Skip to main content
Beantwoord

Onverwachte bijkomende kosten bij glasvezel van KPN en Digitale Stad

• April 7, 2025
  • 3 reacties
  • 130 keer bekeken

KPN doet een aanbieding in de brievenbus met 2 jaar internet. Ik maak hier gebruik van omdat deze net wat goedkoper is dan Ziggo. Vervolgens krijg ik onverwacht te maken met 11 euro extra  kosten per maand van Digitale Stad (namens KPN Netwerk) voor de glasvezelaansluiting. Zowel Digitale Stad (per email) als KPN (helpdesk) vindt dit vervelend en legt de schuld voor het niet goed informeren over deze kosten bij de ander en wil niet verder helpen. Ik had graag vooraf duidelijk gewezen willen worden op extra kosten dan had ik een eerlijke prijsvergelijking kunnen maken. Is er iemand die hier ook mee te maken heeft? Het voelt voor mij namelijk heel vreemd om iets te gaan betalen wat je niet bewust hebt gekocht. 

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@GV23 ,

Dit gaat buiten de provider KPN om. Ik lees dit op de website van Digitale Stad:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

De maandelijkse vastrechtvergoeding bedraagt € 11,-*. Deze kosten worden in rekening gebracht als eigen bijdrage voor de aanleg en het onderhoud van het glasvezelnetwerk. Deze kosten worden, los van uw glasvezelabonnement, bij u als bewoner in rekening gebracht door Digitale Stad (namens netwerkeigenaar KPN NetwerkNL).

Voor meer informatie verwijzen wij u ook naar de website van KPN: KPN en Glasvezel Midden Drenthe

Zij verwijzen jou inderdaad naar KPN, maar dat is niet juist. KPN brengt jou die € 11,- niet in rekening.

Dat doet Digitale Stad en dat staat ook op hun website. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • April 8, 2025

Hallo ​@GV23 ,

Dit gaat buiten de provider KPN om. Ik lees dit op de website van Digitale Stad:

https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/

De maandelijkse vastrechtvergoeding bedraagt € 11,-*. Deze kosten worden in rekening gebracht als eigen bijdrage voor de aanleg en het onderhoud van het glasvezelnetwerk. Deze kosten worden, los van uw glasvezelabonnement, bij u als bewoner in rekening gebracht door Digitale Stad (namens netwerkeigenaar KPN NetwerkNL).

Voor meer informatie verwijzen wij u ook naar de website van KPN: KPN en Glasvezel Midden Drenthe

Zij verwijzen jou inderdaad naar KPN, maar dat is niet juist. KPN brengt jou die € 11,- niet in rekening.

Dat doet Digitale Stad en dat staat ook op hun website. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 8, 2025

Hallo ​@Noordzee,

Bedankt voor je reactie en de moeite die je hebt genomen om dit uit te zoeken. Maar op een website van KPN of digitale stad kijk je achteraf als je hier tegenaan loopt. Dat heb ik ook gedaan na de eerste automatische incasso van Digitale Stad. 

T.a.v. het informeren van klanten stel je dat Digitale Stad dit hoort te doen. Maar dat gebeurt niet. Uit de reacties van Digitale stad maak ik op dat zij er vanuit gaan dat KPN nieuwe klanten hoort te informeren.

Zie de reactie van Digitale Stad: "Spijtig om te lezen dat u niet op de hoogte bent gebracht dat u, naast de kosten van uw provider, ook een vastrecht bijdrage dient te betalen bij het gebruik van de glasvezelverbinding in de gemeente Midden-Drenthe.". En een volgende reactie (na correspondentie met KPN): "Vervelend dat u van het kastje naar de muur wordt gestuurd. Ik hoor het de laatste tijd vaker dat KPN niet op de hoogte is van de voorwaarden die gelden bij, in dit geval, hun netwerk Midden-Drenthe.".

Zijn er meer klanten van KPN die hier tegenaan lopen?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 8, 2025

Uiteraard zijn er meer klanten die hier tegenaan lopen, met name in jouw gemeente. Zelf woon ik in een aangrenzende gemeente in Drenthe. Ook hier is de aanleg verzorgd door Digitale Stad, maar hier is het gratis.

En bijvoorbeeld in Borger-Odoorn is het afhankelijk waar je huis staat: 

https://www.digitale-stad.nl/regio/borger-odoorn/

Bewoners in het buitengebied betalen een eenmalige of maandelijkse bijdrage als tegemoetkoming in de aanlegkosten en in de kernen is de aansluiting gratis.

Kortom : De gemeente bepaalt kennelijk ook mede wie er wel of niet extra moeten betalen.