Skip to main content

Beste KPN-medewerkers,

Tot mijn grote spijt heb ik een telefoon met abonnement gekocht bij KPN, online. Nu heb ik de telefoon volledig betaald en heb voor deze telefoon dus GEEN krediet afgesloten en zou dus GEEN BKR-registratie mogen hebben voor een LOPEND KREDIET bij KPN. Wat schetst nu mijn verbazing? Er is een lopend krediet op mijn naam bij het BKR van KPN Finance.

Wat gaat er nu volgende week gebeuren als de notaris tijdens de overdracht van het huis dat wij net hebben aangekocht de BKR-registratie controleert? Dan gaat het hele feest niet door omdat ik ineens een BKR-registratie heb die niet mag bestaan. De gevolgen houden daar natuurlijk niet op, ik krijg boete op boete, mijn hypotheek verstrekker zal mij niet meer als klant willen en wij staan op straat.

Ondanks mijn eindeloze tocht van het gebruikelijke kastje naar de muur, een vast en gebruikelijke ervaring bij KPN-klantenservice, en de meerdere e-mails naar wftcollections@kpn.com, met bewijsvoering en dringende verzoeken de BKR-registratie per direct te laten verwijderen, en een uitvoerig gesprek met de stichting BKR die meer dan behulpzaam waren, maar niets konden doen zonder bericht van KPN, is er geen verandering, geen fatsoenlijke bevestiging vanuit KPN dat de mails ontvangen zijn en dat men er alles aan doet om ervoor te zorgen dat mijn gezin en ik straks niet in de auto hoeven te slapen en worstelen met torenhoge boetes. Het enige dat ik heb mogen ontvangen is een door een bot gegenereerde sms waarin mij wordt medegedeeld dat ik binnenkort een link zal krijgen om het toestel te betalen, iets dat al enige tijd geleden is geschied.

Kortom, het zou jullie sieren om mij in ieder geval een bevestiging te sturen dat de mails die ik met hoge urgentie heb verstuurd ook aangekomen zijn en dat jullie er alles aan doen om te doen wat jullie beloven, en dat jullie niet rusten voordat de fouten die jullie maken, waar jullie klanten de dupe van zijn en worden, opgelost zijn. Maar helaas dit is slechts een utopie en daarom zal ik via mijn rechtsbijstand verzekering, a.s. maandag de KPN in gebreke stellen en via aangetekende post (want mailen kan niet, erg handig...) meedelen dat alle financiële gevolgen die mijn gezin en ik ten gevolge van dit debacle zullen leiden, voor rekening van de KPN zullen komen en dat wij dit via rechtswegen zullen afdwingen.

Het zal groots in de media komen, want deze stress en ellende mag niemand anders meemaken. Het is een schande dat een zogenaamd gerenommeerd bedrijf als KPN zo omgaat met haar klanten. Schaam je KPN.

Dag ​@R Coster, die stress wil je helemaal niet hebben in deze situatie.  Hier op het forum helpen klanten elkaar dus inhoudelijk kan ik niets voor je doen. Een bkr-registratie is over het algemeen geen probleem bij het verkrijgen van een hypotheek mits het een positieve registratie is. Bij een negatieve registratie kan het wel een probleem worden. Een negatieve registratie heb je als je een betalingsachterstand hebt van meer dan 120 dagen. De overdracht is volgende week begrijp ik en daarom zal de financiering al rond zijn. De notaris is zover ik weet niet geïnteresseerd in de bkr-registratie van de klant. 

Bron

Als jouw hypotheekverstrekker al akkoord is gegaan, wat zo zal zijn, dan hoef je je geen zorgen te maken immers het is de hypotheekverstrekkers die een BKR check doet, niet de notaris. De notaris controleert alleen of iedereen werkelijk is wie ze zeggen te zijn.

Weet overigens dat een BKR registratie beëindigd hoort te worden zodra er geen sprake meer is van een krediet. De BKR registratie blijft vervolgens nog wel vijf jaar zichtbaar. Zie ook deze site. Wellicht is dat laatste ook in jouw situatie wel het geval ... een vervallen BKR registratie binnen zijn bewaartermijn.

Overigens heb je ook al een BKR registratie als je met jouw bank afgesproken hebt dat je voor een bepaald bedrag rood mag staan. Wat ik ermee wil zeggen is dat niet elke BKR registratie direct grote impact heeft.

Wie heeft jou op die BKR registratie geattendeerd en wat heeft hij/zij daarbij aangegeven?

Wat een ontzettend spannende tijd, ​@R Coster! Maar ook een ontzettend mooi vooruitzicht, een nieuwe woning.

Het is natuurlijk niet onze bedoeling om je in deze tijd extra stress te bezorgen. En het is ook helemaal niet nodig. Want zoals hiervoor ook al is aangegeven, is niet elke BKR-registratie slecht.

Als je kiest voor een nieuw toestel bij je abonnement, dan kan je ervoor kiezen om deze maandelijks af te lossen. Omdat het hier dan om een krediet gaat, doen wij een check of je de maandelijkse kosten kunt betalen. Gaat het om een krediet van meer dan 250 euro? Dan wordt dit ook bij het BKR geregistreerd. Het gaat hier om een positieve BKR-registratie. En bij een positieve melding in het BKR-register, zou een hypotheek aanvragen en het kopen van een huis geen probleem moeten opleveren. Lees ook eens dit artikel door: Hypotheek met een BKR-registratie.

Een hypotheekverstrekker zal inderdaad het BKR-register raadplegen als jij een hypotheek wilt. Maar aangezien de overdracht deze week is, neem ik aan dat de financiering rond is. Jouw hypotheekverstrekker heeft dus al besloten dat jullie een hypotheek voor de financiering van jullie nieuwe woning kunnen krijgen. De notaris stelt vervolgens alleen de hypotheekakte op, waarin de afspraken met de hypotheekverstrekker komen te staan. Voor zover ik begrijp, zal een notaris niet ook nog het BKR-register raadplegen.

