Skip to main content
Vraag

Overstappen naar Odido, wel of niet?

• 24 februari 2025
  • 42 reacties
  • 792 keer bekeken

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Dag allemaal,

Ik ben al jaren klant bij KPN en dat bevalt mij eigenlijk heel goed.

Ik kreeg van de week een mailtje met een verlengaanbod:
2 jaar verlengen het eerste jaar 10 euro korting
1 jaar verlengen de eerste 6 maanden 7,50 korting.
Ik heb de klantenservice gebeld (afdeling opzeggingen) en die deden mij hetzelfde aanbod.

Nu zie ik bij Odido dat zij ook via het KPN netwerk leveren, maar wel een behoorlijk goedkopere prijs!
Wat zou voor mij een reden kunnen zijn om niet over te stappen (dit is oprecht een serieuze vraag)?

Ik heb alleen kaal internet. Even een vergelijking:
Nu bij KPN 1 Gbit 52,50 per maand
Odido 1 Gbit 45 per maand en de eerste 6 maanden voor 30 per maand.

De eerste 6 maanden is dus een heel stuk goedkoper maar na de actieperiode is Odido structureel ook nog eens 7,50 per maand goedkoper. In beide gevallen zit ik op het KPN netwerk.
Waarom zou ik niet overstappen zodra mijn contract afloopt?

42 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22051 reacties
  • 24 februari 2025

Je kunt het natuurlijk altijd een jaartje proberen dan ervaar je zelf of overstappen een goede keus is geweest. 

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
Joep1965 schreef:

Je kunt het natuurlijk altijd een jaartje proberen dan ervaar je zelf of overstappen een goede keus is geweest. 

Ik vraag mij oprecht af of, en zo ja, wat het verschil is. In beide gevallen wordt het KPN netwerk gebruikt. Ik begrijp daarom niet goed wat mensen ervan zal weerhouden om over te stappen. Er moet toch een reden zijn waarom dit prijsverschil er is?

Ik wil er niet op achteruit gaan, maar kan dat als het ook via het KPN netwerk loopt net zoals nu?

Ik heb jaren in de T-Mobile tijd een mobiel abonnement gehad bij T-Mobile. Ik zit nu alweer jaren bij Simpel (die maken ook gebruik van het T-Mobile, inmiddels Odido, netwerk). Daar merk ik ook totaal geen verschil in het bereik, maar wel enorm in de prijs. Ik vind het zo gek dat hetzelfde netwerk zulke prijsverschillen heeft.

Ik realiseer mij dat KPN er geen nacht wakker van zal liggen als ik vertrek, maar waarom doet KPN ook niet iets om haar klanten te behouden. Of is het gras niet daadwerkelijk groener bij de buren en zitten er in dit geval toch echt addertjes onder het gras?

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025
knorde schreef:
Joep1965 schreef:

Ik vraag mij oprecht af of, en zo ja, wat het verschil is. In beide gevallen wordt het KPN netwerk gebruikt. Ik begrijp daarom niet goed wat mensen ervan zal weerhouden om over te stappen. Er moet toch een reden zijn waarom dit prijsverschil er is?

Jij ziet bij Odido denk ik de prijs van het eerste jaar. Met welkomskorting. Na het eerste jaar is het prijsverschil helemaal niet zo groot. 

Jij hebt geen tv? Want tv werkt wel ietwat anders. Mensen houden niet van verandering. Ook emailadressen van KPN kun je niet meenemen enzo. Allemaal lastig.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:
knorde schreef:
Joep1965 schreef:

Jij ziet bij Odido denk ik de prijs van het eerste jaar. Met welkomskorting. Na het eerste jaar is het prijsverschil helemaal niet zo groot. 

Prijsverschil is structureel 7,50 per maand (buiten de actie die er nog bij komt).

EDIT

Ik zie nu je vraag van tv erbij staan.
Wij hebben NLziet voor tv kijken, dit doen wij dus niet via de internetprovider.

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025

Heb je bij Odido op de site wel je eigen postcode/huisnummer ingevuld? Want Odido is op het KPN netwerk dacht ik 10 euro duurder dan op hun eigen glasvezelnetwerk. 

Ik zie 45 euro staan voor 100 mbit. Bij KPN is dat € 42,50. 

