Skip to main content
Vraag

Overgestapt naar andere provider op aanbeveling van KPN

• 14 maart 2025
  • 13 reacties
  • 145 keer bekeken

Beste KPN,

Ik heb twee KPN-mobiel sim-only abonnementen meer dan 20 jaar.

23-02-2025 Hebben we twee nieuwe telefoontoestellen gekocht bij de Mediamarkt. Om een lang verhaal kort te maken: Mediamarkt kreeg het niet voor elkaar om de korting die we zouden krijgen in te voeren. Hierop hebben ze de KPN gebeld en vertelde ons dat het zo voor elkaar zou zijn. Helaas lukte het de KPN niet om dit voor elkaar te krijgen. KPN’s medewerker stelde voor om dan maar een ander abonnement te nemen, voor de duidelijkheid bij iemand anders (Odido), waarop Mediamarkt naar zijn leidinggevende vroeg. Uiteindelijk kregen we ook van hem dit antwoord. 

Daarna hebben we nog een email ontvangen van de KPN hoe ons contact was en hebben dit voorval opgeschreven. Hier hebben we nooit een reactie over ontvangen. Is dat niet vreemd?

Nu hebben we nog steeds een Internet en TV aansluiting van de KPN, maar binnenkort missen nu de extra korting omdat onze telefoonabonnementen op aandringen van de KPN naar Odido beter overgezet kon worden.

Is het wat aan te doen of stelt de KPN nu ook weer voor om over te stappen naar een andere provider?

Een Ex-blije KPN-klant.

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36584 reacties
  • 14 maart 2025

Hallo ​@Francis2021 ,

Als jouw mobiele abonnement is stopgezet, dan verlies je de combivoordelen. Bv het gratis pluspakket en een mogelijke entertainmentkorting. 

Dat soort voordelen krijg je alleen zolang je een thuisabonnement hebt en een mobiel abonnement. 

Je kunt (opnieuw) een mobiel abonnement bij KPN afsluiten om de voordelen terug te krijgen. 

Meer informatie:

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8321 reacties
  • 14 maart 2025

Beste ​@Francis2021 combinatie-korting is pas van toepassing als door KPN is vastgesteld dat er zowel een thuis- als een mobiel abo is, dat is in de winkel niet vast te stellen.

Je contract ziet er dan ook altijd bruto uit en na akkoord KPN wordt de combinatiekorting alsnog verstrekt.

Ik denk dat er een Babylonische spraakverwarring is geweest bij de MM en misschien geholpen door een medewerk(st)er die nog niet alles van de hoed en de rand weet.

In de regel kun je binnen 14 dagen van je mobiele contract af bij Odido, zie hun voorwaarden en alsnog zelf bij KPN een sim-only abo afsluiten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 15 maart 2025

Beste Jan D,

Het was door de helpdesk van de KPN in het telefoongesprek met MM vastgesteld dat we klant zijn. De KPN helpdesk begreep ook niet waarom ze het niet voor elkaar kregen. MM vroeg of het misschien beter was om over te stappen. Waarop uiteindelijk de KPN vertelde dat het makkelijker was een andere provider te nemen, want de KPN helpdesk kon het niet oplossen.

Het was dus zeker geen Babylonische spraakverwarring als we een uur aan de lijn hebben gezeten en gewacht of de KPN helpdesk het kon oplossen. De MM medewerker wist heel goed wat hij aan het doen was. Het was al eens eerder voorgevallen en toen was het met een telefoontje binnen 5 minuten opgelost vertelde hij. Hij had dit nog nooit bij de KPN meegemaakt vertelde hij ons, zeker niet dat hij een antwoord kreeg om dan maar over te stappen om het probleem op te lossen. Dus hij wist zeker van de hoed en de rand. Dus het niet zoals u suggereert.

Uw antwoord, “In de regel…...”, vind ik een “zeer” motiverend antwoord om terug over te stappen naar de KPN mobiel. KPN (u) geeft mij het gevoel dat KPN (u) geen interesse heeft om een goede oplossing te zoeken. KPN (u) duwt mij naar een beslissing om ook voor mijn Internet-TV verbinding over te stappen naar een andere provider, wat ik tot vooralsnog niet overweeg.

