Skip to main content
Beantwoord

Roaming kosten bij abonnement zonder data buiten de EU

• February 23, 2025
  • 26 reacties
  • 298 keer bekeken

Hi,

Ik heb een abonnement zonder data, 0MB, alleen bellen en SMS'en.

Toch is er 2x €60 in rekening gebracht omdat ik, buiten de EU, roaming aan had staan.

Ik verblijf sinds 10 jaar meestal in het buitenland, ook buiten EU, dus weet dat roaming uit moet staan.

Maar...omdat eSIM (Indonesië) vereist dat roaming "aan" staat, én omdat ik de KPN SIM op m'n nieuwe Galaxy 24 ultra (zonder dual Sim, helaas) heb gezet, stond roaming dus wel uurtje aan. Ploep, SMS van KPN: €60.

Overigs kun je op die Galaxy roaming niet per SIM aan of uit zetten, waardoor eSIM onbruikbaar wordt.

Mijn punt is dus: ik heb abo zonder data, maar in Azië verstuurd KPN mij wel vrolijk data á €2,50 per MB.

Weet iemand hier meer over?

Beste antwoord door wjb

Doe me een lol en stuur "BESCHERMING AAN" naar 1266. Dat zal je in de toekomst beschermen tegen deze exorbitante dataroamingkosten buiten de EU.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

wjb
Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 23, 2025

Doe me een lol en stuur "BESCHERMING AAN" naar 1266. Dat zal je in de toekomst beschermen tegen deze exorbitante dataroamingkosten buiten de EU.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2025

Bedankt voor de tip, wist ik niet.

Neemt niet weg dat ik een 0 MB abo heb en KPN mij wel data stuurt. 

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Bedankt voor de tip, wist ik niet.

Dat is ook één van de best bewaarde geheimen van KPN.

Ik strijd al jaren voor het kunnen blokkeren van het gebruik van Internet buiten de EU zonder daar een databundel voor aangeschaft te hebben. Dat heeft in Q3/Q4 van 2023 ertoe geleid dat KPN daar eindelijk iets over is gaan publiceren maar nog altijd is er geen pro-actieve houding bij KPN te bespeuren om dergelijke exorbitante dataroamingkosten te voorkomen. Lees anders ook het onderstaande topic eens.

KPN zou mijns inziens die bescherming pro-actief op alle mobiele abonnementen standaard aan moeten zetten. Andere providers zoals Odido doen dit ook.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2025

Ja, ik zag jouw bericht inmiddels ook elders op dit forum.

Ik ging ervan uit dat een abo zonder data ook precies dát betekent: geen data, dus ook niet buiten de EU.

Ik heb moeite om het woord te gebruiken, maar dit riekt zwaar naar oplichting.

En inderdaad, na vele decennia KPN klant te zijn, mag je best verwachten dat dergelijke praktijken niet gebruikt worden.

Verder begint nu het begrip "buiten de bundel" tot me door te dringen, duhh.

0 MB = 0 MB

😃😎

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

0 MB = 0 MB

Dat is helaas niet zo, 0 MB staat voor een databundel van 0 MB, niet dat er geen data verbruikt kan worden. Alle datacommunicatie is bij een 0 MB abonnement sowieso buitenbundel, ook in Nederland.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2025

Wederom bedankt voor info.

In een andere post van jouw las ik de oplossing voor mij: nummer overzetten naar pre-paid abo.

Dan is wel te hopen dat die prepaid provider ook die "BESCHERMING AAN" functionaliteit heeft.

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

In een andere post van jouw las ik de oplossing voor mij: nummer overzetten naar pre-paid abo.

Dan is wel te hopen dat die prepaid provider ook die "BESCHERMING AAN" functionaliteit heeft.

De vraag is ook of die provider prepaid op een eSim aanbiedt en of dat dan wel zou gaan werken in Indonesië. Met "BESCHERMING AAN" ben je sowieso beschermd.

Gaat het jou er puur om om jouw mobiele nummer actief te houden terwijl je in het buitenland bent?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2025

Ja, idd. 

Waarschijnlijk emigreer ik en wil mijn 06 nummer actief houden ivm vrij veel 2FA accounts.

