Skip to main content
Beantwoord

Onterechte afkoopsom ontvangen na overstap nav wijziging voorwaarden

• July 15, 2026
  • 3 reacties
  • 20 keer bekeken

Op 13 mei 2026 heeft KPN mij schriftelijk geïnformeerd dat ik mijn abonnementen kosteloos kon opzeggen tot en met 18 juni 2026, vanwege wijzigingen in voorwaarden en tarieven. Ik heb hiervan tijdig gebruikgemaakt voor zowel mijn eigen mobiele abonnement als dat van mijn partner.

Meerdere bevestigingen dat géén afkoopsom verschuldigd is

• 17 juni 2026 – Klantenservice (0800‑0402) bevestigt dat er geen afkoopsom in rekening gebracht zal worden.

• 19 juni 2026 – Opnieuw bevestigd via telefonische klantenservice, onder klachtnummer *********, dat er geen afkoopsom komt.

• 24 juni 2026 – Wederom gesproken met twee verschillende medewerkers: opnieuw bevestigd dat er geen afkoopsom geldt.

• 25 juni 2026 – Klantenservice ook met twee verschillende medewerkers weer geven aan dat er geen afschrijving zal plaatsvinden.

Toch worden afkoopsommen geïncasseerd

Op 23 juni 2026 ontving ik twee facturen waarop tóch afkoopsommen stonden vermeld. Op 29 juni 2026 heeft KPN vervolgens bedragen van €252,82 en €253,34 geïncasseerd — inclusief de onterechte afkoopsommen.

Huidige situatie

Ondanks alle eerdere bevestigingen en ondanks dat ik volledig binnen de kosteloze opzegtermijn heb gehandeld, zijn deze bedragen toch afgeschreven. Vandaag heb ik opnieuw een dringende e‑mail gestuurd met het verzoek om direct actie te ondernemen en de bedragen te storneren. Indien dit niet wordt opgelost, rest ons helaas niets anders dan de stap naar de Geschillencommissie Telecommunicatie.

Ik deel dit hier omdat ik hoop dat KPN dit snel en correct rechtzet, en omdat andere klanten mogelijk met dezelfde situatie te maken hebben.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt en gegevens verwijderd i.v.m. privacy

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Guandi dit forum is geen helpdesk van KPN.

Dien online een klacht in via onderstaande link:

https://www.kpn.com/algemeen/klacht

3 reacties

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • July 15, 2026

Beste ​@Guandi dit forum is geen helpdesk van KPN.

Dien online een klacht in via onderstaande link:

https://www.kpn.com/algemeen/klacht

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 15, 2026

@JanD , 

Bedankt voor het advies om opnieuw contact op te nemen met de klantenservice. Ik heb inmiddels opnieuw een klacht ingediend en ben weer in gesprek geweest met medewerkers. Daarbij is bevestigd dat KPN het bedrag zal crediteren. Laten we hopen dat deze toezegging dit keer daadwerkelijk wordt nagekomen.

Ik schrijf dit bericht vooral om mijn situatie te delen en in de hoop dat KPN de klantenservice structureel verbetert. Misschien leest iemand binnen KPN die hierover gaat dit ooit mee, zodat dit soort situaties in de toekomst voorkomen kunnen worden.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi Gaundi en welkom bij de KPN Community. Heel fijn dat het inmiddels is opgelost en inderdaad goed dat je hier een topic voor aan hebt gemaakt.

Als meerdere keren is toegezegd dat er geen afkoopsom komt is het natuurlijk niet de bedoeling dat die alsnog in rekening wordt gebracht. Dit signaal neem ik ook mee.
Heel erg bedankt voor het melden en erg fijn dat het nu gecrediteerd is. 

Veel plezier bij je nieuwe provider en wellicht tot in de ooit! 🙂