Skip to main content
Beantwoord

Opzeggen contract mobiel

• May 5, 2026
  • 17 reacties
  • 255 keer bekeken

Omdat de voorwaarden per 5 juni 2026 veranderen en de prijs van abonnement omhoog gaat. is er de mogelijkheid om het abonnent zonder afkoopsom op te zeggen. Ik heb contact gehad met de klantenservice van de KPN. Deze gaven aan dat dit inderdaad mogelijk is voor 5 juni. De nieuwe provider zou het dan regelen met nummerbehoud. Helaas de nieuwe provider (youfone) geeft aan dat het niet mogelijk is omdat de einddatum contract KPN nog bijna 2 jaar duurt. Wat moet ik nu doen. KPN geeft aan dat de nieuwe provider het moet regelen.

Beste antwoord door Shyrin van KPN

Goedemiddag ​@wil51

Goed dat je dit navraagt, ik begrijp je verwarring en lees dat je onjuiste informatie hebt gekregen. Ik leg het graag duidelijk uit 😊

Als je van ons een bericht hebt ontvangen, staat daarin vanaf welke datum de prijsverhoging en/of de nieuwe algemene voorwaarden ingaan. We sturen dit per abonnement/nummer. Pas zodra je voor dat specifieke abonnement bericht hebt gekregen, kun je eventueel actie ondernemen.

Wil je overstappen met nummerbehoud?
Dan kun je een overstapverzoek doen via je nieuwe provider. Let hierbij goed op de keuze die je maakt. Kies altijd voor de optie “Einde contract (standaard)” (of een vergelijkbare optie zoals “Zodra je contract afloopt”).

• Hiermee wordt je nummer kosteloos overgezet op het juiste moment.
  • KPN geeft dan automatisch de juiste datum door waarop je zonder afkoopsom kunt overstappen: ook als je contract formeel nog niet is afgelopen.

Je nieuwe provider houdt je op de hoogte van de status en je ontvangt van ons ook een bevestiging.

Goed om te weten: 

• Opzeggen op basis van deze wijziging is zonder afkoopsom.
  • Er wordt dus niet eerst een afkoopsom berekend die later wordt verrekend.

Heb je een toestelkrediet?
Als je opzegt, stopt alleen je abonnement. Het toestelkrediet loopt gewoon door.

Je hebt hierbij twee opties:

• Je blijft het toestel maandelijks afbetalen (dit gaat automatisch door).
  • Of je kiest ervoor om het resterende bedrag in één keer vervroegd af te lossen.

Na opzegging wordt het toestelkrediet apart maandelijks in rekening gebracht.

Wil je vervroegd aflossen of meer informatie? Dan kun je dat eenvoudig aanvragen via Je toestelkrediet vervroegd aflossen?

Uiteraard hopen we dat je klant blijft, maar mocht je toch vertrekken dan is dit hoe het werkt!

Laat gerust weten als iets nog niet helemaal duidelijk is!

17 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 5, 2026

Beste ​@wil51 je kunt pas van de gratis opzegging gebruik maken als je van KPN een mail daarover hebt gehad, eerder niet.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 5, 2026

Dat is niet wat de klantenservice van KPN zegt,. Ik heb de email gekregen die waarschijnlijk iedereen heeft gekregen dat de voorwaarden veranderen per 5 juni en dat er de mogelijkheid is om kosteloos op te zeggen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 5, 2026

Dat is niet wat de klantenservice van KPN zegt,. Ik heb de email gekregen die waarschijnlijk iedereen heeft gekregen dat de voorwaarden veranderen per 5 juni en dat er de mogelijkheid is om kosteloos op te zeggen.

Dan heb je dus de betreffende mail gehad, die veel klanten, onder wie ik, nog moet krijgen en kun je dus kosteloos opzeggen en heeft YouFone (is ook KPN) het nog niet (goed) doorgekregen. Gewoon nog een keer met YouFone contact opnemen.

Succes en laat s.v.p. de (goede) afloop even weten. ​@wil51 

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

Weer contact met KPN. Zij kunnen de opzegging niet doen. Alleen Youfone kan het het regelen via de eurly termination procedure en ik krijg toch een rekening afkoopsom. Die later verrekend word omdat de voorwaarden zijn veranded. Dus je wordt van de een naar de ander gestuurd en beide doen niets.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • Antwoord
  • May 6, 2026

Goedemiddag ​@wil51

Goed dat je dit navraagt, ik begrijp je verwarring en lees dat je onjuiste informatie hebt gekregen. Ik leg het graag duidelijk uit 😊

Als je van ons een bericht hebt ontvangen, staat daarin vanaf welke datum de prijsverhoging en/of de nieuwe algemene voorwaarden ingaan. We sturen dit per abonnement/nummer. Pas zodra je voor dat specifieke abonnement bericht hebt gekregen, kun je eventueel actie ondernemen.

Wil je overstappen met nummerbehoud?
Dan kun je een overstapverzoek doen via je nieuwe provider. Let hierbij goed op de keuze die je maakt. Kies altijd voor de optie “Einde contract (standaard)” (of een vergelijkbare optie zoals “Zodra je contract afloopt”).

• Hiermee wordt je nummer kosteloos overgezet op het juiste moment.
  • KPN geeft dan automatisch de juiste datum door waarop je zonder afkoopsom kunt overstappen: ook als je contract formeel nog niet is afgelopen.

Je nieuwe provider houdt je op de hoogte van de status en je ontvangt van ons ook een bevestiging.

Goed om te weten: 

• Opzeggen op basis van deze wijziging is zonder afkoopsom.
  • Er wordt dus niet eerst een afkoopsom berekend die later wordt verrekend.

