Skip to main content
Beantwoord

Problemen met administratie, contracten en abonnementen

• February 12, 2026
  • 10 reacties
  • 95 keer bekeken

Wat moet je doen als je door KPN gebeld wordt?

Mijn voorlopige antwoord: onmiddellijk ophangen.

Wat er anders gebeurt:

• Zelfs na drie keer weet het CRM-systeem je correcte adres nog niet.

• Je krijgt een contract voor een glasvezelaansluiting met drie cashbacks om de kosten van je lopende contract bij een andere provider te compenseren. Daarvoor moet je wel voor één maand tijdelijk tweede mobiel abonnement afsluiten.

• Na twee weken worden de contracten door KPN weer opgezegd omdat de adressen in de contracten niet kloppen.

• Daarna word je drie keer teruggebeld over je adres en iedere keer begrijpt het meisje in kwestie het niet en gaat uitzoeken waarom niet en hangt op.

• Vervolgens word je telefonisch onder druk gezet om snel snel identieke contracten te ondertekenen, die nu eindelijk wel het juiste adres bevatten.

• Het internetcontract blijkt achteraf geen glasvezelcontract, want glasvezel is op jouw adres niet mogelijk. Dat wist KPN niet omdat ze je juiste adres niet wisten. Raar, want je was al twee jaar klant voor mobiele telefonie en was voorheen óók op hetzelfde adres klant geweest.

• Nu weet je dus waarom je telefonisch onder druk werd gezet om het zogenaamd identieke contract te ondertekenen.

• Nu heb je dus een nieuwe internetaansluiting die zeker niet sneller is dan die aansluiting die je al had, loopt je abonnement bij de vorige provider nog anderhalf jaar door en heb je twee mobiele abonnementen.

• Eén daarvan is opzegbaar, maar KPN weigert om je mooie en zakelijke dus belangrijke en nummer van het aflopende abonnement te porteren.

• Nadat enkele telefoontjes met klantenservice wordt duidelijk dat ze je op geen enkele manier willen tegemoetkomen en dat hun IT-ers geen nummer van KPN naar KNP kunnen porteren. De termijn van de uitbetaling van de cash-backs verschuift telkens. In het telefoongesprek werd aangeven dat ze binnen een paar dagen de betaling na ontvangst van de opdrachtbevestiging uitbetaald zouden. Bij invulling zijn dat er ineens twintig geworden en daarna ontvang je een bevestiging dat het er minimaal veertig zijn totaal dus meer dan vijftig worden. Als ze dan überhaupt uitbetaald worden.

• Drie dagen later word je gebeld door KPN met de vraag of je over wil stappen op glasvezel en of je adres wel klopt.

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemorgen ​@Fritz Wunderlich!

Ik vraag me af of dat zin heeft, want ik heb al drie gesprekken met klantenservice zakelijk gevoerd

Als het om een Zakelijke aansluiting gaat dan is de link die ik je eerder heb gegeven niet de juiste, dat is namelijk de manier om een klacht in te dienen als particuliere klant. Als jij een zakelijke aansluiting hebt dan gaat je klacht op deze manier dus niet bij de juiste mensen terechtkomen. Daarom het advies om nogmaals een klacht in te dienen maar om dat dan via deze weg te doen. Ik hoop op een voor jou goede uitkomst! 

10 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 14, 2026

Goedemiddag ​@Fritz Wunderlich , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Afgaande op je bericht lijkt het erop dat het een en ander zeker niet goed verloopt vanuit onze zijde en ik kan me tot een bepaalde hoogte zeker ook voorstellen dat je op een bepaald moment denkt dat je het beste op kunt hangen. Als ik het goed begrijp, wou je graag aangesloten worden op glasvezel maar blijkt er uiteindelijk geen glasvezel op je adres aanwezig te zijn, vat ik het zo goed samen?

• Je krijgt een contract voor een glasvezelaansluiting met drie cashbacks om de kosten van je lopende contract bij een andere provider te compenseren. Daarvoor moet je wel voor één maand tijdelijk tweede mobiel abonnement afsluiten.

Kun je dit gedeelte misschien nader toelichten? In de regel werkt KPN niet met cashbacks om daarmee de kosten van je lopende contract bij de huidige provider af te kopen. Kortom, ik kan dit eerlijk gezegd niet plaatsen! Verder begrijp ik uit je bericht dat het ook om je mobiele aansluitingen gaat. Ik denk heel graag met je mee (mocht dat nog nodig zijn) maar ik mis ook een stuk context. Op basis van je bericht en de punten die je noemt, krijg ik een gedeeltelijk beeld van wat er gaande is maar ik 'mis' denk ik ook nog wat informatie/context. Hopelijk kun je me daar van voorzien en vanuit daar denk ik graag verder met je mee. Hoor graag weer van je!

KPN heeft, zo bleek na eerder contact met de klantenservice, het benaderen van potentiële klanten uitbesteed aan een externe organisatie, waarschijnlijk i.v.m. Black Friday. Klantenservice bevestigde ook dat deze organisatie regelmatig zaken doet die de goedkeuring van KPN niet kunnen wegdragen. Daar heb ik als klant natuurlijk niets aan. Ik heb er ook niets mee te maken, uiteindelijk doe ik zaken met KPN. Ik kan, als je me een e-mailadres stuurt, graag verdere gegevens verstrekken. De cashbacks zijn geregistreerd bij myactions.eu, en daarachter zit een Belgisch bedrijf, zag ik in het contract.

