Skip to main content
Vraag

Op mijn factuur staan andere prijzen dan op de website

• April 15, 2026
  • 6 reacties
  • 36 keer bekeken

Op mijn factuur staan andere prijzen dan op de KPN site.

Hoe kan dat?

Voor Internet 47,46 versus 44 euro

Voor Interactieve TV12,75 versus 12,50 euro

En waar staat wat voor soort abonnement het is?

6 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 15, 2026

Hallo ​@groart ,

Jij heb een aanvullend abonnement op iTV, zeg maar de oude interactieve TV. 

De prijs daarvoor is onlangs verhoogd naar 12,75. Per medio juli 2026 wordt dat ook gedaan voor klanten met KPN TV+. Nieuwe klanten betalen ook al 12,75.

Wat betreft jouw internet-abonnement:

De prijs hiervoor wordt jaarlijks in juli verhoogd met een prijsindex. Dat was bv in 2025 3,3%. 

Je kunt (indien maximaal 90 dagen voor einde contract) jouw abonnement aanpassen (en goedkoper maken) door op een andere manier te verlengen. Je gaat dan over de huidige (2026) propositie en KPN TV+. 

Dat verlengen kan telefonisch via de klantenservice. Het makkelijkste gaat dat middels een belafspraak

Het kan ook via internet via deze link, kies dan voor "Toon mijn persoonlijk advies”.: 

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Je gaat dan wel over op KPN TV+. Dat heeft voordelen en nadelen. 

Voor de volledigheid: Hier vind je een overzicht van bevindingen/wensen van KPN TV+: 

https://community.kpn.com/kpn-tv-11/feature-requests-kpn-tv-box-587354?tid=587354&fid=11

De huidige prijzen en mogelijkheden vind je in dit overzicht:

• Auteur
  • Helper
  • April 15, 2026

Dank voor je snelle reactie!

Toch vreemd dat de actuele prijzen op de KPN-site niet kloppen met mijn laatste factuur.

Als de vaste prijzen omhoog gaan dan gaan ze op de site toch ook omhoog?

Site en factuur moeten toch kloppen met elkaar?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 15, 2026

Nee, zo werkt het niet bij KPN.

Nieuwe klanten betalen (meestal) minder dan klanten die nooit hun abonnement verlengen of vernieuwen. Zij worden ook wel “slapende” klanten genoemd. 

Bij jou is het verschil nu 3,46 voor internet, maar bij klanten die al heel lang abonnee zijn, kan het verschil veel meer oplopen. Het record wat ik tot nu toe heb gezien was ongeveer 22 euro.  Die persoon was dan ook heel blij met mijn antwoord.

Denk er in de toekomst aan om regelmatig (minstens iedere paar jaar) jouw abonnement aan te passen en/of te verlengen. Verlengen met één jaar is uiteraard beter omdat je nooit weet wat er in de jaren daarna gaat veranderen. 

KPN gaat niet automatisch jouw abonnement aanpassen, dat moet je zelf doen. 

• Auteur
  • Helper
  • April 15, 2026

Wederom dank voor je snelle reactie en antwoord.

Ik dacht al zoiets van een sluipende verhogingen die niet klopt met de officiële tarieven.

Is dit niet een vorm van oplichting?

Je zou van een dienstverlenende organisatie verwachten dat ze vooral voor trouwe klanten extra hun best doen om vooral de abonnementskosten aantrekkelijk te houden, een korting te geven etc.

Alleen KPN laat slapende klanten juist MEER betalen. De wereld op zijn kop zou men zeggen.

Werk jij voor KPN?

Begrijp je dit asociale beleid voor trouwe abonnees?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 15, 2026

Nee, ik werk niet voor KPN, maar help wel graag andere klanten. 

Asociaal zou ik het zelf niet noemen, maar ik geef toe dat dit ook anders zou kunnen. 

Maar dat geldt voor heel veel onderwerpen. En niet alleen bij KPN. In bv de energiesector zijn er ook grote verschillen. En bij verzekeringen ook. Als klant moet je gewoon goed rondkijken. 

• Auteur
  • Helper
  • April 15, 2026

‘Als klant moet je goed rondkijken’. Ja dat klopt. Alleen willen klanten dat?

De duidelijkheid en simpelheid van degelijke nutsvoorzieningen zoals Postgiro (gratis!), ziekenfonds, PTT, gas, elektra etc. (allemaal lokaal!) hebben we niet meer.

Met de privatisering zijn sociale nutsvoorzieningen (vroeger: algemeen belang) commerciële organisaties met aandeelhouders geworden (nu: winstoogmerk) waar loyale klanten harde consumenten moeten zijn om zo voordelig mogelijk marktproducten in te kunnen kopen.