Met vriendelijke groet,

een Ex-KPN mobiel telefoongebruiker, maar nog steeds een KPN gebruiker.

• 3271 reacties
  • 15 maart 2025
Francis2021 schreef:

Mediamarkt kreeg het niet voor elkaar om de korting die we zouden krijgen in te voeren.

Welke korting gaat het hier over? Kun je die omschrijven? Welk bedrag?

Als jij een nieuw toestel met nieuw KPN abonnement bij mediamarkt koopt, dan kan mediamarkt jouw een korting geven. Die komt bij KPN vandaan. Maar bij verlengen krijg je die niet. Dat is bij mobiel.nl ook zo.

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 15 maart 2025

Beste Marion,

De discussie tussen MM met KPN ging inderdaad over de toestelkorting. De KPN helpdesk kon zien dat beide telefoons KPN nummers waren en dat de nummers bij de KPN stonden geregistreerd. 

Het bedrag waarom het ging weet ik niet precies, want ik heb nu alleen de Odido korting dat we hebben gekregen. Dat is overigens veel meer dan de korting die we van de KPN zouden krijgen als we zouden blijven. Wat onze bedoeling was, maar uiteindelijk werd afgeraden door de KPN-helpdesk.

De vraag die ik via dit medium aan de KPN stelde was in het kort; “nu de KPN mij had aangeraden over te stappen naar een andere provider, kan ik dan nog wel van de korting genieten die we genoten, of….? Dus de €5 korting per maand en de andere extra’s.”

De manier waarop Jan D reageerde, ‘wijzen naar een ander die het niet goed hebben gedaan’, geeft mij geen warm gevoel over de man die mij te woord staat. Ik kan het fout hebben, maar de reactie van Jan D op mijn schrijven geeft (mij als kwaliteitsmanager) aan dat Jan D mijn schrijven niet goed heeft gelezen.

Overigens, dachten we met het invullen op de enquêtevraag van de KPN die we per email, de dag na de opzegging, hebben ontvangen dat de KPN wel contact met ons zou opnemen. Dat zou dan wel binnen de 14 dagen zijn geweest die Jan D suggereerde het Odido contract op te zeggen voor de 5euro korting te behouden. Hoe behulpzaam naar iemand die meer dan 20jaar klant is, mag de KPN zelf invullen.

Ik hoor graag van je Marion.

Met vriendelijke groet

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 15 maart 2025

Even voor de goede orde....op het forum helpen klanten elkaar. Een moderater gaat later reageren. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 15 maart 2025

Bedankt Joep,

Ik ben nieuw, kun je mij vertellen hoe ik kan zien of het antwoord dat krijg van een moderator is of van een andere klant?

Met vriendelijke groet,

Francis

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22048 reacties
  • 15 maart 2025

Als er "van kpn" achter de naam staat dan is het een moderater.  Ik verwacht echter niet dat die iets kan doen. U zou een officiële klacht in kunnen dienen via het online formulier maar ik denk niet dat daar iets uit komt. Het is wel een bijzondere gang van zaken hoe dit gegaan is.

• 3271 reacties
  • 15 maart 2025
Joep1965 schreef:

U zou een officiële klacht in kunnen dienen via het online formulier ...

Een klacht over wat? Of het gebrek aan kennis van de KPN medewerker aan de telefoon? 

De extra korting die externe toestel verkopers mogen geven is echt alleen voor nieuwe klanten. Niet voor bestaande. Dat had ook de medewerker bij de mediamarkt moeten weten. Dan had die überhaupt niet hoeven te bellen naar KPN. 

Als je zo graag die korting wilt, dan zal je elke keer over moeten stappen. Want Odido flikt hetzelfde kunstje waarschijnlijk: alleen nieuwe klanten krijgen extra korting. 

Francis2021 schreef:

De vraag die ik via dit medium aan de KPN stelde was in het kort; “nu de KPN mij had aangeraden over te stappen naar een andere provider, kan ik dan nog wel van de korting genieten die we genoten, of….? Dus de €5 korting per maand en de andere extra’s.”