Met andere woorden: ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat jij en je gezin straks op straat staan. Je kunt dit natuurlijk ook altijd nog even bespreken met jouw hypotheekverstrekker als je dit graag zeker wilt weten. Zij kunnen je ongetwijfeld meer vertellen over hoe het zit met een positieve BKR-registratie in combinatie met een hypotheek.

Zo te zien moet dit goed komen, maar die BKR, het is me wat.
Goed verhaal @ wjb

Hier onder een eerdere bijdrage er over hier op dit forum :

== plak eerdere bijdrage ==

De BKR is helaas een noodzakelijk kwaad, maar ook een club waar te veel waarde aan wordt gehecht maar ook niet altijd ethisch bezig zijn en maken misbruik van hun machtspositie.

Als je de hypotheek verstrekker laat zien ( kunnen ze ook zelf opzoeken (?/!)  ) waar de registratie om gaat, het zal een beperkt bedrag zijn, voor een telefoon ws. dan is dat toch duidelijk ?
Maar nee, zo werkt het niet . . er wordt bij dit soort bedrijven altijd wel weer een nieuw probleem verzonnen om te zien hoe graag je die lening wil hebben . .

Hier wat eerdere onderwerpen er over :

https://forum.kpn.com/mobiel-15/bkr-registratie-wordt-maar-niet-verwijderd-489606
https://forum.kpn.com/mobiel-15/aflosbevestiging-bkr-501219

Bij :
https://mijnkredietoverzicht.bkr.nl/inloggen
Kun je zelf zien wat je registratie is, inloggen met IDIN, via je bank, maar die van mij staat er niet bij, dan via papieren post . .  huh !
Wat is dat voor primitief gedoe, waarom niet via DigiD ? Jaha, het is geen overheids instelling !
https://nl.wikipedia.org/wiki/BKR_(kredietregistratie)

En zie dit :
https://radar.avrotros.nl/zoeken?q=BKR&size=n_10_n&page=n_1_n

== ==

Tot mijn grote spijt heb ik een telefoon met abonnement gekocht bij KPN, online. Nu heb ik de telefoon volledig betaald en heb voor deze telefoon dus GEEN krediet afgesloten en zou dus GEEN BKR-registratie mogen hebben voor een LOPEND KREDIET bij KPN. Wat schetst nu mijn verbazing? Er is een lopend krediet op mijn naam bij het BKR van KPN Finance.

Dit vind ik heel raar. Als je het toestel meteen betaald hoor je überhaupt geen registratie te hebben. 

Als je de hypotheek verstrekker laat zien ( kunnen ze ook zelf opzoeken (?/!)  ) waar de registratie om gaat, het zal een beperkt bedrag zijn, voor een telefoon ws. dan is dat toch duidelijk ?

Dat het maar om een klein bedrag gaat is niet relevant. Het gaat erom wat het aangeeft.

Als je niet het geld hebt om een telefoon te kopen en daar dus geld voor gaat lenen, dan staan bij financiers alle seinen op rood. Want als je niet het geld hebt om een telefoon te kopen, hoe moet je dan je hypotheek betalen?

Het word daarnaast ook gezien als onverantwoord omgaan met geld. Want als je geen geld hebt voor een duur toestel, dan kies je toch een goedkoper toestel? Onder de 250 euro krijg je sowieso geen registratie bij BKR dacht ik.

Maar goed. Alleen niet van toepassing op Coster. Die had überhaupt geen registratie moeten hebben.

Dit vind ik heel raar. Als je het toestel meteen betaald hoor je überhaupt geen registratie te hebben. 

Een registratie is geen strafblad, er zijn positieve (een lening) of een negatieve (een wanbetaling) registratie. Een BKR registratie is alleen een hulpmiddel, verder niet. Een geld verlener kan de BKR raadplegen en beslissen over een krediet. De positieve registratie heeft invloed op de som dat je mag lenen, de negatieve registratie op toe- of afwijzen over een krediet aanvraag. Een negatieve registratie heeft ook na het aflossen 5 jaren invloed op jouw kredietwaardigheid

Marlon92 schreef: 
Als je niet het geld hebt om een telefoon te kopen en daar dus geld voor gaat lenen, dan staan bij financiers alle seinen op rood. Want als je niet het geld hebt om een telefoon te kopen, hoe moet je dan je hypotheek betalen?

Het word daarnaast ook gezien als onverantwoord omgaan met geld. Want als je geen geld hebt voor een duur toestel, dan kies je toch een goedkoper toestel? Onder de 250 euro krijg je sowieso geen registratie bij BKR dacht ik.

Dit is dus niet waar, ​@Marlon92. Zie ook de reactie van ​@TDN:

Een registratie is geen strafblad, er zijn positieve (een lening) of een negatieve (een wanbetaling) registratie. Een BKR registratie is alleen een hulpmiddel, verder niet. Een geld verlener kan de BKR raadplegen en beslissen over een krediet. De positieve registratie heeft invloed op de som dat je mag lenen, de negatieve registratie op toe- of afwijzen over een krediet aanvraag. Een negatieve registratie heeft ook na het aflossen 5 jaren invloed op jouw kredietwaardigheid

Wat wel klopt is dat je bij een krediet onder de 250 euro geen BKR-registratie krijgt. Je kan dus kiezen voor een toestelkrediet van 10 euro per maand zonder BKR-registratie. Daarboven wordt het gezien als een positieve BKR-registratie. En als jij dit gewoon netjes iedere maand betaald, is er niets aan de hand.

Reageer