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Dan is een prepaid inderdaad de goedkoopste optie. Je zult hem wel actief moeten houden door elke halfjaar even een smsje te sturen.

Als je 2FA diensten via SMS hebt dan zal je voor het ontvangen van die smsjes wel kosten in rekening gebracht krijgen, let daar goed op.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 23, 2025

Beste ​@Gautama als je geen internet op je mobiel gebruikt, waarom dan niet gewoon mobiele data op je mobiel uitgeschakeld, dan kun je gewoon geen mobiel internet gebruiken en alleen maar bellen en SMS’en.

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Beste ​@Gautama als je geen internet op je mobiel gebruikt, waarom dan niet gewoon mobiele data op je mobiel uitgeschakeld, dan kun je gewoon geen mobiel internet gebruiken en alleen maar bellen en SMS’en.

Het uit- en aanzetten van mobiele data gaat wat mij betreft veel te gemakkelijk.

Als je die exorbitante dataroamingkosten wilt voorkomen dan is er mijns inziens maar één goed advies en dat is "BESCHERMING AAN" naar 1266 smsen. Ik raad het zelfs iedereen aan om dat te doen, dan hoef je je ook geen zorgen te maken als je keer een strandwandeling gaat maken op één van de waddeneilanden of bijvoorbeeld op vakantie gaat naar één van de Griekse eilanden onder de kust van Turkije of Albanië.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 23, 2025

Beste ​@wjb , je bent het hoop ik met me eens, dat als je een 0GB-abo hebt om niet te kunnen/hoeven internetten op je mobiel, je gewoon mobiele data uit zet op je mobiel.

Zelf gebruik ik Simyo met een 0GB abo om te bellen en een datasim van KPN om te internetten.

Ik heb binnen MijnSimyo internet uitgezet en op mijn mobiel mobiele data uitgezet bij Simyo met als voorkeur alléén bellen en SMS’en.

Ik ben het uiteraard ook geheel met jouw stelling eens.

wjb
Wijsgeer
  • February 23, 2025

Beste ​@wjb , je bent het hoop ik met me eens, dat als je een 0GB-abo hebt om niet te kunnen/hoeven internetten op je mobiel, je gewoon mobiele data uit zet op je mobiel.

Ik neem aan dat het onderstaande ook geldt voor een 0 GB abonnement en dan kan je mobiele data dus beter aan laten staan.

Bron

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 23, 2025

Hi Jan, ik gebruik wél data op m'n mobiel, maar altijd dual SIM. 

NL SIM (KPN) om m'n nummer te houden (idd, met mobiel data uitgeschakeld) en een SIM van het land waar ik verblijf, met data. Ik ben vrijwel altijd buiten NL.

Bellen sowiso altijd via whatsapp e.d.

Is ook altijd goed gegaan, totdat ik overging op eSIM's, die vereisen nl. 'roaming aan' en dat kon ik niet apart uitzetten voor de KPM SIM.

Forum|alt.badge.img+3

Buiten de EU zal een KPN Prepaid beltegoed leeggezogen worden door binnenkomende gesprekken en door dataverkeer.

Bundels voor niet-EU gesprekken en niet-EU dataverkeer zijn er bij prepaid niet.

Bescherming tegen buiten de bundel niet-EU dataverkeer is bij prepaid niet mogelijk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2025

Aspecten:

A. NL Contract

Prepaid met of zonder "BESCHERMING AAN" optie of Bundel

B. Foon

Multi SIM, Single SIM, en/of eSIM(s)

Van belang: per SIM roaming aan/uit te zetten?!

C. Daadwerkelijk data gebruik

Buitenlandse SIM of eSIM(s)

In mijn geval denk ik dat prepaid geen optie is. Ik behoud mijn €15 pm bundel met BESCHERMING AAN en roaming AAN.

Mbt eSIM:

Pro: goedkoper dan SIM op vliegveld en je kunt het tevoren al regelen en geen gedoe met fysieke SIMs en enige optie als je geen dual SIM foon hebt.

