Skip to main content
Beantwoord

Spotify Online aankoop opzeggen lukt niet

• September 3, 2025
  • 3 reacties
  • 43 keer bekeken

Geachte KPN Helpdesk,

Ik wil graag melding maken van een hardnekkig probleem rondom een Spotify Premium-abonnement dat gekoppeld is aan mijn mobiele KPN-abonnement.

Op donderdag 12 december 2024 heb ik bij het vernieuwen van mobiele abonnement mijn Spotify Premium-abonnement opgezegd oftewel niet opgenomen in mijn nieuw pakket. Ik heb daarvan destijds een bevestiging per mail ontvangen van KPN. Desondanks wordt er nog steeds maandelijks een bedrag van €10,99 van mijn mobiele KPN-factuur afgeschreven, onder de noemer "Online aankopen".

Ik heb hierover  contact gezocht met zowel KPN als Spotify. Spotify verwijst mij door naar KPN, en KPN verwijst mij vervolgens weer terug naar Spotify. Ik blijf hierdoor in een kringetje ronddraaien zonder dat het probleem wordt opgelost.

We zijn Inmiddels bijna tien maanden verder en loopt de afschrijving nog steeds door….

Mijn vragen en verzoeken zijn als volgt:

1. Stop per direct deze afschrijving van €10,99 via KPN voor Spotify Premium.

2. Hoe zit het met de termijnen die onterecht in rekening zijn gebracht? Ik wil graag dat deze worden terugbetaald.

3. Kunnen jullie tevens nagaan of er mogelijk sprake is van een dubbel Spotify-abonnement, aangezien ik het vermoeden heb dat dit probleem al langer speelt dan alleen vanaf december 2024?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Dank je voor het invullen van je profiel! Met die gegevens ben ik aangeklopt bij de Backoffice en ze hebben je Spotify Premium account kunnen stopzetten. Dit is pas echt effectief per 24 september. Vanaf dat moment verdwijnt het van de factuur en betaal je er niet meer voor. 

Ik snap echter niet helemaal met wat je bedoeld dat het dubbel in rekening is gebracht. We hebben het nooit dubbel op de factuur gezet in ieder geval. Ik ben teruggegaan wat betreft jouw facturen en dan komt Spotify Premium terug als abonnementsdienst tot en met oktober 2022. Daarna verdwijnt het een paar maanden van je factuur (dus de mail van 24 maar 2023 klopt) en vervolgens komt het weer terug als Online Aankoop per de factuur van april 2023. Rond die periode hebben we een aanpassing gedaan dat Spotify Premium als Online Aankoop wordt getoond op de factuur en niet meer bij je abonnementskosten staat. Ik kan je daarom ook helaas geen vergoeding aanbieden. Dit was voor ons het eerste moment dat je aangaf dat je er geen gebruik meer van wilt maken. 

3 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • September 8, 2025

Hoi ​@PJR MUSIC. Welkom op de KPN Community! Lastig dat je maar in cirkels rondgestuurd blijft worden en er niemand is die je echt kan helpen met je Spotify issue. Dit moet wel opgelost voor je worden, dus ik wil graag kijken wat ik voor je kan betekenen. Zou je daarvoor je profiel willen invullen met je gegevens (achternaam, postcode en huisnummer en laatste 3 cijfers van je IBAN onder persoonlijke opmerkingen)? Dan ga ik je gegevens erbij pakken en zien of ik je kan helpen met je vragen. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 9, 2025

Hi,

Ik heb mijn profiel ingevuld.

Ik heb inmiddels weer telefonisch contact gehad met jullie klantenservice. Daar werd bevestigd dat ik sinds 28 maart 2023 onterecht dubbel betaal voor Spotify Premium vanwege die mysterieuze online aankoop.

Ik had namelijk al een actief en betaald Spotify-abonnement via MyKPN, gekoppeld aan mijn mobiele nummer. Toch is er op die datum door KPN een tweede Spotify Premium-dienst geactiveerd, die sindsdien elke maand automatisch op mijn factuur verschijnt als ‘Online aankoop’, eerst voor €9,99 en later €10,99. Deze tweede dienst kan ik niet zelf uitschakelen via MijnKPN.
Gelukkig heeft de klantenservice dit nu stopgezet en geblokkeerd hoop ik tenminste!, maar ik betaal dus al 2 jaar dubbel, zonder dat ik hiervan wist.

Op 24 maart 2023 ontving ik van KPN een e-mail (vanuit campagne@kpn.com) waarin stond dat ik “een tijd per ongeluk gratis gebruik had gemaakt van Spotify Premium” en dat KPN dat abonnement vanaf dat moment weer zou gaan incasseren.

Maar: ik had al gewoon een betaald abonnement via KPN zelf, dus er was helemaal geen sprake van gratis gebruik. Wat er in werkelijkheid gebeurde, is dat ik dubbel ben gaan betalen voor dezelfde dienst – iets waar ik geen toestemming voor heb gegeven en wat waarschijnlijk een interne fout was.

Ik hoop dat je hier iets mee kan. De dienst is nu hopelijk gestopt, maar een restitutie voor de onterecht geïncasseerde maanden zou echt op z’n plaats zijn.

Alvast bedankt voor het uitzoeken 🙏
PJR

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 9, 2025

Dank je voor het invullen van je profiel! Met die gegevens ben ik aangeklopt bij de Backoffice en ze hebben je Spotify Premium account kunnen stopzetten. Dit is pas echt effectief per 24 september. Vanaf dat moment verdwijnt het van de factuur en betaal je er niet meer voor. 

Ik snap echter niet helemaal met wat je bedoeld dat het dubbel in rekening is gebracht. We hebben het nooit dubbel op de factuur gezet in ieder geval. Ik ben teruggegaan wat betreft jouw facturen en dan komt Spotify Premium terug als abonnementsdienst tot en met oktober 2022. Daarna verdwijnt het een paar maanden van je factuur (dus de mail van 24 maar 2023 klopt) en vervolgens komt het weer terug als Online Aankoop per de factuur van april 2023. Rond die periode hebben we een aanpassing gedaan dat Spotify Premium als Online Aankoop wordt getoond op de factuur en niet meer bij je abonnementskosten staat. Ik kan je daarom ook helaas geen vergoeding aanbieden. Dit was voor ons het eerste moment dat je aangaf dat je er geen gebruik meer van wilt maken.