Skip to main content
Beantwoord

Onverwacht hoge kosten na mobiel bellen in Suriname - verzoek coulance

• July 3, 2025
  • 4 reacties
  • 89 keer bekeken

Beste KPN Community,

Ik ben momenteel op reis in Suriname en heb per ongeluk gebeld zonerr buitenlandbundel. Tot mijn schrik zie ik nu dat er een hoog bedrag aan extra kosten is ontstaan.

Wat mij geholpen heeft om dit überhaupt op te merken, was een waarschuwingsmail van KPN over hoger verbruik. Dankzij die melding ben ik meteen mijn verbruik gaan controleren en heb ik direct mijn roaming en bellen uitgeschakeld om verdere kosten te voorkomen.

Dit was absoluut niet bewust. Ik dacht dat ik via wifi belde en wist niet dat bellen in Suriname zó duur kon zijn.

Omdat ik nog jong ben (19 jaar) en dit een flinke financiële tegenvaller is, hoop ik dat er coulance of een tegemoetkoming mogelijk is.

Alvast veel dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Cedric

Beste antwoord door Maja van KPN

Wat ontzettend jammer dat je onbedoeld zulke hoge belkosten hebt gemaakt ​@Cedricc, ik snap dat dit een flinke tegenvaller is 😓

Dit was absoluut niet bewust. Ik dacht dat ik via wifi belde en wist niet dat bellen in Suriname zó duur kon zijn.

Als je ‘gewoon’ belt, en dus niet via een app zoals WhatsApp of FaceTime, dan maak je gebruik van je belminuten. Oók als je verbonden bent met de wifi en belt via VoWifi. 

De gesprekskosten die je nu moet betalen, zijn door de Surinaamse provider bij ons in rekening gebracht, en wij rekenen dit weer door naar jou aangezien jij de daadwerkelijke verbruiker bent. Dit is dus ook niet iets dat wij kunnen vergoeden.

Ik wil je aanraden om dit artikel goed door te lezen, zodat je precies weet hoe het allemaal zit!

4 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • July 3, 2025

Beste ​@Cedricc een goede les voor een volgende keer, maar KPN gaat dit helaas niet voor je vergoeden.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • July 6, 2025

Wat ontzettend jammer dat je onbedoeld zulke hoge belkosten hebt gemaakt ​@Cedricc, ik snap dat dit een flinke tegenvaller is 😓

Als je ‘gewoon’ belt, en dus niet via een app zoals WhatsApp of FaceTime, dan maak je gebruik van je belminuten. Oók als je verbonden bent met de wifi en belt via VoWifi. 

De gesprekskosten die je nu moet betalen, zijn door de Surinaamse provider bij ons in rekening gebracht, en wij rekenen dit weer door naar jou aangezien jij de daadwerkelijke verbruiker bent. Dit is dus ook niet iets dat wij kunnen vergoeden.

Ik wil je aanraden om dit artikel goed door te lezen, zodat je precies weet hoe het allemaal zit!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 6, 2025

Zie onderstaand de kosten voor standaard bellen. Als je roaming uitzet kun je ook geen gebruik maken van de DATA bundels. 

Suriname valt niet onder verbruik van je abonnement. Voor mobiel internet, en dus ook bellen via WhatsApp, zijn deze bundels beschikbaar. 

En om hoge* buiten-bundel kosten te voorkomen nog BESCHERMING AAN naar 1266 te sms'en. 

*Maximaal € 60,50 per factuur maand, tenzij je dat dus geblokkeerd hebt. 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

En om hoge* buiten-bundel kosten te voorkomen nog BESCHERMING AAN naar 1266 te sms'en. 

*Maximaal € 60,50 per factuur maand, tenzij je dat dus geblokkeerd hebt. 

Even ter verduidelijking: BESCHERMING AAN blokkeert enkel dataroaming, je kunt nog wél bellen en sms’en, volgens de in het betreffende land geldende tarieven.