Skip to main content
Beantwoord

Opzeggen nav wijzigen Algemene Voorwaarden, wel afkoopsom?

• May 29, 2026
  • 11 reacties
  • 159 keer bekeken

Ik heb een e-mail ontvangen dat de algemene voorwaarden aangepast zijn en dat wanneer ik mijn abonnement wilde aanpassen of opzeggen ik dit op de gebruikelijk wijze kan doen. Heb dit gedaan door bij Ziggo een overstap aan te vragen maar krijg nu een mail dat ik een afkoopsom moet betalen?

Aan de telefoon wist een, overigens vriendelijke meneer, mij te vertellen dat de voorwaarden niet op mij van toepassing waren omdat ik geen mobiel abonnement heb maar alleen internet en tv. Nergens haal ik dit overigens uit eerdere berichten op dat ik andere algemene voorwaarden heb.

Doorklikkend naar de algemene voorwaarden staat daar ook dat deze gelden voor internet en tv.

Mijn vraag: hoe zit dit nu?

Heb ik nu wel of geen afkoopsom en zijn er meerdere algemene voorwaarden ? Als er één setje voorwaarden is zijn die dan toch ook op mijn van toepassing?

Beste antwoord door Erik van KPN

Hey ​@Andre80, welkom! Bij sommige opzeggingen van een vast abonnement met overstap is per abuis een mail gestuurd dat er een afkoopsom berekend zou gaan worden. Dat is niet correct, en dat gaan we ook niet doen. Je hebt netjes op tijd de overstap ingediend, dus dat gaan we ook gewoon verwerken, zonder afkoopsom. 

11 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • May 29, 2026

@Andre80 Ik raad je aan om nogmaals  met de klantenservice 0800-0402 te bellen en aangeven dat je een mederwerker wilt spreken 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2026

@jimny was ook iets wat ik eerst wilde doen. Dacht alleen dat als ik daar een ander antwoord zou krijgen welke dan de juiste zou zijn? Deze meneer was zo stellig dat ie aangaf vooral met rechtsbijstand contact op te nemen, zo zeker was hij van zijn gelijk. 

In de mail en website lees ik echt overal “Wil je door deze verandering je abonnement(en) aanpassen of opzeggen? Dan kan dit op de gebruikelijke manieren en zonder kosten. Dit doe je makkelijk zelf in MijnKPN.” 

Nergens een opmerking dat het alleen om bepaalde abonnementen zou gaan oid. Zou het daarom al erg fijn vinden om op de mail of via dit forum een bericht te krijgen van KPN. Heb nu alleen het bericht dat ik zou moeten betalen, wat mijns inziens, niet terecht zou zijn.

JanD
Superuser
  • May 29, 2026

Beste ​@Andre80 als je van KPN de mail hebt gehad aangaande de voorwaarden, staat daar ook een termijn in waarbinnen je kosteloos kunt opzeggen, overstappen of gewoon blijven.

Als er dan toch gemeld wordt dat er kosten in rekening gebracht worden klopt dat niet en zal dat in de praktijk ook niet berekend worden.

Een moderator zal dit nog bevestigen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2026

@JanD Dank. In de mail stond onderstaande datum tot 10 juni. Overstap vorige week aangevraagd en ziggo heeft akkoord voor overstap gekregen en zal 22 juni de overstap realiseren. Zou goed moeten zitten dus, zit niet te wachten op een naheffing van een paar honderd euro.

Nog vragen?

We helpen je graag verder. Ga dan naar kpn.com/service. Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manier en zonder kosten tot 10 juni 2026. Je regelt dit het makkelijkst in MijnKPN.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2026

Kreeg van een vriend overigens het advies om deze tekst bij de post te plakken. Voor het geval dat het inderdaad handiger of duidelijker is;

Beste KPN, Ik heb op 23 mei via de overstapservice een overstap naar Ziggo aangevraagd met een opleverdatum van 22 juni. Nu geeft KPN aan dat ik een afkoopsom moet betalen.

Ik maak echter gebruik van mijn recht op kosteloze contractontbinding vanwege de gewijzigde Algemene Voorwaarden per 10 juni 2026, zoals vermeld in de mail ('We werken aan een verbeterde e-mail omgeving').

Aangezien mijn aanvraag op 23 mei (ruim vóór de deadline van 10 juni) is ingediend, hoor ik volgens de officiële KPN-richtlijnen boetevrij over te stappen. Kan een moderator de onterechte afkoopsom handmatig uit mijn dossier verwijderen?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 29, 2026

Hey ​@Andre80, welkom! Bij sommige opzeggingen van een vast abonnement met overstap is per abuis een mail gestuurd dat er een afkoopsom berekend zou gaan worden. Dat is niet correct, en dat gaan we ook niet doen. Je hebt netjes op tijd de overstap ingediend, dus dat gaan we ook gewoon verwerken, zonder afkoopsom. 

• Deelnemer
  • May 29, 2026

Hallo,ik heb mail gehad met afkoopsom na overstap van mijn mobiele abonnement. Telefonisch contact gehad en ze hebben mij verteld dat dit zodra de factuur is gemaakt wordt kwijtgescholden.

@Erik van KPN  nu heb ik nog wel een vraag. De ene medewerker zegt dat deze mail alleen voor mijn mobiele abonement is en de andere 2 medewerkers vanmiddag zeggen dat de mail die ik heb gehad voor allebei mijn abonnementen geldt. (Mobiel en thuis).

Het onderwerp van de mail is : Onze e-maildienst en voorwaarden worden aangepast

Met einddatum 10 juni zonder kosten opzeggen of overstappen.

Kun je mij bevestigen dat dit inderdaad geldig is voor zowel mobiel als thuis?

JanD
Superuser
  • May 29, 2026

Beste ​@Roy Rombaut de tekst emaildienst is foutief en bedoelt wordt je thuisabo.

Per abo krijg je een aparte mail, dus voor thuis 1 en per mobiel abo ook een.

• Deelnemer
  • May 29, 2026

Nee dat klopt niet volgens kpn. Ik heb mijn mobiel al opgezegd en ze zeggen dat achter de schermen afkoopsom wordt verwijderd. (Ook al staat dat bedrag wel in je mail).

Deze mail zou voor allebei je abonnementen gelden volgens de kpn klantenservice.  

JanD
Superuser
  • May 29, 2026

Deze mail zou voor allebei je abonnementen gelden volgens de kpn klantenservice.  

En dat is dus pertinent niet waar.

Per abo ontvang je een aparte mail.

Duis als je bijvoorbeeld 1 thuisabo hebt en 2 mobiele abo's behoor je 3 emails te ontvangen.

Een moderator zal dit nog bevestigen ​@Roy Rombaut 

• Deelnemer
  • May 29, 2026

Oke dan heeft kpn een probleem want ik heb mobiel al opgezegd en ben al overgestapt op hun bevestiging telefonisch. Gelukkig heb ik namen en datum opgeschreven wie mij dat verteld heeft. 

Maar vandaag is nogmaals bevestigd door iemand van kpn die dit heeft nagevraagd dat deze mail voor zowel mobiel als thuis abonnement geld. Als je de algemene voorwaarden opent (link) die in de mail staat, staat er ook duidelijk: voor vaste en mobiele telecommunciatie. Met andere worden voor zowel mobiel als je thuis abonnement.