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:

Heb je bij Odido op de site wel je eigen postcode/huisnummer ingevuld? Want Odido is op het KPN netwerk dacht ik 10 euro duurder dan op hun eigen glasvezelnetwerk. 

Ik zie 45 euro staan voor 100 mbit. Bij KPN is dat € 42,50. 

Ja, met mijn postcode en huisnummer krijg ik de volgende opties:

Bij 2 jaar:
100 Mbit 35 (eerste 10 maanden 30)
400 Mbit 40 (eerste 10 maanden 30)
1000 Mbit 45 (eerste 10 maanden 30)
2000 Mbit 60 (eerste 10 maanden 30)
8000 Mbit 85

Bij 1 jaar:
100 Mbit 35 (eerste 6 maanden 30)
400 Mbit 40 (eerste 6 maanden 30)
1000 Mbit 45 (eerste 6 maanden 30)
2000 Mbit 60 (eerste 6 maanden 30)
8000 Mbit 85

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025

Jij hebt dus 100 mbit voor 35 euro. Dan heb jij een aparte glasvezelaansluiting van Odido. Odido levert dan bij jou niet over het netwerk van KPN. Klopt dat?

Want bij mij staat er echt 45 euro. 

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:

Jij hebt dus 100 mbit voor 35 euro. Dan heb jij een aparte glasvezelaansluiting van Odido. Odido levert dan bij jou niet over het netwerk van KPN. Klopt dat?

Ik heb maar 1 glasvezelkabel in huis en die is van KPN. Die is in 2015 aangelegd.

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025
knorde schreef:
Marlon92 schreef:

Ik heb maar 1 glasvezelkabel in huis en die is van KPN. Die is in 2015 aangelegd.

Dan denk ik dat die 35 euro niet klopt. Heb jij ooit glasvezel van Open Dutch Fiber geweigerd ofzo? Of bewoners voor jou?

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:
knorde schreef:
Marlon92 schreef:

Dan denk ik dat die 35 euro niet klopt. Heb jij ooit glasvezel van Open Dutch Fiber geweigerd ofzo? Of bewoners voor jou?

Nee, ik woon hier al sinds 2006 en zoiets zou ik nooit weigeren.
Gek, als ik postcode en huisnummer opgeef krijg ik die aanbieding, ik begrijp dus dat dit waarschijnlijk fout is?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 8372 reacties
  • 24 februari 2025

Als ik een test doe zie ik ook €45 voor 100Mbit/s staan en heb alleen een glasvezellijn van KPN ​@knorde , ​@Joep1965  en ​@Marlon92 

• 368 reacties
  • 24 februari 2025

@knorde, ik zie dat je o.a. de volgende snelheden noemt:

8000 Mbit 85

Deze snelheden kent het KPN netwerk nog niet volgens mij. KPN zelf biedt 1000 Mbit/s of maximaal 4000 Mbit/s indien mogelijk.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
JanD schreef:

Als ik een test doe zie ik ook €45 voor 100Mbit/s staan en heb alleen een glasvezellijn van KPN ​@knorde , ​@Joep1965  en ​@Marlon92 

Ik vind het heel vreemd, ik heb ook eens een andere postcode uit dit dorp getest en die geeft ook de prijzen aan die ik ook krijg.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025
Edu2020 schreef:

@knorde, ik zie dat je de volgende snelheden opgeeft:

8000 Mbit 85

Deze snelheden heeft KPN helemaal niet. KPN biedt 1000 Mbit/s of maximaal 4000 Mbit/s voor zover ik weet.

Als ik een postcode check bij KPN doe kan ik maximaal 1 Gbit krijgen (dat is ook het abonnement wat ik nu heb). Bij de postcode check op de Odido site krijg ik eerder genoemde opties.

Ik heb maar 1 glasvezel kabel met deze NT. Die zit er sinds 2015.

• 368 reacties
  • 24 februari 2025

Ik zie dat Odido ook op mijn adres 8 Gbit/s zou kunnen leveren volgens hun website. Dat lijkt me toch echt foute informatie. Ik heb idd ook alleen KPN met max. 1 Gbit/s en hetzelfde (AON) NT kastje als jij.

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025

Volgens mij heeft Odido in sommige wijkcentrales van KPN eigen apparatuur hangen. En dan kunnen ze denk ik wel 8 gbit leveren. Misschien weet ​@Ik_Combineer daar meer van?

