Skip to main content
Vraag

Prijsverhoging abonnement met 3,6%, klopt dit?

• September 16, 2025
  • 11 reacties
  • 191 keer bekeken

Mijn abonnement prijs voor mijn mobiel gaat met 3,6% omhoog. Dit klopt absoluut niet zoveel zijn. Volgens het CBS is de inflatie van juli 2024 tot en met juni 2025 3,1%.  Dat is dus het percentage dat jullie mogen door rekenen. Ik ga dan ook zeker niet akkoord met 3,6%. Graag uw antwoord.

11 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 16, 2025

Hallo ​@Adpi 

De 3,1% is alleen de stijging van de consumentenprijsindex (CPI) van juni 2024 vergeleken met juni 2025. Er zijn twaalf maanden in een jaar, die tellen allemaal mee.

Consumentenprijzen; prijsindex 2015=100 | CBS

De gemeten inflatie door het CBS over de hele periode 1 juli 2024 t/m 30 juni 2025 is 3,6%.

https://www.kpn.com/service/inflatiecorrecties/mobiel

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

Laat mij dan eens zien waar deze gemeten inflatie van 3.6% ergens staat. Ik kan hem nergens vinden!

• Deelnemer
  • September 16, 2025

Laat mij dan eens zien waar deze gemeten inflatie van 3.6% ergens staat. Ik kan hem nergens vinden!

Het staat niet expliciet op de website van het CBS vermeld. Wel kan je het makkelijk zelf uitrekenen. Tel de percentages van juli 2024 t/m juni 2025 bij elkaar op en deel het door 12. Dan kom je uit op een gemiddeld percentage van 3,641 wat afgerond wordt naar 3,6%

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 16, 2025

De CBS website toont het percentage alleen op basis van een kalenderjaar. Zie de link die ik gaf.

KPN past echter op het mobiel abonnement een andere periode (juli 2024 t/m juni 2025) toe en bepaalt dan het percentage op de “CBS-manier”: Het gemiddelde van de 12 maanden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 16, 2025

Het is maar de vraag welke je dan moet pakken de CPI of de CPI afgeleid. Ga ik nog zeker na! Want dat is een groot verschil. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 16, 2025

Hallo ​@Adpi ,

Ik begrijp jou volledig. Je hebt helemaal gelijk. KPN doet dit al jaren fout en daar heb ik ze in het verleden uitgebreid op gewezen. Zij zijn weliswaar vrij om hun eigen regels te verzinnen met betrekking tot prijsindexatie. Maar dan moet dat wel officieel vastgelegd zijn in de Algemene Voorwaarden. Dat is echter niet zo.

Dit jaar valt het nadelig uit voor de mobiele abonnementen. Bij de verhoging in juli 2025 voor de Internet-thuisabonnemenen hadden de klanten juist een klein voordeeltje omdat KPN daar ook van de verkeerde cijfers is uitgegaan. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 16, 2025

Het is maar de vraag welke je dan moet pakken de CPI of de CPI afgeleid. Ga ik nog zeker na! Want dat is een groot verschil. 

Het inflatiepercentage is gebaseerd op CPI.

In de tabel staat ook de afgeleide consumentenprijsindex: dit is de CPI waarin het effect van veranderingen in de tarieven van productgebonden belastingen (bijvoorbeeld btw en accijns op alcohol en tabak) en subsidies en van consumptiegebonden belastingen (bijvoorbeeld motorrijtuigenbelasting) is verwijderd.

bron

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 16, 2025

Hoi ​@Noordzee , ik wil de eerdere discussies niet oprakelen 😉, maar ook bij de inflatiecorrectie in juli volgde KPN gewoon de berekening van het CBS.

bron: Inflatie 3,3 procent in 2024 | website CBS

Het gemiddelde percentage van januari 2024 t/m december 2024 was 3,3%.
Dat was inderdaad gunstiger dan het percentage van december 2024 (4,1%).

Dit keer valt het minder gunstig uit: gemiddeld 3,6% en juni 2025 was 3,1%.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 16, 2025

Ik weet het ​@RBxx . KPN gaat al jaren uit van een gemiddeld percentage. 

Geen discussie maar verder inderdaad. Ik ga er nu daarom niet verder inhoudelijk op in. Verspilde moeite, want KPN gaat toch niets veranderen. 

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • September 16, 2025

Tja, daar verschillen we van mening: CBS gaat uit van een gemiddeld percentage. KPN volgt dit.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Adpi, bedankt voor je bericht. 

KPN hanteert voor de inflatiecorrectie een vaste methode: wij berekenen de gemiddelde inflatie over de periode 1 juli t/m 30 juni, gebaseerd op de cijfers van het CBS. Dit percentage passen wij per 1 oktober toe, zoals toegelicht op onze website: Inflatiecorrectie. Dit is onze vaste werkwijze en ons definitieve standpunt. We zullen deze methode niet wijzigen.

We willen voorkomen dat dit onderwerp elk jaar opnieuw ter discussie komt. Daarom beschouwen we dit punt hierbij als afgehandeld. Uiteraard helpen we je graag verder bij andere vragen of onderwerpen.