen schriftelijke aankondiging, vraag ik een moderator om het volgende te doen:

1. de openstaande afkoopsom te crediteren naar EUR 0,- en een eventuele nieuwe (credit?)factuur op te stellen met nog te verrekenen abonnementskosten tot opzegdatum indien deze nog resteren.
  2. de automatische incassoprocedure/aanmaningen per direct stop te zetten of te pauzeren totdat dit administratief is verwerkt.
  3. Verwijdering aanmelding stichting Preventel.

Mijn klantgegevens en het betreffende telefoonnummer/postcode staan ingevuld in mijn formuprofiel, zodat jullie direct mee kunnen kijken. Weet dat ik een tweetal nummers had lopen via KPn welke gelijktdijdig zijn opgezegd, bij een nummer is het wel goed gegaan, bij het andere nummer dus niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

MvG, 

Michelle

2 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@MichelleSchikker, voor deze situatie is er een melding bij onze afdeling klantreacties geregistreerd om dit verder met jou op te lossen. Op deze manier is een nare situatie onterecht ontstaan en die moet worden rechtgezet. 

Ik mag het hopen na talloze beloftes 🙏🏼