Die glasvezelaansluiting interesseert me langzamerhand niet eens meer want de verhuurder staat het aanleggen van de leidingen niet toe. Dat had KPN en/of die rare Belgische club natuurlijk vanaf het begin kunnen weten c.q. moeten uitzoeken.  Er wonen hier meer dan honderd mensen in dit complex, dus ik zal niet de eerste zijn die met dit probleem zit.

Waar ik verbolgen over ben is 1. De belachelijke manier waarop KPN probeert  klanten te winnen via telefonische colportage door mensen die alleen maar domme fouten maken, valse beloftes doen en die mij veel tijd heeft gekost. Dat ze me een week ná het hele circus weer opnieuw bellen om me te vragen of ik wil overstappen naar KPN terwijl ik net nieuwe aansluiting heb, is helemaal een gotspe. Ze weten echt niet wat ze doen. 2. Het uiteindelijke gevolg dat ik alleen maar extra kosten heb, mijn telefoonnummer moet opgeven en noch glasvezel, noch een snellere verbinding heb en dat KPN mij op geen enkele manier tegemoet wil komen. Er kon niet eens een excuus vanaf, laat staan nummerportering. Dat is niet mogelijk volgens de klantenservice, met andere woorden: KPN heeft kennelijk alleen maar heel domme IT’ers in dienst (het is één veldje in een database). Dat past natuurlijk volstrekt niet bij het imago van KPN. Wanneer een bedrijf in opdracht van KPN domme dingen doet, hoort KPN  die te corrigeren, en niet mij met de ellende op te schepen. Overigens krijg ik ook geen waarschuwing als er een reactie op het forum is, vandaar de late reactie. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 18, 2026

Bedankt voor de toelichting ​@Fritz Wunderlich 👌🏻

Op de manier zoals je je ervaring beschrijft, kan ik me heel goed voorstellen dat je hier ontevreden over bent. Daarom wil ik je in dit geval aanraden om een hierover een klacht in te dienen en daar kun je dit formulier voor gebruiken. Nadat je dit formulier hebt ingevuld, zal er binnen 5-10 werkdagen contact met je worden opgenomen om je klachten nader te bespreken en hopelijk levert dat iets op 🙏🏻 Hopelijk wil je de uitkomst hier ook nog even met ons delen!

Ik vraag me af of dat zin heeft, want ik heb al drie gesprekken met klantenservice zakelijk gevoerd, en wat ik hier beschreven heb, was het resultaat. Het kwam er steeds op neer dat ze hun verantwoordelijkheid niet wilden nemen, want daartoe waren ze contractueel niet verplicht. Of worden klachten door een andere afdeling behandeld? 

P.S. Klacht ingediend.  

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 19, 2026

Goedemorgen ​@Fritz Wunderlich!

Ik vraag me af of dat zin heeft, want ik heb al drie gesprekken met klantenservice zakelijk gevoerd

Als het om een Zakelijke aansluiting gaat dan is de link die ik je eerder heb gegeven niet de juiste, dat is namelijk de manier om een klacht in te dienen als particuliere klant. Als jij een zakelijke aansluiting hebt dan gaat je klacht op deze manier dus niet bij de juiste mensen terechtkomen. Daarom het advies om nogmaals een klacht in te dienen maar om dat dan via deze weg te doen. Ik hoop op een voor jou goede uitkomst! 

Dank voor deze aanvulling.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • February 19, 2026

Graag gedaan ​@Fritz Wunderlich!

• Nieuwkomer
  • February 19, 2026

@Fritz Wunderlich 

Ik zit momenteel in precies zo’n zelfde situatie. Het lijkt gewoon niet uit te leggen aan die telefoonridders hoe je de juiste tenaamstelling aan het juiste bankrekeningnummer koppelt.

Blijkbaar is een hartslag genoeg om bij KPN recruitment aan de slag te kunnen. Je merkt waarschijnlijk wel dat dit bij mij enige frustratie heeft opgewekt….

Ik heb namelijk 10 simkaarten afgenomen met de duidelijke belofte van een verzamel­factuur. Wat gebeurt er?
– Afschrijving van een andere rekening
– Verkeerde tenaamstelling
– Elke maand 10 losse mails met “je factuur staat klaar in je account” een account waar ik dus geen toegang toe heb

En die cashback-actie? Die is moeilijker dan een escape room.

Ben jij uiteindelijk geholpen? En zo ja, hoe dan?
Wie ik ook spreek, niemand lijkt het te kunnen oplossen. Het is eigenlijk al triest dat ik via de community naar een oplossing moet zoeken.

Bedankt alvast.

De tip van Jan van KPN (of van het team opererend onder die naam) was wel goed: de klachtenafdeling kon heel snel het nummer porteren. Dat ging heel even fout (nummerverwisseling) maar ook dat werd snel gecorrigeerd. Daarvóór bleef klantenservice klein zakelijk zelfs na drie telefoontjes bij hoog en bij laag volhouden dat het onmogelijk was. 
Kortom: een 9 voor de klachtenafdeling, een 4 voor klantenservice klein zakelijk en een 0 voor de afdeling verkoop. Ik wacht nog op de afhandeling van de cashbacks. Het activeren van mijn Apple Watch werkt ook niet (waarschijnlijk omdat ik hetzelfde nummer dat nu met een andere sim verbonden was, zowel moest deactiveren als activeren) maar het meest irritante probleem is in ieder geval opgelost.