Con: weet ik nog niet goed, maar mijn ervaring met 2 eSIM providers in Indonesië: meestal waardeloze verbinding (schijnt te maken te hebben met onderling netwerk provider gedoe.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 24, 2025

Dat is niet genoeg. Met een actieve mobiele verbinding verbruikt achtergrond services (en sommige Apps) nog steeds mobiele data ondanks mobiele data inactief is. Bij iPhones moet je Wifi-Assist deactiveren en Data Besparing modus aan zetten. Bij Android moet je onder Ontwikkelaar Opties de Optie "Mobiele Data altijd actief” uitzetten, met deze handelingen verbruikt de telefoon geen mobiele data meer.

Con: weet ik nog niet goed, maar mijn ervaring met 2 eSIM providers in Indonesië: meestal waardeloze verbinding (schijnt te maken te hebben met onderling netwerk provider gedoe.

Dat is niet wegens eSims maar wegen voorwaarden van de buitenlandse providers. Ze hebben heel vaak "fair use policy”, dat eigene klanten voorrang geven tegenover roaming of roaming snelheid op bepaalde snelheidslimiet of dagelijkse volume beperken. Zelfs bij roaming likes home binnen EU mogen providers onder bepaalde voorwaarden (en toegelaten door eigene overheid) fair use policy toepassen.

wjb
Wijsgeer
  • February 24, 2025

Bij Android moet je onder Ontwikkelaar Opties de Optie "Mobiele Data altijd actief” uitzetten, met deze handelingen verbruikt de telefoon geen mobiele data meer.

Die optie staat standaard al uit dus daarvoor hoef je niet de developer opties te activeren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2025

Klaar mee, dit was mijn antwoord op de whatsapp van KPN:

Okay, vieze, smerige oplichtertjes. Je hebt van een 30 jaar trouwe KPN klant €120 gestolen, gefeliciteerd. Stop het maar in de plek waar de zon niet schijnt.

Ga lekker je miljarden verdienen!

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2025

Wat nou €2,50 per mb, Boerenbedrog!!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 24, 2025

Moet ik ***" zelf uitzoeken dat "bescherming aan" aan moet staan?

KPN is toch mijn betrouwbare telecom partner, aan wie allemaal duizenden euros per jaar betalen??!!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goedemorgen ​@Gautama, wat balen dat je zo met deze kosten opgezadeld wordt, ik kan me frustratie wel goed voorstellen maar ik heb hier helaas ook niet echt een oplossing voor. Het advies is roaming uit te zetten met de sms code voor vertrek of een bundel aan te schaffen voor het land van aankomst. We hebben hier ook een artikel over geschreven:

wjb
Wijsgeer
  • February 26, 2025

@Thomas van KPN, In dat door jou aangehaald topic uit de kennisbank staat dat dataroaming standaard uit staat op een toestel.

Vroeger was dat wellicht zo maar naar mijn weten staat roaming tegenwoordig standaard aan.

• Deelnemer
  • June 23, 2025

Helaas ging het bij mij ook fout met “Roaming” en kreeg ik een rekening van 60,50 Euro voor 24MB dataverkeer in de VS (terwijl je bij KPN een 10GB bundel kunt aanschaffen voor 24,99 Euro oftewel 0,002499 Euro per MB).  Dataverkeer werd daarna wel gelukkig automatisch door KPN geblokkeerd (stond “bescherming” dus aan?  Wist ik niet...).

Ik heb een probleem met de instelling en de betekenis van “Roaming”.  Is “Roaming” aanzetten uitsluitend noodzakelijk voor mobiel dataverkeer, dus uitsluitend voor internetten en gebruik van e-mail (ik gebruik geen applicaties die internet vereisen zoals WhatsApp) of is het ook noodzakelijk voor bellen en sms’en?  Want van zodra je niet meer meer kunt communiceren via je binnenlandse provider waarmee je een contract hebt omdat je in het “buitenland” bent, moet je wel gaan “roamen” op een buitenlandse provider.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@M-D-G-A, welkom op onze community! Voor bellen en sms’en kan roaming gewoon uit blijven staan. Als je de bescherming eerder aan wilt zetten kan dat dus met het sms bericht of door een bundel te kopen. Daarmee voorkom je onbedoelde kosten in het buitenland.

Stuur "BESCHERMING AAN" naar 1266. Dat zal je in de toekomst beschermen tegen deze exorbitante dataroamingkosten buiten de EU.