Heb je een toestelkrediet?
Als je opzegt, stopt alleen je abonnement. Het toestelkrediet loopt gewoon door.

Je hebt hierbij twee opties:

• Je blijft het toestel maandelijks afbetalen (dit gaat automatisch door).
  • Of je kiest ervoor om het resterende bedrag in één keer vervroegd af te lossen.

Na opzegging wordt het toestelkrediet apart maandelijks in rekening gebracht.

Wil je vervroegd aflossen of meer informatie? Dan kun je dat eenvoudig aanvragen via Je toestelkrediet vervroegd aflossen?

Uiteraard hopen we dat je klant blijft, maar mocht je toch vertrekken dan is dit hoe het werkt!

Laat gerust weten als iets nog niet helemaal duidelijk is!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

Beste ​@Shyrin van KPN , wat wordt verstaan onder datum waarop wijziging ingaat?

De voorwaarden wijzigen bijvoorbeeld op 1 juni 2026, maar als je pas op 28 mei een mail van KPN krijgt, lukt het natuurlijk nooit om vóór 1 juni over te stappen, dan denk ik dat met die wijzigingsdatum bedoeld wordt uiterlijk 30 dagen na ontvangst mail over aanpassingen voorwaarden e.d.

Graag je reactie hierop.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • May 6, 2026

@JanD , volgens mij staat dat al in de reactie van Shyrin 

Shyrin schreef:

• Nieuwkomer
  • May 6, 2026

@Shyrin van KPN Is de geselecteerde optie dan de juiste (uiteraard als het e-mailbericht binnen is dat je binnen een bepaalde periode kosteloos mag opzeggen/overstappen)? Ik ben nogal wat huiverig: er staat namelijk wel dat een afkoopsom wordt berekend.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Hi ​@r0bert4!

Wat je op het scherm ziet (die nu geselecteerde optie) is een standaardkeuze voor een reguliere overstap, waarbij vaak inderdaad een afkoopsom geldt. Maar in jouw situatie (opzeggen/overstappen vanwege een wijziging in voorwaarden of prijs) ligt dat anders: dan mag het juist zonder afkoopsom, mits je binnen de gestelde termijn zit en het bericht hebt ontvangen.

Belangrijk om te weten:
Die optie “afkopen en zo snel mogelijk overstappen” is hier dus niet de juiste keuze als je gebruikmaakt van je recht op kosteloos opzeggen/overstappen. Die optie kan in een ander scenario wél leiden tot kosten en daarom is je voorzichtigheid terecht.

Op basis van jouw screenshot zou ik kiezen voor optie 1, maar laat dit echt even bevestigen door je nieuwe provider. Zij regelen het nummerbehoud en weten precies welke optie in hun overstapproces hoort bij een situatie met kosteloze opzegging.

Je kunt het bijvoorbeeld zo aan hen vragen:

Ik stap over vanwege een wijziging in mijn contract bij mijn huidige provider. Welke optie moet ik kiezen in jullie overstapformulier zodat het zonder afkoopsom wordt verwerkt?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

Alles bij elkaar genomen begrijp ik dat er nog veel onduidelijkheid is qua (on)mogelijkheden n.a.v. de aanpassing van de voorwaarden per 1 juni 2026 en zou misschien nog duidelijker gecommuniceerd kunnen worden naar de klanten toe.

Zelf heb ik de mail nog niet ontvangen, dus kan over de inhoud (nog) geen oordeel vellen, maar ik houd de vinger aan de pols.

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 6, 2026

In mijn ontvangen email staat per 5 juni de ingang nieuwe voorwaarden.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

In de voorwaarden zelf zie ik nergens vermeld staan per wanneer deze gelden.

Er staat alleen vermeld voorwaarden mei 2026, maar wanneer gaan ze dan in? Per 1 mei 2026?

Of lees ik over de ingangsdatum heen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

De nieuwe voorwaarden zijn geldig per volgende factuurperiode. Dat is per klant verschillend en niet per se per eerste van de maand. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

De nieuwe voorwaarden zijn geldig per volgende factuurperiode. Dat is per klant verschillend en niet per se per eerste van de maand. 

Dat zou kunnen ​@PeterG , maar wordt nergens gecommuniceerd, helaas.

Of ik lees ergens over heen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 6, 2026

Ik heb alleen een mail gehad over mobiel. In verband met € 1 extra verhoging en de voorwaarden. Hoewel de voorwaarden ook voor vast gelden. 

Voor mij gaan de nieuwe voorwaarden in per 5 juni. Want mijn factuur periode loopt van 5 tot en met de 4-de van de volgende maand. 

De factuur periode van m'n vaste aansluiting loopt dan weer vanaf een andere datum. Ook niet de eerste. 

De nieuwe voorwaarden gelden vanaf je factuur periode in juni, ​@JanD . 

https://www.kpn.com/wijziging/algemenevoorwaarden

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Onze Algemene Voorwaarden veranderen vanaf 1 juni 2026, niet per. 

Wijziging in de algemene voorwaarden | KPN

Op onze website staat de veelgestelde vraag:

Vanaf wanneer gelden deze nieuwe voorwaarden?
De nieuwe Algemene Voorwaarden gaan in vanaf 1 juni 2026. We informeren je persoonlijk met een e-mail, sms of een brief wanneer ze voor jou in gaan.

Dus dat betekent inderdaad wat ​@PeterG zegt:

• Auteur
  • Slimmerik
  • May 7, 2026

De overstap is gelukt. Per 4 juni, dat is 1 dag voor de voorwaarden wijzigen voor mij, gaat nieuw abonnement in bij Youfone met nummerbehoud. Toch nog een beetje bij KPN als onderdeel van KPN en hun netwerk en mijn vrouw is al jaren bij Youfone tot volle tevredenheid.