• 368 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:

Volgens mij heeft Odido in sommige wijkcentrales van KPN eigen apparatuur hangen. En dan kunnen ze denk ik wel 8 gbit leveren. Misschien weet ​@Ik_Combineer daar meer van?

Als dat zo is ben ik toch heel benieuwd waarom Odido dat al wel kan en KPN (nog) niet? We zullen het horen….

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025
Edu2020 schreef:
Marlon92 schreef:

Als dat zo is ben ik toch heel benieuwd waarom Odido dat al wel kan en KPN (nog) niet? We zullen het horen….

Omdat KPN gewoon nog "oude" 1 gbit apparatuur in diezelfde wijkcentrale heeft hangen. En die wil KPN nog niet overal meteen vervangen. Lijkt me logisch toch?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 24 februari 2025
Marlon92 schreef:

Valt niet meer te vertellen, Odido heeft in sommige gevallen actieve apparatuur in onze infrastructuur hangen. Dat KPN niet meer dan 4Gbit aanbiedt is een keuze op dit moment, ik werk niet voor KPNNetwerk, Marketing, proposities of een van de vele afdelingen die daar over gaan.

• 368 reacties
  • 24 februari 2025

Maar dan is het Odido netwerk wel anders dan het KPN netwerk. Alleen de kabels zijn dan hetzelfde. Ik was in de veronderstelling dat een provider die gebruik maakt van het KPN netwerk ook altijd die apparatuur van KPN zou gebruiken. Maar dat heb ik dan verkeerd begrepen. Dank voor jullie info.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4411 reacties
  • 24 februari 2025

Soms wel, soms niet. Weet niet waarom hun soms kiezen voor eigen apparatuur en soms volledig gebruik maken van die van ons. Daar zal vast een gedachtegang achter zitten.

knorde
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 200 reacties
  • 24 februari 2025

Dus als ik het goed begrijp maakt Odido alleen gebruik van de glasvezelkabel van KPN die vanaf de wijkcentrale naar mijn huis loopt? En dat Odido dus eigen apparatuur in de wijkcentrale heeft hangen en daar de kabel op aansluit en er dus ook een ander NT kastje in mijn woning zal komen te hangen? Lang verhaal kort ze gebruiken (tegen een X tarief neem ik aan) alleen de kabel maar zal verder dus volledig via het Odido netwerk lopen met de daarbij behorende prijzen en snelheden?

In het geval dat bovenstaande informatie juist is, zien jullie dan reden om bij KPN te blijven of is het advies overduidelijk overstappen naar Odido?

PeterG
Superuser
  • 61147 reacties
  • 24 februari 2025

Odido levert die 8 Gb/s abonnementen alleen via ODF.

En ga wel de prijs even goed na. Bij mijn weten rekent Odido € 10 bovenop de standaard prijs via Glaspoort, KPN Netwerk e.d.

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/internet-via-glaspoort-flink-duurder-354159

Odido gebruikt inderdaad eigen apparatuur. Dus ook een eigen NT.

En 2 bekenden hebben Odido. Maar wat een bagger beeld voor de tv dienst daar. Oeps, dat is een beetje grof. Maar het lijkt wel 720p.

• 3348 reacties
  • 24 februari 2025
PeterG schreef:

Odido levert die 8 Gb/s abonnementen alleen via ODF.

Dat is dus niet waar. Zie dit topic op het Odido forum:

https://community.odido.nl/van-bestelling-tot-installatie-496/odido-over-kpn-netwerk-370722

Of dit topic op dit forum:

wjb
Superuser
  • 74621 reacties
  • 24 februari 2025
knorde schreef:

Lang verhaal kort ze gebruiken (tegen een X tarief neem ik aan) alleen de kabel maar zal verder dus volledig via het Odido netwerk lopen met de daarbij behorende prijzen en snelheden?

Klopt helemaal.

Weet je dat Odido nog altijd geen IPv6 ondersteunt en weet je dat jouw IPv4 adres echt dynamisch is en best frequent zal wijzigen?

Dat is niet prettig als je thuis services hebt draaien die je van elders wilt kunnen benaderen.

Odido mag dan goedkoper zijn maar ik ben van mening dat je kwalitatief ook wel een stapje terugzet.

Ik zweer bij Odido als het om mobiele telefonie gaat, daarin zijn ze ijzersterk maar mijn vaste aansluiting laat ik toch echt bij KPN.

Reageer