Skip to main content
Vraag

Onterechte boete na overstap naar andere provider

  • June 27, 2026
  • 11 reacties
  • 97 keer bekeken

ben over gestapt van kpn naar ziggo

dacht dat het gewoon mocht omdat de voorwaarde zijn veranderd

maar helaas moet 297 euro betalen 

waarom en waarom zoveel

de overstap is omdat de glasvezel in pekela zo slecht is wifi valt om 22.00 uur uit

storingen met tv kijken 

vast lijn telefoon werkt niet of heel slecht

vaak gebeld  maar dan even de stekker eruit halen en dan doet het weer en dan….weer hetzlefde liedje

waarom moet ik nu betalen met al die storingen en al het we werken aan de verbetering van …

elke maand

dit is te triest voor woorden wie kan hier een antwoord opgeven waar ik wat mee kan

11 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Wanneer heb je dan precies opgezegd? Dit moest uiterlijk 31 mei 2026 plaatsvinden. 

Daarnaast ben ik benieuwd wat wat je precies geconcludeerd hebt over je slechte verbinding. Als wifi (wat technisch losstaat van glasvezel) uitvalt, dan kan het aan externe factoren liggen. Het blijven tenslotte radiossignalen die door externe factoren dus verstoord kunnen raken. 


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Wanneer heb je dan precies opgezegd? Dit moest namelijk voor 31 mei 2026 plaatsvinden. 

Dat klopt niet helemaal ​@AriënC , ​@brammetje9665 moest opzeggen binnen de in de mail genoemde termijn.

 


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Beste ​@brammetje9665 als je overgestapt bent n.a.v. de mail over de voorwaarden en dat binnen de in de mail genoemde termijn, had KPN geen afkoopsom mogen rekenen, dit gaat gecorrigeerd worden op de eindafrekening.

 


AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Wanneer heb je dan precies opgezegd? Dit moest namelijk voor 31 mei 2026 plaatsvinden. 

Dat klopt niet helemaal ​@AriënC , ​@brammetje9665 moest opzeggen binnen de in de mail genoemde termijn.

Als ik zo lees kon je opzeggen tot het moment dat de nieuwe voorwaarden ingaan. Uiterlijk 31 mei. En ja dus niet 'tot", dat heb ik wel zojuist aangepast.


ja is na 31 mei idd

maar hoe rekenen ze dat uit dan?

de wifi valt gewoon weg en je modem is rood het onderste lampje

modem is al een keer omgewisseld maar valt weg

je kan van alles zeggen dit of dat

maar dat veranderd niet dat het lampje uit gaat toch

 

vast lijn bellen ging ook niet 

elke keer op tv we pakken nieuwe gegevens bij

restart je modem en dan ineens tekst weg in beeld en gewoon door

is niet helemaal goed toch


AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Je zegt dus: na 31 mei. Je hebt dus tijdens de nieuwe voorwaarden opgezegd, en dat is dan contractbreuk, lijkt me. 


  • June 27, 2026

Je zegt dus: na 31 mei. Je hebt dus tijdens de nieuwe voorwaarden opgezegd, en dat is dan contractbreuk, lijkt me. 

Toch klopt dat niet ik mocht volgens het emailbericht over de gewijzigde voorwaarden tot 10 juni zonder afkoopsom overstappen. Er is nergens geschreven dat dit voor 31 mei moest gebeuren. KPN heeft het zelf onduidelijk gemaakt.

 

ja is na 31 mei idd

maar hoe rekenen ze dat uit dan?

 

De berekening betreft het aantal maanden keer het maandbedrag dat het contract nog duurde.

 

 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

maar hoe rekenen ze dat uit dan?

Heel simpel: KPN is verplicht de wijziging naar de klant te sturen (per e-mail, post of sms). Het is niet voldoende om dit alleen bekend te maken in kranten of op websites, niemand is verplicht deze te lezen. Aangezien er een opzegtermijn van een maand geldt, moet deze kennisgeving ten minste één maand voor de ingang van de nieuwe algemene voorwaarden worden verstuurd. De klanten kunnen per direct (na ontvangst van de kennisgeving) hun abonnement opzeggen of niet akkoord gaan met de wijziging (kenbaar maken aan KPN). In dat laatste geval blijven de oude voorwaarden gelden. Dan is KPN echter weer aan de beurt, zij kunnen het abonnement opzeggen omdat de klant niet akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.

Hier een voorbeeld uit mijn e-mail, ontvangen op 14 mei 2026, dus ik had 32 dagen de tijd om te reageren.

Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten tot 22 juni 2026. Je regelt dit het makkelijkst in MijnKPN.


ik kan de mail niet meer vinden van de voorwaarde van kpn (slecht van mij)

maar ik las iets van 6 juni of 10 juni

maar hoe kom ik hier aan of is die mail helemaal weg bij kpn

maar hoeveel is de vergoeding hoe word die berekend


Forum|alt.badge.img+16
  • June 27, 2026

@brammetje9665 je kan de klantenservice bellen en vragen om een kopie van het mailtje te sturen. Hier staat in tot wanneer je mag overstappen nav de nieuwe voorwaarden. Als je voor die tijd bent overgestapt zal KPN je geen boete mogen opleggen en sta je gigantisch sterk in je schoenen. 


TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

maar ik las iets van 6 juni of 10 juni

Deze datum is voor iedereen verschillend, afhankelijk van wanneer de e-mail was verstuurd. Sommige kregen exact 30 dagen, sommige meer.

maar hoe kom ik hier aan of is die mail helemaal weg bij kpn

In prullenbak worden e-mails ook bewaard, eerst na een ingestelde tijd zijn ze definitief weg. Zoek naar een e-mail met een betref met zulke woorden "voorwaarden veranderen”

maar hoeveel is de vergoeding hoe word die berekend

Tot de einddatum in jouw contract. Dus b.v.: op de datum van opzegging jou contract is nog 2 maanden en 2 dagen geldig, dan is de opzeggingsvergoeding 2x maandbedrag plus 1/15 maanbedrag.