Skip to main content
Vraag

Overstapservice niet goed gegaan, factuur bij Online loopt door

• April 28, 2026
  • 9 reacties
  • 47 keer bekeken

Hoi!

Ik ben overgestapt van Online naar KPN.

Online is daarvan op de hoogte gesteld door KPN.

Ik heb de bevestiging van Online ontvangen dat ze op de hoogte zijn.

Nou wordt ik geconfronteerd met een klassiek geval van het niet goed gaan van de overstapservice.

De facturering bij Online loopt door.

Ik betaal nu dus dubbel, KPN en Online.

Ik heb gemeld bij Online dat het niet goed gaat, maar die doen helemaal niets.

Ik heb volgens Online nog steeds een contract bij Online, want KPN heeft dat niet opgezegd.

Dus overstapservice? Mwaaaaah, niet echt.

Online heeft nu maar mijn abonnement beëindigd, ik heb dat niet zelf gedaan.

Ik heb de 2 bedragen die vanuit mijn oogpunt onterecht zijn (de facturatie van Online) gestorneerd en de SEPA auto incasso machtiging van Online ingetrokken.

Online doet er helemaal niets aan en zegt: Het is de schuld van KPN, wij zijn daar niet voor verantwoordelijk.

Belachelijk natuurlijk want wie er ook een fout heeft gemaakt, dit is natuurlijk voor mij/klant een Kafka-achtige situatie. Ik heb nu 2 abonnementen zegt Online, terwijl het signaal van Online al weken af is. Dus moet ik Online door betalen, want mijn contract bij Online loopt nu door.

Volgens Online moet ik nu de dubbel berekende kosten, die bij Online, bij KPN claimen, omdat KPN een fout heeft gemaakt.

Ik hoop dat we er met elkaar (KPN, online en ik als klant) snel uitkomen, want dit is geen overstapSERVICE. Voor mij als klant is dit een zaak tussen 2 providers, ik heb er part nog deel aan. De stugge houding (klantonvriendelijk) van Online verbaast mij.

Persoonlijk kan ik heel slecht tegen de oplossing van Online, dat nu al begint te dreigen met het incassobureau. Het is duidelijk dat er iemand iets niet goed heeft gedaan, maar nog duidelijker is dat ik daar niets mee heb te maken en het heel logisch is dat ik heb gestorneerd.

Ik kan niet zien wie de fout heeft gemaakt en eigenlijk vind ik dat ook niet belangrijk.

Graag zo snel mogelijk een oplossing.

Best,

Robert

9 reacties

Flitsend
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • April 28, 2026

Beste ​@Robert van Roon 

Ben je buiten contract bij Online? Dit houdt in dat je niet nog voor maanden vast zit aan Online, maar kunt stoppen met een maand opzegtermijn. 

Mocht je het nog niet gedaan hebben, zou ik sowieso beginnen met Online zelf op te zeggen. Of KPN meegaat in het vergoeden van je dubbele kosten durf ik niet te zeggen, want probeer maar eens te ontdekken bij wie de fout ligt. Als jij gewoon een bevestiging hebt gehad lijkt het mij dat KPN het goed heeft doorgegeven en Online het gewoon niet doorgevoerd heeft, maar dat is hoe ik het nu interpreteer.

@Flitsend Ja buiten contract bij Online.

Ik kan als klant nooit zien wie een fout heeft gemaakt. Het maakt mij ook niet uit.

Bij een overstap zijn er 2 providers, niet 1. Los het dan ook samen op en laat de klant er niet tussen zitten. Sterker nog, ze laten mij het in feite oplossen.

Ik MOET Online opzeggen, ik MOET contact opnemen met KPN, omdat ze volgens Online een fout hebben gemaakt. Doe ik dat niet, dan wordt het incassobureau en een hoop extra kosten.

Als ik 1 ding zeker weet is dat ik in ieder geval geen fout heb gemaakt.

Er zijn 2 providers bij een overstap, er gaat iets niet helemaal zoals het zou moeten gaan. Los het dan ook samen op en val de klant daar niet mee lastig.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Robert van Roon , hieronder een link met alles over de overstapservice:

Ik waardeer de uitleg over de Overstap service. Dat heb ik allemaal gedaan en nog gaat het ergens fout en Online(.nl) geeft aan dat dat bij KPN ligt en dat zij er niets aan kunnen doen.

Moet ik mijn huidige contract opzeggen als ik overstap naar KPN?

Nee, dat hoeft niet. Met de overstapservice zeggen wij jouw internetabonnement op bij je huidige provider. Bekijk voor je overstapt altijd eerst je vanaf welke datum je je huidige contract kunt opzeggen. Zo voorkom je onverwachte kosten.

Online geeft aan dat KPN dat niet gedaan heeft. Of dat zo is, daar kom ik als klant nooit achter natuurlijk.

Maar ik betaal nu wel dubbele kosten. Door een foutje van wie dan ook. Dat ik de fout niet heb gemaakt is het enige dat ik zeker weet. Maar wel een hoop gedoe ervan heb.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Robert van Roon binnen 14 dagen kun je nog alles annuleren of een online klachten formulier invullen, dan neemt KPN binnen enkele werkdagen contact met je op.

Succes. 

Dat is geen oplossing. De 14 dagen zijn natuurlijk al voorbij. En ik wil helemaal niet annuleren. Er gaat iets fout bij KPN of Online. Ik ben daar de dupe van. Al die standaard dingen waar ik als klant aan moet voldoen, die ook in de uitleg over de Overstap service staan, daar voldoe ik aan.

Nogmaals de fout ligt niet bij mij.

Het is al (bijna) opgelost. Het wordt nu door KPN uitgezocht wat niet helemaal goed is gegaan bij de Overstap Service.

Bedankt in ieder geval voor de assistentie hier.

Best,

Robert

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Het is al (bijna) opgelost. Het wordt nu door KPN uitgezocht wat niet helemaal goed is gegaan bij de Overstap Service.

Bedankt in ieder geval voor de assistentie hier.

Best,

Robert

Hoi ​@Robert van Roon wat een vervelende situatie, dat klinkt inderdaad als een behoorlijke valse start van je abonnement. Is er na het uitzoeken nu uiteindelijk meer duidelijkheid en een adequate oplossing gevonden?

@Remco van KPN Ja er zit schot in. KPN Overstap Desk heeft het uitgezocht en KPN heeft wel degelijk doorgegeven aan Online.nl dat mijn oude aansluiting opgeheven moet worden. Dat is te zien in COIN, het systeem waar alle providers inzitten i.v.m. de Overstapservice. De klantenservice van Online bleef echter glashard ontkennen dat er ergens bij Online iets niet helemaal goed gegaan was. Blijkt nu een complete aanname van een medewerker van Online.

Helaas heb ik nu Online in gebreke moeten stellen, want ze beginnen ook nog te dreigen met incassobureau. Volgens dezelfde medewerker van Online is het geen dreigen, maar “gewoon wat er gaat gebeuren”. Dus ik heb er geen gras over laten groeien en direct een juridisch adviseur gevraagd wat ik het beste kan doen.

Het is inderdaad niet leuk om mee te maken.

Ik zal hier nog laten weten hoe het afloopt.

(Ik hoop er snel vanaf te zijn, want het kost een hoop tijd en gedoe.)