Als je nu geen enkel mobiel abonnement van KPN meer hebt, dan krijg je die korting uiteraard niet meer. 

Wat die medewerker van KPN gezegt heeft precies, dat is niet relevant. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat deze medewerker daadwerkelijk letterlijk aangeraden heeft om over te stappen naar de concurrent. Het zal wel een soort conclusie geweest zijn van deze medewerker. Zo van: "Als je die korting wilt, dan zal je moeten overstappen". Dat is nog geen advies om over te stappen. 

Maar dat maakt niet uit. Geen mobiel abonnement van KPN is geen 5 euro entertainmentkorting, geen gratis pluspakket. En bij het nieuwe level systeem geen gratis Netflix en geen gratis opnemen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6937 reacties
  • 17 maart 2025

Wat een vreemde gang van zaken Francis. Ik heb als moderator van de Community niet direct inzicht in welke afwegingen er zijn gemaakt tijdens dat verkoopgesprek. Echter worden er hier boven valide punten gemaakt.

De Combivoordelen, zoals de naam ook suggereert, zijn alleen van toepassing bij bepaalde combinaties van abonnementen. Ik weet ook niet om welke actie dit dan precies ging maar sommige kortingen zijn alleen toepasbaar als het om nieuwe abonnementen gaat of in sommige gevallen zijn het kortingen (cashbacks) van de fabrikant zelf.

Nogmaals ik was niet bij het gesprek en de ruggespraak die plaats vond maar het is natuurlijk bijzonder spijtig dat dan de Combikorting vervalt door de overstap naar een andere aanbieder.

Ik zie alleen geen andere optie om deze korting te herstellen, tenzij het mogelijk is om op korte termijn die abonnenten dan weer onder te brengen bij KPN.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+28
  • Superuser
  • 36584 reacties
  • 17 maart 2025
Noordzee schreef:

Hallo ​@Francis2021 ,

Als jouw mobiele abonnement is stopgezet, dan verlies je de combivoordelen. Bv het gratis pluspakket en een mogelijke entertainmentkorting. 

Dat soort voordelen krijg je alleen zolang je een thuisabonnement hebt en een mobiel abonnement. 

Je kunt (opnieuw) een mobiel abonnement bij KPN afsluiten om de voordelen terug te krijgen. 

Meer informatie:

@Francis2021 

Heb je inmiddels opnieuw een mobiel abonnement afgesloten bij KPN?  

• Auteur
  • Deelnemer
  • 4 reacties
  • 17 maart 2025

@JanD: Mijn excuus aan Jan D voor mijn opmerkingen. Ik dacht dat je van de KPN was.

@Joep1965: Het lijkt mij inderdaad geen zin te hebben om een klacht in te dienen. Ik heb al, een dag na de aanbevolen overstap, een email, ontvangen van de KPN, beantwoord met hoe mijn contact met de helpdesk was en heb dit allemaal verteld. Daar heb ik tot op heden nooit een antwoord op ontvangen.

@Marlon92: Wij konden het ons ook niet voorstellen, maar de KPN man aan de telefoon heeft letterlijk gezegd dat we beter konden overstappen naar Odido. De MM medewerkers en ik keken elkaar verbaast aan dat dit werd voorgesteld. De opmerkingen van de MM medewerkers waren achteraf dan ook “deze man hoort niet bij de KPN te werken”.

@Remco van KPN: Ik neem aan dat het om “cashback” korting van de fabrikant ging. Het is heel spijtig te horen dat de KPN, na meer dan 20 jaar klant geweest te zijn, voorstelde om het probleem op te lossen ‘over te stappen naar een andere provider’ en daarna niet met een goed voorstel komt.

Om de laatste vraag te beantwoorden; ik ga niet opnieuw een twee mobiele abonnement afsluiten bij de KPN.

Met dit alles heeft de KPN mij wel wakker geschud. Het beste lijkt mij om uit te zoeken of de overstap met mijn Internet en TV abonnement ook moet plaatsvinden.

Iedereen bedankt voor de reacties.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8321 reacties
  • 17 maart 2025

Excuses niet nodig ​@Francis2021 , even goede forum-vrienden.

Reageer